• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag var en av personerna på skoter.
Det var för mycket sjö och framförallt för stökigt kölvatten runt båtarna för att vi skulle kunna genomföra det med vår lilla skuta.
Men jag håller med dig till 100% om vissa av skotrarna, det var dessutom en kille på skoter som stötte emot en Goldfish ribb i Hovennäset.
Inga personskador, men ändå...

Jag och tjejen hakade på till Lysekil där dom ställde upp på bredd och startade "tävlingen" och körde mot Malmön.
Åkte in till Malmön, men där var jag bra blöt och trött ;) och lunginflammation på det.

Men riktigt roligt var det.
Nu var det inte en av de tävlande som skvätte ner mig - det hade jag kunnat ta. Detta var en snubbe från Schlätta nånstans (visade det sig när han till slut stannade så att jag kunde få "prata" med honom, blöt som jag var). Detta var vid en rätt trång passage mellan Tången och Smörstacken typ och inte mitt i banan så att säga. Om man är ute och nöjeskör får man iaf lära sig att hålla så pass avstånd till folk runtomkring så att inte svallskvättet sköljer över båtar bredvid. Det är inte som att köra bil i stan där det gäller att trycka sig in och framför för att spara 0,1 sekunder per kilometer:mad::D...
 
Nu var det inte en av de tävlande som skvätte ner mig - det hade jag kunnat ta. Detta var en snubbe från Schlätta nånstans (visade det sig när han till slut stannade så att jag kunde få "prata" med honom, blöt som jag var). Detta var vid en rätt trång passage mellan Tången och Smörstacken typ och inte mitt i banan så att säga. Om man är ute och nöjeskör får man iaf lära sig att hålla så pass avstånd till folk runtomkring så att inte svallskvättet sköljer över båtar bredvid. Det är inte som att köra bil i stan där det gäller att trycka sig in och framför för att spara 0,1 sekunder per kilometer:mad::D...

Hahah vilken färg var det på skotern? Kan nog ha varit en polare..
Mycket Skövde o Skara folk däruppe.

Själv skippade jag att köra förbi Tången. Körde istället mellan Tången och utomskärs (Igenom naturhamnen) så kunde fläska på och se starten framifrån istället... Tjejen blev vansinnig när jag låg bland båtarna och körde :D
Men det var många polare med i SPR, så ville åka och filma dom lite.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hahah vilken färg var det på skotern? Kan nog ha varit en polare..
Mycket Skövde o Skara folk däruppe.

Själv skippade jag att köra förbi Tången. Körde istället mellan Tången och utomskärs (Igenom naturhamnen) så kunde fläska på och se starten framifrån istället... Tjejen blev vansinnig när jag låg bland båtarna och körde :D
Men det var många polare med i SPR, så ville åka och filma dom lite.
Hehe, det kanske tom var du ändå? :D
Man i 45-årsåldern, kort hår. Känner iofs på mig att du är yngre än så...
 

Monk

Panerai
2-Faktor
19D45769-57A7-4913-8AF5-8035E81C5397.jpeg

Skön söndag i skärgården. Ett par veckor till och sedan är det dags att ta upp båten. Vilken båtsäsong det har varit!
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Nej, men jag följde med startfältet tills de drog iväg mellan Tången och Bohus-Malmön.
Jag blev sen nerskvätt av en idiot på vattenskoter som körde om mig så pass nära att jag lika gärna kunde ha hoppat i och badat med kläderna på. Jag höll väl 20 knop med familjen i båten och han det dubbla med madame bakpå.

Lite antiklimax att de puttrade så pass länge för att sen bara dra iväg faktiskt. Jag tyckte lite synd om alla som stod på kajen på Smögen som inte fick se nåt mer än hundratals båtar puttra bort mot Tången.
Låg på lilla kornö när de passerade, ser skojj ut. Sedan passerade de igen vid gullholmen. Ungarna jublade när de första kattorna kom in
 

Lolle

Panerai
Hösten är här i full flärd, vintern är mer än annalkande då morgnarna redan innebär motorvärmare och skrapande av rutor på morgonen. Fjällen (i bakgrunden på bilden) börjar redan bli snötäckta så här i Jämtland var det mer än dags att ta upp båten.

Så nu står hon på släpet och jag har lagt några timmar på höststädning, skall fortsätta med en service imorgon kväll sedan är det snart dags att rulla in henne på vinterförvaring.

Bara att räkna ner till nästa säsong...
59DFA87E-44AF-4BF2-B643-A12BB2A08C96.jpeg
 

Edin

Panerai
Snart drar båtsäsongen igång och lagom till helgen är det dags för båtmässan i Stockholm. Vilka mer än mig ska dit en sväng?
Passande nog så var jag iväg i helgen och fixade en upptagningsvagn till båten så nu är det bara GPS/kartplotter, puttifrånkorvar, tampar och ankare som saknas. Okej, båten ska hämtas hem från handlaren/vinterförvaringen men det löses lagom till sjösättningen.

Bjuder på en bild från helgens äventyr.
62849997-E627-4C5D-94B1-8BBECCCEC2ED.jpeg
 
Senast ändrad:

Ladrene

Omega
2-Faktor
Grymma tips! Vad menas med hyfsat nya segel? Hittade några på blocket med segel omkring tio år gamla.
Seglarläger kanske vore nåt att sikta på först, för att få lite kött på benen innan jag köper en egen. Mycket bra idé!
Du har som tidigare skrivits redan fått en massa bra tips! Nu är jag nyfiken på en uppdatering - sommaren närmar sig ändå med stormsteg (hoppas jag).
Min erfarenhet är kanske inte lika gedigen som andras - men jag startade någonstans där jag tror du är nu. Köpte mig en Albin Express tillsammans med min farsa för ca 7 år sedan - då hade jag bara varit till havs i segelbåt några enstaka tillfällen! Men vi bestämde oss för att skaffa egen båt och lära oss!
Vi fick då tipset från vana kappseglare i vår bekantskapskrets om Expressen. Det skulle visa sig vara en kanonhärlig båt att lära sig segla i och som man kunde fortsätta att utvecklas i hur länge som helst! I fjol bestämde vi oss dock för en "uppgradering" då vi ville få plats fler ombord och vara ute under lite längre perioder - då blev det en X-99 som skulle kunna jämföras med expressens yngre kusin på lite steroider.
Expressen har vi dock kvar och tänkte sälja henne till våren. Hon ligger på varv på Värmdö i Stockholm och bor under somrarna vid privat brygga på värmdö - om du vill så kan vi säkerligen ordna dig en provtur och kik lite längre fram om du är intresserad.
 

Psykel

Patek
Du har som tidigare skrivits redan fått en massa bra tips! Nu är jag nyfiken på en uppdatering - sommaren närmar sig ändå med stormsteg (hoppas jag).
Min erfarenhet är kanske inte lika gedigen som andras - men jag startade någonstans där jag tror du är nu. Köpte mig en Albin Express tillsammans med min farsa för ca 7 år sedan - då hade jag bara varit till havs i segelbåt några enstaka tillfällen! Men vi bestämde oss för att skaffa egen båt och lära oss!
Vi fick då tipset från vana kappseglare i vår bekantskapskrets om Expressen. Det skulle visa sig vara en kanonhärlig båt att lära sig segla i och som man kunde fortsätta att utvecklas i hur länge som helst! I fjol bestämde vi oss dock för en "uppgradering" då vi ville få plats fler ombord och vara ute under lite längre perioder - då blev det en X-99 som skulle kunna jämföras med expressens yngre kusin på lite steroider.
Expressen har vi dock kvar och tänkte sälja henne till våren. Hon ligger på varv på Värmdö i Stockholm och bor under somrarna vid privat brygga på värmdö - om du vill så kan vi säkerligen ordna dig en provtur och kik lite längre fram om du är intresserad.
Har tyvärr inte kommit längre. Just nu ligger det ”på framtiden”, men nån gång så!
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Snart drar båtsäsongen igång och lagom till helgen är det dags för båtmässan i Stockholm. Vilka mer än mig ska dit en sväng?
Passande nog så var jag iväg i helgen och fixade en upptagningsvagn till båten så nu är det bara GPS/kartplotter, puttifrånkorvar, tampar och ankare som saknas. Okej, båten ska hämtas hem från handlaren/vinterförvaringen men det löses lagom till sjösättningen.

Bjuder på en bild från helgens äventyr.
62849997-E627-4C5D-94B1-8BBECCCEC2ED.jpeg
Härligt, jag är sugen på båtmässan. Dock får det bli under nästa vecka.
 

Ladrene

Omega
2-Faktor
Var där igår. Känns som starten på våren!
Hur var mässan? Har de senaste åren upplevt att de mindre företagen/tillverkarna inte funnits representerade, nästan bara de större motorbåtstillverkarna vilket är lite synd för mig som seglare. Men i år har jag hört att de ska finnas lite mer segelbåtar och även mindre företag?
 

MrPlow

Rolex
Hur var mässan? Har de senaste åren upplevt att de mindre företagen/tillverkarna inte funnits representerade, nästan bara de större motorbåtstillverkarna vilket är lite synd för mig som seglare. Men i år har jag hört att de ska finnas lite mer segelbåtar och även mindre företag?
Jo, men det var ganska blandat. Borta var väl de minsta tillverkarna av tillbehör. Alltså typ de som kommit på en smart bergskil typ.

Men helt klart värd att besöka.
 

daniel_se

Omega
Hur var mässan? Har de senaste åren upplevt att de mindre företagen/tillverkarna inte funnits representerade, nästan bara de större motorbåtstillverkarna vilket är lite synd för mig som seglare. Men i år har jag hört att de ska finnas lite mer segelbåtar och även mindre företag?
Har du stora börsen med dig finna en Hallberg Rassy 57 att beskåda.
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
80645F6C-3688-4167-860F-D8E1C052643F.jpeg

Bild från maj förra året. Vilken sommar det var! Inte långt kvar tills båtsäsongen drar igång nu. Jag brukar sjösätta under andra halvan av april.
Aa en riktigt bra sommar med många sena nätter och en rekord stor bensin räkning för min del :banghead:
Vi har redan två båtar i :D
Snapchat-258155175.jpg
Snapchat-496806115.jpg
 
Topp