• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Snart sjösättning!
Postar några bilder från upptagningen för att väcka minnen till liv. Vilken sommar det var!
7781EC7D-B454-42FE-BA50-464EDDB14CE2.jpeg
8C5555D6-660E-4114-A9F7-C4C8A0160EA8.jpeg
720DC1F8-C13E-4327-8D54-31CC459188DA.jpeg
 

MrPlow

Rolex
Snart sommar!

Vad står på er vårfixarlista? Här är det jag hoppas hinna med:

  • Dubbla solceller (inköpt)
  • Batteriövervakning (inköpt)
  • Nya fendrar och fenderskydd (klart!)
  • Formsydd bäddmadrass
  • Automatiska trimplan (inköpt)
  • Puzzi-tvätt av hela inredningen
  • Tvätt av kapell (klart!)
Utöver det vanliga med tvätt och polering!
 

Edin

Panerai
Snart sommar!

Vad står på er vårfixarlista? Här är det jag hoppas hinna med:

  • Dubbla solceller (inköpt)
  • Batteriövervakning (inköpt)
  • Nya fendrar och fenderskydd (klart!)
  • Formsydd bäddmadrass
  • Automatiska trimplan (inköpt)
  • Puzzi-tvätt av hela inredningen
  • Tvätt av kapell (klart!)
Utöver det vanliga med tvätt och polering!

Vi ska hämta båten hos Handlaren i Norrtälje och då blir det provkörning direkt då båten ändå måste i och upp för att byta trailer (lånar en 80-trailer och kör ut till landet).

När fartresurserna är undersökta ska följande göras:
  • Bort med dekaler
  • Ta av rutor om möjligt
  • Maskinpollera allt lackat
  • Pollera/montera rutor
  • Rengör aluminiumskrovet
  • Installera nya GPSen (beställd)
  • Installera dubbla ”hajfenor/grabbhandtag i fören
På lilla mammas lista står:
  • Fixa nya tillägningslinor
  • Köpa fendrar efter båtens färg (vi är oense om båten är blå eller grå)
  • Köpa ankare
  • Splitsa linor
  • Köpa flytvästar
Vissa har det lite enklare än andra i vårt båtägande...
 

Caravelle33

Vacheron
Jag själv är gammal seglare, försökt få frugan att gilla segling i över 20 år utan någon framgång. För några år sedan köpte vi en Caravelle 33, billig, stor och trevliga drifts och underhållskostnader. Här ligger vi på Ängsholmarna utanför Utö
 

Edin

Panerai
Då var hämtning av båten bokad. 4/5 blir det premiär och arbetet sätter igång.
Köpte även alla tapar och linor vi behöver i lördags på SeaSea i Nynäs då de ska stänga/göra om verksamheten så de hade 50% rabatt. Lilla mamma slapp alltså en punkt.
 

Caravelle33

Vacheron
Då var hämtning av båten bokad. 4/5 blir det premiär och arbetet sätter igång.
Köpte även alla tapar och linor vi behöver i lördags på SeaSea i Nynäs då de ska stänga/göra om verksamheten så de hade 50% rabatt. Lilla mamma slapp alltså en punkt.
Var det 50% på allt eller bara vissa produkter?
 

Edin

Panerai
Var det 50% på allt eller bara vissa produkter?

Det var allt från 10-70%. Dom ska som sagt stänga butiken för tillbehör (SeaSea) men fortfarande sälja båter och då erbjuda färdiga paket me flytvästar och allt annat man behöver så allt skulle inte säljas ut. I mitt fall så passade det då dom hade 50% på förtöjningsmaterial. Flytvästar vad däremot bara 10%.

Glöm det! Jag var inne på deras hemsida och dom har tydligen stängt redan

Såg at det var så även i torsdags enligt hemsidan men dom hade öppet i Lördags. Som sagt, dom ska inte stänga totalt, bara byta inriktning mot att sälja mer färdiga båtar. Ring MarineStore Nynäshamn och kolla.

Vad var det du var ute efter? kanske kommer ihåg vad det kan ha varit för rabatt. :)
 

Edin

Panerai
4945D1B0-A0B3-407F-8A2C-42598E43073B.jpeg


Båten blev sjösatt i lördags och på söndagen gick premiärturen. 35 knop var inte minsta problem och mycket mer finns att ge (lilla mamma skrek redan vid 30 knop :D ). Nu är den dock uppe på land igen och ska genomgå en rejäl tvätt/polering!!!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Någon som vet var jag kan hitta en gummilist med den här profilen? (Luckan till förpiken har börjat droppa)

IMG_20190506_150251.jpg

IMG_20190506_150257.jpg
 
4945D1B0-A0B3-407F-8A2C-42598E43073B.jpeg


Båten blev sjösatt i lördags och på söndagen gick premiärturen. 35 knop var inte minsta problem och mycket mer finns att ge (lilla mamma skrek redan vid 30 knop :D ). Nu är den dock uppe på land igen och ska genomgå en rejäl tvätt/polering!!!

Vad har du för snurra på? 150?
Polera hoppas jag inte att du ska göra... en alu båt ska man lämna rå och låta den oxidera. Börjar man polera gör man sig själv en otjänst. De håller bäst och får ett robust utseende om man låter de vara. (Tycker jag, har själv en Buster XL)

//N
 

Edin

Panerai
Vad har du för snurra på? 150?
Polera hoppas jag inte att du ska göra... en alu båt ska man lämna rå och låta den oxidera. Börjar man polera gör man sig själv en otjänst. De håller bäst och får ett robust utseende om man låter de vara. (Tycker jag, har själv en Buster XL)

//N

Det sitter en Yamaha 150 Vmax på.
Jag är med dig men det finns ju två beläggningar på båten. Den råa aluminiumen ska enbart spolas av och eventuellt ska botten få sig en omgång. det som ska polleras är allt som är lackat. Sidan, lådorna, rutorna, motorn och sen ska dekalerna bort för dom är trasiga och fula.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Erlandssons brygga. Ligger i Solna. Tror de har webshop, annars tar jag med det upp åt dig.....
Var runt till båtbutiker och husvagns/husbilsbutiker här uppe men ingen trodde att det skulle gå att få tag på.
Gjort ett försök med tvätt i såpa och nu ligger packningen i ett glycerolbad. Vi får se om det räcker för att få luckan tät, inga sprickor i packningen och det var ju enbart små dropp innan.

Ska kolla på Erlandssons webshop om de har något liknande. Annars får du gärna fråga om du har något ärende förbi där. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Var runt till båtbutiker och husvagns/husbilsbutiker här uppe men ingen trodde att det skulle gå att få tag på.
Gjort ett försök med tvätt i såpa och nu ligger packningen i ett glycerolbad. Vi får se om det räcker för att få luckan tät, inga sprickor i packningen och det var ju enbart små dropp innan.

Ska kolla på Erlandssons webshop om de har något liknande. Annars får du gärna fråga om du har något ärende förbi där. :)
Nu får vi se om det håller tätt...

Före tvätt och 48h bad i glycerol.
IMG_20190506_144604.jpg


Efter

(Har även försökt få in rejält med butyl mellan alu-profilen och packningen/gummit)
Svårt att förstå att det är samma packning. :)
IMG_20190508_201142.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nu får vi se om det håller tätt...

Före tvätt och 48h bad i glycerol.
IMG_20190506_144604.jpg


Efter

(Har även försökt få in rejält med butyl mellan alu-profilen och packningen/gummit)
Svårt att förstå att det är samma packning. :)
IMG_20190508_201142.jpg
Tusan också, läcker fortfarande. Inte mellan packning och profil utan mellan innerprofil och rutan.

Jäkla klant till tidigare ägare som har tätat med silicon. :banghead:
Får ta bort rutan och täta ordentligt med butyl...

IMG_20190509_204218.jpg


Ett steg framåt, två steg bakåt.
#älskabåtliv
 
Senast ändrad:
Topp