• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Motorer?
Kommer från familjeråd, nästa år skall vi köpa oss en mindre styrpulpetbåt. Vilken båt det blir får vi se men BR-typ runt 5 meter. Men motor och märke? Vad ska man ha. Motorn kommer vara 50-80 hk beroende på modell så vad ska man satsa på? Vilken skillnad kan man räkna på mellan en billigare och en dyrare i samma storlek? Båten kommer antagligen köpas ny i "paket" men ofta kan man välja motor.
 
Motorer?
Kommer från familjeråd, nästa år skall vi köpa oss en mindre styrpulpetbåt. Vilken båt det blir får vi se men BR-typ runt 5 meter. Men motor och märke? Vad ska man ha. Motorn kommer vara 50-80 hk beroende på modell så vad ska man satsa på? Vilken skillnad kan man räkna på mellan en billigare och en dyrare i samma storlek? Båten kommer antagligen köpas ny i "paket" men ofta kan man välja motor.

Min erfarenhet är att köper du en ny båt i dagsläget så får du det fabrikat på motor som båttillverkaren samarbetar med, Finnmaster/Yamaha , Buster/Yamaha Nordkapp/Evinrude, Flipper/Mercury osv. Det finns naturligtvis undantag beroende på vilken marina du handlar av.

Den stora skillnaden om man tittar på de erkända fabrikaten är väl att Evinrude kör 2-takt och de andra 4-takt. Min erfarenhet är väl att Yamaha har varit otroligt driftsäkra och bränslesnåla i alla fall från 0-130hk typ.

4-takt: Mercury eller Yamaha
2-takt: Evinrude.
Så skulle jag tänka och det brukar ge sig när man börjar zooma in på vissa båtar.


Edit: Sedan har du Selva och Tohatsu med flera, säkert bra motorer men brukar var betydligt trögare på begagnatmarknaden.
 
Motorer?
Kommer från familjeråd, nästa år skall vi köpa oss en mindre styrpulpetbåt. Vilken båt det blir får vi se men BR-typ runt 5 meter. Men motor och märke? Vad ska man ha. Motorn kommer vara 50-80 hk beroende på modell så vad ska man satsa på? Vilken skillnad kan man räkna på mellan en billigare och en dyrare i samma storlek? Båten kommer antagligen köpas ny i "paket" men ofta kan man välja motor.

Tänker ni plats eller aluminiumbåt? Eller mitt emellan?
 
Jag har precis fått in flickvännen på att skaffa en båt till nästa säsong efter att spenderat några nätter i mina föräldrars båt denna sommaren. Vi skulle vilja ha en weekendbåt där det går att övernatta fyra personer (behöver inte vara bekväma kojplatser). Gärna en liten soffgrupp med bord. Tänker mig en båt på 6-9meter och en budget på 100-150k så det blir en äldre båt. Kikat på flipper 700, sunseeker och bayliner. Någon som har andra förslag eller kan komma med lite tips och tricks :)?
 
Tänker ni plats eller aluminiumbåt? Eller mitt emellan?
Ja du, modellen jag började kolla på var Silver Fox BR (https://www.silverboats.fi/fi-se/batmodeller/y-range/fox-br-honda). Men jag tyckte 250 000 kr för båt under 5 meter va rätt häftigt så jag började kolla runt efter båt med samma typ av layout. Har nu hittat:
http://www.hrboat.com/480br/480br.html
https://borasmarin.se/product/terhi-475-br/
Blir snudd på 100 kkr billigare och eftersom att båten skall stå på trailer samt första båten känner jag att de två sistnämnda är bättre att börja med.
Men som sagt, liten kompakt båt med plats för fem och av BR-typ. Möjlighet till kapell samt dörr mellan pulpeterna.
 
Ja du, modellen jag började kolla på var Silver Fox BR (https://www.silverboats.fi/fi-se/batmodeller/y-range/fox-br-honda). Men jag tyckte 250 000 kr för båt under 5 meter va rätt häftigt så jag började kolla runt efter båt med samma typ av layout. Har nu hittat:
http://www.hrboat.com/480br/480br.html
https://borasmarin.se/product/terhi-475-br/
Blir snudd på 100 kkr billigare och eftersom att båten skall stå på trailer samt första båten känner jag att de två sistnämnda är bättre att börja med.
Men som sagt, liten kompakt båt med plats för fem och av BR-typ. Möjlighet till kapell samt dörr mellan pulpeterna.


Alubåtarna i "samma" storlek blir direkt dyrare. Fördelen är att man kan vara mer oförsiktig vid strandhugg samt att man slipper polering av skrovet.
HR 480 har jag inte testat men har haft en 510 som jag var riktigt nöjd med. Ska ni åka 5 personer så gå på högsta rekommenderade motorstyrka. Förbrukningen blir inte märkbart högre men man vill ha den extra kraften för att få båten i plan när man har lite last. Det är hur många som helst som har "snålat" in på motor och ångrat sig efter en sommar.

Hr är bredare än Tehri vilket inte är en dålig egenskap på mindre båtar. Av de 2 skulle jag ha valt Hr 480 alla dagar i veckan.
 
Jag har precis fått in flickvännen på att skaffa en båt till nästa säsong efter att spenderat några nätter i mina föräldrars båt denna sommaren. Vi skulle vilja ha en weekendbåt där det går att övernatta fyra personer (behöver inte vara bekväma kojplatser). Gärna en liten soffgrupp med bord. Tänker mig en båt på 6-9meter och en budget på 100-150k så det blir en äldre båt. Kikat på flipper 700, sunseeker och bayliner. Någon som har andra förslag eller kan komma med lite tips och tricks :)?
Det viktigaste där är att försöka hitta en båt där ägaren varit tämligen händig och underhållit båten väl. Man kan inte riktigt begära varvsservice för 10-15% av båtens värde varje år. Så köp en båt av en person som ägt båten en längre tid. Köp absolut inte båten av en fastighetsmäklare i Spanien som inte visste nånting om båten som jag gjrode för ett par år sedan...

Sunseeker är "prestigebåtar" och extremt välbyggda. Bayliner är rakt på andra skalan, billigt byggda. Dock i prisklassen har båda sannolikt blivit renoverade både en och två gånger så det handlar mer om vem som gjort vad. Om du kan hitta, leta upp en båt där motorn är bytt till en insprutningsmotor. Blir mycket trevligare då pga lättare starter och lägre förbrukning.
 
Det viktigaste där är att försöka hitta en båt där ägaren varit tämligen händig och underhållit båten väl. Man kan inte riktigt begära varvsservice för 10-15% av båtens värde varje år. Så köp en båt av en person som ägt båten en längre tid. Köp absolut inte båten av en fastighetsmäklare i Spanien som inte visste nånting om båten som jag gjrode för ett par år sedan...

Sunseeker är "prestigebåtar" och extremt välbyggda. Bayliner är rakt på andra skalan, billigt byggda. Dock i prisklassen har båda sannolikt blivit renoverade både en och två gånger så det handlar mer om vem som gjort vad. Om du kan hitta, leta upp en båt där motorn är bytt till en insprutningsmotor. Blir mycket trevligare då pga lättare starter och lägre förbrukning.
Tack! Jo jag får gå på en båt med mycket historik som ser väl underhållen ut.

Jo jag vet ju vilket rykte som Bayliner har, men har växt upp med en Bayliner som har fungerat felfritt och jag tänker troligtvis att jag redan vet mycket om båten och hur jag kör den/hur den upplevs. Hur är det med Sea Ray? Liknande Bayliner? Hittat lite trevliga med mittkabin. Tack!
 
Tack! Jo jag får gå på en båt med mycket historik som ser väl underhållen ut.

Jo jag vet ju vilket rykte som Bayliner har, men har växt upp med en Bayliner som har fungerat felfritt och jag tänker troligtvis att jag redan vet mycket om båten och hur jag kör den/hur den upplevs. Hur är det med Sea Ray? Liknande Bayliner? Hittat lite trevliga med mittkabin. Tack!
Sea Ray har väl något bättre rykte men inga enorma skillnader. Båten är ju (hårddraget) bara någonstans att stoppa motornså det är främst dennes underhåll och service som är viktigt. En 25 år gammal daycruiser kommer vara trasig både här och där, det gäller bara att köpa en där man har någorlunda undvikit det värsta genom att båten underhållits regelbundet.
 
Alubåtarna i "samma" storlek blir direkt dyrare. Fördelen är att man kan vara mer oförsiktig vid strandhugg samt att man slipper polering av skrovet.
HR 480 har jag inte testat men har haft en 510 som jag var riktigt nöjd med. Ska ni åka 5 personer så gå på högsta rekommenderade motorstyrka. Förbrukningen blir inte märkbart högre men man vill ha den extra kraften för att få båten i plan när man har lite last. Det är hur många som helst som har "snålat" in på motor och ångrat sig efter en sommar.

Hr är bredare än Tehri vilket inte är en dålig egenskap på mindre båtar. Av de 2 skulle jag ha valt Hr 480 alla dagar i veckan.
Precis, lutar åt en HR med 80 hk... Frågan är vilken motor, verkar inte finnas något självklart val gjort av producenten.
 
Precis, lutar åt en HR med 80 hk... Frågan är vilken motor, verkar inte finnas något självklart val gjort av producenten.

HR är ett undantag som man har sett med en massa olika fabrikat. Jag hade Mercury på min, polaren hade en Johnson. De har gjort en del Suzuki editions under åren också. Kolla vad du får en bra deal på men Yamaha känns som ett säkert kort.
 
Härlig helg ute i skärgården, än är sommaren inte slut.
A5F089BB-2303-4CB4-870D-90E29088123B.jpeg
 
Känns väldigt likt Anytec, både i utseende och konstruktion?
Ska nog kika i veckan. Silver ligger också bra till så klart.

Fördelen med hel aluminum är att det blir väldigt underhållsfritt, nackdelen tycker jag är att det blir inte så ombonat och trevligt som när det är plast inner liner. Silver har väl båda alternativen?
 
Jag tycker att Silver Fox ser riktigt trevlig ut.
Annars finns ju Husky r5, lite större men dock inga sittplatser fram.

https://www.blocket.se/goteborg/Husky_R5_Yamaha_4_takt_2019__Snabb_leverans_71775844.htm?ca=4&w=3

Husky båtarna är jättefina men enligt mig en nivå upp. Funkar inte med 750-kärra osv.
Tanken är att vi ska skaffa oss en liten lätt fritidsbåt att ha på trailer, blir vi bitna skaffar vi nog en större inom några år.
Kravet nu är att jag ska kunna hantera båten helt själv med i och upptagning. Därför känns det som tex R5 blir en storlek för stor.
 
Husky båtarna är jättefina men enligt mig en nivå upp. Funkar inte med 750-kärra osv.
Tanken är att vi ska skaffa oss en liten lätt fritidsbåt att ha på trailer, blir vi bitna skaffar vi nog en större inom några år.
Kravet nu är att jag ska kunna hantera båten helt själv med i och upptagning. Därför känns det som tex R5 blir en storlek för stor.

Ja, det har du rätt i. Sen är Silvern snyggare i det här fallet.
 
485 br har fått bra kritik iom att den är lite bredare och har högre fribord än föregångaren. Sen föreställer jag mig att andrahandsvärdet är bättre på den än på UMS:en.
 
Tillbaka
Topp