Fantastiskt fin dag på sjön idag!
Kallt med sina 15' i vattnet bara..![]()
![]()
R7:a?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fantastiskt fin dag på sjön idag!
Kallt med sina 15' i vattnet bara..![]()
![]()
Helt sjukt bra bilder och hungrig blev jag också.Sköna turer den här tiden.
![]()
![]()
![]()
![]()
Helt sjukt bra bilder och hungrig blev jag också.
Ajjemän!
Ajjemän!![]()
Jag är väldigt nöjd, den har allt som jag behöver o dagsläget. Jag kommer från en stor Rhea 750 med en liten Finnmaster 49cc som komplement. Så smidigheten med R7 är fantastisk.Jag har en R6:a som jag egentligen är riktigt nöjd med men det är klart, en 7:a ger ju lite mer utrymme. Är du nöjd med din?
Jag är väldigt nöjd, den har allt som jag behöver o dagsläget. Jag kommer från en stor Rhea 750 med en liten Finnmaster 49cc som komplement. Så smidigheten med R7 är fantastisk.
175'a, det räcker gott och väl för det jag kör här!Har du 200:an på din?
175'a, det räcker gott och väl för det jag kör här!
Om det är till Styrpulpetaren ovan så tycker jag absolut det räcker med en vanlig dragg, typ 7,5 kg eller så.Vad rekommenderas egentligen för ankare?
Har idag en plätt och en sån med fyra ”armar” man fäller ut men gissar att det finns något bättre...
Är det Bruce-ankare man ska ha?
Tycker inte draggen riktigt sätter sig men kanske har en lite för lätt dragg.Om det är till Styrpulpetaren ovan så tycker jag absolut det räcker med en vanlig dragg, typ 7,5 kg eller så.
Har du en kätting mellan dragen och repet? Det brukar vara en förutsättning för att får den typen av drag att sätta sig. Gärna med lite tyngd och längd.Tycker draggen inte draggen riktigt sätter sig men kanske har en lite för lätt dragg.![]()
Är det ofta sandbotten där du lägger till så kanske du ska kolla nåt annat. Jag har en Sting 530 (ungefär som din alltså) och jag har inga problem med att få fäste med vanlig dragg. Jag har ingen kätting utan lina hela vägen. Så har jag kört i 30 år och det har alltid funkat alldeles utmärkt. Detta är ju västkusten dock.Tycker draggen inte draggen riktigt sätter sig men kanske har en lite för lätt dragg.![]()
Som jag har förstått det, har varje ankartyp specifika egenskaper och passar till olika typer av botten. En kätting är alltid bra eftersom den lägger ankaret på sidan så det kan gräva ner sig. Längden på tampen får också betydelse för vinkeln ankaret hamnar i. För kort lina får inget ankare att fästa. Plätten är optimal i dy eller lera då den kupade designen suger sig fast. Ett bruceankare som ligger ner men lång tamp gräver ner sig bra, speciellt o kombination med tung kätting. Det ankaret du nämner som har utfällbara vingar är optimalt för klippor. Ha ett ankare av varje sort och dyk ner och undersök botten. Det är det säkraste.Vad rekommenderas egentligen för ankare?
Har idag en plätt och en sån med fyra ”armar” man fäller ut men gissar att det finns något bättre...
Är det Bruce-ankare man ska ha?
Kul, har ni en bokat det som en helhetslösning eller känner ni ägaren/kapten?Kommande vecka kommer spenderas med familjen och en skeppare på denna segelbåt på 60 fot i medelhavet![]()
![]()
![]()