• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Jag har en R6:a som jag egentligen är riktigt nöjd med men det är klart, en 7:a ger ju lite mer utrymme. Är du nöjd med din?
Jag är väldigt nöjd, den har allt som jag behöver o dagsläget. Jag kommer från en stor Rhea 750 med en liten Finnmaster 49cc som komplement. Så smidigheten med R7 är fantastisk.

Vad rekommenderas egentligen för ankare?
Har idag en plätt och en sån med fyra ”armar” man fäller ut men gissar att det finns något bättre...
Är det Bruce-ankare man ska ha?

Har idag en plätt och en sån med fyra ”armar” man fäller ut men gissar att det finns något bättre...
Om det är till Styrpulpetaren ovan så tycker jag absolut det räcker med en vanlig dragg, typ 7,5 kg eller så.

Tycker draggen inte draggen riktigt sätter sig men kanske har en lite för lätt dragg. :bookworm:
Är det ofta sandbotten där du lägger till så kanske du ska kolla nåt annat. Jag har en Sting 530 (ungefär som din alltså) och jag har inga problem med att få fäste med vanlig dragg. Jag har ingen kätting utan lina hela vägen. Så har jag kört i 30 år och det har alltid funkat alldeles utmärkt. Detta är ju västkusten dock.

Som jag har förstått det, har varje ankartyp specifika egenskaper och passar till olika typer av botten. En kätting är alltid bra eftersom den lägger ankaret på sidan så det kan gräva ner sig. Längden på tampen får också betydelse för vinkeln ankaret hamnar i. För kort lina får inget ankare att fästa. Plätten är optimal i dy eller lera då den kupade designen suger sig fast. Ett bruceankare som ligger ner men lång tamp gräver ner sig bra, speciellt o kombination med tung kätting. Det ankaret du nämner som har utfällbara vingar är optimalt för klippor. Ha ett ankare av varje sort och dyk ner och undersök botten. Det är det säkraste. :)

Väldigt olika bottentyper jag ankrar i. Sand, dy och sten är det väl oftast.
Gillar draggen för att den inte tar så stor plats. Investerar kanske i en större plätt och dragg då de jag har nu flyttades vidare från förra båten som va ganska mycket mindre och lättare.

Tillbaka
Topp