• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Arvis

Cartier
2-Faktor
Skärgården, I love it!
D3FADC3B-7491-46C6-A718-5E81DE69D531.jpeg
Verkligen!
Även om det ser stängt ut men vyerna, doften av diesel och det där speciella rassliga plingljudet från pumpen när tanken fylls upp. Svårt att beskriva för de som aldrig fått uppleva annat än på bild. :rolleyes::D;)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har i år gått från en 9,5 meters motorbåt till 6,4 meter. Allt har sina för o nackdelar. Betydligt enklare att sticka ut för lite sol o bad på en kobbe i skärgården med denna...
EB195F73-7AFB-4B70-B10D-17223A9879D4.jpeg
Jag funderar lite kring båtköp. Är det där maxlängden för att ha den bakom bilen på bromsad kärra? Sen undrar jag vad som är det negativa med 6 m i förhållande till 9 m? Det är stor skillnad i hur de går i sjön antar jag.
 

MrPlow

Rolex
Jag funderar lite kring båtköp. Är det där maxlängden för att ha den bakom bilen på bromsad kärra? Sen undrar jag vad som är det negativa med 6 m i förhållande till 9 m? Det är stor skillnad i hur de går i sjön antar jag.
Beror ju helt på bil, kärra och vad du har för körkort.

Längd är bra för stabil gång. Skrovets form spelar in också, ju vassare skrov desto bättre skär den vågorna men kräver mer soppa.

Men en styrpulpet är en bra instegsbåt. Men du vill kanske ha en liten hytt med möjlighet till övernattning?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Beror ju helt på bil, kärra och vad du har för körkort.

Längd är bra för stabil gång. Skrovets form spelar in också, ju vassare skrov desto bättre skär den vågorna men kräver mer soppa.

Men en styrpulpet är en bra instegsbåt. Men du vill kanske ha en liten hytt med möjlighet till övernattning?
Jag har bara haft segelbåtar förr, men jag funderar över en motorbåt så jag försöker lära mig mer. Visst vore det praktiskt att kunna ta upp båten och åka hem med den, men en båt köps för att gå i vattnet så den faktorn bör för mig få väga tyngre. Jag står däremellan och funderar. Jag har alltid kunnat sova och laga mat i mina båtar tidigare, men jag förstår att en mindre motorbåt är mer för dagsturer. Säkerheten vid oväder är inte ovidkommande heller.
 

MrPlow

Rolex
Jag har bara haft segelbåtar förr, men jag funderar över en motorbåt så jag försöker lära mig mer. Visst vore det praktiskt att kunna ta upp båten och åka hem med den, men en båt köps för att gå i vattnet så den faktorn bör för mig få väga tyngre. Jag står däremellan och funderar. Jag har alltid kunnat sova och laga mat i mina båtar tidigare, men jag förstår att en mindre motorbåt är mer för dagsturer. Säkerheten vid oväder är inte ovidkommande heller.
Har du familj? Budget? Vad för vatten ska du åka i?
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Jag funderar lite kring båtköp. Är det där maxlängden för att ha den bakom bilen på bromsad kärra? Sen undrar jag vad som är det negativa med 6 m i förhållande till 9 m? Det är stor skillnad i hur de går i sjön antar jag.
För att traila är det mer vikten än längden som spelar in i kombination med bil/körkort.
Jag hade tidigare en 7,5 meters DC (Yamarin 76). När jag läser dina andra svar tror jag det är en båt som kan passa dig. Den funkar fint att traila, går bra i sjön, funkar att köra själv och det går att övernatta 3 pers i ruffen + 2 pers i soffan bak.
9,5 meters båten jag hade var en helt annan femma. Mer semesterbåt som tar sig fram i vågorna med en helt annan pondus med sina 4,3 ton.. Med den gick vi i betydligt större vågor än vad jag törs gå ut i med den jag har nu.. I en större båt får man ju också helt andra bekvämligheter som värmare, varmvattensberedare, dush, kök, etc...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
För att traila är det mer vikten än längden som spelar in i kombination med bil/körkort.
Jag hade tidigare en 7,5 meters DC (Yamarin 76). När jag läser dina andra svar tror jag det är en båt som kan passa dig. Den funkar fint att traila, går bra i sjön, funkar att köra själv och det går att övernatta 3 pers i ruffen + 2 pers i soffan bak.
9,5 meters båten jag hade var en helt annan femma. Mer semesterbåt som tar sig fram i vågorna med en helt annan pondus med sina 4,3 ton.. Med den gick vi i betydligt större vågor än vad jag törs gå ut i med den jag har nu.. I en större båt får man ju också helt andra bekvämligheter som värmare, varmvattensberedare, dush, kök, etc...
Tack, jag tror en 7,5 m DC är ett bra val om man får dra den med b-körkort. Jag förstår att det blir mer sjövärdigt med en större nåt, men också mycket mer pengar.
 

RosaCasio

Cartier
DSC_1223.JPG

På väg ut till Stockholms skärgård. Är det nån som vet om någon annan än mathem levererar till skärgården? Egen brygga finns.
 
Topp