• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Det här med båt är inge dumt alls!
08270AEA-516B-4869-B2F5-F00123EE3EA6.jpeg


Men när man är färsk skeppare får man ha marginaler när man ska lägga till (trots vänliga förslag om att gå in mellan andra båtar).
586224A0-CE03-469A-8708-1F3650AFC009.jpeg


Men skam den som ger sig, man lär sig och vågar lägga till vid lokala sjökrogen!
F8C2283A-D291-479C-9BA4-2A8E073640B4.jpeg
 
Buster?
Vilken modell? Nöjd?

Buster Magnum version 1, alltså den som såldes 1994-2000.
Toppen nöjd men det är en nästan 20 år gammal båt så nån skönhetsfläck finns men inget som inte går att lösa. Det som stör mest är att förra (och första) ägaren valt att limma dit sittdynorna som börjat släppa med PL-400 eller liknande som ser förjävligt ut nu när mattan desintegrerat. Med andra ord precis vad vi ville ha, något robust med utrymme till förbättring. :)
 
Senast ändrad:
Buster Magnum version 1, alltså den som såldes 1994-2000.
Toppen nöjd men det är en nästan 20 år gammal båt så nån skönhetsfläck finns men inget som inte går att lösa. Det som stör mest är att förra (och första) ägaren valt att limma dit sittdynorna som börjat släppa med PL-400 eller liknande som ser förjävligt ut nu när mattan desintegrerat. Med andra ord precis vad vi ville ha, något robust med utrymme till förbättring. :)
Buster säljer fortfarande originalmaterialet så det är bara att skrapa bort det gamla och limma på nytt.
 
Sålde den här när jag blev lantis. Hade den i tio år och renoverade den rullande. Chris Craft 1929, "tre-brunnars", 22ft. 36 knop med 350. Lagom fart var 20-25. Konstigt nog saknar jag den inte. Var väl färdig.

I början hade den vit botten. Ett arv efter förra ägaren.

48632186661_3452d08d7b_b.jpg


Fanns inga vita bottenfärger 1929 så någon säsong in blev det svart.

48632335547_6bc30840a8_b.jpg

48631837573_b5f38e2dae_b.jpg

48631837518_716e9390e1_b.jpg

4161264338_c4c495b13a_b.jpg


Före det var det en Plym-ritad racer från 1939

4161266230_68a292e716_o.jpg


Och före det var det en Forslund (skarpa slag) från 1950

4160510229_f4ca553a01_o.jpg
 
Sålde den här när jag blev lantis. Hade den i tio år och renoverade den rullande. Chris Craft 1929, "tre-brunnars", 22ft. 36 knop med 350. Lagom fart var 20-25. Konstigt nog saknar jag den inte. Var väl färdig.

I början hade den vit botten. Ett arv efter förra ägaren.

48632186661_3452d08d7b_b.jpg


Fanns inga vita bottenfärger 1929 så någon säsong in blev det svart.

48632335547_6bc30840a8_b.jpg

48631837573_b5f38e2dae_b.jpg

48631837518_716e9390e1_b.jpg

4161264338_c4c495b13a_b.jpg


Före det var det en Plym-ritad racer från 1939

4161266230_68a292e716_o.jpg


Och före det var det en Forslund (skarpa slag) från 1950

4160510229_f4ca553a01_o.jpg
Riktigt fräna! Har du någon båt idag eller saknar du det inte alls?
 
Sålde den här när jag blev lantis. Hade den i tio år och renoverade den rullande. Chris Craft 1929, "tre-brunnars", 22ft. 36 knop med 350. Lagom fart var 20-25. Konstigt nog saknar jag den inte. Var väl färdig.

I början hade den vit botten. Ett arv efter förra ägaren.

48632186661_3452d08d7b_b.jpg


Fanns inga vita bottenfärger 1929 så någon säsong in blev det svart.

48632335547_6bc30840a8_b.jpg

48631837573_b5f38e2dae_b.jpg

48631837518_716e9390e1_b.jpg

4161264338_c4c495b13a_b.jpg


Före det var det en Plym-ritad racer från 1939

4161266230_68a292e716_o.jpg


Och före det var det en Forslund (skarpa slag) från 1950

4160510229_f4ca553a01_o.jpg

Fantastiskt härliga båtar!
 
Igår bar det av till sjöss igen, vädret till trots.

0882069B-FA7C-416B-9A1A-B19983FAF13B.jpeg

Notera lilla mammas sittställning...

FDFFC600-6B70-4629-BDCC-2506299C7DB4.jpeg

Målet med utflykten var Nynäshamn och båttvätten vilket var högst behövligt då båten blivit med skägg. Bjuder inte på någon bild för det skäms jag för mycket för att göra. Färden dit gick genom Dragets kanal.

87F6362E-318D-47B4-8AA8-1118AAB0E6CB.jpeg

Otroligt läcker passage!

FF79AC4A-DC2A-4395-AAFF-1C247925BB76.jpeg

Vart soprent under så det var bara att puttra hemåt efter vi tvättat klart. Vinsten med båttvätten då? 5 knop vid 3200 varv!

EA70B1E4-30AF-412F-B27B-4E2226D4264C.jpeg

Vi åkte även igenom passagen vid Ängsö/Oxnö.

AA20C511-A5A5-4E9D-8406-C46FEFC84578.jpeg

Självklart bar jag en passande klocka. Speciellt vid testet av fartresurserna efter tvätt. 47 knop! :cool:

D186EE25-86EA-4270-B56F-45969EDE46FD.jpeg

Nu blir det till att ta upp båten nästa helg så är säsongen slut för detta år. Men jag ska banne mig ta en tur bara för att det är kul innan den åker upp på trailern.
 
Senast ändrad:
Då var denna säsong slut för oss. :(
ABF0BF72-81B9-4CC3-B67C-D4A709EA2CE5.jpeg

Lite vinter konservering och tömning på bränsle i motorn innan förvaring. Hitta en del att göra till nästa säsong med under kåpan fram till skrov.
51CF59F4-5F24-4BF2-8FB9-21F45C3CF307.jpeg


Någon som har koll på lada att förvara i runt nynäs trakten? Vår tilltänkta verkar bli svår att genomföra...
 
Kul, meddela gärna din tankar då jag står inför samma process till nästa år eller så.
Jag vägde in ganska många aspekter. Först och främst skulle jag ha en båt som jag kan hantera helt själv. Dvs sjösättning, upptagning osv. Vidare skulle jag få dra den med min nuvarande bil varför totalvikt max 1250 kg är ett faktum.
Soffa längst bak för min hund och mina tre barn. Båten skall fungera som transport, lek samt fiskeredskap och inget direkt minus om den är hyggligt kvick (115 hk).
Båten kommer användas främst i insjö men skall klara hyffsat långa transporter i skärgården förutsatt väder. En annan viktigt del, budget va satt till 200 000 kr.
Fråga gärna mer kring mina funderingar. Vet inte så mycket om båten då jag inte ens haft möjlighet att provköra, första turen till helgen.
 
Brukar tänka varje år att båten kan tas upp när semestern är slut, men det sker aldrig. Mycket jobb och pengar för ett par veckors båtåka. Senaste båtturen var 11 aug. Men det var en fin sommar ändå.
 
Tillbaka
Topp