• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Patrik Sinn

Cartier
2-Faktor
Varit utan båt senaste 3 åren men nu när sommaren skall spenderas i Sverige så är det dags igen. Ute efter en DC på 6-7 m med inombordare och efter en hel del blocketsurfande så har jag kommit fram till någon av dessa 3:
- Askeladden 645 beetle efter 06
- Uttern 68 DC
- Ryds 23 DC

Tänkt prisnivå ca 250k

Någon som har erfarenhet av någon av dessa modeller?
 

Jeppsonns

Cartier
Varit utan båt senaste 3 åren men nu när sommaren skall spenderas i Sverige så är det dags igen. Ute efter en DC på 6-7 m med inombordare och efter en hel del blocketsurfande så har jag kommit fram till någon av dessa 3:
- Askeladden 645 beetle efter 06
- Uttern 68 DC
- Ryds 23 DC

Tänkt prisnivå ca 250k

Någon som har erfarenhet av någon av dessa modeller?

Har haft Uttern 55 DC med inombordare och var ingen vidare kvalitet.
Kör glastron nu och känns mycket bättre rent kvalitetsmässigt plus att dom är billigare i inköp.
Satsa på Volvo penta med insprut och minst V6 motormässigt.
 

SJ Smythe

Cartier
Snart dags att gå i sjön. Hur går det för er? Redan i eller är sjösättningen runt hörnet?

Nyfiken på om det märks skillnad i mängden folk ute på sjön i år, om många väljer att Sverigesemestra istället för att åka iväg någon annanstans.

E7418EBB-A67D-4E1E-8D6B-2397313FAD08.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Snart dags att gå i sjön. Hur går det för er? Redan i eller är sjösättningen runt hörnet?

Nyfiken på om det märks skillnad i mängden folk ute på sjön i år, om många väljer att Sverigesemestra istället för att åka iväg någon annanstans.

E7418EBB-A67D-4E1E-8D6B-2397313FAD08.jpeg
Läste att båttillbehörsaffärerna går som tåget. :)

Många som har haft tid att vårfixa och säkert lust att även nyttja båten den här sommaren.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
18624206-4990-4DF3-88EE-C24F0F363638.jpeg
Fast jag vidhåller mitt uttalande. 1 är möjligen nykter men resten av sällskapet i motorbåten är bara där för att hänga på sjökrogarna. Nåt båtintresse finns inte.
Så när krogarna är stängda är de inte i närheten av några båtar.
Säger inte emot.
Slänger in en teaser från förra sommaren från en klippa långt bortom kroghänget.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag bläddrar ofta bland segelbåtar på Blocket. Jag är sugen på att ta upp intresset igen men vill inte köpa något som dränerar mig på pengar. Annars kanske man ska hyra något. Det är ingen brådska. När rätt objekt dyker upp så..... annars är ju gast ett alternativ. Det skulle vara så skönt att bara kunna ta sig till sin egna båt och bara dra ut en fin vardagskväll och bara vila i tystnaden och vinden.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Om jag får fortsätta mitt inläggs tanke, hur ska man tänka kring kostnaden för en segelbåt? Är det att köpa en gammal 70-talsbåt, träbåt, helt nytt, 10 år gammal, andel i medelhavet ? Det snackas om att färre/yngre vill satsa på båtliv, vilket gör att flera objekt inte säljs. Vad säger ni om läget framöver?
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Jag var i fritidsbåtlivet i 50 år (från födsel till för några år sedan). Detta är min betraktelse.

Förr var fritidsbåtar gjorda för att ta sig fram på sjö och/eller hav med. Vilken båt man skaffade berodde på vad man hade råd med och vad man skulle ha den till samt givetvis - var (sjöförhållanden). Poängen med fritidsbåtslivet var naturlivet och naturhamn. Att vara ute så länge man kunde utan att behöva ta sig till affär och bunkerställen. Båtarna var inte bättre utrustade än om du var ute och vandrade. Sverige var världens mest fritidsbåtstäta land. Folk kunde föra sina båtar med vett och etikett. Man hälsade på varandra om man träffades på bryggan i båtklubben. Man kastade soporna och sin egen skit i sjön. Man navigerade. På natten låg man stilla om man inte visste var man var.

Nu är båtar gjorda för att efterlikna hemmiljön. Ofta med samma sjövärdighet som en husvagn (som idag också har hemstandard - har jag hört, för jag har aldrig varit i en). Man har finansierat sin båt med lån och om den passar plånbok, kunskaper och sjöförhållanden är underordnat. Poängen med båtlivet är den anordnade gästhamnen - och med det menar jag vilka nöjen och matställen som finns i gästhamnen. Båtarna är helt utrustade för att leva som i hemmet men istället för att använda sig av det i naturhamn ligger man med land-el i gästhamn och spenderar all tid i land... Folk kan inte köra sin båt för de har inte gått från liten och långsam båt till stor och snabb - utan direkt på storbåt. Bogpropeller är populärt och nödvändigt av en anledning... Man hälsar inte längre på varandra i båtklubben för folk tror att det är en marina - och dyker därför inte upp på arbetsdagarna i klubben heller. Man tar hem soporna och skiter inte längre direkt i sjön (bra). Man kör på GPS. På natten kör man som vanligt. Vid dagens sjöförklaringar efter olyckor konstateras att "den överkörda och krossade båten som låg för ankar, med rätt lanternsättning - syntes inte på GPS: en..."

Att fritidsbåtslivet är på tillbakagång har sina anledningar. Dagens människor vill ha "instant gratification" - omedelbar tillfredsställelse - komma dit man vill snabbt - det är inte vägen som är målet - vilket skulle gynna motorbåtar om det inte vore för att bränsle är dyrt och miljötänkande är tack och lov på G. Människor i allmänhet har inte heller motorkunskaper längre - efter årtionden av bilar som inte "kan" mekas med. På sjön och på havet behöver man kunna lite sådant. Annars blir det snabbt farligt. Det är inte som när en bil krånglar lite om man driver ned mot klipporna en natt i augusti. Ergo - nedgång för motorbåtar.

Segelbåtar - inte tillräckligt många miljövänner är båtmänniskor och dagens människor vill komma fram till ett mål. Snabbt. Vägen är inte längre målet. Segla tar tid. Kräver kunskaper. Du kan inte som med motorbåtar "köpa dig fram" - du måste faktiskt kunna segla. Det tar tid att lära sig. Tid man inte har. Ergo - nedgång för segelbåtar.

ÄR jag en surgubbe eller... ;)

Det finns fördelar. Det blir färre dåliga båtförare på vattnet. Mer natur över till de som har viljan och kunskaperna. Och tiden. Att jag slutade med fritidsbåt hade att göra med att jag flyttade ut på landsbygden. På torra land. Ändå kan jag någon gång i veckan fortfarande skanna blocket efter extremt prisvärda båtar. Jag har ju ett stort garage... Man kan ju ha en båt bara för att ha en.

För att lätta upp stämningen lite lägger jag till en bild som visar när jag demonstrerar hur 5 knop ser ut och därmed framstår som en idiot.

4161265048_80ba75d1f8_b.jpg
 
Senast ändrad:
Någon som har erfarenhet av Skipperi (https://www.skipperi.se/)?

Två små barn minimerar mina möjligheter med all tid det krävs för att äga båt och därför eggas jag av tanken på sådana här upplägg. Och priset är dessutom väldigt rimligt, tycker jag.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av Skipperi (https://www.skipperi.se/)?

Två små barn minimerar mina möjligheter med all tid det krävs för att äga båt och därför eggas jag av tanken på sådana här upplägg. Och priset är dessutom väldigt rimligt, tycker jag.
Jag känner en av de som startat det i Sverige och han är genomseriös och båtmänniska sedan flera generationer (släkten har varit lotsare och liknande). Exakt vad det innebär är väl lite oklart men jag tror det är ett seriöst försök av dem i alla fall ;)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag var i fritidsbåtlivet i 50 år (från födsel till för några år sedan). Detta är min betraktelse.

Förr var fritidsbåtar gjorda för att ta sig fram på sjö och/eller hav med. Vilken båt man skaffade berodde på vad man hade råd med och vad man skulle ha den till samt givetvis - var (sjöförhållanden). Poängen med fritidsbåtslivet var naturlivet. Att vara ute så länge man kunde utan att behöva ta sig till affär och bunkerställen. Båtarna var inte bättre utrustade än om du var ute och vandrade. Sverige var världens mest fritidsbåtstäta land. Folk kunde föra sina båtar med vett och etikett. Man hälsade på varandra om man träffades på bryggan i båtklubben. Man kastade soporna och sin egen skit i sjön. Man navigerade. På natten låg man stilla om man inte visste var man var.

Nu är båtar gjorda för att efterlikna hemmiljön. Ofta med samma sjövärdighet som en husvagn (som idag också har hemstandard - har jag hört, för jag har aldrig varit i en). Man har finansierat sin båt med lån och om den passar plånbok, kunskaper och sjöförhållanden är underordnat. Poängen med båtlivet är den anordnade gästhamnen - och med det menar jag vilka nöjen och matställen som finns i gästhamnen. Båtarna är helt utrustade för att leva som i hemmet men istället för att använda sig av det i naturhamn ligger man med land-el i gästhamn och spenderar all tid i land... Folk kan inte köra sin båt för de har inte gått från liten och långsam båt till stor och snabb - utan direkt på storbåt. Bogpropeller är populärt och nödvändigt av en anledning... Man hälsar inte längre på varandra i båtklubben för folk tror att det är en marina - och dyker därför inte upp på arbetsdagarna i klubben heller. Man tar hem soporna och skiter inte längre direkt i sjön (bra). Man kör på GPS. På natten kör man som vanligt. Vid dagens sjöförklaringar efter olyckor konstateras att "den överkörda och krossade båten som låg för ankar, med rätt lanternsättning - syntes inte på GPS: en..."

Att fritidsbåtslivet är på tillbakagång har sina anledningar. Dagens människor vill ha "instant gratification" - omedelbar tillfredsställelse - komma dit man vill snabbt - det är inte vägen som är målet - vilket skulle gynna motorbåtar om det inte vore för att bränsle är dyrt och miljötänkande är tack och lov på G. Människor i allmänhet har inte heller motorkunskaper längre - efter årtionden av bilar som inte "kan" mekas med. På sjön och på havet behöver man kunna lite sådant. Annars blir det snabbt farligt. Det är inte som när en bil krånglar lite om man driver ned mot klipporna en natt i augusti. Ergo - nedgång för motorbåtar.

Segelbåtar - inte tillräckligt många miljövänner är båtmänniskor och dagens människor vill komma fram till ett mål. Snabbt. Segla tar tid. Kräver kunskaper. Du kan inte som med motorbåtar "köpa dig fram" - du måste faktiskt kunna segla. Det tar tid att lära sig. Tid man inte har. Ergo - nedgång för segelbåtar.

ÄR jag en surgubbe eller... ;)

Det finns fördelar. Det blir färre dåliga båtförare på vattnet. Mer natur över till de som har viljan och kunskaperna. Och tiden. Att jag slutade med fritidsbåt hade att göra med att jag flyttade ut på landsbygden. På torra land. Ändå kan jag någon gång i veckan ändå skanna blocket efter extremt prisvärda båtar. Jag har ju ett stort garage... Man kan ju ha en båt bara för att ha en.

För att lätta upp stämningen lite lägger jag till en bild som visar när jag demonstrerar hur 5 knop ser ut och därmed framstår som en idiot.

4161265048_80ba75d1f8_b.jpg
Bra inlägg! Alltid intressant med historiskt perspektiv när man som jag är på väg in i båtlivet igen. Jag föddes inte in i båtlivet. I 20-årsåldern köpte jag min första båt (stortriss) och anmälde mig till nautiska kurser på Medborgarskolan. Tog förarintyg och kustskepparintyg, läste många självbiografiska böcker om seglatser runt om i världen, allt från Göta kanal till fastnet race, om stormen som tog många liv. Jag har varit skeppare i Grekland, seglat nattetid mellan fastlandet och Gotland, även inomskärs som är en fantastisk upplevelse. Jag känner inte många som håller på med båtar så tänker mig att jag vill kunna ta mig iväg själv. Jag tycker om naturhamnar, men också vissa gästhamnar. Visst känner jag att jag blivit bekväm när jag söker. En separat toa med duschmöjlighet känns bra. Jag undrar om det är skillnad mellan en plastbåt från 70-talet och en som är byggd senare? Hur trevligt det än är att ligga i en lugn naturhamn och snacka med andra, vill jag vara säker på att båten klarar en storm, för den dagen kommer. Visst finns de som du beskriver, båtfolket som saknar omdöme och sjövett och som trivs förtöjd vid bryggan med ett glas i handen, men jag tror de andra mer seriösa också finns. Vilka man möter väljer man till stor del själv genom egna val. Den svåra frågan är den du tar upp, hur kommer mitt båtliv att se ut? Jag vill nog kunna ligga och guppa på fjärden och dyka i vattnet efter svalka, samtidigt vill jag kunna gå in i Lofoten efter att ha blivit lotsad av späckhuggare. Det får ta den tid det tar att lära sig. Det viktigaste är ändå omdömet och kunskapen om sig själv. Jag själv är ju den farligaste länken i ett båtliv.
 
Senast ändrad:
Jag var i fritidsbåtlivet i 50 år (från födsel till för några år sedan). Detta är min betraktelse.

Förr var fritidsbåtar gjorda för att ta sig fram på sjö och/eller hav med. Vilken båt man skaffade berodde på vad man hade råd med och vad man skulle ha den till samt givetvis - var (sjöförhållanden). Poängen med fritidsbåtslivet var naturlivet och naturhamn. Att vara ute så länge man kunde utan att behöva ta sig till affär och bunkerställen. Båtarna var inte bättre utrustade än om du var ute och vandrade. Sverige var världens mest fritidsbåtstäta land. Folk kunde föra sina båtar med vett och etikett. Man hälsade på varandra om man träffades på bryggan i båtklubben. Man kastade soporna och sin egen skit i sjön. Man navigerade. På natten låg man stilla om man inte visste var man var.

Nu är båtar gjorda för att efterlikna hemmiljön. Ofta med samma sjövärdighet som en husvagn (som idag också har hemstandard - har jag hört, för jag har aldrig varit i en). Man har finansierat sin båt med lån och om den passar plånbok, kunskaper och sjöförhållanden är underordnat. Poängen med båtlivet är den anordnade gästhamnen - och med det menar jag vilka nöjen och matställen som finns i gästhamnen. Båtarna är helt utrustade för att leva som i hemmet men istället för att använda sig av det i naturhamn ligger man med land-el i gästhamn och spenderar all tid i land... Folk kan inte köra sin båt för de har inte gått från liten och långsam båt till stor och snabb - utan direkt på storbåt. Bogpropeller är populärt och nödvändigt av en anledning... Man hälsar inte längre på varandra i båtklubben för folk tror att det är en marina - och dyker därför inte upp på arbetsdagarna i klubben heller. Man tar hem soporna och skiter inte längre direkt i sjön (bra). Man kör på GPS. På natten kör man som vanligt. Vid dagens sjöförklaringar efter olyckor konstateras att "den överkörda och krossade båten som låg för ankar, med rätt lanternsättning - syntes inte på GPS: en..."

Att fritidsbåtslivet är på tillbakagång har sina anledningar. Dagens människor vill ha "instant gratification" - omedelbar tillfredsställelse - komma dit man vill snabbt - det är inte vägen som är målet - vilket skulle gynna motorbåtar om det inte vore för att bränsle är dyrt och miljötänkande är tack och lov på G. Människor i allmänhet har inte heller motorkunskaper längre - efter årtionden av bilar som inte "kan" mekas med. På sjön och på havet behöver man kunna lite sådant. Annars blir det snabbt farligt. Det är inte som när en bil krånglar lite om man driver ned mot klipporna en natt i augusti. Ergo - nedgång för motorbåtar.

Segelbåtar - inte tillräckligt många miljövänner är båtmänniskor och dagens människor vill komma fram till ett mål. Snabbt. Vägen är inte längre målet. Segla tar tid. Kräver kunskaper. Du kan inte som med motorbåtar "köpa dig fram" - du måste faktiskt kunna segla. Det tar tid att lära sig. Tid man inte har. Ergo - nedgång för segelbåtar.

ÄR jag en surgubbe eller... ;)

Det finns fördelar. Det blir färre dåliga båtförare på vattnet. Mer natur över till de som har viljan och kunskaperna. Och tiden. Att jag slutade med fritidsbåt hade att göra med att jag flyttade ut på landsbygden. På torra land. Ändå kan jag någon gång i veckan fortfarande skanna blocket efter extremt prisvärda båtar. Jag har ju ett stort garage... Man kan ju ha en båt bara för att ha en.

För att lätta upp stämningen lite lägger jag till en bild som visar när jag demonstrerar hur 5 knop ser ut och därmed framstår som en idiot.

4161265048_80ba75d1f8_b.jpg

Ja du är en surgubbe... Visst finns det en del sanning i det du skriver men jag tror ffa att båtlivet har utvecklats precis som allt annat. Behöver inte lägga någon värdering i om det blivit bättre eller sämre utan bara att det har förändrats. Folk har, rätt eller fel, mindre tid idag. Då blir det aktuellt med snabbare båtar, mer solande och mindre camping. Kan själv tycka det är fantastiskt att folk som inte är seglare sedan barnsben kan komma ut och njuta av naturen, även om de gör misstag där ute. För dom som varit med länge så finns ju fortfarande de där magiska tillfällena kvar, hemliga öar, huvudskär på våren eller hösten etc.
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Slängde i Huskyn för två veckor sedan. Den fick visa vad den gick för under en snabb repa. Borde kanske gå förbi i eftermiddag för att se om den ligger kvar...:(
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej @Öbo

Har läst en del om Sting men kan du dela med oss dina erfarenheter av 530S?

Tack på förhand.

///E
Hej!
Absolut. Det är en otroligt prisvärd båt till att börja med. Jag gav 200' för en helt ny för ett år sen. Den listar väl ca 250' med en 75hk Evinrude Etec och det är också svårsalget i klassen. Även oaktat pris så är det inte många i samma klass som har samma välplanerade utförande på sittplatser och styrpulpet. Bara en sån sak som att det finns en hel soffa i aktern, två platser bakom pulpeten och ytterligare sittplats i fören är riktigt bra. Inte optimalt om du ska ut och fiska med burar osv, för då vill du nog ha mer fri durkyta kanske.
Sen är det även gott om förvaringsutrymmen. Soffan i aktern, soffan bakom pulpeten och även själva pulpeten som går att fälla framåt för smart stuvfack under den.
I somras hade vi besök av två familjer (fyra vuxna, tre barn) och dessa tillsammans med oss fyra i vår familj var inga som helst problem att packa ombord hela gänget ihop med uppblåsbar SUP, lunchpackning, badkläder och you name it. Inga problem att komma upp i planing heller.
På minuskontot har jag hittills konstaterat att dynorna inte är av världens högsta kvalitet. Knapparna vill gärna lossna från undersidan av dynan även om man är försiktig när man tar loss dem. Om pulpeten gått hela vägen ut till styrbordsidan så hade man fått lite bättre skydd på förarplatsen, men det hade ju varit på bekostnad av möjligheten att gå förbi på den sidan. Den är trögstyrd utan hydraulstyrning, så ungarna orkar inte riktigt med den. För lite högre farter hade jag nog velat gå upp till en 90 H.O. eller en 115hk men lite drygt 30 knop räcker gott för vår del, så jag klarar mig fint med en 75hk.
Om jag inte brytt mig om vad saker och ting kostar så hade jag tittat på en Nordkapp 550 eller 605, mest för att jag tycker de är snyggast på marknaden men annars har jag inte sett nåt jag hellre skulle vilja ha än just 530S.

Nåt mer du vill veta så fråga på, så ska jag svara efter bästa förmåga!
 

Edin

Panerai
Nån som har koll på bra ställe att få nya hydralledningar till styrningen gjorda i Stockholms området? Gärna södra sidan.
Dom gamla har helt tappat "skalet".
 
Topp