En Modifierad Vega!
Även små båtar har sin charm.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En Modifierad Vega!
Varit utan båt senaste 3 åren men nu när sommaren skall spenderas i Sverige så är det dags igen. Ute efter en DC på 6-7 m med inombordare och efter en hel del blocketsurfande så har jag kommit fram till någon av dessa 3:
- Askeladden 645 beetle efter 06
- Uttern 68 DC
- Ryds 23 DC
Tänkt prisnivå ca 250k
Någon som har erfarenhet av någon av dessa modeller?
Läste att båttillbehörsaffärerna går som tåget.Snart dags att gå i sjön. Hur går det för er? Redan i eller är sjösättningen runt hörnet?
Nyfiken på om det märks skillnad i mängden folk ute på sjön i år, om många väljer att Sverigesemestra istället för att åka iväg någon annanstans.
Läste att båttillbehörsaffärerna går som tåget.
Många som har haft tid att vårfixa och säkert lust att även nyttja båten den här sommaren.
Hälften av båtfolket i Stockholm åker ju bara runt mellan krogarna känns det som. Annars lyser intresset med sin frånvaro.La i första helgen i april. Än så länge ser man nästan bara fiskare iaf i norra sthlm skärgård.
Nu snackar vi motorbåt...Hälften av båtfolket i Stockholm åker ju bara runt mellan krogarna känns det som. Annars lyser intresset med sin frånvaro.
Fast jag vidhåller mitt uttalande. 1 är möjligen nykter men resten av sällskapet i motorbåten är bara där för att hänga på sjökrogarna. Nåt båtintresse finns inte.Nu snackar vi motorbåt...
Säger inte emot.Fast jag vidhåller mitt uttalande. 1 är möjligen nykter men resten av sällskapet i motorbåten är bara där för att hänga på sjökrogarna. Nåt båtintresse finns inte.
Så när krogarna är stängda är de inte i närheten av några båtar.
Bästa tiden i skärgårn är när krogarna är stängda.Fast jag vidhåller mitt uttalande. 1 är möjligen nykter men resten av sällskapet i motorbåten är bara där för att hänga på sjökrogarna. Nåt båtintresse finns inte.
Så när krogarna är stängda är de inte i närheten av några båtar.
Sjösätter på onsdagSnart dags att gå i sjön. Hur går det för er? Redan i eller är sjösättningen runt hörnet?
Nyfiken på om det märks skillnad i mängden folk ute på sjön i år, om många väljer att Sverigesemestra istället för att åka iväg någon annanstans.
Jag känner en av de som startat det i Sverige och han är genomseriös och båtmänniska sedan flera generationer (släkten har varit lotsare och liknande). Exakt vad det innebär är väl lite oklart men jag tror det är ett seriöst försök av dem i alla fallNågon som har erfarenhet av Skipperi (https://www.skipperi.se/)?
Två små barn minimerar mina möjligheter med all tid det krävs för att äga båt och därför eggas jag av tanken på sådana här upplägg. Och priset är dessutom väldigt rimligt, tycker jag.
Bra inlägg! Alltid intressant med historiskt perspektiv när man som jag är på väg in i båtlivet igen. Jag föddes inte in i båtlivet. I 20-årsåldern köpte jag min första båt (stortriss) och anmälde mig till nautiska kurser på Medborgarskolan. Tog förarintyg och kustskepparintyg, läste många självbiografiska böcker om seglatser runt om i världen, allt från Göta kanal till fastnet race, om stormen som tog många liv. Jag har varit skeppare i Grekland, seglat nattetid mellan fastlandet och Gotland, även inomskärs som är en fantastisk upplevelse. Jag känner inte många som håller på med båtar så tänker mig att jag vill kunna ta mig iväg själv. Jag tycker om naturhamnar, men också vissa gästhamnar. Visst känner jag att jag blivit bekväm när jag söker. En separat toa med duschmöjlighet känns bra. Jag undrar om det är skillnad mellan en plastbåt från 70-talet och en som är byggd senare? Hur trevligt det än är att ligga i en lugn naturhamn och snacka med andra, vill jag vara säker på att båten klarar en storm, för den dagen kommer. Visst finns de som du beskriver, båtfolket som saknar omdöme och sjövett och som trivs förtöjd vid bryggan med ett glas i handen, men jag tror de andra mer seriösa också finns. Vilka man möter väljer man till stor del själv genom egna val. Den svåra frågan är den du tar upp, hur kommer mitt båtliv att se ut? Jag vill nog kunna ligga och guppa på fjärden och dyka i vattnet efter svalka, samtidigt vill jag kunna gå in i Lofoten efter att ha blivit lotsad av späckhuggare. Det får ta den tid det tar att lära sig. Det viktigaste är ändå omdömet och kunskapen om sig själv. Jag själv är ju den farligaste länken i ett båtliv.Jag var i fritidsbåtlivet i 50 år (från födsel till för några år sedan). Detta är min betraktelse.
Förr var fritidsbåtar gjorda för att ta sig fram på sjö och/eller hav med. Vilken båt man skaffade berodde på vad man hade råd med och vad man skulle ha den till samt givetvis - var (sjöförhållanden). Poängen med fritidsbåtslivet var naturlivet. Att vara ute så länge man kunde utan att behöva ta sig till affär och bunkerställen. Båtarna var inte bättre utrustade än om du var ute och vandrade. Sverige var världens mest fritidsbåtstäta land. Folk kunde föra sina båtar med vett och etikett. Man hälsade på varandra om man träffades på bryggan i båtklubben. Man kastade soporna och sin egen skit i sjön. Man navigerade. På natten låg man stilla om man inte visste var man var.
Nu är båtar gjorda för att efterlikna hemmiljön. Ofta med samma sjövärdighet som en husvagn (som idag också har hemstandard - har jag hört, för jag har aldrig varit i en). Man har finansierat sin båt med lån och om den passar plånbok, kunskaper och sjöförhållanden är underordnat. Poängen med båtlivet är den anordnade gästhamnen - och med det menar jag vilka nöjen och matställen som finns i gästhamnen. Båtarna är helt utrustade för att leva som i hemmet men istället för att använda sig av det i naturhamn ligger man med land-el i gästhamn och spenderar all tid i land... Folk kan inte köra sin båt för de har inte gått från liten och långsam båt till stor och snabb - utan direkt på storbåt. Bogpropeller är populärt och nödvändigt av en anledning... Man hälsar inte längre på varandra i båtklubben för folk tror att det är en marina - och dyker därför inte upp på arbetsdagarna i klubben heller. Man tar hem soporna och skiter inte längre direkt i sjön (bra). Man kör på GPS. På natten kör man som vanligt. Vid dagens sjöförklaringar efter olyckor konstateras att "den överkörda och krossade båten som låg för ankar, med rätt lanternsättning - syntes inte på GPS: en..."
Att fritidsbåtslivet är på tillbakagång har sina anledningar. Dagens människor vill ha "instant gratification" - omedelbar tillfredsställelse - komma dit man vill snabbt - det är inte vägen som är målet - vilket skulle gynna motorbåtar om det inte vore för att bränsle är dyrt och miljötänkande är tack och lov på G. Människor i allmänhet har inte heller motorkunskaper längre - efter årtionden av bilar som inte "kan" mekas med. På sjön och på havet behöver man kunna lite sådant. Annars blir det snabbt farligt. Det är inte som när en bil krånglar lite om man driver ned mot klipporna en natt i augusti. Ergo - nedgång för motorbåtar.
Segelbåtar - inte tillräckligt många miljövänner är båtmänniskor och dagens människor vill komma fram till ett mål. Snabbt. Segla tar tid. Kräver kunskaper. Du kan inte som med motorbåtar "köpa dig fram" - du måste faktiskt kunna segla. Det tar tid att lära sig. Tid man inte har. Ergo - nedgång för segelbåtar.
ÄR jag en surgubbe eller...
Det finns fördelar. Det blir färre dåliga båtförare på vattnet. Mer natur över till de som har viljan och kunskaperna. Och tiden. Att jag slutade med fritidsbåt hade att göra med att jag flyttade ut på landsbygden. På torra land. Ändå kan jag någon gång i veckan ändå skanna blocket efter extremt prisvärda båtar. Jag har ju ett stort garage... Man kan ju ha en båt bara för att ha en.
För att lätta upp stämningen lite lägger jag till en bild som visar när jag demonstrerar hur 5 knop ser ut och därmed framstår som en idiot.
Jag var i fritidsbåtlivet i 50 år (från födsel till för några år sedan). Detta är min betraktelse.
Förr var fritidsbåtar gjorda för att ta sig fram på sjö och/eller hav med. Vilken båt man skaffade berodde på vad man hade råd med och vad man skulle ha den till samt givetvis - var (sjöförhållanden). Poängen med fritidsbåtslivet var naturlivet och naturhamn. Att vara ute så länge man kunde utan att behöva ta sig till affär och bunkerställen. Båtarna var inte bättre utrustade än om du var ute och vandrade. Sverige var världens mest fritidsbåtstäta land. Folk kunde föra sina båtar med vett och etikett. Man hälsade på varandra om man träffades på bryggan i båtklubben. Man kastade soporna och sin egen skit i sjön. Man navigerade. På natten låg man stilla om man inte visste var man var.
Nu är båtar gjorda för att efterlikna hemmiljön. Ofta med samma sjövärdighet som en husvagn (som idag också har hemstandard - har jag hört, för jag har aldrig varit i en). Man har finansierat sin båt med lån och om den passar plånbok, kunskaper och sjöförhållanden är underordnat. Poängen med båtlivet är den anordnade gästhamnen - och med det menar jag vilka nöjen och matställen som finns i gästhamnen. Båtarna är helt utrustade för att leva som i hemmet men istället för att använda sig av det i naturhamn ligger man med land-el i gästhamn och spenderar all tid i land... Folk kan inte köra sin båt för de har inte gått från liten och långsam båt till stor och snabb - utan direkt på storbåt. Bogpropeller är populärt och nödvändigt av en anledning... Man hälsar inte längre på varandra i båtklubben för folk tror att det är en marina - och dyker därför inte upp på arbetsdagarna i klubben heller. Man tar hem soporna och skiter inte längre direkt i sjön (bra). Man kör på GPS. På natten kör man som vanligt. Vid dagens sjöförklaringar efter olyckor konstateras att "den överkörda och krossade båten som låg för ankar, med rätt lanternsättning - syntes inte på GPS: en..."
Att fritidsbåtslivet är på tillbakagång har sina anledningar. Dagens människor vill ha "instant gratification" - omedelbar tillfredsställelse - komma dit man vill snabbt - det är inte vägen som är målet - vilket skulle gynna motorbåtar om det inte vore för att bränsle är dyrt och miljötänkande är tack och lov på G. Människor i allmänhet har inte heller motorkunskaper längre - efter årtionden av bilar som inte "kan" mekas med. På sjön och på havet behöver man kunna lite sådant. Annars blir det snabbt farligt. Det är inte som när en bil krånglar lite om man driver ned mot klipporna en natt i augusti. Ergo - nedgång för motorbåtar.
Segelbåtar - inte tillräckligt många miljövänner är båtmänniskor och dagens människor vill komma fram till ett mål. Snabbt. Vägen är inte längre målet. Segla tar tid. Kräver kunskaper. Du kan inte som med motorbåtar "köpa dig fram" - du måste faktiskt kunna segla. Det tar tid att lära sig. Tid man inte har. Ergo - nedgång för segelbåtar.
ÄR jag en surgubbe eller...
Det finns fördelar. Det blir färre dåliga båtförare på vattnet. Mer natur över till de som har viljan och kunskaperna. Och tiden. Att jag slutade med fritidsbåt hade att göra med att jag flyttade ut på landsbygden. På torra land. Ändå kan jag någon gång i veckan fortfarande skanna blocket efter extremt prisvärda båtar. Jag har ju ett stort garage... Man kan ju ha en båt bara för att ha en.
För att lätta upp stämningen lite lägger jag till en bild som visar när jag demonstrerar hur 5 knop ser ut och därmed framstår som en idiot.
Denna lilla rackaren handlar det om förresten. Perfekt för våra behov av dagsturer med familjen. Inga problem att ta med sig ytterligare ett gäng om vi har besök.Sjösättning bokad 7 maj. Hoppas på fint vårväder med lite värme framöver!
Hej!Hej @Öbo
Har läst en del om Sting men kan du dela med oss dina erfarenheter av 530S?
Tack på förhand.
///E