• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

RobinW

Cartier
2-Faktor
Härligt seglingsväder idag


776870C2-EA25-4DB6-8574-73528BEF1C9B.jpeg
73C972A3-5FD4-4303-A8EF-79301EBFDB3F.jpeg
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag har gått i båttankar i ett par år nu och tänkte till nästa sommar skaffa en enklare badbåt som familjen kan ha under helgerna.
Får man något vettigt för 150’?
Rib eller klassisk DC?
Var fasiken börjar jag liksom?

Sedan är båtplats ett jäkla moment 22. Jag kan ju inte köpa båt innan jag har båtplats men jag kan inte skaffa båtplats innan jag har försäkringsbevis etc på en båt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Sedan är båtplats ett jäkla moment 22. Jag kan ju inte köpa båt innan jag har båtplats men jag kan inte skaffa båtplats innan jag har försäkringsbevis etc på en båt.
Vad är det för märklig princip? Både jag själv, och alla jag vet, har skaffat platsen först och båten sen.

DC för 150' inga problem, det finns amerikanska daycruisers i drivor som uppfyller det. Fina V8or, stora utrymmen osv. Problemet är att var typ tredje, femte eller sjunde år så rasar nånting stort på dem. Du vet inte vilket det år det händer så det är ständig ångest att åka runt med sådana båtar. I mitt fall var det exempelvis en startmotor. Vilket i sig inte är så dyrt. Men det förstör hela säsongen eftersom det är brutal kö på varven sommartid. Jag hade också tur att det hände hemma, mardröm om det hänt när man låg ute på nån ö.

RIB (personlig åsikt) tycks bara vara ett totalt blåsande, obekväma platser och inga förvaringsutrymmen. Ser inte poängen med båttypen om man inte ska leka sjöräddning.

Jag själv har en Buster Magnum som dock går på mer än 150' men det finns liknande i den prisklassen också om man nöjer sig med tvåtaktsmotor och lite äldre. Fördelen tycker jag är att det är väldigt lite "dötid" i jämförelse med åktid. Vårrustningen tog mig en timme liksom. Jag spolade ur hela båten invändigt med högtryckstvätt och satte sen på kapellet. That's it.

Ska du åka i havet - köp inte för liten båt. Det finns massor av dagar där det är varmt men blåser och då vill du inte åka med en liten båt. För egen del går gränsen nånstans runt 6-7 meter för att det ska vara behagligt.
 
Senast ändrad:

Alarik

Audemars
2-Faktor
Vad är det för märklig princip? Både jag själv, och alla jag vet, har skaffat platsen först och båten sen.

DC för 150' inga problem, det finns amerikanska daycruisers i drivor som uppfyller det. Fina V8or, stora utrymmen osv. Problemet är att var typ tredje, femte eller sjunde år så rasar nånting stort på dem. Du vet inte vilket det år det händer så det är ständig ångest att åka runt med sådana båtar. I mitt fall var det exempelvis en startmotor. Vilket i sig inte är så dyrt. Men det förstör hela säsongen eftersom det är brutal kö på varven sommartid. Jag hade också tur att det hände hemma, mardröm om det hänt när man låg ute på nån ö.

RIB (personlig åsikt) tycks bara vara ett totalt blåsande, obekväma platser och inga förvaringsutrymmen. Ser inte poängen med båttypen om man inte ska leka sjöräddning.

Jag själv har en Buster Magnum som dock går på mer än 150' men det finns liknande i den prisklassen också om man nöjer sig med tvåtaktsmotor och lite äldre. Fördelen tycker jag är att det är väldigt lite "dötid" i jämförelse med åktid. Vårrustningen tog mig en timme liksom. Jag spolade ur hela båten invändigt med högtryckstvätt och satte sen på kapellet. That's it.

Ska du åka i havet - köp inte för liten båt. Det finns massor av dagar där det är varmt men blåser och då vill du inte åka med en liten båt. För egen del går gränsen nånstans runt 6-7 meter för att det ska vara behagligt.

Tackar för ett toppeninlägg!
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av Uttern s64, typ från 2000/2001?
Inte specifikt s64, men om du ska köpa en 20 år gammal båt med inombordare - var beredd på (o)väntade problem som kan kosta mycket pengar och värdefull tid när du egentligen helst velat ligga ute på böljan. Se @alfgrens inlägg ovan...
Visst kan det gå hur bra som helst, men man måste vara beredd på en hel del strul.
 

Edin

Panerai
Jag har gått i båttankar i ett par år nu och tänkte till nästa sommar skaffa en enklare badbåt som familjen kan ha under helgerna.
Får man något vettigt för 150’?
Rib eller klassisk DC?
Var fasiken börjar jag liksom?

Sedan är båtplats ett jäkla moment 22. Jag kan ju inte köpa båt innan jag har båtplats men jag kan inte skaffa båtplats innan jag har försäkringsbevis etc på en båt.

Instämmer med alfgren .
En sak till som gör aluminiumbåtar väldigt fördelaktiga (om man nu inte heter Edin...) är att det är lite att polera och vårrusta som @alfgren säger. När vi letade båt var det just Buster Magnum som vi kollade på och hittade en av Gen 1 för 135'. Dock två-taktare men skött av samma varv sedan ny, under 200 gångstid på gott och ont med garanti första sommaren. Gick 2018 att hitta nyare versionen som alfgren har men då med betydligt fler timmar och sämre skick än vi hittade på den vi köpte. Silver är oerhört populära här ute på hos oss. Har fem stycken som har samma version och motor nere vid stora bryggan. kan dock inte säga hur de är men de gör inte 50 knop vet jag. :D
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Inte specifikt s64, men om du ska köpa en 20 år gammal båt med inombordare - var beredd på (o)väntade problem som kan kosta mycket pengar och värdefull tid när du egentligen helst velat ligga ute på böljan. Se @alfgrens inlägg ovan...
Visst kan det gå hur bra som helst, men man måste vara beredd på en hel del strul.
Ja det är ju precis samma förutsättningar. En hel del kan man underhålla bort preventivt men då får man ju stundtals ersätta delar som fungerar men kan gå sönder "sen" för säkerhets skull och det kan ju bära lite emot. Båten i sig tror jag är vettig, tittade på den själv. Men jag ville inte ha motor med förgasare och de flesta upp till 200k tyckte jag hade gamla motorn på 190hk.

Det som verkligen dödar motorerna och leder till totalras är slarviga vinterkonserveringar. Sen kommer frosten och motorn sprängs inifrån. Det vill till att man vet vilka marinor man ska använda... En utombordare kan ju inte frostsprängas på det sättet eftersom vattnet rinner ur varje gång.
 

Edin

Panerai
Ja det är ju precis samma förutsättningar. En hel del kan man underhålla bort preventivt men då får man ju stundtals ersätta delar som fungerar men kan gå sönder "sen" för säkerhets skull och det kan ju bära lite emot. Båten i sig tror jag är vettig, tittade på den själv. Men jag ville inte ha motor med förgasare och de flesta upp till 200k tyckte jag hade gamla motorn på 190hk.

Det som verkligen dödar motorerna och leder till totalras är slarviga vinterkonserveringar. Sen kommer frosten och motorn sprängs inifrån. Det vill till att man vet vilka marinor man ska använda... En utombordare kan ju inte frostsprängas på det sättet eftersom vattnet rinner ur varje gång.

En av fördelarna som inombordare har (men det är nog den enda jag ser med) är ju att de är mycket mindre stöldbegärliga. Tyvärr kan man inte säga samma sak om nyare utombordare...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En av fördelarna som inombordare har (men det är nog den enda jag ser med) är ju att de är mycket mindre stöldbegärliga. Tyvärr kan man inte säga samma sak om nyare utombordare...
Då snor de drevet istället och självrisken är lika dyr :mad:
Premien är helt klart lägre på inombordare men man ska också vara medveten om att premien sjunker enormt när motorerna blir äldre. Jag har fyrtakt utb 200hk men betalar bara 2700kr/år. Verkar komma nån gräns där när motorerna blir 10 år och äldre, då vill inte pöbeln ha dem längre...
 

Edin

Panerai
Då snor de drevet istället och självrisken är lika dyr :mad:
Premien är helt klart lägre på inombordare men man ska också vara medveten om att premien sjunker enormt när motorerna blir äldre. Jag har fyrtakt utb 200hk men betalar bara 2700kr/år. Verkar komma nån gräns där när motorerna blir 10 år och äldre, då vill inte pöbeln ha dem längre...

Så sant.
Mamma klagade lite på vår premie när första året gått ut (för det årets försäkring bjöd båtfirman vi köpte båten av) men den sjönk drastiskt efter att värdet justerats ner från 1.6 miljoner. Tror dom satt det beloppet och därav viss premieskillnad mo nu. runt 1.500-2.000kr år.
 

Florre

Omega
2-Faktor
Inte specifikt s64, men om du ska köpa en 20 år gammal båt med inombordare - var beredd på (o)väntade problem som kan kosta mycket pengar och värdefull tid när du egentligen helst velat ligga ute på böljan. Se @alfgrens inlägg ovan...
Visst kan det gå hur bra som helst, men man måste vara beredd på en hel del strul.

Tack för ditt svar, lite det jag tyvärr misstänkt.
 

Rearden

Cartier
En av fördelarna som inombordare har (men det är nog den enda jag ser med) är ju att de är mycket mindre stöldbegärliga. Tyvärr kan man inte säga samma sak om nyare utombordare...
Som en inombordskille så har jag ju ett par till - helt öppen akterspegel, oftast tystare, mer pang per krona (sanning med modifikation såklart, bränsleeffektivitet vinner ju alltid moderna utombordare, och enligt mig klart snyggare. Men håller med om att det är svårt att välja annat än utombordare i dagens läge om man inte köper med hjärtat.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av Uttern s64, typ från 2000/2001?
Jag har en S64, dock från 07 så jag kan inte uttala mig om just den årsmodellen. Jag är dock väldigt nöjd med båten. Den går bra även i grövre sjö. Lätt att ta sig runt och ”ruffen” ger en kanonbra stuv. Föredrar också inombordare, det öppnar upp mer vid badbryggan och är snyggare (tycker jag). Den är något törstig men Mercruisermotorerna är driftsäkra och förhållandevis billiga att serva. I S64’an har du lätt åtkomst runt motorn. Att de skulle stjäla drevet enl inlägg ovan håller jag inte riktigt med om. Det stjäls betydligt fler utombordare än drev. Drevet är mest stöldutsatt på vintern och då är det bara att plocka av det själv.
Som sagt, kan inte uttala mig om årsmodellen men rekommenderar båten :)
-JL-
 

Edin

Panerai
Som en inombordskille så har jag ju ett par till - helt öppen akterspegel, oftast tystare, mer pang per krona (sanning med modifikation såklart, bränsleeffektivitet vinner ju alltid moderna utombordare, och enligt mig klart snyggare. Men håller med om att det är svårt att välja annat än utombordare i dagens läge om man inte köper med hjärtat.

Lite grovt uttalat av mig men självklart finns det fler än en fördel med inombordare likaväl som att det finns många för/nackdelar med båda alternativen.
 

Edin

Panerai
Nära nu!
Bytt bränsleslangar, olja (2-takt), alla elkablar, kontakter till mätare, hydralslangar och nu pressat alla kontakter. Självklart satte jag hydralslangarna fel så svängde man vänster svängde båten höger. Upptäckte det dock ganska omgående i luftningen som tur var.
23B30AB9-C829-4F28-A90B-500B36334B39.jpeg

696E5217-35DA-45B2-A47D-AB31346DD3E2.jpeg

Bra med en svärfar som har allt och lite till i verktyg som man får låna (och uppdatera då jag har sönder grejer...)

Varenda filter som finns är även bytt.
 
Topp