• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Arvis

Cartier
2-Faktor
Okej. Hur vet man hårdhet?

Tror det är för mycket pengar för i år. Egentligen rätt onödigt att jag ens köper en då det brukar stå en buss nedanför där jag bor (flyttat hit nyligen men åkt förut) men har presentkort där på stället jag länkade och kan vara skönt att åka när man vill.
Hårdheten på uppblåsbara brädor påverkas till största del av lufttrycket. Här kan du läsa mer:
Vet inte vad du lägger in i definitionen ’bra SUP” och inte heller vad en buss nedanför ditt boende har med ett eventuellt inköp eller inte att göra. För mig är det två väldigt olika typer av färdmedel...:bored:
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Hårdheten på uppblåsbara brädor påverkas till största del av lufttrycket. Här kan du läsa mer:
Vet inte vad du lägger in i definitionen ’bra SUP” och inte heller vad en buss nedanför ditt boende har med ett eventuellt inköp eller inte att göra. För mig är det två väldigt olika typer av färdmedel...:bored:
Det vet inte jag heller. Alltså vad en bra SUP är. Har ingen aning då det är en djungel.

En surfbuss såklart ;) Som hyr ut SUP mm.
 
Någon som har tips på en bra SUP? Kommer till minst 99% paddla på en lugn sjö.

Funderar på detta paket https://www.soderkajak.se/butik/sup-brador/seahawk-sup-126-uppblasbar-paketerbjudande
men finns inga recensioner.

Ska jag ha 10,8 eller 12,6? Är lång och väger runt 90kg. Stabilitet viktigt såklart men kul om det går fort.
Jag köpte i somras en SUP på Clas Olsson som vi använt med mycket glädje. Stenhård och billig. Andra med dyrare köp tyckte den var bättre än deras.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Jag köpte i somras en SUP på Clas Olsson som vi använt med mycket glädje. Stenhård och billig. Andra med dyrare köp tyckte den var bättre än deras.
Såg att den fått jättebra recensioner. Men tyvärr utgått ur sortimentet.

Den från bauhaus är populär men fått lite mer kritik.

Kul att det står "Brädor för under 5.000 kr har i regel aldrig de kvalitéer som en SUP ska ha." på den jag länkade och så kostar den en krona under 5.000kr.
 

Pictor

Audemars
Visst kan man längta till sommaren...
74891A16-C913-4595-BDB2-7E40B5C5FBE7.jpeg
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Tänkte köpa våtdräkt till SUP. Är nästan mer djungel än att leta SUP. Men hittat en som kanske är bra(?) O'neill Reactor II lång. Står att den funkar vid 7-15 grader i vattnet och är runt 10 grader jag tänkt använda den. Kan det stämma trots att den bara är 3/2? Blir ju lite varmare av att paddla såklart men ändå. Låter lite med 3/2? Om den funkar och jag gillar den köper jag nog den korta sen till sommaren.

Kan så nära ingenting det går att komma om våtdräkter.
 

Bilagor

  • Reactor-II-Full-32mm_Man.jpg
    Reactor-II-Full-32mm_Man.jpg
    40.6 KB · Visningar: 23

Edin

Panerai
Beställde alla servicedelar till båten i fredags så jag bör vara klar med det innan slutet på Juli då båten åker i.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Ankballe!
Sjösättningen fick skjutas på då Yamaha (som alla andra) har leveransproblem. Två veckors lång väntan nu.
Hur ligger ni andra till?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Nog för att det alltid är värdelöst att få motorn stulen men i år kommer ju hela säsongen vara i fara om det sker nu när handlarna inte har några motorer inne.
 

Edin

Panerai
Väntar tills det blir varmt. Blir nog maj-juni snarare. Har inte så bråttom.

Likaså här. Lär inte åka i förens tidigast slutet på maj/början av juni. Har bara en snabb polering kvar sen är allt klart (förutom tanka på ny olja/soppa. Kör 2-takt så lär inte bli av med motorn heller men får dra ner byxorna och gå runt på sjömacken för den drar något djävulskt mycket...
 

Owaysis

Cartier
Har fått höra från bekant att man verkligen ska undvika båtar som har inombordare. Tänker väl mest på daycruisers typ Bayliners o liknande som har sina Mercruisers.
De ska uppenbarligen inte vara lika driftsäkra, kostar mkt mer att hålla igång, svårare och dyrare att serva och reparera osv.

Ligger det någon substans i det?
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har fått höra från bekant att man verkligen ska undvika båtar som har inombordare. Tänker väl mest på daycruisers typ Bayliners o liknande som har sina Mercruisers.
De ska uppenbarligen inte vara lika driftsäkra, kostar mkt mer att hålla igång, svårare och dyrare att serva och reparera osv.

Ligger det någon substans i det?
Ja de är mer utsatta för frostskador samt att drev kräver en del underhåll. Men det är ingen gigantisk skillnad. Kostnadsmässigt har man igen en del på att de är mycket billigare att försäkra än stora utombordare.
 

Owaysis

Cartier
Ja de är mer utsatta för frostskador samt att drev kräver en del underhåll. Men det är ingen gigantisk skillnad. Kostnadsmässigt har man igen en del på att de är mycket billigare att försäkra än stora utombordare.
Ok, tack för info!

Hur är det med servicekostnader, blir det dyrare pga svårare åtkomst eller liknande?

Har någon koll på Mercruisers motorer, driftsäkra eller ska man hålla sig undan?
Tänker då på 3,0 135hk varianten.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hur är det med servicekostnader, blir det dyrare pga svårare åtkomst eller liknande?
Ingen jätteskillnad. Det är (alldeles för) dyrt att lämna in en båt på service i förhållande till hur enkelt det är.

Mercruiser 3.0 är enormt beprövad och är väl så driftssäker det blir liksom. Men slarvar man med konservering så får man problem eftersom det blir stående vatten i dem till skillnad från en utombordare.
 

Häggvik

Omega
Ingen jätteskillnad. Det är (alldeles för) dyrt att lämna in en båt på service i förhållande till hur enkelt det är.

Mercruiser 3.0 är enormt beprövad och är väl så driftssäker det blir liksom. Men slarvar man med konservering så får man problem eftersom det blir stående vatten i dem till skillnad från en utombordare.
Precis.
Det dåliga rykte inombordare, ofta Mercruiser har beror nog till stor del på lata/okunniga tidigare ägare. En utombordare är lättare att serva och kan hängas av inne i värmen vintertid och får nog ofta mer kärlek.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det kanske är fel, men jag har fått för mig att inombordare är mer kraftfulla motorer, mer välbyggda. När det gäller segelbåtar, vilket inte är jämförbart med en inombordare i en daycruiser, brukar man säga att inombordaren är starkare och har en helt annan kraft att föra fram segelbåten i kraftig sjö. Är det inte längre livslängd på en inombordare, förutsatt att båda sköts om?
 

Owaysis

Cartier
Tack för svaren hörrni!

Jag ska faktiskt iväg och kika på en Uttern D51 med en 60hk 4-takt utombordare från Mercury.
Båt från 2001 och motor från 2006.

Båten säljes av en legitim handlare i min stad så det känns relativt tryggt men jag undrar några saker då jag är en total novis på båtar.

Finns det servicebok på båtmotorer så som det gör på bilar eller moorcyklar? Eller är det så att man enbart kan gå efter kvitton och annat underlag på service?
Båten står på land, kan man starta motorn och testa den och se hur den går?
Man hör ofta om att impeller har bytts, är det något man behöver fråga om?
Hur är det med kamrem på dessa motorer, finns det eller kör man kedja?
Servar man alltid motorn på hösten?

Det här med bottenmålning, målar man om botten varje år eller är det främst reserverat för äldre mer slitna båtar?

Stort tack på förhand för all slags input.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tack för svaren hörrni!

Jag ska faktiskt iväg och kika på en Uttern D51 med en 60hk 4-takt utombordare från Mercury.
Båt från 2001 och motor från 2006.

Båten säljes av en legitim handlare i min stad så det känns relativt tryggt men jag undrar några saker då jag är en total novis på båtar.

Finns det servicebok på båtmotorer så som det gör på bilar eller moorcyklar? Eller är det så att man enbart kan gå efter kvitton och annat underlag på service?
Båten står på land, kan man starta motorn och testa den och se hur den går?
Man hör ofta om att impeller har bytts, är det något man behöver fråga om?
Hur är det med kamrem på dessa motorer, finns det eller kör man kedja?
Servar man alltid motorn på hösten?

Det här med bottenmålning, målar man om botten varje år eller är det främst reserverat för äldre mer slitna båtar?

Stort tack på förhand för all slags input.
Nyare motorer har räkning av timmar. Det i kombination med servicekvitto är gott nog.
Visst kan du starta motorn om du trycker in vatten i kylsystemet med slang men det ger inte så mycket. Skulle be om att provköra den i sjön.
Impeller bör bytas var 3 år.
Det är nog kamrem. Jag hade en Yamaha 50 hk 4 takt under 7 år men bytte aldrig under den tiden. Fick intrycket att det inte var lika kritiskt som på bilar.
På hösten så brukar man serva. Framförallt byta växelhusolja. Det gör man varje höst. Olja i motorn, filter och stift behöver man inte byta lika ofta.

Det är inte så populärt med bottenmålning längre av miljöskäl. Kan vara premium om den inte är bottenmålad. Men på västkusten är det nog mer angeläget att ha bottenmålning.

Lycka till med båten!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är inte så populärt med bottenmålning längre av miljöskäl. Kan vara premium om den inte är bottenmålad. Men på västkusten är det nog mer angeläget att ha bottenmålning.
En liten båt kan man ju ta upp och spola av någorlunda enkelt om man har tillgång till trailer. Större båtar vill man nog ha bottenmålade även på östkusten.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
En liten båt kan man ju ta upp och spola av någorlunda enkelt om man har tillgång till trailer. Större båtar vill man nog ha bottenmålade även på östkusten.
Min förra båt var inte bottenmålad, men bara 5 meter. Vi håller till utanför Norrtälje. I början av augusti brukade tulpaner ha kommit men då hoppade jag i med en is skrapa och skrapade bort det. Tar 15 minuter. Om man har en cool dykarklocka på sig samtidigt så kan man låtsas att man är en attackdykare :).
 

Owaysis

Cartier
Nyare motorer har räkning av timmar. Det i kombination med servicekvitto är gott nog.
Visst kan du starta motorn om du trycker in vatten i kylsystemet med slang men det ger inte så mycket. Skulle be om att provköra den i sjön.
Impeller bör bytas var 3 år.
Det är nog kamrem. Jag hade en Yamaha 50 hk 4 takt under 7 år men bytte aldrig under den tiden. Fick intrycket att det inte var lika kritiskt som på bilar.
På hösten så brukar man serva. Framförallt byta växelhusolja. Det gör man varje höst. Olja i motorn, filter och stift behöver man inte byta lika ofta.

Det är inte så populärt med bottenmålning längre av miljöskäl. Kan vara premium om den inte är bottenmålad. Men på västkusten är det nog mer angeläget att ha bottenmålning.

Lycka till med båten!
Ok, tack för svaret!

Då ska jag be om servicekvitton, se så att växelhusoljan är bytt regelbundet osv. Se så att Impeller är bytt de senaste två åren iaf.
Finns det någon mätare i båten där man ser antal timmar eller förs det någon loggbok? Eller är det kanske dator man får koppla upp mot?
Om det skulle vara så att exempelvis växelhusoljan inte har bytts varje år, ska man walk away då eller är det fortfarande "ok"?
 

Owaysis

Cartier
Sorry att jag spammar, här är en bild på båten i fråga (finns ingen annons än).

Något man kan anmärka på? Tycker mig se att det är lite färgsläpp på kölen fram men det kanske är normalt.
 

Bilagor

  • 0D2B3E01-A110-4815-8D58-9A113E38A167.jpeg
    0D2B3E01-A110-4815-8D58-9A113E38A167.jpeg
    521 KB · Visningar: 78

Alarik

Audemars
2-Faktor
Sorry att jag spammar, här är en bild på båten i fråga (finns ingen annons än).

Något man kan anmärka på? Tycker mig se att det är lite färgsläpp på kölen fram men det kanske är normalt.

Jag är ingen mästare på daycruisers men jag skulle tro att 60 hästar på den där kan vara i minsta laget. Det är nog risk för att den kan kännas trött och att motorn får jobba väldigt hårt. Som referens har jag en fyrtaktare på 70 kusar på min rib som gissningsvis väger mindre än hälften av den båten.
 
Topp