• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

alfgren

Rolex
2-Faktor
Minns inte exakt hur mina dylika såg ut men har för mig att det är en mekanisk separator och att man tappar ut vatten i botten med en kran?
Finns utlopp i botten ja. Men själva locket öppnas ju uppifrån så jag tänkte bara öppna locket och byta? På vissa ställen står det att man måste stänga av nån dieselkran men sån hittar jag inte.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Så jäkla skönt att säsongen är igång.
Blev en vända upp till Donsö i vårsolen för att tanka och käka lite lunch
5889B00D-3E0F-46C2-B2D0-B0D1050E00EC.jpeg
0FC936E4-9F0E-4E57-BA9A-DFB2BEE29E59.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Så jäkla skönt att säsongen är igång.
Blev en vända upp till Donsö i vårsolen för att tanka och käka lite lunch
5889B00D-3E0F-46C2-B2D0-B0D1050E00EC.jpeg
0FC936E4-9F0E-4E57-BA9A-DFB2BEE29E59.jpeg
Det ser underbart ut. Nu blev jag sugen på Göteborgs skärgård igen. Det börjar bli några år sen senast när jag hyrde båt i Björlanda kile, finansierad av socialtjänsten för att få en liten kille att må lite bättre.
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
En god vän som har ritat den här. En ny skrovtyp som ska vara så effektiv som möjligt i sjön. Det var jungfrufärd häromdagen och den visade sig gå ännu bättre i praktiken än i teorin. Fråga mig inte om några detaljer för jag har noll koll på hydrodynamik :) Kommer komma reportage om den i Hamnen så småningom.

 

RobinW

Cartier
2-Faktor
En god vän som har ritat den här. En ny skrovtyp som ska vara så effektiv som möjligt i sjön. Det var jungfrufärd häromdagen och den visade sig gå ännu bättre i praktiken än i teorin. Fråga mig inte om några detaljer för jag har noll koll på hydrodynamik :) Kommer komma reportage om den i Hamnen så småningom.

Är det pacman-Jimmy som ritat?
Vi åkte hem från fastnet tillsammans för ett gäng år sedan.
Han är både duktig och trevlig!
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Jag skrev lite om det här redan 2011. Det är ingen ny skrovtyp. Det är en riktigt gammal skrovtyp. Det är heller inget fel med det. Det jag vänder mig mot är att kalla det nytt. Med lättare material och moderna energisnåla maskiner är det helt klart ett steg framåt (om än bakåt...). Båten i filmen ovan går tillbaka till tiden före djup-V-botten och det är bra att båtar får egenskaper som passar den fart som de flesta normalt kör i ändå. Det man förlorar är toppfart då mer av skrovet är i kontakt med vattnet. Det man vinner är ett lättdrivet skrov i mer normala farter. Det är kul att se att slaget går hela vägen fram i fören - precis som på snabbgående båtar i början på förra århundradet. Lite tvärgående små steg för ökad luftsmörjning är lika gammalt.


Här är en båt som jag hade men sålde för ett antal år sedan och som inte heller hade någon planingströskel - eller gjorde stora svall. Men "spray" gjorde den garanterat - även om vi kallar dem mustascher... Den var från 1929. Det var en ren racer vilket gör jämförelsen lite haltande men låt oss istället ta någon tidig snabbgående CGP, Forslund elle R Östlund - så blir det rätt.

 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag skrev lite om det här redan 2011. Det är ingen ny skrovtyp. Det är en riktigt gammal skrovtyp. Det är heller inget fel med det. Det jag vänder mig mot är att kalla det nytt. Med lättare material och moderna energisnåla maskiner är det helt klart ett steg framåt (om än bakåt...). Båten i filmen ovan går tillbaka till tiden före djup-V-botten och det är bra att båtar får egenskaper som passar den fart som de flesta normalt kör i ändå. Det man förlorar är toppfart då mer av skrovet är i kontakt med vattnet. Det man vinner är ett lättdrivet skrov i mer normala farter. Det är kul att se att slaget går hela vägen fram i fören - precis som på snabbgående båtar i början på förra århundradet. Lite tvärgående små steg för ökad luftsmörjning är lika gammalt.


Här är en båt som jag hade men sålde för ett antal år sedan och som inte heller hade någon planingströskel - eller gjorde svall. Den var från 1929.



Du får ta min definition ”ny skrovtyp” med en gigantisk nypa salt då jag inte ens vet om konstruktören skulle skriva under på det påståendet, troligtvis inte :)

Jag tror inte att någon som håller på med att konstruera vare sig båtar, bilar, cyklar eller klockor helt kan säga att man gör något nytt utan det är snarare vidareutvecklingar av gamla konstruktioner och försök att förfina redan befintliga tekniker.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Jag tycker det är intressant att se hur två olika problem så småningom utmynnar i samma lösning. I början av 1900-talet gjorde båtkonstruktörer för fritidsmotorbåtar allt, precis allt, de kunde för att göra båten lättdriven. Då var det för att de tillgängliga motorerna var så svaga. 10-50 hk var det man hade att spela med rätt länge. Det var inte förrän bilindustrin fått fart som mer kraftfulla maskiner började hamna i fritidsbåtar. Efter första världskrigets flygplanteknik-revolution började det hända saker både med bil- och båtmotorer.

Idag gör man lättdrivna skrov för att energin som går åt till att driva fram motorbåtar börjar sticka i ögonen. Speciellt som det handlar om en "naturupplevelse" och utan egentlig nytta annat än för rekreation. Båtar drar grymt med bränsle vid fel förutsättningar. Man har byggt utifrån ganska fel förutsättningar länge...

Ett sådant modernt och gammaldags skrov som båten Jakt12 har kommer vara helt perfekt för eldrift. Då börjar vi tala om häftiga framsteg. I Sverige kan man ladda landström på många ställen. Plus ett skrov med en yta av solceller. Grymt cool skulle det vara. Med ett lättdrivet skrov och en vridstark elmotor samt lågt placerade batteribankar - suverän kombo!
 

Owaysis

Cartier
Nybliven båtägare och i helgen sjösattes båten. Har bara varit ute på ett par kortare turer men det är helt fantastiskt 😀

15F4ECB9-CAFB-4801-9642-97DE3A39C597.jpeg

Jag har en kombinerad ekolod/plotter men den saknar sjökort. Vet någon var man kan köpa elektroniska sjökort och hur det går till rent praktiskt? Det är Helgasjön i Växjö som jag behöver sjökort för. Finns en liten behållare för minneskort på enheten och då förmodar jag att man får det på ett minneskort?
Rör sig om en Garmin Echomap 50s.
 

snajgel

Panerai
Nybliven båtägare och i helgen sjösattes båten. Har bara varit ute på ett par kortare turer men det är helt fantastiskt 😀

15F4ECB9-CAFB-4801-9642-97DE3A39C597.jpeg

Jag har en kombinerad ekolod/plotter men den saknar sjökort. Vet någon var man kan köpa elektroniska sjökort och hur det går till rent praktiskt? Det är Helgasjön i Växjö som jag behöver sjökort för. Finns en liten behållare för minneskort på enheten och då förmodar jag att man får det på ett minneskort?
Rör sig om en Garmin Echomap 50s.

Skulle tro att du kan köpa elektroniska sjökort hos de flesta som säljer GPS till båt. https://www.seasea.se/, https://www.erlandsonsbrygga.se/ eller https://www.watski.se/.
Rekomenderar att även ha ett papperssjökort för den dagen elektroniken inte fungerar. ;)
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Nybliven båtägare och i helgen sjösattes båten. Har bara varit ute på ett par kortare turer men det är helt fantastiskt 😀

15F4ECB9-CAFB-4801-9642-97DE3A39C597.jpeg

Jag har en kombinerad ekolod/plotter men den saknar sjökort. Vet någon var man kan köpa elektroniska sjökort och hur det går till rent praktiskt? Det är Helgasjön i Växjö som jag behöver sjökort för. Finns en liten behållare för minneskort på enheten och då förmodar jag att man får det på ett minneskort?
Rör sig om en Garmin Echomap 50s.
Eller ladda ner från garmin
https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/119856#maps
Eller kolla blocket, tradera eller dylikt
 
Topp