• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Jag är ingen mästare på daycruisers men jag skulle tro att 60 hästar på den där kan vara i minsta laget. Det är nog risk för att den kan kännas trött och att motorn får jobba väldigt hårt. Som referens har jag en fyrtaktare på 70 kusar på min rib som gissningsvis väger mindre än hälften av den båten.
Jag har läst lite om just den här modellen med en 60hk motor och det verkar fungera bra baserat på vad jag har läst.
Båten är ju speccad för 90hk men i vårt fall så kommer den gå på en insjö och att köra snabbt är inte alls intressant. Kommer mest ligga o guppa omkring i någon vik.
Då tänker jag att det går bra ändå.

Jag har läst lite om just den här modellen med en 60hk motor och det verkar fungera bra baserat på vad jag har läst.
Båten är ju speccad för 90hk men i vårt fall så kommer den gå på en insjö och att köra snabbt är inte alls intressant. Kommer mest ligga o guppa omkring i någon vik.
Då tänker jag att det går bra ändå.

Klart att det kommer funka men det är nog risk för att du får en båt som du aldrig kan få att plana och du har en motor som dricker läskiga mängder bensin.

Klart att det kommer funka men det är nog risk för att du får en båt som du aldrig kan få att plana och du har en motor som dricker läskiga mängder bensin.
Läste följande på ett båtforum:

"Har en d51 med 60hk 2T. Den går fint i sjön, ingen båt för riktigt grov sjö men den går fint i förhållande till sin storlek. Kommer upp till 30 knop med 2 pers. Brukar marcha 23 knop med 75% gas. Fördelen är att den planar ut lätt vid låg fart.
Bra båt då man får in mycket i förhållande till längden på båten, går ju även att sova 2 personer."

Nu kanske man inte ska lita fullt ut på det men det verkar iaf inte vara jättedåligt med 60hk i den.
Vi kommer främst åka 2-4 pers i båten kortare turer.

Ok, tack för svaret!

Då ska jag be om servicekvitton, se så att växelhusoljan är bytt regelbundet osv. Se så att Impeller är bytt de senaste två åren iaf.
Finns det någon mätare i båten där man ser antal timmar eller förs det någon loggbok? Eller är det kanske dator man får koppla upp mot?
Om det skulle vara så att exempelvis växelhusoljan inte har bytts varje år, ska man walk away då eller är det fortfarande "ok"?
Båten ser fin och fräsch ut på den bilden. Jag vet faktiskt inte var timmarna kan avläsas. Finns kanske inte mätare på den motorn. Är nog vanligare på nyare och större motorer.

Risken att inte byta oljan är framförallt att det kan vara vatten i oljan och att det fryser sönder på vintern. Så funkar det så funkar det.

Med ditt planerade användningsområde så undrar jag om en liten daycruiser är något för dig? Fören blir ju ganska oanvändbar. Endast stuvutrymme.

Skulle hellre ha en styrpulpetare, walkaround eller HT båt i den storleksklassen. Om du har barn så är HT bra. Mina barn brukar krypa in under taket. Inte så kul att gå ner i en daycruiser under färd.

Båten ser fin och fräsch ut på den bilden. Jag vet faktiskt inte var timmarna kan avläsas. Finns kanske inte mätare på den motorn. Är nog vanligare på nyare och större motorer.

Risken att inte byta oljan är framförallt att det kan vara vatten i oljan och att det fryser sönder på vintern. Så funkar det så funkar det.

Med ditt planerade användningsområde så undrar jag om en liten daycruiser är något för dig? Fören blir ju ganska oanvändbar. Endast stuvutrymme.

Skulle hellre ha en styrpulpetare, walkaround eller HT båt i den storleksklassen. Om du har barn så är HT bra. Mina barn brukar krypa in under taket. Inte så kul att gå ner i en daycruiser under färd.
Tack! :) Det var väl främst "lacksläppen" på kölen jag tänkte på men det kanske är normalt.

Ja, det kanske du har helt rätt i. Jag får väl se lite hur pass liten båten känns på plats.
Jag tänker dock att man skulle kunna ligga framme på båten ovanpå stuvutrymmet (när man står still såklart) och luta sig mot vindrutan, det kanske inte alls går?

Inga barn och inga planer på det än så tills dess så hittar man nog nån annan båt :)

Tack! :) Det var väl främst "lacksläppen" på kölen jag tänkte på men det kanske är normalt.

Ja, det kanske du har helt rätt i. Jag får väl se lite hur pass liten båten känns på plats.
Jag tänker dock att man skulle kunna ligga framme på båten ovanpå stuvutrymmet (när man står still såklart) och luta sig mot vindrutan, det kanske inte alls går?

Inga barn och inga planer på det än så tills dess så hittar man nog nån annan båt :)
Lacksläppet är nog inga konstigheter. Lätt att skava mot klippor eller stränder. Du kan ju kolla så det inte har gått hål på det yttre lagret. Gelcoat tror jag det kallas.

Något man kan anmärka på? Tycker mig se att det är lite färgsläpp på kölen fram men det kanske är normalt.
Eftersom det är både på kölen och på ena steglisten så tror jag det är spår av havstulpaner bara.

Men även om det skulle vara skrap är det sällan någon fara. Det finns spackel att fylla med. Slå emot klippor lite kommer du göra varje år ;)

Eftersom det är både på kölen och på ena steglisten så tror jag det är spår av havstulpaner bara.

Men även om det skulle vara skrap är det sällan någon fara. Det finns spackel att fylla med. Slå emot klippor lite kommer du göra varje år ;)
Haha nu när jag är en sådan rookie så får jag vara glad om allt jag gör är att slå emot lite klippor ;)

Tack för alla svar hörrni, nu känner jag att jag har lite mer kött på benen.

Hörrni, sugen på en Buster att snurra runt i skärgård.
Aldrig haft en aluminiumbåt.
Något särskilt att tänka på vid beg köp?

Då var vi sjösatta för i år!
D7C31A63-9303-4AD2-BDC7-F16A0FFC17AE.jpeg

C544E2BD-BFD7-467F-B1B4-52064348AB41.jpeg

Hörrni, sugen på en Buster att snurra runt i skärgård.
Aldrig haft en aluminiumbåt.
Något särskilt att tänka på vid beg köp?
Jag har en Buster S1 och är väldigt nöjd över sjöegenskaper etc för en så liten båt. Vid begagnatköp är mitt tips att kolla efter bucklor och djupa repor på skrovet.

En kompis fick tyvärr sin 250hk Yamaha stulen igår. Vid kontakt med försäkringsbolagen verkar det som att de blint skriver av motorn med 5%/år, dvs han skulle få motsvarande 35% ersättning. Verkar väääldigt svårt att hitta motsvarande motor för de pengarna. Är detta "normala" villkor, går det att diskutera med dem tror ni? För en bil ska man ju få ersättning för att kunna köpa motsvarande vara, jag har ingen koll på hur det ser ut normalt sett på båtsidan.

edit: Detta skedde på Ingarö, om nån har båten där är det nog läge att bevaka den. Är det tjuvar i området så tar de fler samtidigt.

En kompis fick tyvärr sin 250hk Yamaha stulen igår. Vid kontakt med försäkringsbolagen verkar det som att de blint skriver av motorn med 5%/år, dvs han skulle få motsvarande 35% ersättning. Verkar väääldigt svårt att hitta motsvarande motor för de pengarna. Är detta "normala" villkor, går det att diskutera med dem tror ni? För en bil ska man ju få ersättning för att kunna köpa motsvarande vara, jag har ingen koll på hur det ser ut normalt sett på båtsidan.

edit: Detta skedde på Ingarö, om nån har båten där är det nog läge att bevaka den. Är det tjuvar i området så tar de fler samtidigt.

Ja, motortjuvar är ärkesvin.
Och nu vet de också var det snart kommer finnas nya motorer att hämta när de redan bestulna ägarna ersatt de som precis blivit knyckta. Jag har inte ens lås på min fyrtaktare eftersom de kommer ta den oavsett och då slipper jag iaf att de river sönder hela akterpartiet på båten.

Där jag ligger finns grind och det går vakter. Men det spelar ingen roll för de kommer in vattenvägen med elmotorer under natten och är knäpptysta.

Läste följande på ett båtforum:

"Har en d51 med 60hk 2T. Den går fint i sjön, ingen båt för riktigt grov sjö men den går fint i förhållande till sin storlek. Kommer upp till 30 knop med 2 pers. Brukar marcha 23 knop med 75% gas. Fördelen är att den planar ut lätt vid låg fart.
Bra båt då man får in mycket i förhållande till längden på båten, går ju även att sova 2 personer."

Nu kanske man inte ska lita fullt ut på det men det verkar iaf inte vara jättedåligt med 60hk i den.
Vi kommer främst åka 2-4 pers i båten kortare turer.
Köp större snurra.....du kommer ångra dig.....vanligaste felet försts ggr köpare gör att stirra blint på prislappen ...... :)

Är det så att alla som köpt för liten motor, försöker rättfärdiga det med att båten går ändå rätt bra i sjön?

@Linus
Beror ju på hur gammal Buster du kollar på. Men för att fylla i det som redan är sagt så bör du kolla in durken om det är de äldre med marinplywood. Dom kan bli ruttna fort om de inte sköts rätt. Utöver durken och det alla sagt är det ju som med alla båtar, spana in elsystem så allt funkar (lanternor, mätare, länspump), hydralstyrning så den är tight och inte glappar och sen givetvis motorn.
Vi köpte en Buster magnum 2001 för tre år sedan och allt funkade vid köp men sen har jag bytt alla bränsleslangar, all el som inte är motorkablage, hydralslang till styrningen och snyggat upp allmänt. Inte för att det inte funkat men för att förbygga.

Ge fan i att försöka polera skrovet bara. Du kommer bara ångra dig för det hästjobb du då tar på dig!!!

Förfilter på Volvo penta, är det bara att öppna locket och byta eller kommer det spruta diesel? Locket sitter över slangens inlopp så att säga.

Bilagor

• CAC61AFC-4349-4DB8-8AF4-D005AF360976.jpeg
    CAC61AFC-4349-4DB8-8AF4-D005AF360976.jpeg
    580.7 KB · Visningar: 35
Inte riktigt on topic, för jag har ingen båt längre. Men har ni några tips för hur man med familj (två små barn 3 och 5) kan uppleva skärgården nu i vår och sommar? Alla tips välkomna, med och utan övernattning osv.

Funderade på att hyra en stuga på Grinda ett par nätter, och ta Waxholmsbåten dit. Men vet inte om det är någon bra idé. Minns inte hur stugorna är där, lär vara enkla.

Inte riktigt on topic, för jag har ingen båt längre. Men har ni några tips för hur man med familj (två små barn 3 och 5) kan uppleva skärgården nu i vår och sommar? Alla tips välkomna, med och utan övernattning osv.

Funderade på att hyra en stuga på Grinda ett par nätter, och ta Waxholmsbåten dit. Men vet inte om det är någon bra idé. Minns inte hur stugorna är där, lär vara enkla.
Grinda har ett trevligt värdshus också. Det var trevligt när jag var där sist, men det är kanske 6-7 år sedan. Utö Värdshus, också supertrevligt. Annars en dagsutflykt till Svartsö och käka lunch på Svartsö krog. Waxholmsbåtarna går till alla ställen. Harstena höll jag på att glömma bort. Mycket pittoreskt där det också finns stugor att hyra. Landsort är också klart sevärt. Om barnen vill bo på en ö har KFUM/KFUK en ö som heter Ängsholmen. Där pågår det lägerverksamhet hela sommaren.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp