• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Den är såld. Men fin båt. En riktig västkustsbåt som tål havet. Det var något liknade jag seglade med från Göteborg till Skagern en gång i tiden. Men då var jag inte ens matros. Vi var ett gäng säljare som vunnit en tävling så finansbolaget hyrde båt med skeppare. Jag vet att jag kommer att segla ensamma dagsturer en del så den ska funka till det. Skulle jag följa min känsla fullt ut skulle den båten vara perfekt. Min farfar var fiskare på en ö nära Marstrand och jag har velat ha den på västkusten, men jag tror det realistiska är att den kommer att ligga runt Stockholm eller upp mot Hudiksvall och då lockar mer en sportigare båt. Smaragd med bra segel har jag tittat på men tror de blir för trånga, även om seglingen skulle vara suverän för att segla ensam i skärgården. En fråga, behöver man vara rädd för däck med balsaträ som distansmaterial? Jag tittade på en båt en gång som var alldeles mjuk i däcket när jag gick på det. Är divinicell bättre?
Bägge materialen får problem om fukt tränger ned i däcket. Divinycell med frostsprängningar och balsa med röta. Pest eller kolera…..

Se lidköpings båtsnickeris hemsida, där finns en hel del bilder på däck under reparation.

Ett skruvat teakdäck är det absolut bästa och dyraste sättet att förstöra ett båtdäck ;-)

Bägge materialen får problem om fukt tränger ned i däcket. Divinycell med frostsprängningar och balsa med röta. Pest eller kolera…..

Se lidköpings båtsnickeris hemsida, där finns en hel del bilder på däck under reparation.

Ett skruvat teakdäck är det absolut bästa och dyraste sättet att förstöra ett båtdäck ;-)
Lidköpings båtsnickeris hemsida behöver få kärlek, annars var det informativa bilder minst sagt. Sånt vill man inte vara med om efter att man köpt sin älsklingsbåt. Om du orkar med mina frågor så undrar jag om varför man använder distansmaterial överhuvudtaget. Som jag förstår det finns det båtar gjorda helt i glasfiber som aldrig får den här typen av problem. Är det en isoleringsfunktion för att hålla fukt borta?

20250604_084026.jpg

Bottenmålning klar!

Lidköpings båtsnickeris hemsida behöver få kärlek, annars var det informativa bilder minst sagt. Sånt vill man inte vara med om efter att man köpt sin älsklingsbåt. Om du orkar med mina frågor så undrar jag om varför man använder distansmaterial överhuvudtaget. Som jag förstår det finns det båtar gjorda helt i glasfiber som aldrig får den här typen av problem. Är det en isoleringsfunktion för att hålla fukt borta?
Isolering för att undvika kondens på insidan av skrovet.

Och styrka förmodar jag?
Sandwich används definitivt för styrka också. Annars får man använda någon form av stringers eller andra förstärkningar i flera riktningar. Ser man en äldre plastbåt som är dåligt uppallad för vintern kan man se skrovet bukta in betydligt vid stöttorna.

OK, jag har tänkt mig en lite större sak. Jag var in på Hjertmans i Karlstad och tittade i våras, tror det var den här jag fastnade för då:
Den skulle precis passa att fälla in i min instrumentpanel, om jag flyttar några instrument för motorn. Den sitter då rätt långt fram, i synnerhet när man sitter och kör, men det finns en liten panel med knappar som man kan sätta längre bak som tillval.

Har inte bestämt mig än, men det är en bra kandidat eftersom den passar bra i storlek för min båt och verkar ha bra funktioner. Blev inget köp i våras eftersom jag insåg att jag inte hade tid med jobbet att göra om för monteringen av den. Ska göra ett nytt försök nästa år.
I det citerade inlägget så skrev jag att jag funderade på att köpa ny navigationselektronik och drog mig lite för det eftersom det skulle bli en del jobb att montera. Efter att ha läst på och funderat en del under vintern samt att jag skulle vara hemma en del under våren så bestämde jag mig för att det nog skulle bli något. Garmin och Hjertmans har kört lite kampanjer under våren och efter en visningsdag så bestämde jag mig. Eftersom skärmen sitter drygt en meter från mina ögon så hade jag egentligen velat ha en 12"-skärm, men det får inte plats infällt. Efter att ha mätt och funderat en hel del så kom jag fram till att jag skulle kunna klämma in två 9"-skärmar. De kostar lite mer än en 12", men inte så mycket. Jag köpte en med och en utan ekolod (GPSMAP 923xsv resp 923). Köpte även kontrollpanelen GRID 20, startsats för NMEA 2000-nätverk samt en nätverkskabel som kopplar ihop skärmarna och ett sjökort för västkusten och insjöarna. Jag är inte intresserad av att titta på fiskar och vill inte ha en givare som sticker ut bakom båten, så jag valde en genomskrovsgivare Airmar P19.

IMG_7276.jpeg

Så här såg det ut när jag började göra om nu, jag hade redan lossat solskyddet över instrumenten när bilden togs. De runda svarta instrumenten är till en fluxgatekompass som inte fungerar längre, så de skulle bort. Den panelen gjorde jag i samband med att jag installerade ny motor 2006, men nu fick det bli en ny igen.

IMG_7222.jpeg

Och nu är det klart! Många timmar senare... Ny panel utskuren i 8 mm aluminiumplåt samt folierad. Krävdes en del bearbetning av glasfiber bakom panelen för att få in allt. Massor med jobb att dra om kablar under instrumentbrädan och på sidan under reglage. Till höger har jag även monterat en VHF-radio som jag köpte för många år sen, men inte blivit av att montera den. Eftersom det blev fullt i panelen fram fick tankmätare för bränsle respektive vatten sitta till höger. Mellan dessa ett nytt uttag för USB A och C samt intag för solcell.

IMG_7446.jpeg

Med skärmarna på så blir det så här. Den gamla från Navman fungerar än, så den för sitta kvar för redundans.

IMG_7451.jpeg

Närbild på kontrollpanel och nya skärmar. Har bara testat lite hemma än, men allt verkar fungera bra och smidigt.

IMG_7453.jpeg

Förutom det här så har jag installerat regulator för solcell, bytt startbatterier och bytt ut defekta trimplan. Börjar få ordning på det mesta, så nu återstår bara lite normalt iordningställande och lastning av grejer innan sjösättning. Bli sent i år, men roligt att få ordning med alla nya grejer. Ser ändå inte ut att bli något vidare väder den närmaste veckan.

Senast ändrad:
Man ska onekligen inte bo på västkusten om man önskar sommar och sol. Som boende på östkusten och arbetande på västkusten kan man konstatera att skillnaden är enorm 😳

Tillbaka
Topp