Bägge materialen får problem om fukt tränger ned i däcket. Divinycell med frostsprängningar och balsa med röta. Pest eller kolera…..Den är såld. Men fin båt. En riktig västkustsbåt som tål havet. Det var något liknade jag seglade med från Göteborg till Skagern en gång i tiden. Men då var jag inte ens matros. Vi var ett gäng säljare som vunnit en tävling så finansbolaget hyrde båt med skeppare. Jag vet att jag kommer att segla ensamma dagsturer en del så den ska funka till det. Skulle jag följa min känsla fullt ut skulle den båten vara perfekt. Min farfar var fiskare på en ö nära Marstrand och jag har velat ha den på västkusten, men jag tror det realistiska är att den kommer att ligga runt Stockholm eller upp mot Hudiksvall och då lockar mer en sportigare båt. Smaragd med bra segel har jag tittat på men tror de blir för trånga, även om seglingen skulle vara suverän för att segla ensam i skärgården. En fråga, behöver man vara rädd för däck med balsaträ som distansmaterial? Jag tittade på en båt en gång som var alldeles mjuk i däcket när jag gick på det. Är divinicell bättre?
Se lidköpings båtsnickeris hemsida, där finns en hel del bilder på däck under reparation.
Ett skruvat teakdäck är det absolut bästa och dyraste sättet att förstöra ett båtdäck ;-)