• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Norra och norra, låg i Björlanda denna säsong. De ville dock inte lyfta vår båt där pga 2,15 djup köl. Ligger din i Hinsholmen?
Sommartid så ligger jag på V-bryggan.. Vinter i en lada på orust
Sjösättning blir gränsfall i hinsholmen för dig? Jag brukade dra lerspår med 36.7an ut ur sjösättnignsdockan när högtrycken kommer på vårkanten.
 
Då var första säsongen över, vad ska man nu göra på fritiden?
EA3C3794-088A-4056-838F-F6C5DC47CFCA.jpeg
Putsa på båten och förbättra den väll?
;)
 
Spännande med nya saker att fundera på/lösa. Propellern var mer eller mindre täkt av tulpaner. Frågar internet och ner i ättika så löstes allt upp på en timme, magi! Frågan är dock hur man nu gör nästa säsong på västkusten för att förhindra alla dessa tulpaner…
03F2BB95-578F-4DCC-A374-C3F586331437.jpeg
 
Spännande med nya saker att fundera på/lösa. Propellern var mer eller mindre täkt av tulpaner. Frågar internet och ner i ättika så löstes allt upp på en timme, magi! Frågan är dock hur man nu gör nästa säsong på västkusten för att förhindra alla dessa tulpaner…
03F2BB95-578F-4DCC-A374-C3F586331437.jpeg
Högglanspolera (1200 minst) och smörj in med vattenfast fett funkar ok, men inte perfekt. Snorkla och smörj in igen.
Annars har jag hört talas om någon som lämnade in blad och nav för förtenning (som man gör med gamla kopparkastruller). Vet dock inte om det är lagligt eller fungerar…
 
Högglanspolera (1200 minst) och smörj in med vattenfast fett funkar ok, men inte perfekt. Snorkla och smörj in igen.
Annars har jag hört talas om någon som lämnade in blad och nav för förtenning (som man gör med gamla kopparkastruller). Vet dock inte om det är lagligt eller fungerar…
Jag hoppas spontant att det var elektroplätering och inte "som man gör med gamla kopparkastruller". Det finns nog stor risk att man förstör värmebehandlingen om man hettar upp detaljerna förbi tennets smälttemperatur. Det lär påverka hårdhet och motstånd mot nötning osv. Vill inte att någon tar sin svindyra foldingpropeller och lämnar in hos Mässingsmäster eller bysmeden...
 
Jag hoppas spontant att det var elektroplätering och inte "som man gör med gamla kopparkastruller". Det finns nog stor risk att man förstör värmebehandlingen om man hettar upp detaljerna förbi tennets smälttemperatur. Det lär påverka hårdhet och motstånd mot nötning osv. Vill inte att någon tar sin svindyra foldingpropeller och lämnar in hos Mässingsmäster eller bysmeden...

Först skall jag då göra helt klart att jag inte är expert på vad som gjordes eller metallers värmebehandling.

Ingen aning om det var elektroplätering eller något annat. Jag såg nog mer att man doppade bronspropellern i ett tennbad.
Svårt att se att det skulle hetta upp bronset till en grad där ev värmebehandling skulle påverkas med tanke på hur stor massa den har.

Har man en typisk härdmetall som aluminimum eller rostfritt kan jag se att man skall vara försiktigare.

Vid vilken temperatur värmebehandlas brons? Det smälter vid 950 grader (brons knappt 1100) och tenn vid 250.
Google ger väldigt lite information om värmebehandling av brons.


Men jag läser gärna om du har tid att utveckla!
 
Först skall jag då göra helt klart att jag inte är expert på vad som gjordes eller metallers värmebehandling.

Ingen aning om det var elektroplätering eller något annat. Jag såg nog mer att man doppade bronspropellern i ett tennbad.
Svårt att se att det skulle hetta upp bronset till en grad där ev värmebehandling skulle påverkas med tanke på hur stor massa den har.

Har man en typisk härdmetall som aluminimum eller rostfritt kan jag se att man skall vara försiktigare.

Vid vilken temperatur värmebehandlas brons? Det smälter vid 950 grader (brons knappt 1100) och tenn vid 250.
Google ger väldigt lite information om värmebehandling av brons.


Men jag läser gärna om du har tid att utveckla!
Jag var nog otydlig. "Som man gör med gamla kopparkastruller" låter för mig som att man skulle hetta upp hela föremålet förbi tennets smälttemperatur, som man faktiskt gör med gamla kopparkastuller. Jag tror inte heller att det skulle bli någon signifikant påverkan om man förtennar genom att doppa. Intressant idé för att undvika tulpanerna låter det som iallafall. :)
 
Jag var nog otydlig. "Som man gör med gamla kopparkastruller" låter för mig som att man skulle hetta upp hela föremålet förbi tennets smälttemperatur, som man faktiskt gör med gamla kopparkastuller. Jag tror inte heller att det skulle bli någon signifikant påverkan om man förtennar genom att doppa. Intressant idé för att undvika tulpanerna låter det som iallafall. :)
Läste mig till att det främst är kopparplätering man kör på om man vill pimpa med annat än färg. Iaf enligt ett internetforum. Intressanta där var ju att de skyllde på offeranoden att det växer på gjuten mässing. Utan anoden växer det tydligen sämre, men man förlorar lite metall i drev och propeller. Intressant ändå.
 
Läste mig till att det främst är kopparplätering man kör på om man vill pimpa med annat än färg. Iaf enligt ett internetforum. Intressanta där var ju att de skyllde på offeranoden att det växer på gjuten mässing. Utan anoden växer det tydligen sämre, men man förlorar lite metall i drev och propeller. Intressant ändå.
Helt klart ett intressant ämne. Jag hoppas att jag får anledning att snöa in lite djupare. En båt med foldingpropeller på Västkusten står högt på önskelistan men är över budget för närvarande. Mitt ex hade en Dehler 32 i Hunnebostrand. Det gav mersmak, milt uttryckt. Men jag siktar betydligt lägre än så nu. Hoppas att hälsa och ork ska räcka till en IF med utombordare här i Stockholmstrakten. Inte så dumt det heller. :)
 
Läste mig till att det främst är kopparplätering man kör på om man vill pimpa med annat än färg. Iaf enligt ett internetforum. Intressanta där var ju att de skyllde på offeranoden att det växer på gjuten mässing. Utan anoden växer det tydligen sämre, men man förlorar lite metall i drev och propeller. Intressant ändå.
Att fimpa anoden är ett gammalt trick. Men det urlakar legeringsämnena i bronset om jag minns rätt. Så det äter ojämnt, tänk gropfrätning.
Jag har iofs några kompisar som kört med det ett antal år utan större problem.
Drevet vet jag inte hur det påverkar.
 
Att fimpa anoden är ett gammalt trick. Men det urlakar legeringsämnena i bronset om jag minns rätt. Så det äter ojämnt, tänk gropfrätning.
Jag har iofs några kompisar som kört med det ett antal år utan större problem.
Drevet vet jag inte hur det påverkar.
Ja, är tydligen främst kopparjonerna som löser ut som skyddar mot tulpaner och otyg. Är anoden där bildas inte jonerna i den omfattningen helt enkelt. Gjutna material är orenare än frästa. Mer/snabbare korrosion på orena.
 
Hög tid att jag postade i den här tråden förresten. Även om jag inte har någon egen båt än så försöker jag ta mig ut på vattnet ibland. I år blev det inte mycket av den varan men det lilla som blev var med en otroligt cool båt. Nu har jag något gemensamt med till exempel kungaparet, Björn Borg, Douglas Fairbanks, Mary Pickford, och Greta Garbo eftersom jag varit gäst på Ivar Kreugers M/Y Loris. En fantastisk båt även bortsett från proveniens och tidigare passagerare. Det går att att chartra den och jag kan varmt rekommendera en tur med nuvarande ägaren Kapten Arrhénborgs kompetenta händer vid rodret. På sista bilden ser ni honom iförd vad som förmodligen är Torsten Kreugers kapensmössa. :)
Lite mer om båten: https://sv.wikipedia.org/wiki/M/Y_Loris
oskarlandgren_20211022_1.jpg

oskarlandgren_20211022_2.jpg

oskarlandgren_20211022_6.jpg

oskarlandgren_20211022_3.jpg

oskarlandgren_20211022_4.jpg
 
Spännande med nya saker att fundera på/lösa. Propellern var mer eller mindre täkt av tulpaner. Frågar internet och ner i ättika så löstes allt upp på en timme, magi! Frågan är dock hur man nu gör nästa säsong på västkusten för att förhindra alla dessa tulpaner…
03F2BB95-578F-4DCC-A374-C3F586331437.jpeg
Jag har båten på ostkusten och har inte bottenmålat på säkert tio år.
Havstulpanerna blommar en gång per år, man kan via "havstulpanvarningsappen" få besked om när det sker.
Vänta sedan någon vecka och ta upp båten och spola med högtryck.
Jag har haft sammanlagt max 50 tulpaner genom åren, alltid på dom ställen där högtryckrt inte kommer åt.
Jag vet inte om det fungerar likadant med havstulpaner på västkusten dock.

Min botten ser inte rolig ut alls, flammig och ful, men jag tar hellre det än blaskar med gift en gång per år och förgiftar bottnar etc.
Jag har ställt in mig mentalt på att bottenmåla för att botten skall se snygg ut vore samma sak som att måla underredet på bilen.
 
Jag har båten på ostkusten och har inte bottenmålat på säkert tio år.
Havstulpanerna blommar en gång per år, man kan via "havstulpanvarningsappen" få besked om när det sker.
Vänta sedan någon vecka och ta upp båten och spola med högtryck.
Jag har haft sammanlagt max 50 tulpaner genom åren, alltid på dom ställen där högtryckrt inte kommer åt.
Jag vet inte om det fungerar likadant med havstulpaner på västkusten dock.

Min botten ser inte rolig ut alls, flammig och ful, men jag tar hellre det än blaskar med gift en gång per år och förgiftar bottnar etc.
Jag har ställt in mig mentalt på att bottenmåla för att botten skall se snygg ut vore samma sak som att måla underredet på bilen.
Påverkar inte båtens botten också hastigheten, hur lätt/svårt den glider genom vattnet? Men du kanske menar att en flammig botten ändå kan vara jämn och friktionsfri, så friktionsfri den nu kan vara? Nu är jag inte uppdaterad men jag tror det kommit mer miljövänliga alternativ efter VC17 som jag använde på mina segelbåtar på 80-talet?
 
Påverkar inte båtens botten också hastigheten, hur lätt/svårt den glider genom vattnet? Men du kanske menar att en flammig botten ändå kan vara jämn och friktionsfri, så friktionsfri den nu kan vara? Nu är jag inte uppdaterad men jag tror det kommit mer miljövänliga alternativ efter VC17 som jag använde på mina segelbåtar på 80-talet?
Jo helt klart påverkar påväxt hastigheten och bränsleekonomin.
För min del kvittar det, jag familjeseglar och en timme hit eller dit spelar aldrig någon roll. Använder man båten mycket så slipper man "den där gröna geggan" dessutom.
Havstulpanerna är ju värre, men dom blommar som sagt bara en viss vecka per år, och då högtryckstvättar jag bort dom.
Det finns säkert massor med alternativ som är miljövänligare än tidigare alternativ, men så länge dom påverkar/förgiftar miljön/skärgården/mig så står jag över.


Min botten precis innan årets spolning, nu börjar skrovfärgen skymta, efter alla dessa år utan ny bottenfärg.
Kan man ta att det ser fult ut under vattenlinjen så sparar man massor med tid och pengar.
20211019_094504.jpg
 
Havstulpanerna är ju värre, men dom blommar som sagt bara en viss vecka per år, och då högtryckstvättar jag bort dom.
Intressant. Man kanske mest fortsätter måla av gammal vana när man tänker efter? Noterar att vi har samma marina så chansen är hyfsad att det skulle funka för mig också ;)
 
Jag har båten på ostkusten och har inte bottenmålat på säkert tio år.
Havstulpanerna blommar en gång per år, man kan via "havstulpanvarningsappen" få besked om när det sker.
Vänta sedan någon vecka och ta upp båten och spola med högtryck.
Jag har haft sammanlagt max 50 tulpaner genom åren, alltid på dom ställen där högtryckrt inte kommer åt.
Jag vet inte om det fungerar likadant med havstulpaner på västkusten dock.

Min botten ser inte rolig ut alls, flammig och ful, men jag tar hellre det än blaskar med gift en gång per år och förgiftar bottnar etc.
Jag har ställt in mig mentalt på att bottenmåla för att botten skall se snygg ut vore samma sak som att måla underredet på bilen.
Blir lite svårt på västkusten, men kan tänka mig att folk målar onödigt ofta. Så länge det finns bottenfärg kvar fungerar det ju rätt bra. Iaf om man slipar den lätt.
Påverkar inte båtens botten också hastigheten, hur lätt/svårt den glider genom vattnet? Men du kanske menar att en flammig botten ändå kan vara jämn och friktionsfri, så friktionsfri den nu kan vara? Nu är jag inte uppdaterad men jag tror det kommit mer miljövänliga alternativ efter VC17 som jag använde på mina segelbåtar på 80-talet?
Friktionen påverkas ju endast av ytans form. När jag kappseglade jolle skulle det våtslipas, inget vax inte. Men för båtar som ligger i handlar det om att tvätta dem undertill innan regattor om man är seriös. Men man slipar ju såklart bottenfärgen innan man lägger i den för säsongen så den är jämn och slät.
 
Intressant. Man kanske mest fortsätter måla av gammal vana när man tänker efter? Noterar att vi har samma marina så chansen är hyfsad att det skulle funka för mig också ;)
Man kan ju prova att bara måla vartannat år om inte annat, 50% besparingar av tid, pengar och gift.
Upptagning för spolning kostar ett par hundralappar och är gjort på 30 minuter.

Jag blev peppad av en kompis som också slutat, och jag vet att han påverkat andra, jag i min tur har fått en 7-8 stycken att sluta bottenmåla :)

Här är länk till anmälan för tulpanvarning, gäller tydligen likadant för västkusten:
(För sms: Skicka ”havstulpan start” till nummer 71120)
 
Att inte årligen bottenmåla på västkusten hade aldrig funkat. Under högsommaren är jag under båten varje vecka och skrubbar.

Det man skulle spara på miljön genom att inte måla skulle gissningsvis gå jämt upp med ökat bensinutsläpp för att båten går betydligt tyngre.
Jag tappar ca 5 knop i mitten av sommaren jämfört när jag börjar säsongen.
 
Nu har vi bara en liten motorbåt (Buster Magnum) men vi har inte bottenmålat sen vi köpte den utan kör på bottentvätt runt 1-3 gånger per säsong beroende på hur lång den blir. Den åker dock aldrig i innan midsommar och tenderar att åka upp innan september så inte så mycket vattentid tyvärr.
 
Senast ändrad:
Hej,
Vi har beslutat oss för att sälja vår smått unika Chris Craft XK-19 från 1971! 😢
Inget lätt beslut då vi älskar båten men den får för lite tid med oss!

Har massor med bilder och data för den intresserade men båten har nog bara gått 800 h sedan 1971 och är matching number med skrov, mot och drev.
Mer om båten hittar du HÄR

IMG_9718.JPG

DSC04803.JPG
DSC04801.JPG
IMG_7965.JPG
IMG_1500.JPG
IMG_1501.JPG

IMG_9564.jpg
IMG_0006.jpg
 
Hej,
Vi har beslutat oss för att sälja vår smått unika Chris Craft XK-19 från 1971! 😢
Inget lätt beslut då vi älskar båten men den får för lite tid med oss!

Har massor med bilder och data för den intresserade men båten har nog bara gått 800 h sedan 1971 och är matching number med skrov, mot och drev.
Mer om båten hittar du HÄR

IMG_9718.JPG

DSC04803.JPG
DSC04801.JPG
IMG_7965.JPG
IMG_1500.JPG
IMG_1501.JPG

IMG_9564.jpg
IMG_0006.jpg
Läckerbit! Men vilket ansvar att ta över en sån båt...
 
Tillbaka
Topp