• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Väl värt ett besök.
21384641-C157-4E63-8F7F-DC00F37080BA.jpeg
8C56178B-70C4-4AFB-A4FE-47372B6B379E.jpeg
 
Jag är lite sugen på att köpa båt till nästa säsong , en daycruier med en liten sovmöjlighet (1 vuxen + ett barn)Budget Max ca 120k
Jag är lite orolig för soppa förbrukningen , vad är bäst - en 20 år gammal utombordare 4t eller en äldre diesel inombordare (ovanliga) eller en liten inombordare (4t) dessa är vanligare .

ett exempel på båt är Ryds 550 dc
 
Båt är kul, hoppas ni kommer på sjön!

Soppaförbrukningen brukar sällan vara den stora kostnaden när man äger båt.

Om jag generaliserar så kommer en utombordare vara billigare att drifta än en inombordare. Har båten drev så är det markant dyrare.
Servicekostnaden är den stora skillnaden.

Viktigaste är att ni hittar en välskött båt. En 20 år gammal utombordare kan gå fint i många år till ifall den är servad rätt. Som alltid, köp säljaren🙂
 
Jag är lite sugen på att köpa båt till nästa säsong , en daycruier med en liten sovmöjlighet (1 vuxen + ett barn)Budget Max ca 120k
Jag är lite orolig för soppa förbrukningen , vad är bäst - en 20 år gammal utombordare 4t eller en äldre diesel inombordare (ovanliga) eller en liten inombordare (4t) dessa är vanligare .

ett exempel på båt är Ryds 550 dc
Skulle lätt välja en 20 år gammal utombordare. Det enda som avskräcker är stöldrisken, men en 20 år gammal motor är förstås inte lika stöldbegärlig som en fem år gammal. Som alltid så ifrågasätter jag varför man väljer en så pass liten DC istället för motsvarande HT?

Typ denna

 
  • Like
Reactions: Ako
Skulle lätt välja en 20 år gammal utombordare. Det enda som avskräcker är stöldrisken, men en 20 år gammal motor är förstås inte lika stöldbegärlig som en fem år gammal. Som alltid så ifrågasätter jag varför man väljer en så pass liten DC istället för motsvarande HT?

Typ denna

Ok, precis samma båt som jag har kikat på,
 
En så liten båt med tak blir väldigt trång. Jag förstår att man väljer utan tak, ger mycket större rymd. Inga av dem är något att sova i egentligen heller.

En 20 år gammal tvåtaktare är servicemässigt rätt lugnt. Väldigt få rörliga delar i dem.
 
  • Like
Reactions: Ako
Det man måste betänka är också att en nyare, modernare, motor kostar mer i inköp. Köper man då en äldre motor är stöldrisken som nämnt mycket mindre och priset lägre. Den skillnaden äts inte upp av drivmedelskostnaden om du inte ska börja köra 100 tals timmar per säsong. Det är det inte många i min vetskap som gör när vi pratar nöjesbåtar. Tror vi körde 5 - 15 timmar i år. Ska jag gissa mer precist kanske 8 timmar.
 
  • Like
Reactions: Ako
Startproblemen fortsätter, Mercury 115hk 4-takt.
Varvet konstaterade i våras att startmotorn va kass och bytte den, sen fungerade det ok ett tag sen uppstod problemen igen, kunde ta 10-20 nyckelvridningar innan den startade.
Varvet tog emot den igen och konstaterade att generatorn va trasig och att batteriet inte fick laddning men dom kunde inte få tag på generator förrän i oktober, jag lyckades själv hitta en generator och bytte själv då detta inte heller avhjälpte startproblemen hamnade den igen på varvet där dom då hittade att CSPn va trasig och bytte den, det dom också märkte va att den nya generatorn inte laddade batteriet så dom tyckte att jag skulle kontakta dom jag köpt den av.

Snackade med generator-snubben igår som föreslog att laddarlampan kanske är trasig vilket gör att generatorn inte blir magnetiserad och då inte startar när man vrider på tändningen han visste dock inte var den kunde sitta.
Är det någon som möjligtvis vet om utombordare ens har den här laddarlampan och var man iaf kan hitta den?
Andra förslag på fel/åtgärd mottages tacksamt.
 
Förstår inte vad en laddarlampa skulle ha med nåt i starten att göra? Mät upp generatorn vad den laddar i Volt med multimeter när du väl har fått igång motorn så ser du om den laddar. Motorn ska starta även om generatorn laddar 0 ändå dock, den går på batteriet.
 
Förstår inte vad en laddarlampa skulle ha med nåt i starten att göra? Mät upp generatorn vad den laddar i Volt med multimeter när du väl har fått igång motorn så ser du om den laddar. Motorn ska starta även om generatorn laddar 0 ändå dock, den går på batteriet.

jag tror att det är två problem nu, dels laddas inte batteriet vilket jag mätt mig till och sedan är det fortfarande problem med starten.
Laddarlampan ska på något sätt sitta mellan tändning och generator och ger generatorn en kort ”boost” så att den startar. Man ska också kunna ”toucha” ett ställe på generatorn med 12V för att verifiera att den startar.

Finns lite info här om man skrollar ner till andra felsökningsdelen. https://www.startmotor.se/fakta-felsokning/
 
Ska köpa motorvåt i vinter inför våren. 5 meter cirka för fiske o bad.
Kollat ryds 510 gti o askeladden 505. Vad mer ska man kolla på för runt 100 lax?
 
Ska köpa motorvåt i vinter inför våren. 5 meter cirka för fiske o bad.
Kollat ryds 510 gti o askeladden 505. Vad mer ska man kolla på för runt 100 lax?

Utmaningen ligger väl i att du inte kan provköra den och att du får förlita dig på vad du kan se istället.

För dryga 100 blir det ju en båt från tidigt 2000. Ett bra skrov har många år i sig och gissningsvis är båten uppe så att du kan kolla efter lagningar i det.
Motorn är ju det primära här så kolla den fått det underhåll som behövs och att antalet gångtimmar inte är för många, att propellern ser bra ut
Det kommer ju troligen vara en tvåtaktare vilket har sina fördelar men säkerställ att den inte är underdimensionerad och att den är vinterkonserverad.

Kolla även vad som ingår i form av utrustning och dess skick. Ska du ha plotter, fendrar, dragg, pulpetöverdrag, dynor, tampar etc så springer det snabbt iväg i kostnader.
 
Går det att avläsa gångtimmar på alla båtmotorer? Finns det en risk att de är manipulerade, som med bilmotorer?
 
jag tror att det är två problem nu, dels laddas inte batteriet vilket jag mätt mig till och sedan är det fortfarande problem med starten.
Laddarlampan ska på något sätt sitta mellan tändning och generator och ger generatorn en kort ”boost” så att den startar. Man ska också kunna ”toucha” ett ställe på generatorn med 12V för att verifiera att den startar.

Finns lite info här om man skrollar ner till andra felsökningsdelen. https://www.startmotor.se/fakta-felsokning/
Jag har läst stycket nu och kan fortfarande inte se hur generatorn i sig skulle kunna hindra motorn från att starta. Generatorn är ju helt passiv och drivs av motorn.

Att du har ett laddningsproblem låter rimligt men om motorn inte startar med fulladdat batteri så måste det vara ett annat problem. (Alltså om du testat ladda upp batteriet på annat sätt). Krävs det 20 försök varje gång så bör du systematiskt gå igenom bränsle, gnista och kompression för att se om det brister i något av de tre. På lite nyare motorer kan man också krydda med startspärr. Då blir det kul på riktigt om det är den (men då brukar inte motorn gå runt alls).
 
Jag har läst stycket nu och kan fortfarande inte se hur generatorn i sig skulle kunna hindra motorn från att starta. Generatorn är ju helt passiv och drivs av motorn.

Att du har ett laddningsproblem låter rimligt men om motorn inte startar med fulladdat batteri så måste det vara ett annat problem. (Alltså om du testat ladda upp batteriet på annat sätt). Krävs det 20 försök varje gång så bör du systematiskt gå igenom bränsle, gnista och kompression för att se om det brister i något av de tre. På lite nyare motorer kan man också krydda med startspärr. Då blir det kul på riktigt om det är den (men då brukar inte motorn gå runt alls).
Jag tror inte heller att generator påverkar starten, så det är två separata problem.
När man försöker starta låter det som att den liksom inte orkar dra runt och komma igång. Svårt att förklara.
 
Jag tror inte heller att generator påverkar starten, så det är två separata problem.
När man försöker starta låter det som att den liksom inte orkar dra runt och komma igång. Svårt att förklara.
Om du laddar batteriet ordentligt först - krävs fortfarande 20 startförsök för att den ska gå igång?
 
En fråga till er båtägare som har sjötomt med egen brygga i havsnära miljö där det kan blåsa upp.

Vilken storlek på båt kan man ha ifall man har en båtslip med elektrisk vinsch? Vilken typ av motorbåt är lämpligast? En ribbåt, aluminiumbåt eller välbyggd plastbåt som t ex Nimbus på drygt 10 meter i storlek. Den senare kanske blir tung och otymplig och för ömtålig.

Längst Danska kusten där det finns flertalet fastigheter med egna sjötomter och exklusiva adresser har jag sett att många har en båtlyft intill sina bryggor som lyfter båten över vågorna. Nästa fråga är hur hård sjö och vind de tål.

Kan man lämna en båt på land i en båtslip eller båtlyft förutsatt att vågorna inte når upp vid storm? Vad är enklast att använda i praktiken?

Bilden är tagen längst kusten i Danmark. Har en video också. Närbilden är en printscreen så att man ser vågorna närmare.
 

Bilagor

  • 1742CC8D-8DF1-4FE5-8F4A-36B57872D019.jpeg
    1742CC8D-8DF1-4FE5-8F4A-36B57872D019.jpeg
    259.3 KB · Visningar: 23
  • 4136246C-8DDC-450D-A6B8-E5A3D81D2D79.jpeg
    4136246C-8DDC-450D-A6B8-E5A3D81D2D79.jpeg
    790.1 KB · Visningar: 21
En fråga till er båtägare som har sjötomt med egen brygga i havsnära miljö där det kan blåsa upp.

Vilken storlek på båt kan man ha ifall man har en båtslip med elektrisk vinsch? Vilken typ av motorbåt är lämpligast? En ribbåt, aluminiumbåt eller välbyggd plastbåt som t ex Nimbus på drygt 10 meter i storlek. Den senare kanske blir tung och otymplig och för ömtålig.

Längst Danska kusten där det finns flertalet fastigheter med egna sjötomter och exklusiva adresser har jag sett att många har en båtlyft intill sina bryggor som lyfter båten över vågorna. Nästa fråga är hur hård sjö och vind de tål.

Kan man lämna en båt på land i en båtslip eller båtlyft förutsatt att vågorna inte når upp vid storm? Vad är enklast att använda i praktiken?

Bilden är tagen längst kusten i Danmark. Har en video också. Närbilden är en printscreen så att man ser vågorna närmare.

Är inte båtlyften för tidvattnet till viss del också.
Fast dom kanske inte just har så extremt som i England/Frankrike.

Sen beror nog båttypen även på ditt användningsområde (dagsturer/övernattningsbar) i kombination med dom yttre förutsättningarna.
Titta och hör runt med grannarna/boende i området.
 
Är inte båtlyften för tidvattnet till viss del också.
Fast dom kanske inte just har så extremt som i England/Frankrike.

Sen beror nog båttypen även på ditt användningsområde (dagsturer/övernattningsbar) i kombination med dom yttre förutsättningarna.
Titta och hör runt med grannarna/boende i området.

Tror de har det så att de kan ha en privat båt utanför sina hus på danska sidan så att båten klarar sig när vågorna ligger på. Öresund är ju ett öppet hav och det kan blåsa upp rejält.

På danska sidan ser man ofta båtlyftar som sagt. Husen där är exklusiva. Tänk några av de exklusivaste adresserna i huvudstaden. Här på svenska sidan ser man inte det. Det är ofta en båtslip och en enklare båt för lite kustnära fiske.

Jag tänkte mig en oöm rekreationsbåt som man kan korsa sundet med. Kanske något enklare vind och väderskydd (kapell) om man blir överraskad av vädret. Jag tror en sådan blir för stor för en båtslip. Kanske finns restriktioner var man får installera båtlyft.

Får undersöka det närmare. Hade varit intressant om någon har har egna erfarenheter av båtslip eller lyft. Lite inputs som man kan ha i åtanke.
 
Tillbaka
Topp