• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Aaaaah så otaggad!!! Blästrade botten på min båt i höstas. Det betyder det är dags för spackling, slipning och epoxybehandling….

Någon som sitter på nån kontakt som tar sig an dessa jobb i Stockholm?

Aaaaah så otaggad!!! Blästrade botten på min båt i höstas. Det betyder det är dags för spackling, slipning och epoxybehandling….

Någon som sitter på nån kontakt som tar sig an dessa jobb i Stockholm?

Körde ett regelrätt båthotell med inomhusförvaring, slipning & bottenmålning, tvätt och motorservice.
Fy sjutton vad det sved i plånboken men vetskapen om att nu bara behöva lyfta på luren och får den körklar när värmen kommit är oslagbar.
Kommer fortsätta med det där 👍🏻

Körde ett regelrätt båthotell med inomhusförvaring, slipning & bottenmålning, tvätt och motorservice.
Fy sjutton vad det sved i plånboken men vetskapen om att nu bara behöva lyfta på luren och får den körklar när värmen kommit är oslagbar.
Kommer fortsätta med det där 👍🏻
Jo, förstår det.

Jag gillar att mecka och vårrusta. Men när det är lite mer tidspress och övriga dimensioner som ska stämma, väder och vind, blir det snarare en pest. Har läst mig till att medeltemperaturen för epoxybehandligen ska ligga på minst 10 grader.

En del av livsstilen med båt, ångesten 🤷‍♂️

Jo, förstår det.

Jag gillar att mecka och vårrusta. Men när det är lite mer tidspress och övriga dimensioner som ska stämma, väder och vind, blir det snarare en pest. Har läst mig till att medeltemperaturen för epoxybehandligen ska ligga på minst 10 grader.

En del av livsstilen med båt 🤷‍♂️
Lite olika temperaturer för olika typer av epoxy.

Jag var tvungen att rota lite i bildarkviet från i somras. Här från en underbar kvällstur den 15 juli. Makalöst underbart! Hoppas vi får några såna dagar sommaren 2022!
39F61776-D69D-4700-A304-C53B2B049F4E.jpeg

Grand Boats.
Det är en av snubbarna som drog igång Brig och som sedan startade eget.
Suveräna sjöegenskaper och bra planerade med solbäddar i fören utan att tumma på lösningar för stuvning.

Edit: Sedan väger den bara 420 kg så förbrukningen är obefintlig (men den tar ändå en fyrtaktare på 120 hk).
Hur trivs du med din båt efter några somrars användning? Visst är det en Grand G500 Golden Line?

Gillar rib-konceptet men är osäker på vad vi i familjen är ute efter egentligen förutom en enkel båt att kunna ta på dags/kvällsturer vid fint väder.

Hur trivs du med din båt efter några somrars användning? Visst är det en Grand G500 Golden Line?

Gillar rib-konceptet men är osäker på vad vi i familjen är ute efter egentligen förutom en enkel båt att kunna ta på dags/kvällsturer vid fint väder.
Yes.
Den är toppen för vad den är - en mindre rib avsedd för att snabbt ta oss ut dit vi vill i skärgården. Som badbåt avsedd för två vuxna och ett barn betraktad är den verkligen kanon.
Vi kollade på flera olika tillverkare i klassen och kokade till slut ner det till denna och Brigs motsvarighet. Denna vann till slut på fler och mer praktiska förvaringslösningar.
Skrovet går grymt i vattnet. Det är lättdrivet, stabilt och responsivt. Och tanken ligger på drygt 90 litet vilket är bra sett till båtens storleken.

Nackdelen med den är att den inte är bekväm att köra ståendes. Soffan är klockren i många fall men ibland vill man kunna stå upp men där blir körställningen inte tillräckligt bra då pulpeten främst är utformad för att hanteras sittandes.

Det är också värt att lägga lite extra på lullull som soldynorna i fören, high performance-ratt, badstegen mm.

det har jag men den tog jag för 20 år sen kanske. Hur ska jag bevisa det? Noll aning om var det papperet ligger….
Då kan det bli svårt. Jag hittade min blå bok med intyg (samma storlek och form som ett pass) i en låda som tur var. Läs länken - kanske det finns en väg runt det hela?

Tillbaka
Topp