• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Corgi

Rolex
2-Faktor
Själv håller jag till några bryggor söderut från er.
D6DCDDB2-608B-41A1-BF8D-2235C9830B12.jpeg
21246870-DBED-4AB3-AA15-2FDEAED4E253.jpeg
 
Senast ändrad:

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Lite sent kanske - men lycka till idag!
Chansar - jag och min sambo ska gifta oss på Hållö utanför smögen den 7e augusti, vi två och fotografen behöver en båt ut vid 12. Tillbaka åker vi med Svea af bohuslän med gästerna. Någon som vet någon som kan tänka sig köra ut oss mot en Swish eller el flaska whiskey?
Hittills har det varit uppehåll idag, hoppas det håller i sig så att ni slipper bli blöta.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hyrde en Aq 24 DC i veckan och var ute i Stockholms skärgård, bl a Utö.

Ville prova om denna storlek kunde fungera för en familj med två barn men det är nog för litet. Tror man bör gå upp på t ex en Aq 26 HT eller ännu hellre 28. Jobbigt med kapell om man vill bo på båten 4 pers.

C3C9ADC4-D9E8-4879-A702-68889CDDB5D8.jpeg
11722DEB-66A1-4D8D-9816-F983E316DFC0.jpeg
4FAD82A0-4389-4A5B-8D94-769E5AA55145.jpeg
7AADF231-AD4B-4C74-9416-E8B35AA5DFAA.jpeg
 

MrPlow

Rolex
Hyrde en Aq 24 DC i veckan och var ute i Stockholms skärgård, bl a Utö.

Ville prova om denna storlek kunde fungera för en familj med två barn men det är nog för litet. Tror man bör gå upp på t ex en Aq 26 HT eller ännu hellre 28. Jobbigt med kapell om man vill bo på båten 4 pers.

C3C9ADC4-D9E8-4879-A702-68889CDDB5D8.jpeg
11722DEB-66A1-4D8D-9816-F983E316DFC0.jpeg
4FAD82A0-4389-4A5B-8D94-769E5AA55145.jpeg
7AADF231-AD4B-4C74-9416-E8B35AA5DFAA.jpeg
Vi sportar en AQ26HT från 2006 med två små barn (2 och 5 år) och det funkar toppen. Lagom med kapell på HTn, vi cabbar nästan aldrig ner helt.

Går man upp till 28HT (eller 30HT som den nya modellen heter efter att 26an blev 27 och sen 28...) så får man en dörr till stickkojen. Det vore nog skönt när de blir lite äldre... Och nya 28an och 30an har fått fantastiskt stora badbryggor!

Men det är stabila kvalitetsbåtar som håller sitt värde (och senaste åren ökat likt en Rolex).

IMG_2755.JPG
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vi sportar en AQ26HT från 2006 med två små barn (2 och 5 år) och det funkar toppen. Lagom med kapell på HTn, vi cabbar nästan aldrig ner helt.

Går man upp till 28HT (eller 30HT som den nya modellen heter efter att 26an blev 27 och sen 28...) så får man en dörr till stickkojen. Det vore nog skönt när de blir lite äldre... Och nya 28an och 30an har fått fantastiskt stora badbryggor!

Men det är stabila kvalitetsbåtar som håller sitt värde (och senaste åren ökat likt en Rolex).

IMG_2755.JPG
Stor prisskillnad mellan 23 HT och 26 HT dessvärre. Verkar vara ett hopp från ca 500 till 1 milj +. Med en 23a skulle jag kunna behålla nuvarande båtplats. Mina barn är 9 och snart 13 så det känns lite tajt med 23, men försöker intala mig att det kan funka två år. 🙄

Ungeför vad kostar din i vinterförvaring, service och försäkring?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Stor prisskillnad mellan 23 HT och 26 HT dessvärre. Verkar vara ett hopp från ca 500 till 1 milj +. Med en 23a skulle jag kunna behålla nuvarande båtplats. Mina barn är 9 och snart 13 så det känns lite tajt med 23, men försöker intala mig att det kan funka två år. 🙄

Ungeför vad kostar din i vinterförvaring, service och försäkring?
Jag har haft en 22HT, skiljer väl nästan ingenting mot en 23e förutom lite detaljer? Jag upplevde den som för liten för 4. Man slår i varandra, man får kliva på packningen, när man har bäddat ner alla så kan man inte röra sig utan att trampa på varandra i princip.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag har haft en 22HT, skiljer väl nästan ingenting mot en 23e förutom lite detaljer? Jag upplevde den som för liten för 4. Man slår i varandra, man får kliva på packningen, när man har bäddat ner alla så kan man inte röra sig utan att trampa på varandra i princip.
Trodde 23 var något större under ruffen. Har 22 an stickkorg under förarplatsen? Men det är just det där med packningen som är problemet. Vad man gör med täcken på dagen, osv.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Trodde 23 var något större under ruffen. Har 22 an stickkorg under förarplatsen? Men det är just det där med packningen som är problemet. Vad man gör med täcken på dagen, osv.
22an har ingen stickkoj, det är en av skillnaderna. Men stickkojen är ju bara för 1 person, man åker ändå på att bädda i sittbrunnen om man är fyra.

Täcken osv hade vi i blå IKEA-påsar som man fick ha stående fullt synligt, lite trist plus att man då inte kommer åt stuvfacken under sängarna. Dessa stuvfack (på 22an iaf) är inget man kan lägga några känsliga grejer i. De sitter ihop med kölsvinet så eventuellt vatten (finns alltid lite) splashar omkring däri...

22an (och 23an) är perfekt om man är TVÅ och vill bo bekvämt. Är man fyra blir det för trångt, man kan inte passera varandra ordentligt osv. Själv är jag 187cm och slog huvudet KONSTANT i taket också när jag skulle gå i och ur båten 🤕
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Om nån vill vara fetast i Sandhamn nästa säsong och råka ha ca: 28 miljoner kronor över så är ju Kreugers gamla Eldi2 lyxare till salu.
Bränsletank på 10,000 liter så en full tank kostar ju som en Rolex 2tone Sub.


 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Om nån vill vara fetast i Sandhamn nästa säsong och råka ha ca: 28 miljoner kronor över så är ju Kreugers gamla Eldi2 lyxare till salu.
Bränsletank på 10,000 liter så en full tank kostar ju som en Rolex 2tone Sub.


Fantastisk! Bra att den inte är så djupgående, så man kan ta sig in i fina naturhamnar 😊
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Det är något dubbelt med augusti och dess begynnande höststormar. Trots att jag genom åren mist två båtar, fått såga upp vindfällen och sett grusvägar öppna sig på mitten för att göra plats åt skyfallens rännilar, så älskar jag tiden likväl. Båten är uppdragen sedan en vecka nu, men sommaren är inte riktigt slut för min del än.
AA644529-8D68-4FC2-B267-83632FBC3364.jpeg
 
Topp