• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Påmastat! Typ nollgradigt som det ska va…😁
IMG_6043.jpeg

Tog ett återfall. Tillbaka till rötterna.

53456044182_3dd977efd4_b.jpg

53456044197_59801f0b86_b.jpg

Bild från förra ägaren.

53456045442_50e4a90716_b.jpg

Helt galet. Båten blev färdigbyggd 2018. Inget är sparat på - en helt vansinnig byggspecifikation. Fem år senare kostade den mig 35´ inklusive en sprillans trailer. Förstår ni att jag var tvungen att ta återfallet...!?

Det där var en otroligt bra affär. Gratulerar!
Alla gnäller på tråbåtsunderhåll, men plastbåt måste också underhållas. Mer än vad de flasta tror. Du har skaffat något som både rymmer historik och tradition.
Mycket stort grattis där!

Gah, jag är inte ens nära att få i båten. Men jag vill bara åka när det är varmt ändå så det är väl lugnt lite till.
Är inte ens nära din sits. Båtinredningen år demolerad, alla luckor är svetsade och måste lämnas in på pulverlack. Durken är halvt demonterad men ny är inte ens beställd. funderar allvarligt på att passa på att blästra botten medans durken är demonterad.
Men som sagt, brukar sikta på att ha båten i runt midsommar..

idag var det högsommar i huvudstaden! 20+ och gassande sol... såg en gul Emergency på Bullandös uteservering - all good...

Seglade hela onsdagen och hade kanonfin kryss uppför Nämndöfjärden med det "nyare" race-segelstället som följde med båten, kändes typ HELT nytt tyckte jag! Nice!

När vi dammade in under Djuröbron och skulle ta ner storen så gick det inte... alls... Vi har en sån fiffig invändig fallavlastare med kula, första hacket låser, andra hacket släpper igenom kulan och storen kommer ner... fast det gick inte... skepparn svor och slet och svor, och slet... kört... började fundera på om det fanns nån brygga i vindriktingen? ...fast vi har ju ändå inget annat fall som går till toppen så det går ju inte att hissa upp nån för att lösa det... och hoppas på att ligga vid en mastkran med storen hissad i 6-9m/s kändes inte skitbra heller... men till slut efter att ha tagit i med winschen utav h-e så gick det...

Tror repliket är för långt på det nya seglet (som ju uppenbart aldrig har varit hissat) så det går i topp innan kulan släpps igenom.
Frågan är om det går att ta av 3cm på toppen av repliket? Får höra med segelmakaren... det sitter en 1cm webb överst, men jag tänker att schackeln ändå bär all last typ och därifrån via skäddan ut i seglet så borde kunna vara ok....

Nya seglet vänster gamla höger....
IMG_6092.jpg

skäddan
IMG_6098.jpg

lördag, 4 maj, 21 grader!
IMG_6100.jpeg

Senast ändrad:
Jag skrev tidigare i tråden att jag uppskattade att jag skulle lägga 8h på den här båten inför sjösättning. Det är 10 hitintills. Kan bli ett par till för fernissa om jag bestämmer mig för ett lager till. Det var några fernissasläpp som var tvungna att åtgärdas och jag vill ha på ett par lager på detta i år. Totalt räknar jag med 14-15h inklusive bottenfärg.

Grovslip

20240525_164700.jpg

Efter finslip och rengöring.

20240526_155322.jpg

Ett lager fernissa (0 rinningar).

20240527_200008.jpg

20240527_200026.jpg

20240527_200147.jpg

Gillar att du matchar båt med damsugare stilmässigt Räv .

Haha... Båten är från 2018 och dammsugaren är från slutet av 60-talet tror jag. Den har tjänat familjen väl (dammsugaren) - först farmor, sedan mamma och sedan 30 år mig. Den vägrar helt enkelt att dö. Galet bra sugeffekt. Till och med "sladdvindaren" har kvar sin "fjong"... Jag har bara använt den till garage/båt/bil, dvs. grovdammsugning. Hittas normalt på museum:

Undrar vem som ska få ärva den efter mig...!

Haha... Båten är från 2018 och dammsugaren är från slutet av 60-talet tror jag. Den har tjänat familjen väl (dammsugaren) - först farmor, sedan mamma och sedan 30 år mig. Den vägrar helt enkelt att dö. Galet bra sugeffekt. Till och med "sladdvindaren" har kvar sin "fjong"... Jag har bara använt den till garage/båt/bil, dvs. grovdammsugning. Hittas normalt på museum:

Undrar vem som ska få ärva den efter mig...!
Sån där slängde mina föräldrar ganska nyligen. Fungerade perfekt men "var så tung att dra runt på". :bag:

Tillbaka
Topp