• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Kikar efter en bra första båt och behöver lite input. Har span på en flipper 620 och en finnsport 650, båda har dock lite äldre 2-taktsmotorer. Känns som det för ett jäkla oväsen och lite osmidigt med oljeinblandning?

Vad tror ni? Bättre att vänta in en med 4-takt eller kör bara kör?
Jag hade en gammal 2 takt nyligen som jag var nöjd med, men alla jag känner som har båt säger att man absolut ska köpa 4 takt. Vissa skakar på huvudet åt 20 år gamla motorer, som jag tycker är en ganska modern motor. Allt är väl en prisfråga.

Jag hade en gammal 2 takt nyligen som jag var nöjd med, men alla jag känner som har båt säger att man absolut ska köpa 4 takt. Vissa skakar på huvudet åt 20 år gamla motorer, som jag tycker är en ganska modern motor. Allt är väl en prisfråga.
2-takt kräver över tid mindre underhåll.
Generellt låter o ryker en 4-taktare mindre.
Men allt beror ju på underhåll o gångtimmar (och motortyp), men framförallt om den gått i söt eller saltvatten.
Kan ju vara betydligt bättre o köpa en 2-taktare med få timmar som är välskött o gått i sötvatten, som är ”undervärderad”…
Sen får man ju se på paketet, är båten välbehållen, nyare kapell, Inredning etc… VS vad vill man och vad kan man kan fixa själv.
Ha båt är ju lite 2:1. Man lägger två timmar för o utnyttja den 1 …

Pratar man förbrukning är det försumbart vad du sparar med en 4-takt sett till hur många timmar gemene mann kör sin båt. Tror vi snittar 10-20 timmar per år, kanske 2-3 tankar max...

Man ska även ha med sig att en äldre Yamaha 4-takt med tiden ofta får läckage från oljepumpen (gäller de flesta Yamaha 4-takt V6: or). Det är en kostnad på verkstad som vida överstiger vad motorn är värd vid tidpunkten den börjar läcka. Det är en kostnad som aldrig kommer på en 2-takt och således "lever" en 2-takt längre av bara en sån sak.

Pratar man förbrukning är det försumbart vad du sparar med en 4-takt sett till hur många timmar gemene mann kör sin båt. Tror vi snittar 10-20 timmar per år, kanske 2-3 tankar max...

Man ska även ha med sig att en äldre Yamaha 4-takt med tiden ofta får läckage från oljepumpen (gäller de flesta Yamaha 4-takt V6: or). Det är en kostnad på verkstad som vida överstiger vad motorn är värd vid tidpunkten den börjar läcka. Det är en kostnad som aldrig kommer på en 2-takt och således "lever" en 2-takt längre av bara en sån sak.
Och det i sig är ju hållbart och miljövänligt :)

Jag körde det förra sommaren i Stockholm. Funkade bra. Körde i skärgården och i Mälaren så det finns fördelar med olika hamnar. De var lite anala med tankningsproceduren och så fanns det bara halvdagar som alternativ men inget att anmärka på i övrigt.
Tankningen i år är helt klart smidigare har jag förstått det som! 50l i buffert och man behöver bara tanka om man kört över 30 distans

Det blev en liten tur i sundet 👌
20240626_191534.jpg

Går verkligen åt rätt håll med att få i båten i sjön. Ikväll plockas motorn av för att lämna iväg båten på blästring av botten på måndag...

Kan verkligen ingenting om båtar och dess motorer. Har en gammal Evinrude-snurra där gasen (rullen?) är väldigt trög. Får mordhålla för att hålla jämn gas och efter 10 minuter behöver jag släppa gasen och "skaka loss" armen.
Känns fel och orimligt. Finns det något jag kan smörja eller fixa för att få det gå lättare?

1000035400.jpg

Senast ändrad:
Där har du att göra en stund.... ser jag fel eller är översta skivorna snedslitna?
De ligger nog bara snett på bilden. Aldrig öppnat vinschar förr och kollade ingen guide på denna men förstod inte riktigt konstruktionen med de två översta skivorna här. En nylon och en metall. Verkar som vinschen vilar på dessa? Såg lite annorlunda ut på de större. Får väl googla en dag. Eller när de börjar bråka.

Det brukar ligga en distansplatta (glidyta) upptill men jag har nog aldrig sett en sådan tjockare än några mm.

Fixa vinschar är inte svårt men det tar tid att göra rent allting…

Bjud ner några kompisar en solig dag, ta med ett gäng gamla tandborstar, trasor, fett, olja, glassbyttor, lösningsmedel och öl/vin efter tycke

Det brukar ligga en distansplatta (glidyta) upptill men jag har nog aldrig sett en sådan tjockare än några mm.

Fixa vinschar är inte svårt men det tar tid att göra rent allting…

Bjud ner några kompisar en solig dag, ta med ett gäng gamla tandborstar, trasor, fett, olja, glassbyttor, lösningsmedel och öl/vin efter tycke
Hade inte riktigt tiden denna gång, gjorde en ordentligt och resterande 5 lite snabbt under dagen utan att plocka isär allt. Känns som ett bra vinterjobb annars, var lite väl grisigt att göra på båt/brygga. Beror iofs mest på de två som såg ut som på bilden ovan, mycket flyktigt gammalt torrt fett.

Älskar förresten kugghjulen med inbyggd spärr, hade lätt kunnat ha hemma vid soffan.
ed119_Harken_Winch-Service_AS_328579752_488753341.jpg

Läcktest innan målning och återmontering.

IMG_9912.jpeg

IMG_9913.jpeg

Den skarpögde kanske noterar att det är blött bakom båten och det kommer från skruvhålen för självlänsen. Silvertejp tar lite men inte allt….

Och för den miljövänlige så tar jag regnvatten från tankar som kommer återfyllas till nämnda tankar.

Jaha, då får man ta in svärfars granne med rätt sorts svets och fixa några små hål..
Både bra och dåligt att vara nogrann. :D

Äntligen ser det ut att bli lite båtväder i syd. För första gången ska hela familjen med och jag klurar på bra sätt att få min 1-åring att sitta still, när båda vuxna behövs. Jag klurar på en sån här stol att fästa i sittbrunnsbordet, skulle dock gärna ta emot tips från er andra som seglar med små barn?

IMG_5081.jpeg

IMG_5082.jpeg

Äntligen ser det ut att bli lite båtväder i syd. För första gången ska hela familjen med och jag klurar på bra sätt att få min 1-åring att sitta still, när båda vuxna behövs. Jag klurar på en sån här stol att fästa i sittbrunnsbordet, skulle dock gärna ta emot tips från er andra som seglar med små barn?

IMG_5081.jpeg

IMG_5082.jpeg
Inte för att jag är stolt över det men när jag hade pyttebarn så stängde jag bara dörren till ruffen :oops: Det var till mitt försvar en lite mindre båt så det fanns inget där nere mer än en koj så inget att slå sig på.

Din lösning ser ju mer sympatisk ut om inte annat.

IMG_5081.jpeg

IMG_5082.jpeg
Lite tveksam till hur stabilt en sådan ”bordsstol” sitter.
Vi surrade fast en vanlig cykelstol vid sittbrunnssargen. Funkade bra. Den har även inbyggd sele. Däremot var det av någon outgrundlig anledning aldrig roligt att vara fastspänd i den när det skulle läggas till…

Lite tveksam till hur stabilt en sådan ”bordsstol” sitter.
Vi surrade fast en vanlig cykelstol vid sittbrunnssargen. Funkade bra. Den har även inbyggd sele. Däremot var det av någon outgrundlig anledning aldrig roligt att vara fastspänd i den när det skulle läggas till…
Detta trodde jag var legio, så mina vänner och bekanta hanterat det

Tillbaka
Topp