Edin
Silver
Lär ju varit för att konstruktionen var gjord för att öveva dess ägare.Sån där slängde mina föräldrar ganska nyligen. Fungerade perfekt men "var så tung att dra runt på".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Lär ju varit för att konstruktionen var gjord för att öveva dess ägare.Sån där slängde mina föräldrar ganska nyligen. Fungerade perfekt men "var så tung att dra runt på".
Har ju 4,3 V6 med insprutning i uttern ovan, den är törstig nog…. Tänker att V8 i en nittiotals U.S. båt antingen är utbytt eller fögasad.Jag hoppade på trenden och köpte en Regal Ambassador 255 XL, sjösatte den och är klar för att bränna massvis med bensin med dess V8
Den fick ny 5.7 Mercruiser på 325hk för två år sedan men jag tror inte att den är snålare för det. Tänkte tanka idag och bege med mot öresundsbron och inspektera den underifrånHar ju 4,3 V6 med insprutning i uttern ovan, den är törstig nog…. Tänker att V8 i en nittiotals U.S. båt antingen är utbytt eller fögasad.
Hade en Forbina en gång med VP 5.0 med förgasare (Ford 302 cui) - mullrade gott men h*lvete vad soppa den drog….
Då plaskar vi runt i samma farvatten.Den fick ny 5.7 Mercruiser på 325hk för två år sedan men jag tror inte att den är snålare för det. Tänkte tanka idag och bege med mot öresundsbron och inspektera den underifrån
Kul! Jag väntar på att vår 530 ska komma i sjön, det blir nog i nästa vecka. Det ska bli fint att kunna fräsa runt lite igen.Fick i våran Sting 530S idag. Blåste lite så var lite spännande en stund men skönt ha den i vattnet. Nu kan värmen komma tillbaka!
Vad är den till för?Den mindre glamorösa delen av båtlivet, kontrollerar vaccumventilen. En Durgo av samma typ som används på land. Funderar på att sätta dit en Martec istället?
Vad är den till för?
Personligen tycker jag att överbyggnaden är väldigt mycket ivägen på denna typen av båt, om man inte köper båten av just den anledningen. Massa klättra över och balansera förbi, vilket kan vara väldigt tröttsamt om man ska snabbt hoppa iland eller liknande.Jag går i tankarna på att införskaffa mig en Ryds 495/500 'Hajen'
Det känns som en billig och bra förstabåt, något som har erfarenhet av dessa för fiske?
Lånad bild
Motortimmar, dokumenterat underhåll, allmänt skick och pris hade kanske ger en lite bättre bild. Vad är det för motor och hur är tillgången till reservdelar?Kikar efter en bra första båt och behöver lite input. Har span på en flipper 620 och en finnsport 650, båda har dock lite äldre 2-taktsmotorer. Känns som det för ett jäkla oväsen och lite osmidigt med oljeinblandning?
Vad tror ni? Bättre att vänta in en med 4-takt eller kör bara kör?
Kikar efter en bra första båt och behöver lite input. Har span på en flipper 620 och en finnsport 650, båda har dock lite äldre 2-taktsmotorer. Känns som det för ett jäkla oväsen och lite osmidigt med oljeinblandning?
Vad tror ni? Bättre att vänta in en med 4-takt eller kör bara kör?
De flesta har ju separat oljetank, inget som kräver något arbete. 2-taktare är extremt pålitliga, enkla att serva och billiga att försäkra. Nackdelar är främst ljudnivån samt i vissa utföranden kan de vara lite kinkiga på låga varv. Min far har en 75hk Mercury på sin båt som jag tror har kostat totalt några tusenlappar i underhåll på 20 år! Han har bytt impeller några gånger samt växelhusolja. That's it.Kikar efter en bra första båt och behöver lite input. Har span på en flipper 620 och en finnsport 650, båda har dock lite äldre 2-taktsmotorer. Känns som det för ett jäkla oväsen och lite osmidigt med oljeinblandning?
Vad tror ni? Bättre att vänta in en med 4-takt eller kör bara kör?
De flesta har ju separat oljetank, inget som kräver något arbete. 2-taktare är extremt pålitliga, enkla att serva och billiga att försäkra. Nackdelar är främst ljudnivån samt i vissa utföranden kan de vara lite kinkiga på låga varv. Min far har en 75hk Mercury på sin båt som jag tror har kostat totalt några tusenlappar i underhåll på 20 år! Han har bytt impeller några gånger samt växelhusolja. That's it.
Svarar mig själv här om nån annan är nyfiken, än så länge har det fungerat extremt smidigt och alltid funnits båtar om man kunnat kompromissa på vilken hamn!Jag borde såklart frågat först och shoppat senare - men jag hoppade på ett erbjudande från Skipperi för 2024. Det som nu kallas ”mellan”. Någon som har provat och har utlåtande om tjänsten?
Gärna bara positivt såklart eftersom jag redan köpt
Hemmahamn i Göteborg
Jag körde det förra sommaren i Stockholm. Funkade bra. Körde i skärgården och i Mälaren så det finns fördelar med olika hamnar. De var lite anala med tankningsproceduren och så fanns det bara halvdagar som alternativ men inget att anmärka på i övrigt.Svarar mig själv här om nån annan är nyfiken, än så länge har det fungerat extremt smidigt och alltid funnits båtar om man kunnat kompromissa på vilken hamn!