• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Återfallsförbrytare vad gäller båt, egentligen seglare men med två barn och inget intresse för annat än dagsturer fick det bli en motorbåt, skaffade således en Uttern D68. Känns gedigen och väl genomtänkt så länge man inte har för avsikt att bo i den. Nöjd so far!
 

Bilagor

  • IMG_5952.jpeg
    IMG_5952.jpeg
    909.5 KB · Visningar: 9
Jag hoppade på trenden och köpte en Regal Ambassador 255 XL, sjösatte den och är klar för att bränna massvis med bensin med dess V8 🤣
 
Jag hoppade på trenden och köpte en Regal Ambassador 255 XL, sjösatte den och är klar för att bränna massvis med bensin med dess V8 🤣
Har ju 4,3 V6 med insprutning i uttern ovan, den är törstig nog…. Tänker att V8 i en nittiotals U.S. båt antingen är utbytt eller fögasad.

Hade en Forbina en gång med VP 5.0 med förgasare (Ford 302 cui) - mullrade gott men h*lvete vad soppa den drog….
 
Har ju 4,3 V6 med insprutning i uttern ovan, den är törstig nog…. Tänker att V8 i en nittiotals U.S. båt antingen är utbytt eller fögasad.

Hade en Forbina en gång med VP 5.0 med förgasare (Ford 302 cui) - mullrade gott men h*lvete vad soppa den drog….
Den fick ny 5.7 Mercruiser på 325hk för två år sedan men jag tror inte att den är snålare för det. Tänkte tanka idag och bege med mot öresundsbron och inspektera den underifrån 🤪
 
Så var den preppad för andra strykningen. Slipad och tvättad igen. När jag "bygger lager" - dvs. att jag vill få upp porfyllnaden, mellanslipar jag enbart med röd duk. Det mattar ned lagom utan att avverka.

20240605_202628.jpg


20240605_202351.jpg


Den populära dammsugaren fick gå varm igen!

20240605_202412.jpg
 
Fick i våran Sting 530S idag. Blåste lite så var lite spännande en stund men skönt ha den i vattnet. Nu kan värmen komma tillbaka!
 
Passade på att byta kulör på friborden. Från "off white" till "ivory"... en liten men viktig nyansskillnad. Bottenmålning såklart. Fick stå på vagnen i vattnet en dryg timme - sedan kunde jag ro den till bryggan. Det är min morfars gamla båthus/brygga - idag en kusins. Där ligger den bra i väntan på semesterns fisketurer.

20240618_105733.jpg

20240618_105928b.jpg
20240618_114441.jpg
20240618_163121.jpg
20240618_173434.jpg
20240618_171149.jpg
 
Jag går i tankarna på att införskaffa mig en Ryds 495/500 'Hajen'
Det känns som en billig och bra förstabåt, något som har erfarenhet av dessa för fiske? :)


Lånad bild
org_2685.jpg
 
Jag går i tankarna på att införskaffa mig en Ryds 495/500 'Hajen'
Det känns som en billig och bra förstabåt, något som har erfarenhet av dessa för fiske? :)


Lånad bild
org_2685.jpg
Personligen tycker jag att överbyggnaden är väldigt mycket ivägen på denna typen av båt, om man inte köper båten av just den anledningen. Massa klättra över och balansera förbi, vilket kan vara väldigt tröttsamt om man ska snabbt hoppa iland eller liknande.
Dessutom är min erfarenhet att det blir mycket avgaser som far runt i turbulensen mellan bakkant överbygge och motorn. Men det kanske inte är nåt problem idag med moderna utombordare iofs.
Men som sagt - om man vill ha en liten överbyggd båt så är det väl inte fel!
 
Kikar efter en bra första båt och behöver lite input. Har span på en flipper 620 och en finnsport 650, båda har dock lite äldre 2-taktsmotorer. Känns som det för ett jäkla oväsen och lite osmidigt med oljeinblandning?

Vad tror ni? Bättre att vänta in en med 4-takt eller kör bara kör?
 
Kikar efter en bra första båt och behöver lite input. Har span på en flipper 620 och en finnsport 650, båda har dock lite äldre 2-taktsmotorer. Känns som det för ett jäkla oväsen och lite osmidigt med oljeinblandning?

Vad tror ni? Bättre att vänta in en med 4-takt eller kör bara kör?
Motortimmar, dokumenterat underhåll, allmänt skick och pris hade kanske ger en lite bättre bild. Vad är det för motor och hur är tillgången till reservdelar?

Det finns absolut fördelar med 2-taktare men få som skulle få mig att välja den över en modern 4-taktare.
 
Kikar efter en bra första båt och behöver lite input. Har span på en flipper 620 och en finnsport 650, båda har dock lite äldre 2-taktsmotorer. Känns som det för ett jäkla oväsen och lite osmidigt med oljeinblandning?

Vad tror ni? Bättre att vänta in en med 4-takt eller kör bara kör?

Körde Buster magnum V1 Från 2000 i tre år med en Yamaha v-Max 150 med trippla förgasare och den gick som tåget. Törstig såklart men väldigt lite ”runtomkring” som kan gå sönder och ska servas mot en 4 takt. Dock är det stor skillnad på ljudnivå!

En fördel är i vart fall totala ointresset från tjuvar…
 
Kikar efter en bra första båt och behöver lite input. Har span på en flipper 620 och en finnsport 650, båda har dock lite äldre 2-taktsmotorer. Känns som det för ett jäkla oväsen och lite osmidigt med oljeinblandning?

Vad tror ni? Bättre att vänta in en med 4-takt eller kör bara kör?
De flesta har ju separat oljetank, inget som kräver något arbete. 2-taktare är extremt pålitliga, enkla att serva och billiga att försäkra. Nackdelar är främst ljudnivån samt i vissa utföranden kan de vara lite kinkiga på låga varv. Min far har en 75hk Mercury på sin båt som jag tror har kostat totalt några tusenlappar i underhåll på 20 år! Han har bytt impeller några gånger samt växelhusolja. That's it.
 
De flesta har ju separat oljetank, inget som kräver något arbete. 2-taktare är extremt pålitliga, enkla att serva och billiga att försäkra. Nackdelar är främst ljudnivån samt i vissa utföranden kan de vara lite kinkiga på låga varv. Min far har en 75hk Mercury på sin båt som jag tror har kostat totalt några tusenlappar i underhåll på 20 år! Han har bytt impeller några gånger samt växelhusolja. That's it.

Det är inte mycket mer än så och termostater att byta på en tvåtaktare. Ingen kamrem, ingen motorolja, inget filter till oljan osv.

Ska man vara på säkra sidan vid årets första start/tankning blandar man olja med bensinen rakt i tanken och märker upp nivån på den separata oljetanken för att se så inte pumpen lagt av.
 
Jag borde såklart frågat först och shoppat senare - men jag hoppade på ett erbjudande från Skipperi för 2024. Det som nu kallas ”mellan”. Någon som har provat och har utlåtande om tjänsten?

Gärna bara positivt såklart eftersom jag redan köpt 😅

Hemmahamn i Göteborg
Svarar mig själv här om nån annan är nyfiken, än så länge har det fungerat extremt smidigt och alltid funnits båtar om man kunnat kompromissa på vilken hamn!
 
  • Like
Reactions: iko
Svarar mig själv här om nån annan är nyfiken, än så länge har det fungerat extremt smidigt och alltid funnits båtar om man kunnat kompromissa på vilken hamn!
Jag körde det förra sommaren i Stockholm. Funkade bra. Körde i skärgården och i Mälaren så det finns fördelar med olika hamnar. De var lite anala med tankningsproceduren och så fanns det bara halvdagar som alternativ men inget att anmärka på i övrigt.
 
Tillbaka
Topp