Jag har ägt flera av varje och skulle bara köpa 2-takt för att sälja den och sätta på en ny 4-takt
En gammal förgasare 4-takt är inte heller så kul så då kan det vara bättre att köpa 2-takt pga billigare om man ändå bara ska byta ut den direkt.
Om du har möjlighet, provkör en båt med varje typ av motor och se vad du tycker. Provkörde hawk med mercury 90 2-takt och den vibrerade, lät och luktade. Provkörde med 90 hk mercury 4-takt, lite bättre, men motorn var gammal så suget dog direkt. Köpte hawk med tre år gammal honda 100 insprutning och den gick mycket bra. En nackdel med att sätta på 4-takt är att de väger mer så vatten kommer in genom självlänsen vilket är rätt störigt.
Vikterna är på väg ner, t.ex väger senaste tohatsu 30hk ungefär lika mycket som en gammal 2-takt 30hk, ca 60kg. Min nuvarande båt är en crescent 465 med yamaha 30 2008 (sista året förgasar 4-takt). Den väger 98kg, ungefär lika mycket som en yamaha 90 hk 2-takt.
En del hävdar att service och sånt är billigare med 2-takt. Jag byter varje år tändstift, växelhusolja, bränslefilter och ev. anoder plus fettar in propelleraxel och smörjpunkterna. Enda extra för min 30hk 4-taktare är 2L olja och ett oljefilter vilket i skrivande stund kostar 430 kr. Jag kan ju säga att jag la betydligt mer pengar på 2-taktsolja och högre bensinförbrukning när jag åkte 2-takt...
2-taktarna låter lite coolare och har bra acc, men jag tycker mecket med 2-taktsolja (du vet aldrig när den kommer skära!
) och när man stannar i en fin vik och ser oljeringarna av all bensin och olja som åker rakt genom motor och ut i sjön, det tar bort mycket av känslan. Största fördelen med 4-takt är dock att det är väldigt skönt att kunna köra båten i planingsfart och kunna prata med varandra pga låg ljudnivå från motorn.