• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Håller med, lite ont om ögongodis i hamnarna. Mest på de vräkiga motorbåtarna det finns klockor på. Tror aldrig jag sett en Cartier tex.
Jag såg en seglarkvinna med en 18k Tank sommaren innan jag köpte min mini. Var så imponerad.
IMG_8508.jpeg

Idag på sundet med plastklocka.
 
Äntligen ser det ut att bli lite båtväder i syd. För första gången ska hela familjen med och jag klurar på bra sätt att få min 1-åring att sitta still, när båda vuxna behövs. Jag klurar på en sån här stol att fästa i sittbrunnsbordet, skulle dock gärna ta emot tips från er andra som seglar med små barn?

IMG_5081.jpeg

IMG_5082.jpeg
cykelstol som surrades mot nedgångsluckan med sailties körde vi.

Fördelen var att vi fick mycket hjälp in och ut ur hamnarna eftersom sonen lät ungefär som ett flyglarm från det att han sattes i stolen…

PS. Se till att barnet kan ha flytväst i stolen om det värsta skulle hända
 
Vi använder nästan aldrig båten. Kort sommar här uppe, massa andra intressen under sommaren.

Satte ut den på blocket ikväll. Är väl lite sent på säsongen men har inget emot att ha kvar den heller.
 
Hur ska man tänka angånde köp av båt med 2-takt eller 4-takt?

Vissa säger att 2-takt är helt otänkbart och kommer bli förbjudet, reservdelar försvinna osv.

Kollar begagnad Silver Hawk med 70-90 hk ska tilläggas.
 
Hur ska man tänka angånde köp av båt med 2-takt eller 4-takt?

Vissa säger att 2-takt är helt otänkbart och kommer bli förbjudet, reservdelar försvinna osv.

Kollar begagnad Silver Hawk med 70-90 hk ska tilläggas.
Jag har ägt flera av varje och skulle bara köpa 2-takt för att sälja den och sätta på en ny 4-takt :) En gammal förgasare 4-takt är inte heller så kul så då kan det vara bättre att köpa 2-takt pga billigare om man ändå bara ska byta ut den direkt.

Om du har möjlighet, provkör en båt med varje typ av motor och se vad du tycker. Provkörde hawk med mercury 90 2-takt och den vibrerade, lät och luktade. Provkörde med 90 hk mercury 4-takt, lite bättre, men motorn var gammal så suget dog direkt. Köpte hawk med tre år gammal honda 100 insprutning och den gick mycket bra. En nackdel med att sätta på 4-takt är att de väger mer så vatten kommer in genom självlänsen vilket är rätt störigt.

Vikterna är på väg ner, t.ex väger senaste tohatsu 30hk ungefär lika mycket som en gammal 2-takt 30hk, ca 60kg. Min nuvarande båt är en crescent 465 med yamaha 30 2008 (sista året förgasar 4-takt). Den väger 98kg, ungefär lika mycket som en yamaha 90 hk 2-takt.

En del hävdar att service och sånt är billigare med 2-takt. Jag byter varje år tändstift, växelhusolja, bränslefilter och ev. anoder plus fettar in propelleraxel och smörjpunkterna. Enda extra för min 30hk 4-taktare är 2L olja och ett oljefilter vilket i skrivande stund kostar 430 kr. Jag kan ju säga att jag la betydligt mer pengar på 2-taktsolja och högre bensinförbrukning när jag åkte 2-takt...

2-taktarna låter lite coolare och har bra acc, men jag tycker mecket med 2-taktsolja (du vet aldrig när den kommer skära! :)) och när man stannar i en fin vik och ser oljeringarna av all bensin och olja som åker rakt genom motor och ut i sjön, det tar bort mycket av känslan. Största fördelen med 4-takt är dock att det är väldigt skönt att kunna köra båten i planingsfart och kunna prata med varandra pga låg ljudnivå från motorn.
 
Jag har ägt flera av varje och skulle bara köpa 2-takt för att sälja den och sätta på en ny 4-takt :) En gammal förgasare 4-takt är inte heller så kul så då kan det vara bättre att köpa 2-takt pga billigare om man ändå bara ska byta ut den direkt.

Om du har möjlighet, provkör en båt med varje typ av motor och se vad du tycker. Provkörde hawk med mercury 90 2-takt och den vibrerade, lät och luktade. Provkörde med 90 hk mercury 4-takt, lite bättre, men motorn var gammal så suget dog direkt. Köpte hawk med tre år gammal honda 100 insprutning och den gick mycket bra. En nackdel med att sätta på 4-takt är att de väger mer så vatten kommer in genom självlänsen vilket är rätt störigt.

Vikterna är på väg ner, t.ex väger senaste tohatsu 30hk ungefär lika mycket som en gammal 2-takt 30hk, ca 60kg. Min nuvarande båt är en crescent 465 med yamaha 30 2008 (sista året förgasar 4-takt). Den väger 98kg, ungefär lika mycket som en yamaha 90 hk 2-takt.

En del hävdar att service och sånt är billigare med 2-takt. Jag byter varje år tändstift, växelhusolja, bränslefilter och ev. anoder plus fettar in propelleraxel och smörjpunkterna. Enda extra för min 30hk 4-taktare är 2L olja och ett oljefilter vilket i skrivande stund kostar 430 kr. Jag kan ju säga att jag la betydligt mer pengar på 2-taktsolja och högre bensinförbrukning när jag åkte 2-takt...

2-taktarna låter lite coolare och har bra acc, men jag tycker mecket med 2-taktsolja (du vet aldrig när den kommer skära! :)) och när man stannar i en fin vik och ser oljeringarna av all bensin och olja som åker rakt genom motor och ut i sjön, det tar bort mycket av känslan. Största fördelen med 4-takt är dock att det är väldigt skönt att kunna köra båten i planingsfart och kunna prata med varandra pga låg ljudnivå från motorn.
Tack för input!
Har testat en 520 med 90 hk förgasar 4-takt och en 540 med 75 hk 2-takt. 2-taktaren, som var från 2005, kändes förvånansvärt kultiverad.
540 hade hydralstyrning vilket var ett lyft. 520 väldigt tungstyrd.
Har också span på en Crescent Primo med Honda 50 hk 4-takt från 2009. Känns som en vettig båt.
 
Hur ska man tänka angånde köp av båt med 2-takt eller 4-takt?

Vissa säger att 2-takt är helt otänkbart och kommer bli förbjudet, reservdelar försvinna osv.

Kollar begagnad Silver Hawk med 70-90 hk ska tilläggas.
Modern direktinsprutad 2 takt inga problem skulle jag vilja säga, gammal förgasad däremot passar bäst som bojsänke. I princip inget underhåll, lägre vikt och bättre acceleration på plussidan. Högre ljudnivå på minus. Förbrukning och utsläpp same same.
 
Modern direktinsprutad 2 takt inga problem skulle jag vilja säga, gammal förgasad däremot passar bäst som bojsänke. I princip inget underhåll, lägre vikt och bättre acceleration på plussidan. Högre ljudnivå på minus. Förbrukning och utsläpp same same.
Väl i planingsfart är min bild att ljudnivån inte skiljer så hemskt mellan 2t och 4t. Men 4t är ju helt knäpptyst i låg fart och stillastående, där väsnas 2t fortfarande en hel del.
 
harkel

Det kanske är som att svära i kyrkan bland alla fina fritids- och segelbåtar men skulle en vilsen själ kunna få lite tips på vilken vattenskoter man ska välja om man prompt fått för sig att köpa en begagnad och testa på?

Användningsområdet är (såklart) att kunna åka runt lite i diverse insjöar, med plats för 2 extra barn så en med 3-sits är ett krav. Jag är ju rätt tung (+120 kg) själv så en modell med lite storlek/ pulver är att föredra. Jag har förstått att framförallt Sea-Doo men också Yamaha är vanliga grejer som finns beggade. Som lekman tycker jag de flesta ser väldigt lika ut, jag vill förutom 3-sits även kunna dra någon badring och lite sånt kul för barnen.

Kan tänka mig betala 100-140 tkr och undrar lite vilken modell som jag ska försöka sikta in mig på. Tacksam för guidning.:)
 
harkel

Det kanske är som att svära i kyrkan bland alla fina fritids- och segelbåtar men skulle en vilsen själ kunna få lite tips på vilken vattenskoter man ska välja om man prompt fått för sig att köpa en begagnad och testa på?

Användningsområdet är (såklart) att kunna åka runt lite i diverse insjöar, med plats för 2 extra barn så en med 3-sits är ett krav. Jag är ju rätt tung (+120 kg) själv så en modell med lite storlek/ pulver är att föredra. Jag har förstått att framförallt Sea-Doo men också Yamaha är vanliga grejer som finns beggade. Som lekman tycker jag de flesta ser väldigt lika ut, jag vill förutom 3-sits även kunna dra någon badring och lite sånt kul för barnen.

Kan tänka mig betala 100-140 tkr och undrar lite vilken modell som jag ska försöka sikta in mig på. Tacksam för guidning.:)
Kan inget om vattenskoter, men tänk på att det numera kräver förarbevis, så det är inte bara att köpa en och börja köra.
 
harkel

Det kanske är som att svära i kyrkan bland alla fina fritids- och segelbåtar men skulle en vilsen själ kunna få lite tips på vilken vattenskoter man ska välja om man prompt fått för sig att köpa en begagnad och testa på?

Användningsområdet är (såklart) att kunna åka runt lite i diverse insjöar, med plats för 2 extra barn så en med 3-sits är ett krav. Jag är ju rätt tung (+120 kg) själv så en modell med lite storlek/ pulver är att föredra. Jag har förstått att framförallt Sea-Doo men också Yamaha är vanliga grejer som finns beggade. Som lekman tycker jag de flesta ser väldigt lika ut, jag vill förutom 3-sits även kunna dra någon badring och lite sånt kul för barnen.

Kan tänka mig betala 100-140 tkr och undrar lite vilken modell som jag ska försöka sikta in mig på. Tacksam för guidning.:)
Sea doo rxt 260 passar in på kravspecifikation och budget. Obs inte rxp, den har ett smalare skriv som inte lämpar sig för 2 passagerare men samma drivlina. Finns en uppsjö av eftermarknadsprylar till dessa och lätt som en plätt att öka effekten till 300hk. Och det vill man ju, bara för att det går 😉
 
Har funderat på att skaffa båt till nästa säsong att ha vid sommarstället. Har aldrig haft eller kört båt och funderar på att det kan vara vettigt att börja med något relativt billigt och enkelt, dels för att risken att köra sönder är stor men även se hur mycket den faktiskt används innan man går på något finare/dyrare.

Några tankar om typ en sådan här som start och vad ska man tänka på vid köp generellt?

 
Tillbaka
Topp