• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Alarik

Audemars
2-Faktor
Det är svårt att inte älska detta.

Eftermiddagen inleddes med att ligga på svaj och hetsäta ca 1000 kalorier.
C678E88E-69A9-4CBA-B910-EC5EC418936A.jpeg


Bad.

147F191B-422B-449B-8719-CFE7AB403047.jpeg



Soltorkning

786ADDA1-D6BC-4F67-982C-FA1D677FCD13.jpeg



Funderar på att öppna en till påse men är samtidigt livrädd för att bli fysiskt utmattad så jag avvaktar en smula.
 

Edin

Panerai
Någon här som kör Yamaha 225 hk utombordare från 2002-2006?
Någon som känner till avgasproblemet med oljetråget?

Anledningen till frågan är att vi funderar på att byta vår Buster magnum generation 1 till en Buster magnum generation 2 med nämnda motor. Läst en del och det verkar som avgassystemet är en svag punkt. Men hur utbrett kan det tänkas vara i Norden..?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Någon här som kör Yamaha 225 hk utombordare från 2002-2006?
Någon som känner till avgasproblemet med oljetråget?

Anledningen till frågan är att vi funderar på att byta vår Buster magnum generation 1 till en Buster magnum generation 2 med nämnda motor. Läst en del och det verkar som avgassystemet är en svag punkt. Men hur utbrett kan det tänkas vara i Norden..?
Ingen statistisk säker källa kanske men min 225hk på min Magnum -04 gick fint och det fanns inga kvitton från nåt byte.
 

Edin

Panerai
Ingen statistisk säker källa kanske men min 225hk på min Magnum -04 gick fint och det fanns inga kvitton från nåt byte.
Hur många timmar hade den klockat när ni köpte/sålde?

Idag har vi en 150 v-Max 2-takt. Går som en klocka och extremt enkel att serva. Dock skulle det vara skönt med mer vindskydd och förvaring än idag. Rätt korkat/omotiverat att byta då vi använder båten ytterst lite men kostnadsmässigt är det inga stora pengar att byta..
 

Marli

Cartier
Någon här som kör Yamaha 225 hk utombordare från 2002-2006?
Någon som känner till avgasproblemet med oljetråget?

Anledningen till frågan är att vi funderar på att byta vår Buster magnum generation 1 till en Buster magnum generation 2 med nämnda motor. Läst en del och det verkar som avgassystemet är en svag punkt. Men hur utbrett kan det tänkas vara i Norden..?
Är det din Buster som ligger på blocket med Vmax 150 och duopropp?
 

don.h

Cartier
Gått länge nu och funderar på båt och till båten får det kanske bli slag i sak. Tycker Buster skulle vara bra sett till mina behov men har börjat titta på finska båtarna silver som verkar vara ett prisvärt alternativ. Någon som har erfarenhet av dem? Kollar främst på silver fox br
 

Edin

Panerai
Är det din Buster som ligger på blocket med Vmax 150 och duopropp?

Nix!
Man ska ju köpa båt på hösten, inte sälja så därför köpte jag en Buster Magnum generation 2 igår men med förbehåll på tre saker som är svåra att kolla innan den är uppe ur vattnet. Känns som att det lär ha varit Sveriges billigaste Gen 2 Buster magnum :D
Har dock likadan som den på blocket med V-Max motorn men annat färgtema (i vart fall på stolarna) och i stort sett rensad från dekaler på såväl skrov som motor då de var skadade, flagnade. Duopropp drevet är dock inte kvar på vår utan har enkelpropp. Den kommer med största sannolikhet ut till våren.
 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
Köpte du den hos Eriksson Marine? Bra pris på den.
NIx.
Kom ut en privat i österskär för 150' i lördags som jag såg bara minuterna efter den kom ut och hade turen att få titta på och köpa. En ägare sedan ny och förbehåll för att kunna göra bakgrundkontroll innan hämtning/slutbetalning. Så liiiiite billigare men med lite fix. Var finare i skrovet än den på Eriksson Marine med.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
NIx.
Kom ut en privat i österskär för 150' i lördags som jag såg bara minuterna efter den kom ut och hade turen att få titta på och köpa. Så liiiiite billigare men med lite fix. Var finare i skrovet än den på Eriksson Marine med.
Båda var bra prissatta då. Jag sålde min -04 för 260' förr-förra sommaren. Den var dock felfri på alla sätt. Men lite solblekt.
 

Edin

Panerai
Båda var bra prissatta då. Jag sålde min -04 för 260' förr-förra sommaren. Den var dock felfri på alla sätt. Men lite solblekt.
Tror inte du hittar en som inte är solblekt om dom används/Skött som Busters så ofta sköts - man spolar av dom med högtycken och inget mer. Är den inte det har någon polerat/lackerat om den.

Gillar att fixa och har en svärfar som gillar det likaså samt har plats/verktyg att fixa det som behövs fixas.
 
Senast ändrad:

Marli

Cartier
NIx.
Kom ut en privat i österskär för 150' i lördags som jag såg bara minuterna efter den kom ut och hade turen att få titta på och köpa. En ägare sedan ny och förbehåll för att kunna göra bakgrundkontroll innan hämtning/slutbetalning. Så liiiiite billigare men med lite fix. Var finare i skrovet än den på Eriksson Marine med.
Med Yama 225? Grattis till en riktigt bra affär isf! 👍 Tyckte den på Eriksson var rätt vettigt prissatt på 225!
 

Edin

Panerai
Med Yama 225? Grattis till en riktigt bra affär isf! 👍 Tyckte den på Eriksson var rätt vettigt prissatt på 225!
Tack.
Får dekaltrimma för att få 225. Men det är en 200 så samma motor om jag förstår det rätt. Dock vet jag att båten går bra med 175 så känns inte som att jag kommer sakna de 25 hk som saknas. Klart den går bättre med 225 och även 250 (kompisens pappa har en magnum som först hade 200 sen 225 sen 250 och nu 175. De större vart snodda de första tre åren med båten..)
 
Senast ändrad:

Owaysis

Cartier
Hej båtfolk!

Har någon koll på hur det fungerar med båtvagnar som max får köras i 30km/h. Om trailern är olastad, går det rent tekniskt att köra snabbare då?
Jag tänker främst om det är så att man vill köpa en trailer i en annan stad och köra hem den olastad. Är det helt otänkbart att köra med en sådan i ca 80km/h?

Om vagnen klarar en last på 1000kg i 30km/h så borde den klara att man kör utan last i 80km/h.


Någon som har erfarenhet?
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Hej båtfolk!

Har någon koll på hur det fungerar med båtvagnar som max får köras i 30km/h. Om trailern är olastad, går det rent tekniskt att köra snabbare då?
Jag tänker främst om det är så att man vill köpa en trailer i en annan stad och köra hem den olastad. Är det helt otänkbart att köra med en sådan i ca 80km/h?

Om vagnen klarar en last på 1000kg i 30km/h så borde den klara att man kör utan last i 80km/h.


Någon som har erfarenhet?

Jag drar min segelbåt a 1300 kilo på en 80-trailer. Trailern beter sig betydligt bättre med båten på än utan. Tror inte ditt resonemang håller riktigt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hej båtfolk!

Har någon koll på hur det fungerar med båtvagnar som max får köras i 30km/h. Om trailern är olastad, går det rent tekniskt att köra snabbare då?
Jag tänker främst om det är så att man vill köpa en trailer i en annan stad och köra hem den olastad. Är det helt otänkbart att köra med en sådan i ca 80km/h?

Om vagnen klarar en last på 1000kg i 30km/h så borde den klara att man kör utan last i 80km/h.


Någon som har erfarenhet?
En sådan trailer är stum och saknar fjädring. Det klart att det "går" att köra fortare men eftersom ingenting fjädrar så är det en obehaglig upplevelse. Med det sagt så har jag själv kört 30-trailer olastad på bra vägar i 50-60 km/h utan att uppleva det som ett praktiskt problem. Det smäller dock nåt fruktansvärt om vinschar och stödhjul....
 

Owaysis

Cartier
En sådan trailer är stum och saknar fjädring. Det klart att det "går" att köra fortare men eftersom ingenting fjädrar så är det en obehaglig upplevelse. Med det sagt så har jag själv kört 30-trailer olastad på bra vägar i 50-60 km/h utan att uppleva det som ett praktiskt problem. Det smäller dock nåt fruktansvärt om vinschar och stödhjul....
Ja det är väl just det att den är så stum som gör det svårt. Kommer studsa och ha sig.
Att den saknar bromsar som en skrev ovan gör nog inte så mkt då det finns obromsade 80-vagnar.

Ville mest så ifall någon hade erfarenhet av det. Jag siktar nog på att köpa en trailer i min hemstad istället :)
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Ja det är väl just det att den är så stum som gör det svårt. Kommer studsa och ha sig.
Att den saknar bromsar som en skrev ovan gör nog inte så mkt då det finns obromsade 80-vagnar.

Ville mest så ifall någon hade erfarenhet av det. Jag siktar nog på att köpa en trailer i min hemstad istället :)
Låna/hyr en 80-trailer och ställ den ena på den andra?
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Ja det är väl just det att den är så stum som gör det svårt. Kommer studsa och ha sig.
Att den saknar bromsar som en skrev ovan gör nog inte så mkt då det finns obromsade 80-vagnar.

Ville mest så ifall någon hade erfarenhet av det. Jag siktar nog på att köpa en trailer i min hemstad istället :)
Det är inte fjädring etc som är problemet.
Hjullagren klarar inte att hjulen går så fort och skär. Spelar ingen roll om den är lastad eller inte…
 
Topp