• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Börja mecka, beställa verktyg mm

Såg att netto säljer ett klockmekarkitt, är det en hundring i sjön eller kan det funka å leka med :nailbiting:
IMG_20190527_183208.jpg

En hundring kan man ju ha och mista. Min erfarenhet av billiga verktyg överlag är att de i vissa fall inte ens fungerar en gång och i vissa fall glatt bara tuggar på långt bortom vad man väntade sig. Som med allt där det är obefintligt kvalitetskontroll är man nog lämnad till slumpen. Jag hade lätt kunnat köpa ett sånt kit eftersom det är så lite pengar man sumpar om man har otur.

Såg att netto säljer ett klockmekarkitt, är det en hundring i sjön eller kan det funka å leka med :nailbiting:
IMG_20190527_183208.jpg
Visst duger det att leka med, men helst inte i närheten av en klocka, skämt/allvar åsido så visst kan ett budgetverktyg funka som det är tänkt, men boettöppnare (Jaxa-typ) mejslar, pincetter brukar inte vara någon kvalitet alls, har lärt mig the hard way, men det är ju upp till var och en.

Får väl svänga förbi å se om man kan känna på grejorna, märker nog rätt fort hur skrangligt det är.

Halloj i stugan
Hur gör ni när det är dags att köpa packningar,
Jag har just nu en gammelseiko som är i behov av en packning till boettlocket, jag vet inte villken storlek som behövs, går väl typ att mäta men inte ordentligt.
Är smartaste att bara beställa en drös packningar från cousins typ och sedan se vad som sitter bra, för att jag antar att man kommer behöva flera packnignar i framtiden för andra klockor så är väl smartast att beställa flera istället än ett paket av samma. Men hur gör ni? Beställer ni hem ett lager av olika packningar eller kör ni enstaka varianter?

Till Seiko kan man lura ut vilken packning det är genom att kolla på Jules Borel sida. Sen har ev Cousinsuk den . Men Seiko har ett kodsystem så man kan hitta rätt storlek genom att kolla vilket nummer den har . Vad är det för Seiko du har ?
Brukar mäta och köpa det närmaste jag hittar . Hellre något för liten än för stor. Går ju stretcha ut en oring men inte trycka ihop .

Till Seiko kan man lura ut vilken packning det är genom att kolla på Jules Borel sida. Sen har ev Cousinsuk den . Men Seiko har ett kodsystem så man kan hitta rätt storlek genom att kolla vilket nummer den har . Vad är det för Seiko du har ?
Brukar mäta och köpa det närmaste jag hittar . Hellre något för liten än för stor. Går ju stretcha ut en oring men inte trycka ihop .
6618-8100 Seiko 5a från sent 60tal.
Jag får kolla på Jules borel, hade ingen aning om den sidan, tack!

Jag köpte det där verktygssetet från Cousins. Tyvärr har de inte skickat med någon instruktion om hur man använder de olika verktygen. Jag lyckades ändå lista ut hur jag skulle öppna en sådan där skruvboett, med fyra små jack där man för in ett litet verktyg och vrider. Nu begriper jag dock inte hur jag skall få igen klockan igen. Jag har provat att trycka på boetten för kung och fosterland, och att trycka och samtidigt skruva, men inget fungerar. Innehåller lådan något verktyg man skall använda för att stänga klockan?

Jag köpte det där verktygssetet från Cousins. Tyvärr har de inte skickat med någon instruktion om hur man använder de olika verktygen. Jag lyckades ändå lista ut hur jag skulle öppna en sådan där skruvboett, med fyra små jack där man för in ett litet verktyg och vrider. Nu begriper jag dock inte hur jag skall få igen klockan igen. Jag har provat att trycka på boetten för kung och fosterland, och att trycka och samtidigt skruva, men inget fungerar. Innehåller lådan något verktyg man skall använda för att stänga klockan?
Det är gängor på boettlocket och boetten. Precis som en kork på en flaska ska du skruva tillbaka locket. Om du nu inte tryckt sönder spåren på gängan så ska det bara vara att snurra.
Och även precis som när man köper en skruvmejsel så får man inga manualer på hur man använder skruvmejseln.

Senast ändrad:
Köpte det där verktygsetet är ju ganska diffust, dom har ju lite att välja på, ibland kan det vara lite svårt att få bakboetten att ta gäng, brukar göra så här: håll klockan med glaset neråt, lägg dit bakboetten och använd tummarna för att snurra på den, ibland hjälper det att snurra motsols tills man känner ett litet "klick" när gängorna s a s faller på plats, och då snurra medsols, ev. trycka lite lätt men inget Kung o Fosterlandstryck, gängorna kan paja då. När det gäller hur verktygen används så kan man väl säga att Google is your friend.

Senast ändrad:
Köpte det där verktygsetet är ju ganska diffust, dom har ju lite att välja på, ibland kan det vara lite svårt att få bakboetten att ta gäng, brukar göra så här: håll klockan med glaset neråt, lägg dit bakboetten och använd tummarna för att snurra på den, ibland hjälper det att snurra motsols tills man känner ett litet "klick" när gängorna s a t s faller på plats, och då snurra medsols, ev. trycka lite lätt men inget Kung o Fosterlandstryck, gängorna kan paja då. När det gäller hur verktygen används så kan man väl säga att Google is your friend.
Någon som har tips på var man kan få tag på högkvalitativa fjäderstift?
Hirsch bandstift säljs på watchobssesion . Dom ska vara bra sägs det .

Någon som vet något bra set att beställa om man tröttnat lämna in ur för batteribyte o vill köra själv? Sneglade på Classe men den hade fått kassa betyg. Behöver en öppnare för skruvlock osv

Någon som vet något bra set att beställa om man tröttnat lämna in ur för batteribyte o vill köra själv? Sneglade på Classe men den hade fått kassa betyg. Behöver en öppnare för skruvlock osv
Bergeon har ett set (7812) men det kostar en slant. Det du primärt behöver är boettöppnare för skruvboett och boettkniv för övriga, plastpincett och skruvmejsel. För enstaka byten behöver du inte high end verktyg förutom skruvmejseln som bör vara av kvalité. Det hänger mer om användarens känsla än kvalite på verktyg för batteribyte.

Mm vill inte lägga så mycket initialt. Någon som har erfarenhet av sån här från bukten?

51511D0C-3F0C-480F-8D9C-D64BBC69816E.png
Avråder. Öppna boetter handlar om att ha kontroll. En öppnare måste därför ha minst 3 klor. Sen måste man också se till att klockan sitter fast ordentlig. Glömde därför att ta med en boetthållare i vad du behöver. Att hålla klockan i handen är som att be om att slinta och repa klockan om locket sitter lite hårt.

Avråder. Öppna boetter handlar om att ha kontroll. En öppnare måste därför ha minst 3 klor. Sen måste man också se till att klockan sitter fast ordentlig. Glömde därför att ta med en boetthållare i vad du behöver. Att hålla klockan i handen är som att be om att slinta och repa klockan om locket sitter lite hårt.

Ok, tack. Jag hade tänkt köra siliconmatta som hållare. Erfarenheter av det?

På youtube ser allt enkelt ut;) Såklart funkar det om locket inte spjärnar emot och glaset är plant. Annars inte. Finns en orsak till att så många klockor har såna här repor
92174F70-30E4-4880-A829-F59FD8DB5849.jpeg

Hej,

Jag har bestämt mig för att börja skruva lite, och har därför införskaffat lite basic verktyg.
Så långt har jag en uppsättning skruvmejslar, luppar m.m. av blandad kvalitet inhandlat på Cousins.

Har även ett par gamla skrotklockor att öva mig på.

Jag har lyckats demontera och få ihop en ETA 2408 utan att orsaka för mycket skada, och även fått upp amplituden till omkring 240 (från under 180).

Hittills har jag använd tändarbensin för rengörning, men har förstått att det inte är helt optimalt. Vad rekomenderar ni? Är isopropanol bättre? Försökt beställa annat från Cousins, men de skickar inte kemikalier till sverige.

När det gäller olja har jag skaffat 9010 samt D5. Vad mer behöver man om man inte ställer för höga krav?

Bilagor

• 20190821_130219.jpg
    20190821_130219.jpg
    155.9 KB · Visningar: 11
Hej,

Jag har bestämt mig för att börja skruva lite, och har därför införskaffat lite basic verktyg.
Så långt har jag en uppsättning skruvmejslar, luppar m.m. av blandad kvalitet inhandlat på Cousins.

Har även ett par gamla skrotklockor att öva mig på.

Jag har lyckats demontera och få ihop en ETA 2408 utan att orsaka för mycket skada, och även fått upp amplituden till omkring 240 (från under 180).

Hittills har jag använd tändarbensin för rengörning, men har förstått att det inte är helt optimalt. Vad rekomenderar ni? Är isopropanol bättre? Försökt beställa annat från Cousins, men de skickar inte kemikalier till sverige.

När det gäller olja har jag skaffat 9010 samt D5. Vad mer behöver man om man inte ställer för höga krav?

Kemiskt ren bensin fungerar bra, men se till att sitta i ett välventilerat rum.

Kemiskt ren bensin fungerar bra, men se till att sitta i ett välventilerat rum.
Tack. Testar det istället. Antar att det är renare än tändarbensin. Tänkte hålla till under ett takfönster alternativt köksfläkt för att inte ha ihjäl alla hjärnceller på en gång. Behöver man köra fler steg med skölj eller räcker detta för hobbybruk?

Tillbaka
Topp