• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Börja mecka, beställa verktyg mm

frandinet

Cartier
Halloj alla,

Har skummat igenom tråden och hittade inget angående vad ni kör för olika typer av underlägg på borden medans ni meckar. Tänkte om man skulle ha något gjort i ett mjukt läder men kom på att det kanske inte är det bästa när man pillar med saker som man har fingertutor på sig för att inte kladda ner hehe. Men kör ni plastunderlägg eller vad kör ni?

Här finns några bra alternativ. Jag har själv ett Horotec underlag.

https://www.cousinsuk.com/category/mats
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det viktiga tror jag är att underlaget inte är för hårt eller att det släpper fibrer. Annars kan man nog använda lite vad som helst. Färgen kan nog också spela roll så att man ser detaljerna enklare.
 

rogart-63

Patek
Kör en skärmatta från Matton butiken . Hade ritbräde underlag innan dess . Säljes per löpmeter . Samma gröna färg som Bergeon .
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Jag har 3st sånna här från cousinsuk.com
upload_2018-6-29_16-6-19.png

Här finns några bra alternativ. Jag har själv ett Horotec underlag.

https://www.cousinsuk.com/category/mats

Det viktiga tror jag är att underlaget inte är för hårt eller att det släpper fibrer. Annars kan man nog använda lite vad som helst. Färgen kan nog också spela roll så att man ser detaljerna enklare.

Kör en skärmatta från Matton butiken . Hade ritbräde underlag innan dess . Säljes per löpmeter . Samma gröna färg som Bergeon .

Låter som att det alltså finns olika alternativ.
Hur ser ni på storleken kör ni det största ni kan ha på bänken eller är det skönare med en som är lagom stor så att ni har en dedikerad yta att jobba på och sedan ha lådor och verktyg utanför mattan?
Kanske ska beställa ett underlag man kan skära upp och ha över hela bordet.
 

differo

Cartier
Låter som att det alltså finns olika alternativ.
Hur ser ni på storleken kör ni det största ni kan ha på bänken eller är det skönare med en som är lagom stor så att ni har en dedikerad yta att jobba på och sedan ha lådor och verktyg utanför mattan?
Kanske ska beställa ett underlag man kan skära upp och ha över hela bordet.
Jag har mattan som @Fadershan länkade men egentligen jobbar på likadan matta som @rogart-63. Kan absolut rekommendera den.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Jag har mattan som @Fadershan länkade men egentligen jobbar på likadan matta som @rogart-63. Kan absolut rekommendera den.
Hur tycker du att rutorna på den fungerar? Är det något onödigt eller har du användning för den? Tyckte att det var bäst alternativ men var orolig över att rutorna bara skulle vara till nackdel när det gäller se. Vet inte om det bara är jag men jag brukar lätt tappa bort saker på sådana mönster :)

// Edit såg nu att det fanns enfärgad också :facepalm:
 

differo

Cartier
Hur tycker du att rutorna på den fungerar? Är det något onödigt eller har du användning för den? Tyckte att det var bäst alternativ men var orolig över att rutorna bara skulle vara till nackdel när det gäller se. Vet inte om det bara är jag men jag brukar lätt tappa bort saker på sådana mönster :)

// Edit såg nu att det fanns enfärgad också :facepalm:
Jag har faktiskt en skärmatta som är rutig, under som är större och den andra gröna över. Håller med dig att den rutiga skulle vara jobbig. Den gröna å andra sidan är super skön att arbeta på.
 

rogart-63

Patek
Köpte en lila sist då den grå var slut. Men faktiskt är den färgen helt okej. Dom vita linjerna försvinner efter ett tag. Gillar man dom inte kan man tvätta bort dom med aceton. Om man inte dränker mattan med aceton utan tar lite försiktigt så skadar man inte mattan under. Den grå skrubba jag med stålull. Till slut blev den sunkig så köpte en ny lila . 185:-och frakt är överkommligt. https://www.mattonbutiken.se/produkt/skarmatta-matton-30x45cm-lila
Kört detta innan men nu har jag bara skärmattan. https://www.mattonbutiken.se/produkt/protec-ritbordsplast-vit-gron-pa-lopdecimeter
Blir lite dyrare å andra sidan får man kanske ut två bitar på en meter x 40 cm
Har tejpat min matta med dubbelhäftande tejp . Inte att rekommendera om man är rädd om bordskivan. Sist jag byte rök en bit av faneret under mattan på ett ställe . Som tur är en gammal bänkskiva från kommunens överskott :) Blir den för sunkig köper jag en ny.
 
Senast ändrad:

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Köpte en lila sist då den grå var slut. Men faktiskt är den färgen helt okej. Dom vita linjerna försvinner efter ett tag. Gillar man dom inte kan man tvätta bort dom med aceton. Om man inte dränker mattan med aceton utan tar lite försiktigt så skadar man inte mattan under. Den grå skrubba jag med stålull. Till slut blev den sunkig så köpte en ny lila . 185:-och frakt är överkommligt. https://www.mattonbutiken.se/produkt/skarmatta-matton-30x45cm-lila
Kört detta innan men nu har jag bara skärmattan. https://www.mattonbutiken.se/produkt/protec-ritbordsplast-vit-gron-pa-lopdecimeter
Blir lite dyrare å andra sidan får man kanske ut två bitar på en meter x 40 cm
Har tejpat min matta med dubbelhäftande tejp . Inte att rekommendera om man är rädd om bordskivan. Sist jag byte rök en bit av faneret under mattan på ett ställe . Som tur är en gammal bänkskiva från kommunens överskott :) Blir den för sunkig köper jag en ny.

Får nog bli att testa denna. Rädd om bänken tänker jag inte vara. Det är ju trots allt en arbetsbänk :)
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Tycker iofs inte de ser djupare ut än den jag har. Jag menar alltså när man ska trycka ut ett dykarplexi så går plexit i botten innan boetten får stöd av kanterna på disken om ni förstår vad jag menar? :)
Jag tror att jag gör det :) men dom skruvas fast på din modell? Tänker att det måste gå att köpa djupare varianter eller är det avståndet som gör att det inte går att få djupare då den blir för tunn om man inte gör den högre och då blir det avståndet mellan de två brickorna för litet?
 

Fadershan

Patek
Jag tror att jag gör det :) men dom skruvas fast på din modell? Tänker att det måste gå att köpa djupare varianter eller är det avståndet som gör att det inte går att få djupare då den blir för tunn om man inte gör den högre och då blir det avståndet mellan de två brickorna för litet?
Nä men precis, djupare varianter hade löst mitt problem. Nu löste jag det genom att trycka ut glaset med tummarna istället som jag gjort innan denna press iaf :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
För plexi kör jag allt som oftast också tummen. För glas- glas brukar jag göra som Mark tipsar om; Plastpuck på insidan och smäll med hammaren.
 

LegoGubben

Breitling
På tal om verktyg. Köpte mig en sån här idag. Imorse 05:30 :angel:

Vad heter denna på riktigt klockspråk?
 

Bilagor

  • 3452C355-A447-44F1-A369-BA95944ED820.jpeg
    3452C355-A447-44F1-A369-BA95944ED820.jpeg
    142.2 KB · Visningar: 17

daviid

Omega
Idag kom det en påse med lite av varje i
upload_2016-7-12_15-8-8.jpeg


Så nu finns det inget att skylla på :)

En sak dock, provade lite snabbt lupparna och fan vad nära man måste titta. Kommer jag verkligen få plats att skruva när jag måste trycka upp fejset så nära. Kanske är en vanesak eller har det nåt med lupparna att göra, man får vad man betalar för etc etc?

Bättre bild tack! ;)
 
Topp