TorskenKurt
Basic
Det här är kanske lite OT, men en tanke slog mig nyss: Passa på att beställa från Cousins nu, innan brexit går igenom. Inte främst för att det kommer att bli dyrare sen utan också för att PostNords importhantering är horribel.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Då har du inte sökt mycket om du missat @yonsson guideKan ha missat, men finns det ingen tydlig guide över vad man behöver för verktyg och hur man byter armband och förlänger länkar här på forumet?
Om det varit en riktigt liten subvisare har jag låtit den sitta kvar med ett papper mellan visare och tavla, och därefter lossat tavlan så visaren poppat av. Kanske inte är vad proffsen rekommenderar, men har funkat för mig.Såg ett nytt behov i helgen. Gjorde en genomgång på en gammal certina 28-10. Allt gick skitbra till jag skulle på med visarna. Subsekundens axel hade gått av, något jag inte har något bra verktyg för. Har en Kina Bergeonkopia (klämtång-lyft varianten) som jag slipat på och den funkar bra till vanliga visare. Har horotec hävstångsverktyg på väg hem (också för vanlig visarstorlek tror jag). Jag använde 2 brytblatsknivar för att få av subsekunden men bröt snett och axeln gick av inne i visaren. Är ju inte sista klockan som skall öppnas så jag vill ju ha nåt bra. Men vad använder ni för att lyfta av små subsekundsvisare?
AF Switzerland ska också va bra om jag har förstått det hela rätt och dom finns på https://www.cousinsuk.com/product/af-swiss-stainless-steel-18978aJag behöver en 0,6 mm spårmejsel (+/- någon tiondels mm). Är det Bergeon som gäller eller finns det andra vettiga tillverkare? Var hittar jag? Givetvis kan ett helt set med <1mm mejslar funka om det är bättre än att köpa en lös mejsel.
Tackar!AF Switzerland ska också va bra om jag har förstått det hela rätt och dom finns på https://www.cousinsuk.com/product/af-swiss-stainless-steel-18978a
Välkommen in i träsket. Jag kör en Bergeon 4040 och den passar de flesta vanliga klockor jag gett mig in i, har för mig att 4039 är mindre o inte lika allsidig???Jag har införskaffat lite basmaterial för att kunna byta band, justera länkar etc. Men innan jag ger mig i kast med själva urverket har jag insett att jag bör skaffa en urverkshållare. Vad rekommenderar ni? Bergeon 4039/4040?
Jag har nog så jag kan plocka ihop det du initialt behöver. Kollar ikväll och återkommer om du vill.Någon garvad klocksnackare som säljer ett enklare startkit med de mest basala verktyg för att kunna plocka isär och ihop en klocka?
Ser drivnitsverktyg ibland på Tradera . Ibland går dom billigt. Satsa på nåt av bra kvalitetet.Ett behov jag sett på sistonde är att banka o slå på saker man skall ha isär eller ihop. Har hittills svarvat mina egna städ och punchar. Antar att det är dags för ett staking kit. Samtidigt är jag sugen på en juvelpress. Skall man köpa 2 olika verktyg eller ett kombi. Vad säger ni? Finns det dessutom nåt som ryms under mikroskopet, antar jag önskar för mycket här eller?
Är det bättre med ett rent drivnitsätt istället för ett kombiverktyg? O sen satsa på en ren juvelpress?Ser drivnitsverktyg ibland på Tradera . Ibland går dom billigt. Satsa på nåt av bra kvalitetet.
Finns ju drivnitsverktyg med juvelpress arm . Sett några på Tradera. Var med och bjöd på nåt med fick det inte. Ska inte klaga har både en juvel press och en drivnitsverktyg.Är det bättre med ett rent drivnitsätt istället för ett kombiverktyg? O sen satsa på en ren juvelpress?
Det var ditt inlägg om ett i princip nos R&D för några år sedan Som fick mig att köpa ett dyrt mer inkört set från USA. grym kvalitet och haft väldigt stor användning av det!Jag har kört ett R&D inverso kombokit länge och tycker det funkat bra. Finns massor på eBay.
Nu har jag dock gått över till ett Favuorite dedikerat juveleringsverktyg då jag föredrar den ”fjädrande” armen.
Kolla med @JohanSANi som provat lite olika mejslar och hållit på och skruva mycket Hur är kvaliteten på mejslarna/klingorna mellan AF, Bergeon och Horotec? För/nakdelar med något av märkena? kikar på sett från 0.5-1,2 eller 1.6mm. kikar inte på de dyraste från något av märkena
Ev. om någon har nå begade mejslar att sälja så gör ju inte de saken sämre.
MVH Andreas
Mest vanesak mellan de märkena du nämner, ingen större kvalitetsskillnad.Ni som provat lite olika mejslar och hållit på och skruva mycket Hur är kvaliteten på mejslarna/klingorna mellan AF, Bergeon och Horotec? För/nakdelar med något av märkena? kikar på sett från 0.5-1,2 eller 1.6mm. kikar inte på de dyraste från något av märkena
Ev. om någon har nå begade mejslar att sälja så gör ju inte de saken sämre.
MVH Andreas
Skickade ett medelande till digMest vanesak mellan de märkena du nämner, ingen större kvalitetsskillnad.
Har tyvärr inga beg mejslar kvar.
Nya korntänger från Dumont har jag däremot.
Finns en Bergeon som är rätt okej. Undrar om inte cousisuk säljer den. 5500C. Kostar visserligen en slant. Men är bra.Någon som kan tipsa om prisvärd press för boett-kristaller? Söker också fräsar för dremel på 1 mm eller möjligtvis mindre?
Eller en 6173 ;DFinns en Bergeon som är rätt okej. Undrar om inte cousisuk säljer den. 5500C. Kostar visserligen en slant. Men är bra.
.Finns en Bergeon som är rätt okej. Undrar om inte cousisuk säljer den. 5500C. Kostar visserligen en slant. Men är bra.
Dremel-fräsarna? Nu är jag med. Kollade bakåt i tråden. Är det runda fräsar du söker. Finns ju tandläkare och tandtekniker fräsar att köpa. Typ dessa. finns säker flera andra men hitta dessa när jag sökte. https://www.ebay.com/itm/1-Dozen-Fo...hash=item2ce4eeabb3:m:mW0b5wMjix9LW5n-xuIK_-QTackar för tipset! Ska kika på Cousins! Du känner inte till något om Dremel-fräsarna?