• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Börja mecka, beställa verktyg mm

Charles

Omega
2-Faktor
Någon som kan dela med sig av sina kunskaper?
Har lyckats ha sönder två bandstiftsverktyg. Knäcker hornen på den lilla gaffeln.
Vad gör jag för fel förutom skit bakom spaken?

/ Karl
 

differo

Cartier
Någon som kan dela med sig av sina kunskaper?
Har lyckats ha sönder två bandstiftsverktyg. Knäcker hornen på den lilla gaffeln.
Vad gör jag för fel förutom skit bakom spaken?

/ Karl
Beskriv gärna hur du gör när du använder verktyget. Gärna med bilder. Vore bra att du fotar verktygen som gick sönder.
 

Charles

Omega
2-Faktor
Beskriv gärna hur du gör när du använder verktyget. Gärna med bilder. Vore bra att du fotar verktygen som gick sönder.

Så som jag tror att man skall använda ett bandstiftverktyg, att ha den lilla gaffeln att peta in bandstiftet med för att kunna få ut armbandet.
I samband med mitt petande för att få tag på bandstiftets flänsar lyckas jag knäcka de små gaffelhornen.
 

differo

Cartier
Så som jag tror att man skall använda ett bandstiftverktyg, att ha den lilla gaffeln att peta in bandstiftet med för att kunna få ut armbandet.
I samband med mitt petande för att få tag på bandstiftets flänsar lyckas jag knäcka de små gaffelhornen.
Vilket verktyg använder du? 6767SF med 'fine tip'?
 

differo

Cartier
Bergeron 6767-F , men det skall tydligen gå att byta ut delar eller har jag uppfattat det fel?
Absolut, ändbiten kan du byta på dessa, kan dessvärre inte förklara varför de går sönder. Trodde att du ev. hade ngt av sämre kvalité men dessa (har själva några stycken) kan jag inte ens repa att inte prata om att de skulle gå sönder. Jag använder de ofta, dagligen.
 

Charles

Omega
2-Faktor
Absolut, ändbiten kan du byta på dessa, kan dessvärre inte förklara varför de går sönder. Trodde att du ev. hade ngt av sämre kvalité men dessa (har själva några stycken) kan jag inte ens repa att inte prata om att de skulle gå sönder. Jag använder de ofta, dagligen.

En efter bild...
20180710_200955.jpg
 

Coromo

Omega
Lånar tråden då jag också hade tänkt att skruva i klockor.
Tanken är att modda en Vostok med bezel-, tavel- och visarbyte. Och undrar då vad jag behöver för verktyg? Iom att klockan inte är jättedyr så tänkte jag om man kunde hitta något budgetalternativ för verktygen, för att jag kommer antagligen inte att använda verktygen allt för mycket utöver moddningen.

Vilka verktyg är ett måste för mig? Boettöppnare och små skruvmejslar?
 

Fadershan

Patek
Lånar tråden då jag också hade tänkt att skruva i klockor.
Tanken är att modda en Vostok med bezel-, tavel- och visarbyte. Och undrar då vad jag behöver för verktyg? Iom att klockan inte är jättedyr så tänkte jag om man kunde hitta något budgetalternativ för verktygen, för att jag kommer antagligen inte att använda verktygen allt för mycket utöver moddningen.

Vilka verktyg är ett måste för mig? Boettöppnare och små skruvmejslar?
Ja plus visavdragare och vispåsättare.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor

Ser ju okej ut? Går att putsa till dom lite på ett våtslipapper. Ungefär som man slipar en mejsel. Går att gänga loss tippen och byta. Kanske sätta dit den större varianten i andra änden. Jag knäcker min tunna pinne i andra änden med jämna mellanrum. Men den är lite klen.
Spetsarna till 6767 är väldigt hårda för att stå emot slitage. Tyvärr medför det samtidigt att dom är lite sköra och kan knäckas. Jag ser dom som förbrukningsvara och har alltid några extra hemma. Köp dom på CousinsUK där kostar dom nästan ingenting jmf med ebay och andra ställen.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Ska börja ”fräscha upp” lite äldre klockor jag har och har det mesta på det klara, men två saker jag undrar, bästa sätt att rengöra tavlan? Samt vad det är för verktyg man behöver för att få på visarna på bra sätt igen?
 

Fadershan

Patek
Ska börja ”fräscha upp” lite äldre klockor jag har och har det mesta på det klara, men två saker jag undrar, bästa sätt att rengöra tavlan? Samt vad det är för verktyg man behöver för att få på visarna på bra sätt igen?
Bästa sätt att rengöra tavlan är att blåsa bort löst sittande skit med en blower alternativt försiktigt med rodico eller torr finborstad pensel. Utöver det ska man nog inte tvätta tavlor då det är en vetenskap och inga rätta metoder finns och resultatet blir ofta en förstörd tavla. För visarna tkr jag de bästa verktygen är de som ser ut som en penna, bergeon har med utbytbara spetsar i olika storlekar. Finns billigare oxå!
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Bästa sätt att rengöra tavlan är att blåsa bort löst sittande skit med en blower alternativt försiktigt med rodico eller torr finborstad pensel. Utöver det ska man nog inte tvätta tavlor då det är en vetenskap och inga rätta metoder finns och resultatet blir ofta en förstörd tavla. För visarna tkr jag de bästa verktygen är de som ser ut som en penna, bergeon har med utbytbara spetsar i olika storlekar. Finns billigare oxå!
Tack! Finns det sådant ”pennverktyg” och blower att beställa i Sverige? Inte så sugen på frakten från Cousins då jag precis beställde lite annat från dem :)
 

Exxet

Rolex

ZoomZoom

Omega
Hej.
Blivit klockintresserad senaste året, börjar bygga en billig "samling" och då vill man börja med att kunna justera armband själv. läst lite här i tråden och fått lite bra inspiration. Men finns det något verktyg som fungerar med de flesta klockarband. Vad är den vanligaste storleken?

Tänkte om denna fungerar bra? Och sen köpa en liten hammare och ett sådan "block" som håller fast armbandet. Är det en bra början? :)

https://www.cousinsuk.com/product/screw-in-bergeon-7230
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Hej.
Blivit klockintresserad senaste året, börjar bygga en billig "samling" och då vill man börja med att kunna justera armband själv. läst lite här i tråden och fått lite bra inspiration. Men finns det något verktyg som fungerar med de flesta klockarband. Vad är den vanligaste storleken?

Tänkte om denna fungerar bra? Och sen köpa en liten hammare och ett sådan "block" som håller fast armbandet. Är det en bra början? :)

https://www.cousinsuk.com/product/screw-in-bergeon-7230
Visst fungerar detta verktyg bra för stiftade länkar. Körde själv länge med ett no-brand av samma typ. Block, dornar och hammare blir inte bättre. Nackdelen med den senare set-uppen är att man i princip behöver 3 händer för att ha full kontroll om man inte är riktigt van. Kör själv med detta verktyg för att ha full kontroll. Fungerar även till skruvade stift. Dyrt ny men med lite tur kan man hitta beggat till rimligt pris.
A4873A54-37C1-495B-A800-1333AB7C6B1A.jpeg
 

ZoomZoom

Omega
Visst fungerar detta verktyg bra för stiftade länkar. Körde själv länge med ett no-brand av samma typ. Block, dornar och hammare blir inte bättre. Nackdelen med den senare set-uppen är att man i princip behöver 3 händer för att ha full kontroll om man inte är riktigt van. Kör själv med detta verktyg för att ha full kontroll. Fungerar även till skruvade stift. Dyrt ny men med lite tur kan man hitta beggat till rimligt pris.
A4873A54-37C1-495B-A800-1333AB7C6B1A.jpeg
Kanon, då ska jag skaffa en sådan. Är det ett bra mått? Ø0.80mm pin
Säger inte mig någonting. Kan de inte bara sälja ett komplett kit någonstans :p
 

JonasG

Omega
Kanske är sist på bollen här men är på jakt efter en springbar tång. Någon som kan rekommendera en bra och var man kan hitta en sådan? :)
 

howling_hawk

Breitling
Jag är också på jakt efter en spring bar tång. Fanns en massa olika på den där sidan, funkar alla lika bra? Eller ska man bara ta den dyraste så är man set?
 
Topp