• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Börja mecka, beställa verktyg mm

ittam

Audemars
Hitta isopropanol är ju inga problem, men frågan är om det är bättre än bensin/nafta? Tänkte börja med ren bensin, men kul att höra andras erfarenheter.

En del rekomenderar Renata Essence men vet inte var jag hittar det i sverige.
Är hobbyfixare och kör med kemiskt ren bensin/nafta från ICA, och det har jag så här långt klarat mig med. Kan bli fläckigt, men rent i min värd, och använder Rodico för att få bort störande fläckar.
 

Dreammastr

Breitling
Är hobbyfixare och kör med kemiskt ren bensin/nafta från ICA, och det har jag så här långt klarat mig med. Kan bli fläckigt, men rent i min värd, och använder Rodico för att få bort störande fläckar.
Precis min plan. Såg att ICA var billigast på bensinen med. Nästa projekt blir en Ginsbo-matic med ett 2772 som jag haft liggande.
 

rogart-63

Patek
Sköljer i Iso. Och blåser av med tryckluft på burk. På så sätt slipper jag fläckar. Blir gärna lite annars även om det är Iso. Tvättar först i Elma 9:1. Eller om det är 1:9. Kallas Elma röd. Funkar bra för mig. Gånghake och balans tvättar jag i bensin. Iso löser shellac så inte så bra att lägga gånghake i Iso.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Sköljer i Iso. Och blåser av med tryckluft på burk. På så sätt slipper jag fläckar. Blir gärna lite annars även om det är Iso. Tvättar först i Elma 9:1. Eller om det är 1:9. Kallas Elma röd. Funkar bra för mig. Gånghake och balans tvättar jag i bensin. Iso löser shellac så inte så bra att lägga gånghake i Iso.

Jag körde Elma röd och iso enligt samma setup ganska länge. Torkningen är som sagt största abret. I övrigt tycker jag det ger bra resultat.
Har senaste året kört icke vattenbaserat tvättmedel från Elma med tillhörande sköljmedel efter att jag köpte en roterande tvätt (som även har en tork- kammare). Ett ganska dyrt alternativ och resultatet inte bättre än tidigare förslag. Kommer återgå till Elma röd och iso så småningom.
 

rogart-63

Patek
Jag körde Elma röd och iso enligt samma setup ganska länge. Torkningen är som sagt största abret. I övrigt tycker jag det ger bra resultat.
Har senaste året kört icke vattenbaserat tvättmedel från Elma med tillhörande sköljmedel efter att jag köpte en roterande tvätt (som även har en tork- kammare). Ett ganska dyrt alternativ och resultatet inte bättre än tidigare förslag. Kommer återgå till Elma röd och iso så småningom.
Låter man det lufttorka blir det gärna randigt eller fläckigt. Köpte nåt sköljmedel från Elma. Men tycker det luktar pecka. Och inte blir det bättre heller. Lägger delarna på luddfritt papper innan montering.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
När jag jobbade i labb så tvättade vi oftast i kemiskt ren bensin (dvs n-heptan) och för att få bort fläckar från bensinen användes aceton. Men man måste anpassa lösningsmedlet till det som ska lösas och lika löser lika. Så det kan vara bra att ha flera olika att välja på IPA, etanol, bensin , lacknafta och aceton

Var försiktiga med acetonet bara det löser upp plast.

/ P
 

Mag

Omega
8B3D090B-EFDC-4731-8943-8453D22459B1.jpeg

Fick detta av en kamrat som tillverkat det
I garaget. Nu får man bara lära sig att använda det.
 

Bjooorn

Omega
Har ni något tips på en kaliber som det är bra att börja pilla med om man vill testa att plocka isär och sätta ihop en klocka? Eller är det bara att köpa första bästa mekaniska klocka på tradera?
 

rogart-63

Patek
Okej, tack för tipset! Det är bukten som gäller då va? Vad tror du om UNITAS 6497/6498-klonerna som finns på Cousins?
Inte mekat med nån sån. Men sett många som gillar dom. Enda jag hört är att det kan vara svårt att hitta delar. Som tex incabloc fjädrar. Jag tror jag har nån Unitas klocka här nånstans om du vill ha nåt att sätta tänderna i?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Har ni något tips på en kaliber som det är bra att börja pilla med om man vill testa att plocka isär och sätta ihop en klocka? Eller är det bara att köpa första bästa mekaniska klocka på tradera?

AS- verk utan komplikationer (datum, automat) tycker jag är bra insteg. T.ex. AS1130. Stabila och enkelt med reservdelar.
 

Bjooorn

Omega
AS- verk utan komplikationer (datum, automat) tycker jag är bra insteg. T.ex. AS1130. Stabila och enkelt med reservdelar.
Okej, tack för tips! Fick ett st 97 med datumkomplikation av Rogart-63 som jag ska börja med. Sen finns ju risken att jag lyckas sabba det urverket på något sätt, så man kanske borde försöka få tag i fler. Har du någon erfarenhet av urverksklonerna man kan köpa via cousins? Watch repair guy på Youtube rekommenderar unitas 6497 som jag förstår ett rätt stort och då kanske lättare att öva på.
 

ittam

Audemars
Har ni något tips på en kaliber som det är bra att börja pilla med om man vill testa att plocka isär och sätta ihop en klocka? Eller är det bara att köpa första bästa mekaniska klocka på tradera?
Första klockan jag skruvade isär var ett nytillverkat fickur, kostar nästan gratis på bukten, och finns oftast på Tradera. Stort och bra att lära sig på, och lätt att hitta delarna man sprätter bort;)
Edit: Kan skicka det jag har om du vill ha som övningsobjekt.
 
Senast ändrad:

Bjooorn

Omega
Första klockan jag skruvade isär var ett nytillverkat fickur, kostar nästan gratis på bukten, och finns oftast på Tradera. Stort och bra att lära sig på, och lätt att hitta delarna man sprätter bort;)
Edit: Kan skicka det jag har om du vill ha som övningsobjekt.
Ja, allt är ju rätt mycket större! Det vore ju superschysst :) Jag skriver PM :)
 
Topp