• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Idag blir det julmusik ur mina Novor

551189C7-751F-407A-84DD-B1D4824CCE26.jpeg
B7C74FC2-A073-4A7B-B68E-C5A493203CBC.jpeg
6D3E220C-CC26-443C-804E-4249A15C7588.jpeg

Har inte Sonos någon mellandagsrea? Jag har en sån 30% rabatt som ligger och bränner, för den går väl kombinera med erbjudande på Sonos hemsida om jag fattat det rätt.

Är det någon som vet om det finns vinklade adaptrar för optisk kabel?
Min optiska kabel (jag måste använda optisk) går på baksidan från TVn rakt ut vilket gör att jag inte kan hänga TVn tight mot väggen.
Jag vill inte att TVn ska "sticka ut" mer än nödvändigt och det fäste jag ska använda är ca 9mm djupt, men eftersom kontakten är ca 3cm och man inte bör böja optiska kablar så funkar det inte.

Såhär dumt är det, ursäkta dålig bild:
134056257_2820698694868849_3905760258571326343_n.jpg

HDMI-kablarna kan jag ha på sidan så det löser sig men den optiska finns endast där.

Är det någon som vet om det finns vinklade adaptrar för optisk kabel?
Min optiska kabel (jag måste använda optisk) går på baksidan från TVn rakt ut vilket gör att jag inte kan hänga TVn tight mot väggen.
Jag vill inte att TVn ska "sticka ut" mer än nödvändigt och det fäste jag ska använda är ca 9mm djupt, men eftersom kontakten är ca 3cm och man inte bör böja optiska kablar så funkar det inte.

Såhär dumt är det, ursäkta dålig bild:

HDMI-kablarna kan jag ha på sidan så det löser sig men den optiska finns endast där.
Google is your friend:)

Google is your friend:)
Tack, jag har hittat denna, men den verkar vinkla neråt och då funkar det inte, den skulle behöva vara vinklad åt höger för att funka.
De har löst det så dumt så det ser ut såhär uppifrån:

IMG_20210106_160026.jpg
Pilen är enda sättet det skulle gå att vinkla den på. LAN-kontakten sticker ut ca 3mm och själva hålet för alla kontakter är ca 1-1,5cm.

Amazon verkar ha en del som kanske kan funka:

Den där som är 360° borde ju funka.
Andra problemet är att endast 1 kabel har funkat som jag har testat med i TVn då kontakten i TVn verkar vara för kort så optiken inte får kontakt inne i TVn.
Suck.

Edit, tror det löser sig:

Skärmavbild 2021-01-06 kl. 16.10.14.png

Senast ändrad:
Tack, jag har hittat denna, men den verkar vinkla neråt och då funkar det inte, den skulle behöva vara vinklad åt höger för att funka.
De har löst det så dumt så det ser ut såhär uppifrån:

IMG_20210106_160026.jpg
Pilen är enda sättet det skulle gå att vinkla den på. LAN-kontakten sticker ut ca 3mm och själva hålet för alla kontakter är ca 1-1,5cm.

Amazon verkar ha en del som kanske kan funka:

Den där som är 360° borde ju funka.
Andra problemet är att endast 1 kabel har funkat som jag har testat med i TVn då kontakten i TVn verkar vara för kort så optiken inte får kontakt inne i TVn.
Suck.
”Vinklad skarvkontakt för Toslink (optisk SPDIF). Roterbar 360°. Hane till hona.” Står det ju även på kjells adapter?

Ingen som råkar ha en 3.5 till rca adapter liggandes? Gärna vinklad.Audioquest gör en men den verkar inte finnas att få tag på i Sverige..
Jag vet att det finns raka, billigare adaptrar men det är inte lika intressant.

Edit: eller en kabelstump 3.5 - RCA-honor i högre kvalitet än det som finns på macken.
F6D6B788-E9FA-4FC6-B094-222662E81550.jpeg
Bild på det jag söker. :)

Ingen som råkar ha en 3.5 till rca adapter liggandes? Gärna vinklad.Audioquest gör en men den verkar inte finnas att få tag på i Sverige..
Jag vet att det finns raka, billigare adaptrar men det är inte lika intressant.

Edit: eller en kabelstump 3.5 - RCA-honor i högre kvalitet än det som finns på macken.
F6D6B788-E9FA-4FC6-B094-222662E81550.jpeg
Bild på det jag söker. :)

Denna är bra, du kan få den i valfri längd om du kontaktar tex referenceaudio.se
När det gäller adapter så har väl Amazon mängder misstänker jag.

Denna är bra, du kan få den i valfri längd om du kontaktar tex referenceaudio.se
När det gäller adapter så har väl Amazon mängder misstänker jag.
Har fina kablar så behöver en adapter bara. Tack ändå för tipset :)

Inte riktigt hifi men ställer frågan här iaf. Nu var de ett tag sedan man spenderade pengar på ljud så börjar bli dags att uppgradera Subben till min hemmabio.

Kör idag med en säkert 10+år gammal audio pro 10" i portad låda med 150w. Men märker av att den inte orkar med som övriga systemet gör nu. Subben används bara till film, ej musik.

Tänkte först leta efter 2st billigare 10"/8" subbar för runt 6k. Men det blir både knepigt att på plats med och undra om inte kvalitén blir lite som att skjuta sig i foten.

Så kravställningen är lite som sådan.
Runt 5-6k ny
Vit
Storlek kring 40x40cm (mer på höjden går bra)

Om det ska vara 10 eller 12" vet jag inte riktigt. Portad låda eller ej?

Min gissning eftersom de bara är till filmeffekter är att jag bör gå på en 12" med portad låda om de finns så små. Alternativt köra på en 10".

Sneglar just nu på denna efter lite mobilsurfande.
https://www.brl.se/sv/artiklar/dynavocie-thunder-t-12-sub-pianovit.html

Har väl dock förstått att i klassen 5-10k brukar SVS vara svårslaget?

Inte riktigt hifi men ställer frågan här iaf. Nu var de ett tag sedan man spenderade pengar på ljud så börjar bli dags att uppgradera Subben till min hemmabio.

Kör idag med en säkert 10+år gammal audio pro 10" i portad låda med 150w. Men märker av att den inte orkar med som övriga systemet gör nu. Subben används bara till film, ej musik.

Tänkte först leta efter 2st billigare 10"/8" subbar för runt 6k. Men det blir både knepigt att på plats med och undra om inte kvalitén blir lite som att skjuta sig i foten.

Runt 5-6k ny
Vit

Min gissning eftersom de bara är till filmeffekter är att jag bör gå på en 12" med portad låda om de finns så små. Alternativt köra på en 10".

REL brukar fungera bra även till musik och är väl inte direkt dåliga till film heller

REL brukar fungera bra även till musik och är väl inte direkt dåliga till film heller
Gjorde lite mer eftersökning efter mitt inlägg och blir nog troligen till att kika efter en portad låda. Då jag vill åt effekten av basen och inte bryr mig om det musikaliska när de kommer till subwoofer.

När jag körde billjud som ung föredrog jag alltid sluten låda för rappare bas. Men nu till film är det den tunga basen som behövs ta hand om. Jag har fullstora frontar som tar allt ner till 40hz men har delat dom vid 60.

Körde ett filter på prisjakt och fick fram detta.

Den som verkade riktigt intressant då känns som xtz 10.17 edge eller möjligen 12.17 edge.

10" är bara något större än min befintliga låda men med hela 700 rms. Blir nyfiken på att beställa hem och testa.

Runt 5-6k ny
Vit

XTZ 10.16/17, 12.16/17, SVS PB eller Ino. Köp helst två.
Ino Audio Profondus X säljes i Luleå - Blocket

XTZ 10.16/17, 12.16/17, SVS PB eller Ino. Köp helst två.
Ino Audio Profondus X säljes i Luleå - Blocket
Hehe ja helst två vore ju nice! Men blir lite överdrivet dyrt, ett helvete att möblera om hela vardagsrummet, sur sambo och troligen sura grannar.

Ska mäta hemma om jag kan klämma in en xtz 12.17 edge. Hade det inte varit för att jag upplever min sub idag börja låta illa när den får kämpa så hade jag varit nöjd som det är. Så oavsett om det blir 10 eller 12 så lär det bli ett jäkla lyft.

10an är ju enklast att få in hemma och billigast. Men om storleken tillåter så är ju knappast 6k eller 7k något större skillnad.
Kan rek.REL
Trevliga subar som med fördel ansluts både med lågnivå och högnivå. Även om man har fullsize högtalare som frontar så mår det ofta väldigt bra av en bra sub för det låga bastonerna i både film och musik.
Jo men till musik vill jag ha stereo och endast stereo. Mina frontar kostade 30k nya så då får ingen sub komma och störa dom när de jobbar :)

Det var billigt för Inobasarna...eller så är det bara jag som alltid trott att dessa har varit dyrare än de är.
De äldre med w104 brukar ligga däromkring de med w104x brukar ligga lite högre, BS60 ligger också lite högre.
Fantastiskt bra bas för pengarna, kan inte minnas att jag har hört bättre :)

Tillbaka
Topp