Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Dina gamla venere 2.5 har levererat sin beskärda del de medIdag blir det julmusik ur mina Novor
Äntligen haft tid att koppla in och lyssna ett par timmar. Trevliga högtalare och snäppet vassare än originalet LS50.Tomten kom tidigt i år.
Mycket trevligt!Pioneerhörnan.
Är det en 914 du har där i garaget?Håller på med garage "v2"
Högtalare installerat , Audio Pro T14.
Just ja den finns också i orange. Jag har en MX5Är det en 914 du har där i garaget?
Dags att sprätta Simlab-kartongerna!Håller på med garage "v2"
Högtalare installerat , Audio Pro T14.
Bra öga . Det kommer snart ....Dags att sprätta Simlab-kartongerna!
Är det någon som vet om det finns vinklade adaptrar för optisk kabel?
Min optiska kabel (jag måste använda optisk) går på baksidan från TVn rakt ut vilket gör att jag inte kan hänga TVn tight mot väggen.
Jag vill inte att TVn ska "sticka ut" mer än nödvändigt och det fäste jag ska använda är ca 9mm djupt, men eftersom kontakten är ca 3cm och man inte bör böja optiska kablar så funkar det inte.
Såhär dumt är det, ursäkta dålig bild:
HDMI-kablarna kan jag ha på sidan så det löser sig men den optiska finns endast där.
Tack, jag har hittat denna, men den verkar vinkla neråt och då funkar det inte, den skulle behöva vara vinklad åt höger för att funka.Google is your friendVinkeladapter för Toslink - Toslink-adapter
Vinklad skarvkontakt för Toslink (optisk SPDIF). Roterbar 360°. Hane till honawww.kjell.com
”Vinklad skarvkontakt för Toslink (optisk SPDIF). Roterbar 360°. Hane till hona.” Står det ju även på kjells adapter?Tack, jag har hittat denna, men den verkar vinkla neråt och då funkar det inte, den skulle behöva vara vinklad åt höger för att funka.
De har löst det så dumt så det ser ut såhär uppifrån:
Pilen är enda sättet det skulle gå att vinkla den på. LAN-kontakten sticker ut ca 3mm och själva hålet för alla kontakter är ca 1-1,5cm.
Amazon verkar ha en del som kanske kan funka:
Den där som är 360° borde ju funka.
Andra problemet är att endast 1 kabel har funkat som jag har testat med i TVn då kontakten i TVn verkar vara för kort så optiken inte får kontakt inne i TVn.
Suck.
”Vinklad skarvkontakt för Toslink (optisk SPDIF). Roterbar 360°. Hane till hona.” Står det ju även på kjells adapter?
Jag har den hemma men använder inte längre. Kan se om jag hittar den, har för mig den går att rotera som sagt.”Vinklad skarvkontakt för Toslink (optisk SPDIF). Roterbar 360°. Hane till hona.” Står det ju även på kjells adapter?
Tack! Skippa att rota i lådorna, jag bor i närheten av en Kjell-butik så jag kan köpa den där, så kan jag lämna tillbaka den om den inte funkar.Jag har den hemma men använder inte längre. Kan se om jag hittar den, har för mig den går att rotera som sagt.
Ingen som råkar ha en 3.5 till rca adapter liggandes? Gärna vinklad.Audioquest gör en men den verkar inte finnas att få tag på i Sverige..
Jag vet att det finns raka, billigare adaptrar men det är inte lika intressant.
Edit: eller en kabelstump 3.5 - RCA-honor i högre kvalitet än det som finns på macken.
Bild på det jag söker.
Har fina kablar så behöver en adapter bara. Tack ändå för tipsetKablar & adaptrar - Ljud & bild
Köp Kablar & adaptrar online på kjell.com. Snabb leverans och fri frakt från 599 kr, eller boka och hämta i din Kjell & Company-butik samma dag.www.kjell.com
Denna är bra, du kan få den i valfri längd om du kontaktar tex referenceaudio.se
När det gäller adapter så har väl Amazon mängder misstänker jag.
Vinsten med fina kablar lär elimineras med en extra skarvning?Har fina kablar så behöver en adapter bara. Tack ändå för tipset
Elimineras var väl att ta i men helt optimalt är det såklart inte. Med bra kontakt/adapter tror jag dock inte de har någon större betydelse.Vinsten med fina kablar lär elimineras med en extra skarvning?
REL brukar fungera bra även till musik och är väl inte direkt dåliga till film hellerInte riktigt hifi men ställer frågan här iaf. Nu var de ett tag sedan man spenderade pengar på ljud så börjar bli dags att uppgradera Subben till min hemmabio.
Kör idag med en säkert 10+år gammal audio pro 10" i portad låda med 150w. Men märker av att den inte orkar med som övriga systemet gör nu. Subben används bara till film, ej musik.
Tänkte först leta efter 2st billigare 10"/8" subbar för runt 6k. Men det blir både knepigt att på plats med och undra om inte kvalitén blir lite som att skjuta sig i foten.
Så kravställningen är lite som sådan.
Runt 5-6k ny
Vit
Storlek kring 40x40cm (mer på höjden går bra)
Om det ska vara 10 eller 12" vet jag inte riktigt. Portad låda eller ej?
Min gissning eftersom de bara är till filmeffekter är att jag bör gå på en 12" med portad låda om de finns så små. Alternativt köra på en 10".
Sneglar just nu på denna efter lite mobilsurfande.
https://www.brl.se/sv/artiklar/dynavocie-thunder-t-12-sub-pianovit.html
Har väl dock förstått att i klassen 5-10k brukar SVS vara svårslaget?
Gjorde lite mer eftersökning efter mitt inlägg och blir nog troligen till att kika efter en portad låda. Då jag vill åt effekten av basen och inte bryr mig om det musikaliska när de kommer till subwoofer.REL brukar fungera bra även till musik och är väl inte direkt dåliga till film heller
Inte riktigt hifi men ställer frågan här iaf. Nu var de ett tag sedan man spenderade pengar på ljud så börjar bli dags att uppgradera Subben till min hemmabio.
Kör idag med en säkert 10+år gammal audio pro 10" i portad låda med 150w. Men märker av att den inte orkar med som övriga systemet gör nu. Subben används bara till film, ej musik.
Tänkte först leta efter 2st billigare 10"/8" subbar för runt 6k. Men det blir både knepigt att på plats med och undra om inte kvalitén blir lite som att skjuta sig i foten.
Så kravställningen är lite som sådan.
Runt 5-6k ny
Vit
Storlek kring 40x40cm (mer på höjden går bra)
Om det ska vara 10 eller 12" vet jag inte riktigt. Portad låda eller ej?
Min gissning eftersom de bara är till filmeffekter är att jag bör gå på en 12" med portad låda om de finns så små. Alternativt köra på en 10".
Sneglar just nu på denna efter lite mobilsurfande.
https://www.brl.se/sv/artiklar/dynavocie-thunder-t-12-sub-pianovit.html
Har väl dock förstått att i klassen 5-10k brukar SVS vara svårslaget?
Det var billigt för Inobasarna...eller så är det bara jag som alltid trott att dessa har varit dyrare än de är.XTZ 10.16/17, 12.16/17, SVS PB eller Ino. Köp helst två.
Ino Audio Profondus X säljes i Luleå - Blocket
Kan rek.RELREL brukar fungera bra även till musik och är väl inte direkt dåliga till film heller
Hehe ja helst två vore ju nice! Men blir lite överdrivet dyrt, ett helvete att möblera om hela vardagsrummet, sur sambo och troligen sura grannar.XTZ 10.16/17, 12.16/17, SVS PB eller Ino. Köp helst två.
Ino Audio Profondus X säljes i Luleå - Blocket
Jo men till musik vill jag ha stereo och endast stereo. Mina frontar kostade 30k nya så då får ingen sub komma och störa dom när de jobbarKan rek.REL
Trevliga subar som med fördel ansluts både med lågnivå och högnivå. Även om man har fullsize högtalare som frontar så mår det ofta väldigt bra av en bra sub för det låga bastonerna i både film och musik.
De äldre med w104 brukar ligga däromkring de med w104x brukar ligga lite högre, BS60 ligger också lite högre.Det var billigt för Inobasarna...eller så är det bara jag som alltid trott att dessa har varit dyrare än de är.