• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Fixade (ÄNTLIGEN) Tidal igår och kan äntligen använda mina fina Audiovector ordentligt.
Så jag och grabben kör en mys-morgon med lite David Bowie :)

Frugan är på mig att jag ska köpa en till XTZ 12.17, mesta dels för symmetrin.
Men bör jag verkligen blanda en gammal 12.17 med en ny 12.17 EDGE? Känns fel då dom är väl ändå ganska olika varandra?

Bilagor

• 20210213_075437.jpg
    20210213_075437.jpg
    803.1 KB · Visningar: 75
Fixade (ÄNTLIGEN) Tidal igår och kan äntligen använda mina fina Audiovector ordentligt.
Så jag och grabben kör en mys-morgon med lite David Bowie :)

Frugan är på mig att jag ska köpa en till XTZ 12.17, mesta dels för symmetrin.
Men bör jag verkligen blanda en gammal 12.17 med en ny 12.17 EDGE? Känns fel då dom är väl ändå ganska olika varandra?
Du har en bra fru! Men ser ut att bli körigt med utrymme för en till 12.17 där?

Vad som helst är bättre än tvljud idag. Kul att du gick en annan väg än många som kör soundbar.

Och välkommen till träsket. Snart när du kollar film kommer du vilja ha en subwoofer nånstans också ;)

Ska lyssna på låten vid tillfälle och vill även tipsa dig om Chris Jones - long after you're gone. Han har gjort många härliga låtar
Chris Jones! TACK! ÄNTLIGEN! Har letat efter denna artist i flera månader. Har ett sound jag aldrig hört förut, nu är helgen räddad.

Chris Jones! TACK! ÄNTLIGEN! Har letat efter denna artist i flera månader. Har ett sound jag aldrig hört förut, nu är helgen räddad.
Varsågod :)

Favoritplattorna är moonstruck och roadhouses & automobiles.

Att lyssna på gruppen Muse är rätt trevligt också. Gillar speciellt låtarna madness, dig down, propaganda

Vilken modell? Tittar själv på 1120, den verkar rätt komplett för mitt behov
har haft 2170 sedan 2015 och har sedan ett tag tillbaka uppgraderat till 3400:an. Absolut beroendeframkallande och underbar förstärkare, 1120:an kan ju mycket av vad 3400:an kan och dom låter fantastiskt redan okalibrerade och roomperfekt är pricken på i:et fastän jag som gammal audiofil har ett bra preppat lyssningsrum!

Yello var min första CD när det mediet blev hett och jag införskaffat min första spelare. En Technics... Finns det kvar?

Självklart: https://www.technics.com/se/
Fortfarande tillverkas klassiska 1210-spelare men också även mycket annat. Jag kör själv en förstärkare från Technics som jag är mycket nöjd med:

su-g30-img-product1-ex.png

Mycket rolig teknik i denna. Inte många watt men klarar av att driva riktigt tunga högtalare.

Har införskaffat Pioneer A91D, PD-75 och ett par Sonus Faber Concerto. Duger att lyssna på Onkel Kånkel i. Nu ska jag bara hitta en lång bänk att ställa allt på.....eller så får jag bygga en själv?

Har införskaffat Pioneer A91D, PD-75 och ett par Sonus Faber Concerto. Duger att lyssna på Onkel Kånkel i. Nu ska jag bara hitta en lång bänk att ställa allt på.....eller så får jag bygga en själv?
Köp en långbänk. Jag tänkte bara ge dig en idé om ett annat alternativ som jag är väldigt glad över. Köp vägg-konsoler och be ett snickeri kapa till några hyllor med lagom bredd och djup. Allt sitter uppskruvat på väggen så det är lätt att dammsuga och hålla rent. Samtidigt är det praktiskt när man kan beställa djupare hyllor än bransch-praxis. Allt får plats och allt får luft att cirkulera. Sladdarna göms snart 😌
1A6D1092-B215-4063-BEB9-0C2FAB294B78.jpeg

Absolut. Bara att A-91D är så jäkla djup. Med lite utrymme för ett par rca-kontakter baktill behöver jag en hylla med 52-55 cm djup. Blir ju en del brytkraft när hela maskinparken står på hylla. Jag funderar på något gammalt soffbord i teak (tänk 50-tal). De brukar också vara lite högre än moderna bord. Vi får se var det blir!

Vad som helst är bättre än tvljud idag. Kul att du gick en annan väg än många som kör soundbar.

Och välkommen till träsket. Snart när du kollar film kommer du vilja ha en subwoofer nånstans också ;)

Ska lyssna på låten vid tillfälle och vill även tipsa dig om Chris Jones - long after you're gone. Han har gjort många härliga låtar
Chris Jones album “Smoke and noice” var inte så illa för att uttrycka mig sparsamt!! Mkt bra!!

Någon som har erfarenhet av full atmos-uppsättning? Jag kör idag Dali Oberon fram med en K14-sub och onwall-högtalare bak i 5.1 uppställning.

Funderar på att bygga ut med elevation-högtalare ovanpå golvarna och ytterliggare sidokanaler i takhöjd som spelar neråt. Funderar på hur ROI är. Att gå från 2.0 till 5.1 för film var ett enormt steg. Undrar lite kring hur det är att gå från 5.1 till 9.1?
IMG-2111.jpg
IMG-2112.jpg

Någon som har erfarenhet av full atmos-uppsättning? Jag kör idag Dali Oberon fram med en K14-sub och onwall-högtalare bak i 5.1 uppställning.

Funderar på att bygga ut med elevation-högtalare ovanpå golvarna och ytterliggare sidokanaler i takhöjd som spelar neråt. Funderar på hur ROI är. Att gå från 2.0 till 5.1 för film var ett enormt steg. Undrar lite kring hur det är att gå från 5.1 till 9.1?
IMG-2111.jpg
IMG-2112.jpg
Snyggt dolda bakhögtalare men får du en vettig effekt av dom när du sitter i soffan nedanför? Känns som de sitter väl högt och riktat rakt ut.

Jag är också nyfiken på atmos (5.1.2 då). Men vet inte vilka högtalare man ska ha eller hur jag ska montera/placera dessa för att de ska bli både funktionellt, snyggt och inte svindyrt.

Har du plats för en 9 kanals receiver i din bänk?

Snyggt dolda bakhögtalare men får du en vettig effekt av dom när du sitter i soffan nedanför? Känns som de sitter väl högt och riktat rakt ut.

Jag är också nyfiken på atmos (5.1.2 då). Men vet inte vilka högtalare man ska ha eller hur jag ska montera/placera dessa för att de ska bli både funktionellt, snyggt och inte svindyrt.

Har du plats för en 9 kanals receiver i din bänk?
Inte så bra effekt som jag hade velat. Jag fick kompromissa 😛 det står en 9.2 kanalsreceiver i bänken just nu. Precis så den får plats djupmässigt. Tagit bort baksidan på bänken och flyttat ut 2cm från väggen.

Inte så bra effekt som jag hade velat. Jag fick kompromissa 😛 det står en 9.2 kanalsreceiver i bänken just nu. Precis så den får plats djupmässigt. Tagit bort baksidan på bänken och flyttat ut 2cm från väggen.
Hehe känner igen de där utan bakstycke. Aldrig förstått varför man ska ha det öht. Bättre att köra utan med tanke på värme också.

Tips på antingen smal eller kort Soundbar? Max 7cm bred eller typ 40cm lång. Om det ens finns.

TVn står rätt skevt för att ha en vanlig soundbar och bänken är ny och vill inte ha på TVn på väggen. Helst billig då jag har bra högtalare för musik men TVn har dåligt ljud.

Senast ändrad:
Tips på antingen smal eller kort Soundbar? Max 7cm bred eller typ 40cm lång. Om det ens finns.

TVn står rätt skevt för att ha en vanlig soundbar och bänken är ny och vill inte ha på TVn på väggen. Helst billig då jag har bra högtalare för musik men TVn har dåligt ljud.
Med dom kriterierna är det väl bra söka efter just den minsta billiga du kan hitta? Lär inte vara många här i tråden som kan guida till en prisvärd, liten och billig soundbar.

Sen undrar jag varför du inte fixar så de bra högtalarna funkar till tvn också? Känns vettigare i mina öron.

Med dom kriterierna är det väl bra söka efter just den minsta billiga du kan hitta? Lär inte vara många här i tråden som kan guida till en prisvärd, liten och billig soundbar.

Sen undrar jag varför du inte fixar så de bra högtalarna funkar till tvn också? Känns vettigare i mina öron.
Bra med tips? Har gärna en lång smal med bra ljud och det är inte lätt att bara söka fram. När jag tänkte billigt tänkte jag typ 5000kr men ser nu att billiga nuförtiden går under en tusenlapp. Så antar att jag hamnar i mellansegmentet då.

För högtalarna till musiken är i ett annat rum.

Efter några års ”frånvaro” går jag tillbaka till den ortoakustiska sidan igen. Senast hade jag en liten lägenhet där ett par 4or gjorde ett bra jobb. 4orna var otroligt lättplacerade och välljudande både för storlek och pris.
Nu blir det ett par 8or, har ganska stora förhoppningar.

7BD770C3-5367-447E-9C52-827D60C905D9.jpeg
Suck, 4 veckor senare och dom är inte ens tillverkade än... ”Tar nog några veckor till”

Bra med tips?

För högtalarna till musiken är i ett annat rum.
Ah, de framgick inte först men då fattar jag.

Har ingen erfarenhet av soundbars förutom att jag tycker alla låter rätt klent. Kollegan har iofs nån mer värsting variant som låter rätt ok. Tror den hette Samsung s90 nånting. Men den var stor och kostade typ 12k eller liknande

Spotify kommer ju med Spotify HQ snart, här kan man testa om det gör någon skillnad för er med utrustning och öron :)

ABX High Fidelity Test - Spotify HQ edition (digitalfeed.net)
Eller tidal testet också om man vill :)
ABX High Fidelity Test à la Tidal (digitalfeed.net)

Jag har ingen data för detta belägg men jag tror att det f*ckar upp det rejält när man spelar upp musik via webbläsaren.
Jag testade samma låtar via Roon och med min Chord Mojo och det var som natt och dag jämfört med ljudet på sidan där man testar skillnaden.

Skillnaden på sidan var enligt mig minimal men jag testade nya lurar och är osäker om de också begränsade potentialen...

Men roligt test iallafall!

Spotify kommer ju med Spotify HQ snart, här kan man testa om det gör någon skillnad för er med utrustning och öron :)

ABX High Fidelity Test - Spotify HQ edition (digitalfeed.net)
Eller tidal testet också om man vill :)
ABX High Fidelity Test à la Tidal (digitalfeed.net)
Lyssnade bara lite snabbt (orkade inte lyssna x5), tyckte det lät fruktansvärt oavsett :)
Jag är ganska övertygad om att man inte har någon glädje av att jämföra över en webbläsare. Vore mycket bättre om det fanns någon länk
till ex. Spotify vs. Tidal/Qobuz så man kunde lyssna via en streamer.
Detta kändes som avgöra vilket bildäck som är bäst genom att köra på en plogad åker.

Apropå högupplöst musik. Tecknade mig på Qobuz för ett litet tag sedan, via NordVPN eftersom man inte kan teckna sig i Sverige annars.
Efter att man tecknat sig kan man streama som vanligt.
Jämfört med Tidal så tycker jag att musiken är något roligare att lyssna på, lite lugnare och mer känsla i låtarna.
Märkligt nog så är skillnaden Tidal/Qobuz som störst i bilen, när jag streamar över telefonen (via BT dessutom).
Hemma via streamer är det skillnad också, men inte alls lika stor.
Någon mer som testat/testar Qobuz?

Tillbaka
Topp