joF
Silver
Ugglan gör underverk för akustiken i rummetDu glömde torskat dit även på vibrationsdämpande Uggla![]()
Rör är annars riktigt trevligt![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ugglan gör underverk för akustiken i rummetDu glömde torskat dit även på vibrationsdämpande Uggla![]()
Rör är annars riktigt trevligt![]()
Inte torskat än men det har alltid lockat! Har inte provat eller utforskat rör men det kommer det är jag säker på![]()
Någon annan än jag här som totalt torskat på rör...?
En begagnad Beoplay A9 MK3 kanske?Hej! Såg denna tråden nu och tänkte göra ett inlägg. Har alltså inte läst tidigare inlägg. Skulle behöva tips på vilken anläggning jag ska ha i vardagsrummet. Det är ett stort rum med öppen planlösning så köket är en del av rummet. Vill inte ha några stora fula högtalare och själva spelaren eller vad man ska kalla den ska inte vara för stor. Vill kunna streama musik på ett enkelt sätt. Den behöver inte kopplas ihop med tv:n utan endast till för musik. Vad kan man ha och vad ska man tänka på? Budget runt 5-10 tusen. Om någon orkar så tar jag gärna emot tips!
Ha det!
Jag hade nog (om du har nära till Stockholm) åkt in till Bang & Olufsen i Sturegallerian och lyssnat på den nya Beosound Level, den är ett par tusen över budget men du skriver runt 5-10 så den kanske kan övervägas om den levererar tänker jag.Hej! Såg denna tråden nu och tänkte göra ett inlägg. Har alltså inte läst tidigare inlägg. Skulle behöva tips på vilken anläggning jag ska ha i vardagsrummet. Det är ett stort rum med öppen planlösning så köket är en del av rummet. Vill inte ha några stora fula högtalare och själva spelaren eller vad man ska kalla den ska inte vara för stor. Vill kunna streama musik på ett enkelt sätt. Den behöver inte kopplas ihop med tv:n utan endast till för musik. Vad kan man ha och vad ska man tänka på? Budget runt 5-10 tusen. Om någon orkar så tar jag gärna emot tips!
Ha det!
Vad roligt! Testa rör om du får chansen, karaktären är ganska olika halvledareInte torskat än men det har alltid lockat! Har inte provat eller utforskat rör men det kommer det är jag säker på
Hifi har dock legat nere i några år men kommer att bygga ett rum i garaget där jag kan husera utan att nån annan lägger sig i
Dina ino audio högtalare lockar de med måste jag säga, har lyssnat på ett par pips för några år sedan och vad jag minns så lät de bra![]()
Sett dem förut och lite roliga, men den har jag inte plats för. Tack för tipset!En begagnad Beoplay A9 MK3 kanske?
Den är iofs inte så liten, men är även en inredningsdetalj - och ett ständigt diskussionsämne hos vänner på besök.
Ok, bor strax utanför stan så får kolla vid tillfälle! Budgeten är inte spikad i sten. Tack för tipset!Jag hade nog (om du har nära till Stockholm) åkt in till Bang & Olufsen i Sturegallerian och lyssnat på den nya Beosound Level, den är ett par tusen över budget men du skriver runt 5-10 så den kanske kan övervägas om den levererar tänker jag.
Om du ska kika efter begagnat så skulle jag tipsa om Beosound 2 framför A9. (Har ingen aning om vad de ligger på för begagnat-pris..)
Även B&O M5 finns ju och ligger inom budget som man senare kan parkoppla ifall man vill uttöka.
Det du skulle ha haft är den anläggningen som jag sålde alldeles ”nyss”, så det blir svårt.Hej! Såg denna tråden nu och tänkte göra ett inlägg. Har alltså inte läst tidigare inlägg. Skulle behöva tips på vilken anläggning jag ska ha i vardagsrummet. Det är ett stort rum med öppen planlösning så köket är en del av rummet. Vill inte ha några stora fula högtalare och själva spelaren eller vad man ska kalla den ska inte vara för stor. Vill kunna streama musik på ett enkelt sätt. Den behöver inte kopplas ihop med tv:n utan endast till för musik. Vad kan man ha och vad ska man tänka på? Budget runt 5-10 tusen. Om någon orkar så tar jag gärna emot tips!
Ha det!
Med den ”bredden” så har du nog rätt högtalare. Dom bör väl inte vara allt för placeringsmässigt?Äntligen
![]()
Ja som alla moderna hem är det katastrof akustik hemma, Larsen botar det väldigt bra är min upplevelse hittillsMed den ”bredden” så har du nog rätt högtalare. Dom bör väl inte vara allt för placeringsmässigt?
Tecknade mig på Qobuz igår, finns i Sverige nu så man behöver inte joxa med VPN. Jämfört med Tidal så tycker jag allt jag provat låtit bättre men det är mer eller mindre. På Qubuz finns mycket high-res och då hör man större skillnad. På det som har 44,1/16 på Qubuz så har det på vissa saker varit en klar skillnad och på annat varit nästan ingen alls men hittills har inte Tidal klått Qobuz på något som jag jämfört tycker jag. På Tidal så ligger en hel del i MQA som min streamer inte stödjer utan man får 44,1/16 men på något sätt tror jag att MQA ställer till det rent ljudmässigt i dessa fall. Min streamer stödjer däremot högupplöst upp till 192/24.Apropå högupplöst musik. Tecknade mig på Qobuz för ett litet tag sedan, via NordVPN eftersom man inte kan teckna sig i Sverige annars.
Efter att man tecknat sig kan man streama som vanligt.
Jämfört med Tidal så tycker jag att musiken är något roligare att lyssna på, lite lugnare och mer känsla i låtarna.
Märkligt nog så är skillnaden Tidal/Qobuz som störst i bilen, när jag streamar över telefonen (via BT dessutom).
Hemma via streamer är det skillnad också, men inte alls lika stor.
Någon mer som testat/testar Qobuz?
Intressant! Jag tänkte precis skriva här och se om någon ville dela familjekonto på tidal. Jag och @par tänkte börja dela@Stefan S Ska bli intressant att testa. De brukar köra drives på 3 månader test som jag väntar på. Nu har jag familjekonto på Tidal hifi och då blir det ju ganska billigt.
Det jag är intresserad av är hur integrationen med Roon funkar. Tidal är inte helt 100 enligt mig och med tanke på vad Roon kostar så vill jag ha något bättre.
Det förstår jag. Men någon annan som vill hoppa på får gärna göra det då
Qobuz brukar köra drives? Hade nog inte kunnat hålla mig ändå, jag ville testa NU! Vet för lite om Roon, integrationen från min streamer och dess app (Linn) är identiska men noterar att jag saknar att kunna bläddra bland "Genres" som man kan göra därifrån hos Tidal. Integrationen är inte den bästa, från Linns app får man ingen info alls och hos bägge får man gå in på dess resp egna appar om man vill favoritmarkera artister/album. Hade blivit bättre så sett om Linn implementerat Tidal resp Qobuz connect, dom kanske har försökt men stött på issues med det?@Stefan S Ska bli intressant att testa. De brukar köra drives på 3 månader test som jag väntar på. Nu har jag familjekonto på Tidal hifi och då blir det ju ganska billigt.
Det jag är intresserad av är hur integrationen med Roon funkar. Tidal är inte helt 100 enligt mig och med tanke på vad Roon kostar så vill jag ha något bättre.
Upp till er. Skulle ni vilja gå med så spar ni en slant per månadQobuz brukar köra drives? Hade nog inte kunnat hålla mig ändå, jag ville testa NU! Vet för lite om Roon, integrationen från min streamer och dess app (Linn) är identiska men noterar att jag saknar att kunna bläddra bland "Genres" som man kan göra därifrån hos Tidal. Integrationen är inte den bästa, från Linns app får man ingen info alls och hos bägge får man gå in på dess resp egna appar om man vill favoritmarkera artister/album. Hade blivit bättre så sett om Linn implementerat Tidal resp Qobuz connect, dom kanske har försökt men stött på issues med det?
Jag och frugan klarar oss iaf bra med ett enda konto så ev deals med familjekonton är inte så intressant.
Tecknade mig på Qobuz igår, finns i Sverige nu så man behöver inte joxa med VPN. Jämfört med Tidal så tycker jag allt jag provat låtit bättre men det är mer eller mindre. På Qubuz finns mycket high-res och då hör man större skillnad. På det som har 44,1/16 på Qubuz så har det på vissa saker varit en klar skillnad och på annat varit nästan ingen alls men hittills har inte Tidal klått Qobuz på något som jag jämfört tycker jag. På Tidal så ligger en hel del i MQA som min streamer inte stödjer utan man får 44,1/16 men på något sätt tror jag att MQA ställer till det rent ljudmässigt i dessa fall. Min streamer stödjer däremot högupplöst upp till 192/24.
Man får en månad fritt så det är bara att teckna, prova och avsluta det inom en månad innan dom börjar dra pengar om man inte vill fortsätta.
![]()
Qobuz - Unlimited high quality streaming (Sweden)
More than 100 million tracks available for high sound quality unlimited streaming. Qobuz is also the worldwide leader in 24-Bit Hi-Res downloads.www.qobuz.com
Nobrainer så här långt att säga upp Tidal känns det som. Prismässigt så är dom samma med 200:-/mån om man betalar måndadsvis. Qobuz kan man få för 150:-/mån om man betalar 1800:- för ett helt år. Utbudet skiljer ju sig såklart, hittat skivor på Tidal som jag saknar på Qobuz men även hittat vice versa också. Ingen har ju allt och hur det nu är så vinner väl Spotify i utbudet, finns ju en del mindre kända svenska artister som man bara hittar där.
Qobuz har även Neil Youngs (som det verkar) hela stora katalog varav en majoritet av det i high-res, bara en sån sak! På Tidal hittar man en sex skivor och det är dom sex sämsta ungefär. Han gillar inte MQA, det kan man läsa om här:
![]()
Neil Young Archives
NYA contains the complete archives of Neil Young. The site is designed for a chronological exploration of artist output including music, books, films, & videos. Music is streamed in high-res with Xstream by NYA. A living document, NYA is always being updated with new information, content and news.neilyoungarchives.com
Neil Young länken funkar tyvärr inte, skulle vara kul att läsa vad han säger.
Jo, så mycket har jag förstått. Också läst att Roon är hårdvarukrävande men bara att prova kanske, man får ju en fri provperiod på det också. Har idag en NAS QNAP TS-251+@Stefan S Det är just det som Roon löser, Roon är en mjukvara för just streaming och egna filer på tex en NAS.
Oftast är de olika apparna där ute rätt kass, men Roon löser det mesta. Hittade denna: https://www.qobuz.com/GB-en/info/Hi-Fi/Actualites/Qobuz-is-integrated-on-Roon181602
Så det verkar funka bra iallafall. Kommer testa framöver.
Lyssnar mycket på musik när jag arbetar, så det blir flera timmar om dagen som jag lyssnar på musik.
Det jag framförallt saknar med Tidal/Roon är hur de arbetar med nya releaser och att ibland album verkar försvinna. När jag tex kollar på en kategori så kan en skiva dyka upp där som inte finns under "nya album".
Den funkade! ... och han har ju helt rätt i sak.funkar för mig, är det fler som inte kan öppna den? Hittade detta och samma länk därifrån
![]()
Neil Young - Why his music isn't on Tidal
TIDAL MISLEADING LISTENERS 1-3-21 WHY I’M NOT ON TIDAL TIDAL is calling their files of my songs Masters. But Tidal’s MQA files are not my masters. I make my masters - not TIDAL. I don’t need some hocus-pocus file manipulation that claims to improve my work. I made my masters the way I wanted...pinkfishmedia.net
Jag valde också nya Lana Del Rey som en jämförelse, tyckte ganska rejäl skillnad där. Qobuz blev lite som att öppna ett fönster. Men skillnaderna känns lite "skumma" ibland, Qobuz ljudmässigt bättre men kanske inte musikaliskt bättre.@Stefan S Jag skaffade Qobuz idag också. Jag gillar mjukvaran ändå, känns fräscht jämfört med Tidal nu efter alla år. Men även att man kan filtrera efter kategori som man gillar är väldigt uppskattat. Nu kör jag via Roon men testade några timmar med telefonen.
Gjorde lite A/B test med Roon vilket var väldigt enkelt då man kan välja samma låt men i olika upplösningar.
Lyssnade på:
![]()
Låten Yosemite och tyckte att jag fick lite större headroom och vissa detaljer och instrument lät lite mer/bättre än tidigare.
Sen lyssnade jag på en favorit med väldigt bra ljud och fina röster:
![]()
Tyckte att även denna lät fantastiskt. Men jag tror även att albumet gör det via Tidal då det är en grym skiva.
Lyssnar via Dator->Roon->Chord Mojo->Audeze LCD-2CB.
Blir några timmars lyssning i morgon också men än så länge är jag positivt överraskad men inte puttad av lyssningsstolen.