• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

B8C733E3-4A0F-475A-8A5E-051615465E13.jpeg

Någon annan än jag här som totalt torskat på rör...?
Inte torskat än men det har alltid lockat! Har inte provat eller utforskat rör men det kommer det är jag säker på😊
Hifi har dock legat nere i några år men kommer att bygga ett rum i garaget där jag kan husera utan att nån annan lägger sig i😉😁
Dina ino audio högtalare lockar de med måste jag säga, har lyssnat på ett par pips för några år sedan och vad jag minns så lät de bra😊

Hej! Såg denna tråden nu och tänkte göra ett inlägg. Har alltså inte läst tidigare inlägg. Skulle behöva tips på vilken anläggning jag ska ha i vardagsrummet. Det är ett stort rum med öppen planlösning så köket är en del av rummet. Vill inte ha några stora fula högtalare och själva spelaren eller vad man ska kalla den ska inte vara för stor. Vill kunna streama musik på ett enkelt sätt. Den behöver inte kopplas ihop med tv:n utan endast till för musik. Vad kan man ha och vad ska man tänka på? Budget runt 5-10 tusen. Om någon orkar så tar jag gärna emot tips!
Ha det!

Hej! Såg denna tråden nu och tänkte göra ett inlägg. Har alltså inte läst tidigare inlägg. Skulle behöva tips på vilken anläggning jag ska ha i vardagsrummet. Det är ett stort rum med öppen planlösning så köket är en del av rummet. Vill inte ha några stora fula högtalare och själva spelaren eller vad man ska kalla den ska inte vara för stor. Vill kunna streama musik på ett enkelt sätt. Den behöver inte kopplas ihop med tv:n utan endast till för musik. Vad kan man ha och vad ska man tänka på? Budget runt 5-10 tusen. Om någon orkar så tar jag gärna emot tips!
Ha det!
En begagnad Beoplay A9 MK3 kanske?
Den är iofs inte så liten, men är även en inredningsdetalj - och ett ständigt diskussionsämne hos vänner på besök.

Bilagor

• A0470DDE-B03B-4FA9-ADCC-9910D883BB64.jpeg
    A0470DDE-B03B-4FA9-ADCC-9910D883BB64.jpeg
    380.8 KB · Visningar: 59
Ha det!
Jag hade nog (om du har nära till Stockholm) åkt in till Bang & Olufsen i Sturegallerian och lyssnat på den nya Beosound Level, den är ett par tusen över budget men du skriver runt 5-10 så den kanske kan övervägas om den levererar tänker jag.

Om du ska kika efter begagnat så skulle jag tipsa om Beosound 2 framför A9. (Har ingen aning om vad de ligger på för begagnat-pris..)

Även B&O M5 finns ju och ligger inom budget som man senare kan parkoppla ifall man vill uttöka.

Inte torskat än men det har alltid lockat! Har inte provat eller utforskat rör men det kommer det är jag säker på😊
Hifi har dock legat nere i några år men kommer att bygga ett rum i garaget där jag kan husera utan att nån annan lägger sig i😉😁
Dina ino audio högtalare lockar de med måste jag säga, har lyssnat på ett par pips för några år sedan och vad jag minns så lät de bra😊
Vad roligt! Testa rör om du får chansen, karaktären är ganska olika halvledare :)

Och angående högtalarna - detta är ett par pi60s. Helt makalöst bra enligt mig. Lyssnat på mycket olika saker under mina dagar men få högtalare klarar av uppgiften att vara ganska lättdrivna, bara fullregister och spela med sådan enorm inlevelse och känsla som dessa :D

Jag hade nog (om du har nära till Stockholm) åkt in till Bang & Olufsen i Sturegallerian och lyssnat på den nya Beosound Level, den är ett par tusen över budget men du skriver runt 5-10 så den kanske kan övervägas om den levererar tänker jag.

Om du ska kika efter begagnat så skulle jag tipsa om Beosound 2 framför A9. (Har ingen aning om vad de ligger på för begagnat-pris..)

Även B&O M5 finns ju och ligger inom budget som man senare kan parkoppla ifall man vill uttöka.
Ok, bor strax utanför stan så får kolla vid tillfälle! Budgeten är inte spikad i sten. Tack för tipset!

Ha det!
Det du skulle ha haft är den anläggningen som jag sålde alldeles ”nyss”, så det blir svårt.

Teenage Engineering OD-11 kanske kan vara något.

Apropå högupplöst musik. Tecknade mig på Qobuz för ett litet tag sedan, via NordVPN eftersom man inte kan teckna sig i Sverige annars.
Efter att man tecknat sig kan man streama som vanligt.
Jämfört med Tidal så tycker jag att musiken är något roligare att lyssna på, lite lugnare och mer känsla i låtarna.
Märkligt nog så är skillnaden Tidal/Qobuz som störst i bilen, när jag streamar över telefonen (via BT dessutom).
Hemma via streamer är det skillnad också, men inte alls lika stor.
Någon mer som testat/testar Qobuz?
Tecknade mig på Qobuz igår, finns i Sverige nu så man behöver inte joxa med VPN. Jämfört med Tidal så tycker jag allt jag provat låtit bättre men det är mer eller mindre. På Qubuz finns mycket high-res och då hör man större skillnad. På det som har 44,1/16 på Qubuz så har det på vissa saker varit en klar skillnad och på annat varit nästan ingen alls men hittills har inte Tidal klått Qobuz på något som jag jämfört tycker jag. På Tidal så ligger en hel del i MQA som min streamer inte stödjer utan man får 44,1/16 men på något sätt tror jag att MQA ställer till det rent ljudmässigt i dessa fall. Min streamer stödjer däremot högupplöst upp till 192/24.

Man får en månad fritt så det är bara att teckna, prova och avsluta det inom en månad innan dom börjar dra pengar om man inte vill fortsätta.

Nobrainer så här långt att säga upp Tidal känns det som. Prismässigt så är dom samma med 200:-/mån om man betalar måndadsvis. Qobuz kan man få för 150:-/mån om man betalar 1800:- för ett helt år. Utbudet skiljer ju sig såklart, hittat skivor på Tidal som jag saknar på Qobuz men även hittat vice versa också. Ingen har ju allt och hur det nu är så vinner väl Spotify i utbudet, finns ju en del mindre kända svenska artister som man bara hittar där.

Qobuz har även Neil Youngs (som det verkar) hela stora katalog varav en majoritet av det i high-res, bara en sån sak! På Tidal hittar man en sex skivor och det är dom sex sämsta ungefär. Han gillar inte MQA, det kan man läsa om här:

@Stefan S Ska bli intressant att testa. De brukar köra drives på 3 månader test som jag väntar på. Nu har jag familjekonto på Tidal hifi och då blir det ju ganska billigt.
Det jag är intresserad av är hur integrationen med Roon funkar. Tidal är inte helt 100 enligt mig och med tanke på vad Roon kostar så vill jag ha något bättre.

@Stefan S Ska bli intressant att testa. De brukar köra drives på 3 månader test som jag väntar på. Nu har jag familjekonto på Tidal hifi och då blir det ju ganska billigt.
Det jag är intresserad av är hur integrationen med Roon funkar. Tidal är inte helt 100 enligt mig och med tanke på vad Roon kostar så vill jag ha något bättre.
Intressant! Jag tänkte precis skriva här och se om någon ville dela familjekonto på tidal. Jag och @par tänkte börja dela

Qobuz brukar köra drives? Hade nog inte kunnat hålla mig ändå, jag ville testa NU! Vet för lite om Roon, integrationen från min streamer och dess app (Linn) är identiska men noterar att jag saknar att kunna bläddra bland "Genres" som man kan göra därifrån hos Tidal. Integrationen är inte den bästa, från Linns app får man ingen info alls och hos bägge får man gå in på dess resp egna appar om man vill favoritmarkera artister/album. Hade blivit bättre så sett om Linn implementerat Tidal resp Qobuz connect, dom kanske har försökt men stött på issues med det?

Jag och frugan klarar oss iaf bra med ett enda konto så ev deals med familjekonton är inte så intressant.

@Stefan S Det är just det som Roon löser, Roon är en mjukvara för just streaming och egna filer på tex en NAS.
Oftast är de olika apparna där ute rätt kass, men Roon löser det mesta. Hittade denna: https://www.qobuz.com/GB-en/info/Hi-Fi/Actualites/Qobuz-is-integrated-on-Roon181602
Så det verkar funka bra iallafall. Kommer testa framöver.
Lyssnar mycket på musik när jag arbetar, så det blir flera timmar om dagen som jag lyssnar på musik.
Det jag framförallt saknar med Tidal/Roon är hur de arbetar med nya releaser och att ibland album verkar försvinna. När jag tex kollar på en kategori så kan en skiva dyka upp där som inte finns under "nya album".

Qobuz brukar köra drives? Hade nog inte kunnat hålla mig ändå, jag ville testa NU! Vet för lite om Roon, integrationen från min streamer och dess app (Linn) är identiska men noterar att jag saknar att kunna bläddra bland "Genres" som man kan göra därifrån hos Tidal. Integrationen är inte den bästa, från Linns app får man ingen info alls och hos bägge får man gå in på dess resp egna appar om man vill favoritmarkera artister/album. Hade blivit bättre så sett om Linn implementerat Tidal resp Qobuz connect, dom kanske har försökt men stött på issues med det?

Jag och frugan klarar oss iaf bra med ett enda konto så ev deals med familjekonton är inte så intressant.
Upp till er. Skulle ni vilja gå med så spar ni en slant per månad :)

Tecknade mig på Qobuz igår, finns i Sverige nu så man behöver inte joxa med VPN. Jämfört med Tidal så tycker jag allt jag provat låtit bättre men det är mer eller mindre. På Qubuz finns mycket high-res och då hör man större skillnad. På det som har 44,1/16 på Qubuz så har det på vissa saker varit en klar skillnad och på annat varit nästan ingen alls men hittills har inte Tidal klått Qobuz på något som jag jämfört tycker jag. På Tidal så ligger en hel del i MQA som min streamer inte stödjer utan man får 44,1/16 men på något sätt tror jag att MQA ställer till det rent ljudmässigt i dessa fall. Min streamer stödjer däremot högupplöst upp till 192/24.

Man får en månad fritt så det är bara att teckna, prova och avsluta det inom en månad innan dom börjar dra pengar om man inte vill fortsätta.

Nobrainer så här långt att säga upp Tidal känns det som. Prismässigt så är dom samma med 200:-/mån om man betalar måndadsvis. Qobuz kan man få för 150:-/mån om man betalar 1800:- för ett helt år. Utbudet skiljer ju sig såklart, hittat skivor på Tidal som jag saknar på Qobuz men även hittat vice versa också. Ingen har ju allt och hur det nu är så vinner väl Spotify i utbudet, finns ju en del mindre kända svenska artister som man bara hittar där.

Qobuz har även Neil Youngs (som det verkar) hela stora katalog varav en majoritet av det i high-res, bara en sån sak! På Tidal hittar man en sex skivor och det är dom sex sämsta ungefär. Han gillar inte MQA, det kan man läsa om här:

Neil Young länken funkar tyvärr inte, skulle vara kul att läsa vad han säger.

Neil Young länken funkar tyvärr inte, skulle vara kul att läsa vad han säger.
🤔 funkar för mig, är det fler som inte kan öppna den? Hittade detta och samma länk därifrån

@Stefan S Det är just det som Roon löser, Roon är en mjukvara för just streaming och egna filer på tex en NAS.
Oftast är de olika apparna där ute rätt kass, men Roon löser det mesta. Hittade denna: https://www.qobuz.com/GB-en/info/Hi-Fi/Actualites/Qobuz-is-integrated-on-Roon181602
Så det verkar funka bra iallafall. Kommer testa framöver.
Lyssnar mycket på musik när jag arbetar, så det blir flera timmar om dagen som jag lyssnar på musik.
Det jag framförallt saknar med Tidal/Roon är hur de arbetar med nya releaser och att ibland album verkar försvinna. När jag tex kollar på en kategori så kan en skiva dyka upp där som inte finns under "nya album".
Jo, så mycket har jag förstått. Också läst att Roon är hårdvarukrävande men bara att prova kanske, man får ju en fri provperiod på det också. Har idag en NAS QNAP TS-251+

@Stefan S Roon kräver nästan ingenting verkar det som. Jag har en 10 år gammal Mac mini som den funkar på utan problem.
Jag kan fixa en kod till dig, men det är bara att du får en månad extra när du väl signar upp dig. Man betalar per år. Skicka din mail om du vill ha.

🤔 funkar för mig, är det fler som inte kan öppna den? Hittade detta och samma länk därifrån
Den funkade! ... och han har ju helt rätt i sak.

@Stefan S Jag skaffade Qobuz idag också. Jag gillar mjukvaran ändå, känns fräscht jämfört med Tidal nu efter alla år. Men även att man kan filtrera efter kategori som man gillar är väldigt uppskattat. Nu kör jag via Roon men testade några timmar med telefonen.

Gjorde lite A/B test med Roon vilket var väldigt enkelt då man kan välja samma låt men i olika upplösningar.
Lyssnade på:

Skärmavbild 2021-04-27 kl. 20.26.03.png

Låten Yosemite och tyckte att jag fick lite större headroom och vissa detaljer och instrument lät lite mer/bättre än tidigare.

Sen lyssnade jag på en favorit med väldigt bra ljud och fina röster:

Skärmavbild 2021-04-27 kl. 20.29.37.png

Tyckte att även denna lät fantastiskt. Men jag tror även att albumet gör det via Tidal då det är en grym skiva.

Lyssnar via Dator->Roon->Chord Mojo->Audeze LCD-2CB.

Blir några timmars lyssning i morgon också men än så länge är jag positivt överraskad men inte puttad av lyssningsstolen.

@Stefan S Jag skaffade Qobuz idag också. Jag gillar mjukvaran ändå, känns fräscht jämfört med Tidal nu efter alla år. Men även att man kan filtrera efter kategori som man gillar är väldigt uppskattat. Nu kör jag via Roon men testade några timmar med telefonen.

Gjorde lite A/B test med Roon vilket var väldigt enkelt då man kan välja samma låt men i olika upplösningar.
Lyssnade på:

Skärmavbild 2021-04-27 kl. 20.26.03.png

Låten Yosemite och tyckte att jag fick lite större headroom och vissa detaljer och instrument lät lite mer/bättre än tidigare.

Sen lyssnade jag på en favorit med väldigt bra ljud och fina röster:

Skärmavbild 2021-04-27 kl. 20.29.37.png

Tyckte att även denna lät fantastiskt. Men jag tror även att albumet gör det via Tidal då det är en grym skiva.

Lyssnar via Dator->Roon->Chord Mojo->Audeze LCD-2CB.

Blir några timmars lyssning i morgon också men än så länge är jag positivt överraskad men inte puttad av lyssningsstolen.
Jag valde också nya Lana Del Rey som en jämförelse, tyckte ganska rejäl skillnad där. Qobuz blev lite som att öppna ett fönster. Men skillnaderna känns lite "skumma" ibland, Qobuz ljudmässigt bättre men kanske inte musikaliskt bättre.

Tror mer på att köra Qobuz enbart ett tag än att sitta och jämföra en massa fram och tillbaka med Tidal. Ställa sig frågan om det är roligare att lyssna nu? Och det tycker jag ändå att det är.

Läst lite om Roon. Att det kan köra "unfold" på MQA-filer och skicka dubbla samplingsfrekvensen till en streamer som inte södjer MAQ. Vad har du för inställningar här? Man kan nog ha många åsikter om MQA men kritiken är väl inte främst det ljudmässiga kanske? Jag skall inte alls utesluta att Roon faktiskt kan "lyfta" Tidal MQA till en streamer som inte stödjer det.

Kanske testar Roon när jag har tid och lust. Intresset att joxa med stereon är inte vad det har varit och inte heller att joxa med datorer. Körde en uppgradering på min QNAP och Asset mediaserver i den slutade att fungera efter det, det var liksom jobbigt nog.

@Stefan S Håller med dig där gällande ljudet. Tycker att det är luftigare och bredare. Vissa instrument kommer fram tydligare än med Tidal men jag behöver känna till albumet för att höra det.
Jag uppskattar filtreringen, skönt att slippa all påtvingad hiphop som kommer från Tidal Nu gillar jag visserligen en del hiphop men jag vill gärna kunna filtrera bort det.
Kommer inte att köra bägge men just nu känns Qobuz lite roligare.

Roon har väldigt mycket funktioner och användarområden.
Jag använder det för att spela musik på datorn till mina hörlurar mestadels. Men jag använder även Roon som en core(källa) för att skicka ut bitkorrekta filer till min streamer (Raspberry pi + Allo digione) och sedan vidare till min integrerade förstärkare.

Men framförallt så omvandlar Roon signalväg osv förbi tex windows mixer och annat potentiellt oljud i datorn. Låter även bättre via min Macbook pro, men jag har inte undersökt varför (men var tvungen att läsa på lite nu) Här finns lite info: https://blog.roonlabs.com/signal-path/ :)
Där märker jag stor skillnad vid uppspelningen från tex Tidal/Qobuz mjukvara mot Roon så där gör Roon mycket bakom kulisserna.

Tillbaka
Topp