• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Gnomon

Cartier
Är det någon som har tips på hörlurar i prisklass ca 4000:-?
Jag har hittat fram till Dali IO-6 som har fördelen att de kan spelas med 3,5mm sladd om de är urladdade.
Önskar ingen överdriven bas....
Tyvärr var de fulare irl än på bild...
daliio6ironbk_1.jpg



 
Senast ändrad:

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag är ute efter hörlurar med ANC som i huvudsak skall användas för musiklyssning men även Teams möten på jobbet.
Bra ljud och bra mikrofon är viktigt och OK ANC.
On ear enbart, klarar inte av in ear.
Max tak ca 2500kr.
Jag har snöat mig in på Marshall Monitor II men de är slut överallt.

Vad rekommenderas?
Jag har försövrigt lågt förtroende för Sony pga att jag haft flertal av deras produkter och allt har varit skräp… Så jag undviker gärna dom.
Jag kör Sony wh-1000xm3. Jag gillar ljudet i dom men mikrofonen är ingen höjdare.

Xm4 har något bättre mikrofon och xm5 ännu bättre. På 4an och 5an kan man ha två uppkopplade enheter samtidigt.

Det trodde jag var en onödig pryl men hade faktiskt varit gött att kunna göra på jobbet har jag märkt. För att sömlöst byta mellan musik, teams och jobbtelefon.

Men det är de enda tips jag har av egen erfarenhet. Flera kollegor kör bose qc 35 och 45 och är rätt nöjda. Jag tyckte ljudet i qc 35 kändes lite tunnt efter att ha vant mig med mina xm3.
 

joF

Panerai
Jag har för mig att jag läst ett meddelande tidigare kring delning av familjekonto på Qobuz.. Men hittat ej meddelandet nu.


Finns det någon med plats för en till på ett sådant konto? :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag är ute efter hörlurar med ANC som i huvudsak skall användas för musiklyssning men även Teams möten på jobbet.
Bra ljud och bra mikrofon är viktigt och OK ANC.
On ear enbart, klarar inte av in ear.
Max tak ca 2500kr.
Jag har snöat mig in på Marshall Monitor II men de är slut överallt.

Vad rekommenderas?
Jag har försövrigt lågt förtroende för Sony pga att jag haft flertal av deras produkter och allt har varit skräp… Så jag undviker gärna dom.
Bose NC 700 kanske får stretcha budget lite. Under 3k så kan du få Sony WH-1000XM4(har ej provat dem).
Båda har stöd för koppling av flera enheter samtidigt riktigt bra NC och helt ok ljud för vad det är.

Jag har både NC 700 och Sony WH-1000XM5. Båda väldigt bra! Hade tidigare även 1000XM3, grymt störande när man inte kan ha två enheter kopplade samtidigt på den modellen. Ljudet på XM5 är fylligare än på Bosen, antar att så är även fallet vad gäller XM4. NC i 700 och XM5 är grymt bra. XM5 har läskigt bra NC, men det som du får med 700orna räcker så att säga. Har använt 700 i två år och det har funkat riktigt bra! Har inte kört XM5 så mycket ännu. Har stora öron och filten i XM5 kopparna nuddar mina öron mer än vad dem gjorde på 700, så det blir lite varmare och lite mer påfrestande.

Men om du kan hitta 700 under 3k så är det ett riktigt bra köp! Har för mig de såldes för 2500 under mellandagarna


 
Senast ändrad:

Norken

Panerai
2-Faktor
Tänkte fråga ni kunniga här. Har kopplat en Audiopro Link 2 till min Onkyostärkare med inbyggd dac via en koaxialkabel. När jag först kopplar på så får jag en tydlig störning med brummande från högtalarna men efter någon minut så försvinner störningen. Vad kan det bero på? När jag kopplade analogt via RCA så hade jag ingen störning. Tack!
 

Psykel

Patek
Tänkte rigga upp min farfars gamla stereo, men saknar skivspelare.
Jag är ingen audiofil direkt, så ett monster för 20-30 000 går bort. Är det begagnat/vintage som gäller, eller finns det bra nytillverkat för ett par tusenlappar?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Har den själv sedan 10år tillbaka och är väl nöjd, men en gissning är att man får mer för pengarna om man köper en vintage eller begagnad. Men det innebär mer pyssel, denna var ju bara att följa 3steg i manualen så var man igång :)

Edit: Den var mycket billigare för 10 år sen.
Bra input! Slängde en kik på denna, som ska vara HiFi-Klubbens populäraste skivspelare (som dessutom var riktigt snygg). Vad tror ni om den?
 

cycleMagnus

Panerai
Här finns nog lite godis.
Sen får man vara medveten om Riaa inbyggt eller om man måste ha det i förstärkaren eller separat.
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Bra input! Slängde en kik på denna, som ska vara HiFi-Klubbens populäraste skivspelare (som dessutom var riktigt snygg). Vad tror ni om den?
Jag har en sådan, dock med uppgraderad nål. Den är toppen och sen gör det ju inget att den är ruskigt snygg med.

Köpte min begagnad för under 2k dock.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Snyggt! Hur påverkade det ljudet?
Inte hunnit lyssna jättemycket aktivt än. Den estetiska skillnaden är större än den akustiska iaf. Estetiskt så är det en förbättring med 100% skulle jag säga. Sambon gillade de också så hög WAF.

Jag testade innan att klappa händerna mitt i rummet och lyssna efter eko. Efter panelerna är det en förbättring. Ekot har minskat men inte försvunnit. Har lyssnat lite musik och kikat lite serie med sambon ikväll. Ljudet upplevs trevligare/mjukare på nått vis i rummet. Inte mycket men ändå märkbart.

Rummet har fått mer liv i sig men ljudet blivit lugnare på ett positivt vis.

Allt som allt mycket nöjd! Det visuella lugnet gjorde att både jag och sambon upplevde TVn något större och bilden något bättre trots att de såklart inte ändrat TVn nånting.

Ska man bara tänka bang for the buck när de kommer till akustik finns det nog bättre sätt att spendera 5000kr på.

Summeringen:
Visuellt 5/5
Akustiken 2,5/5
Lugnet i rummet 4/5
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Skulle behöva ett gott råd/tips om en bra instegsförstärkare. Förstärkaren i min lilla anläggning som är kopplad till datorn har börjat krångla. Den matar inte ut ström i samma mängd till vänster och höger kanal vid start. Ibland är en kanal helt död, ibland bara lägre än den andra. Ett varierande antal av/på brukar lösa det hela men det är jäkligt störande och jag är aldrig helt säker på att det är korrekt balans mellan kanalerna. När den väl funkar som den ska låter den riktigt bra med mina små KEF-högtalare, oavsett om jag kör CD-spelaren eller från datorn via ett M-Audio Delta ljudkort. Typiskt det lite torrare (naturligare?) brittiska ljudet.
Cambridge 2023-03-20 (+ Kef).jpg


Frågan är alltså vad jag borde ersätta den med som inte kostar skjortan? Dom få bra instegsförstärkare jag hittat verkar ligga runt 5k, Denon t ex, vilket jag kan leva med. Gillar inte ljudet i NAD, bara så att ni vet. Har försökt hitta något begagnat på Blocket men där finns ju bara hemmabioprylar eller riktigt dyra saker. Det var lättare förr när det fanns hur mycket som helst att välja på ... :banghead:
 
Senast ändrad:

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Skulle behöva ett gott råd/tips om en bra instegsförstärkare. Förstärkaren i min lilla anläggning som är kopplad till datorn har börjat krångla. Den matar inte ut ström i samma mängd till vänster och höger kanal vid start. Ibland är en kanal helt död, ibland bara lägre än den andra. Ett varierande antal av/på brukar lösa det hela men det är jäkligt störande och jag är aldrig helt säker på att det är korrekt balans mellan kanalerna. När den väl funkar som den ska låter den riktigt bra med mina små KEF-högtalare, oavsett om jag kör CD-spelaren eller från datorn via ett M-Audio Delta ljudkort. Typiskt det lite torrare (naturligare?) brittiska ljudet.
Cambridge 2023-03-20 (+ Kef).jpg


Frågan är alltså vad jag borde ersätta den med som inte kostar skjortan? Dom få bra instegsförstärkare jag hittat verkar ligga runt 5k, Denon t ex, vilket jag kan leva med. Gillar inte ljudet i NAD, bara så att ni vet. Har försökt hitta något begagnat på Blocket men där finns ju bara hemmabioprylar eller riktigt dyra saker. Det var lättare förr när det fanns hur mycket som helst att välja på ... :banghead:
Om du bredda sökningen lite så finns hifishark. Annars så är beggat från tradera eller blocket, ibland kan det finnas något på Facebook market men då ska man ha tur.

Du har även rehifi och hifi Göteborg som säljer beg prylar.
 
Senast ändrad:

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Skulle behöva ett gott råd/tips om en bra instegsförstärkare. Förstärkaren i min lilla anläggning som är kopplad till datorn har börjat krångla. Den matar inte ut ström i samma mängd till vänster och höger kanal vid start. Ibland är en kanal helt död, ibland bara lägre än den andra. Ett varierande antal av/på brukar lösa det hela men det är jäkligt störande. När den väl funkar som den ska låter den riktigt bra med mina små KEF-högtalare, oavsett om jag kör CD-spelaren eller från datorn via ett M-Audio Delta ljudkort. Typiskt det lite torrare (naturligare?) brittiska ljudet.
Cambridge 2023-03-20 (+ Kef).jpg


Frågan är alltså vad jag borde ersätta den med som inte kostar skjortan? Dom få bra instegsförstärkare jag hittat verkar ligga runt 5k, Denon t ex, vilket jag kan leva med. Gillar inte ljudet i NAD, bara så att ni vet. Har försökt hitta något begagnat på Blocket men där finns ju bara hemmabioprylar eller riktigt dyra saker. Det var lättare förr när det fanns hur mycket som helst att välja på ... :banghead:
Jag tycker inte att du skall avfärda hembiorecievers. Själv har jag levt med en Denon AVR 3805 i över 10 år. Den är fantastisk. Har jämfört den med riktigt bra slutsteg, försteg, förstärkare och mono-block och inget låter bättre hittills. En sådan kan man få för ett par tusenlappar... Finns dock många hembioprylar som låter skit också.


Edit. Här en gammal lista med prylar som skall vara bra.

 

laketwig

Patek
2-Faktor
Om du bredda sökningen lite så finns hifishark. Annars så är beggat från tradera eller blocket, ibland kan det finnas något på Facebook market men då ska man ha tur.

Tackar men jag är nog färdig med Cambridge. Grymt prisvärda när dom funkar men det här är nummer två. Den första hade liknande balansproblem mellan kanalerna men som tur var gick det på garanti.

Jag tycker inte att du skall avfärda hembiorecievers. Själv har jag levt med en Denon AVR 3805 i över 10 år. Den är fantastisk. Har jämfört den med riktigt bra slutsteg, försteg, förstärkare och mono-block och inget låter bättre hittills. En sådan kan man få för ett par tusenlappar... Finns dock många hembioprylar som låter skit också.


Edit. Här en gammal lista med prylar som skall vara bra.


Du har givetvis en poäng, men jag är nog ute efter en enkel men bra förstärkare. Mindre som kan krångla och tar inte så mycket plats.

Har ju en viss förkärlek för Denon, vilket min stora anläggning är ett bevis för ... ;)
Denon 2023-03-20 (+ Sony).jpg
 

cycleMagnus

Panerai
Skulle behöva ett gott råd/tips om en bra instegsförstärkare. Förstärkaren i min lilla anläggning som är kopplad till datorn har börjat krångla. Den matar inte ut ström i samma mängd till vänster och höger kanal vid start. Ibland är en kanal helt död, ibland bara lägre än den andra. Ett varierande antal av/på brukar lösa det hela men det är jäkligt störande och jag är aldrig helt säker på att det är korrekt balans mellan kanalerna. När den väl funkar som den ska låter den riktigt bra med mina små KEF-högtalare, oavsett om jag kör CD-spelaren eller från datorn via ett M-Audio Delta ljudkort. Typiskt det lite torrare (naturligare?) brittiska ljudet.
Cambridge 2023-03-20 (+ Kef).jpg


Frågan är alltså vad jag borde ersätta den med som inte kostar skjortan? Dom få bra instegsförstärkare jag hittat verkar ligga runt 5k, Denon t ex, vilket jag kan leva med. Gillar inte ljudet i NAD, bara så att ni vet. Har försökt hitta något begagnat på Blocket men där finns ju bara hemmabioprylar eller riktigt dyra saker. Det var lättare förr när det fanns hur mycket som helst att välja på ... :banghead:
NuPrime digitala steg, jag har två, neutrala, små och spar el.
Ida-6, Ida-8 eller om du hittar Ida-16.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Skulle behöva ett gott råd/tips om en bra instegsförstärkare. Förstärkaren i min lilla anläggning som är kopplad till datorn har börjat krångla. Den matar inte ut ström i samma mängd till vänster och höger kanal vid start. Ibland är en kanal helt död, ibland bara lägre än den andra. Ett varierande antal av/på brukar lösa det hela men det är jäkligt störande och jag är aldrig helt säker på att det är korrekt balans mellan kanalerna. När den väl funkar som den ska låter den riktigt bra med mina små KEF-högtalare, oavsett om jag kör CD-spelaren eller från datorn via ett M-Audio Delta ljudkort. Typiskt det lite torrare (naturligare?) brittiska ljudet.
Cambridge 2023-03-20 (+ Kef).jpg


Frågan är alltså vad jag borde ersätta den med som inte kostar skjortan? Dom få bra instegsförstärkare jag hittat verkar ligga runt 5k, Denon t ex, vilket jag kan leva med. Gillar inte ljudet i NAD, bara så att ni vet. Har försökt hitta något begagnat på Blocket men där finns ju bara hemmabioprylar eller riktigt dyra saker. Det var lättare förr när det fanns hur mycket som helst att välja på ... :banghead:
Nu kanske du inte gillar det här eftersom du redan bestämt dig för att söka nytt, men jag känner igen problemet. Det brukar lösa sig med en ditt 556 i balansen och att klippa av högtalarkablarna och göra nya anslutningar.
 
Topp