• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

De där med att mäta upp rummet har jag inte gjort. Har inte utrustning för det heller men kan redan med bara öronen uppfatta att de behövs mer dämpning. Så för min del blir det lite trail and error. Väldigt lätt att bara inte hänga upp en egengjord om de skulle bli för mycket.
Absolut! Viktigt att ha i åtanke är ju att det ska vara hyfsat dämpat inom hela hörbara frekvensomfånget. Det är exempelvis lätt att överdämpa höga frekvenser men ha problem längre ner i frekvens.

Men örona duger gott länge... Det är bara när man blir knäpp man behöver mäta :D

Absolut! Viktigt att ha i åtanke är ju att det ska vara hyfsat dämpat inom hela hörbara frekvensomfånget. Det är exempelvis lätt att överdämpa höga frekvenser men ha problem längre ner i frekvens.

Men örona duger gott länge... Det är bara när man blir knäpp man behöver mäta :D
Jag köper absolut det du säger :) dagen jag kommer i kontakt med en ljudnörd i min närhet får den gärna komma och mäta :p

• Like
Reactions: joF
På tal om nörderiet. Nu får ni riktiga audiofiler blunda med öronen.

Jag kör idag supra classic 2,5mm2 på lösmeter och bara tvinnat kablarna i terminalerna. Tänkte väl ev kosta på mig några fabriksterminerade instegskablar. Behöver 2st 2,5m. Tänker typ max 1000kr.

Tips där? Det är klart jag skulle kunna köpa lösa bananer och skruva i själv men då ser jag inte riktigt vinsten iom att de fortfarande är lös kabel som skruvas fast men i bananen istället för terminal.

Bortkastade pengar? Någon som har nått liggandes för en billig peng?

Senast ändrad:
På tal om nörderiet. Nu får ni riktiga audiofiler blunda med öronen.

Jag kör idag supra classic 2,5mm2 på lösmeter och bara tvinnat kablarna i terminalerna. Tänkte väl ev kosta på mig några fabriksterminerade instegskablar. Behöver 2st 2,5m. Tänker typ max 1000kr.

Tips där? Det är klart jag skulle kunna köpa lösa bananer och skruva i själv men då ser jag inte riktigt vinsten iom att de fortfarande är lös kabel som skruvas fast men i bananen istället för terminal.

Om du vill prova att köpa dyrare kablar skulle jag letat begagnat på typ Hifitorget.se eller så. Det är ofta dåligt andrahandsvärde så där kan du spara några spänn.
Nu har jag själv dålig koll eftersom jag inte är "kabeltroende" mer än att de ska ha någorlunda rätt egenskaper rent fysikaliskt så jag kör Supra Ply till både toppar och basar (Ino i16s+profundus X-4 basar). Det funkar alldeles utmärkt.
Jag höll tidigare i mitt hifiliv på och köpte dyra kablar och andra tillbehör i tron om att allt blev mycket bättre ju dyrare grejer jag handlade. Till slut insåg jag att jag mest bara lurade mig själv till att tro att det blev bättre. Ofta lät det annorlunda med tex dyrkablar från Nordost, men lät det bättre? Ingen aning. En vacker dag gjorde jag slag i saken och köpte Inoprylar och då ramlade allt bara på plats... Efter några turer och uppgraderingar i modellstegen så är jag framme och har sen den dagen slutat fundera på nästa pryl. Köper bara nytt när nåt går sönder eller behöver moderniseras. Otroligt skönt!

Men oavsett - vill du köpa nya kablar så go for it. Det kan ju om inte annat vara kul att prova och i de prisklasserna du pratar om så riskerar du ju inget. Köp begagnat så kan du säkert sälja vidare för ungefär samma pengar. Rapportera gärna dina intryck här om du får tag i nåt!

Du behöver inte skruva, dessa låser kabeln när du trycker in den. Bästa jag har haft.
844019-40.jpg

Senast ändrad:
Inte de sexigaste kablarna kanske men smidigt med singel till bi-wire. Högtalarbleck mellan terminaler är ju tydligen inge bra enligt The internetz.

Annars är dessa två i sikte.
Inte snyggast men mer kabelarea. Billig
Klart snyggare, mindre kabelarea. Dyrare

Fördelen med två sistnämnda är att jag kan köpa en likadan centerkabel också.

Inte de sexigaste kablarna kanske men smidigt med singel till bi-wire. Högtalarbleck mellan terminaler är ju tydligen inge bra enligt The internetz.

Kolla dessa. Pruta till typ 1200:- så kanske du får dem?

Är de lika safe som att handla via KS där? Helt novis att handla på det forumet och kan inte hitta nå referenser.

1200kr för dom skulle vara taget.
Det är nog inte som KS nej, men be om en bild på nånting annat som du bestämmer (typ en handskriven lapp) tillsammans med kablarna och ett sökbart nummer så är det säkert inga konstigheter.
Nu vet jag ju inte om han är prutbar men det är ju värt ett försök.

Det är nog inte som KS nej, men be om en bild på nånting annat som du bestämmer (typ en handskriven lapp) tillsammans med kablarna och ett sökbart nummer så är det säkert inga konstigheter.
Nu vet jag ju inte om han är prutbar men det är ju värt ett försök.
Sökbart nummer fanns så där ser det inget märkligt ut.

Får fundera lite, har man otur blir det bara pengar i sjön även om jag vill tro gott om folk. Därför jag gillar KS, finns mycket historik :)

Såg att de fanns fräsiga kablar som hette Xindak FS-1 på rehifi. Utanför min budget men coola. Jag tror även att de kan ordna terminerat från deras löpmeter.

Kan också vara ett alternativ. Nu blev de mycket att välja på och bestämma sig för :p

Dynavox uppfyller egentligen alla krav. Snygg, billig och kvaliten duger säkert för mig.

Ska suga lite på karamellen. Ev kanske de blir något beggat och bättre för några hundringar till.

Kolla dessa. Pruta till typ 1200:- så kanske du får dem?

Dom var sålda. Om jag ska förlita mig lite på att kablar ändå gör skillnad och inte välja de billigaste dynavox för 900 pix ligger Supra bra till med dessa. https://www.hifiexperience.se/produ...PSSnQHXscUsnmKFhj29_i_M2AyfDVOIwaAq0jEALw_wcB
Smidigt med byte från banan till spade den dagen något barn går bakom högtalarna och slår av bananerna. Ser ut att kosta kring 1500 för 3meters på dustin av alla ställen.

Men ska kolla runt lite mer på beggat av högre kvalitet för runt samma peng först. Det är ju inte som att jag står utan ljud för tillfället.

Har du fler tips mottages det gärna :)

Dom var sålda. Om jag ska förlita mig lite på att kablar ändå gör skillnad och inte välja de billigaste dynavox för 900 pix ligger Supra bra till med dessa. https://www.hifiexperience.se/produ...PSSnQHXscUsnmKFhj29_i_M2AyfDVOIwaAq0jEALw_wcB
Smidigt med byte från banan till spade den dagen något barn går bakom högtalarna och slår av bananerna. Ser ut att kosta kring 1500 för 3meters på dustin av alla ställen.

Men ska kolla runt lite mer på beggat av högre kvalitet för runt samma peng först. Det är ju inte som att jag står utan ljud för tillfället.

Har du fler tips mottages det gärna :)
Jag kör sådana här, mycket nöjd och vettigt pris.
Sök på van Damme.

Jag kör sådana här, mycket nöjd och vettigt pris.
Sök på van Damme.

Jag är rätt kluven till detta med kablar egentligen. Velar fram och tillbaka mellan dessa billiga och snygga.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavox-perfect-sound-terminerad-hogtalarkabel-stereopar.html

Till supra ply 3.4 combicon.

Tror inte jag kommer höra skillnad faktiskt.

Kör på Prosons HDMI till bägge TV-aparaterna/förstärkare här hemma, samt deras RCA och högtalarkabel till ena ljudanläggningen.
Absolut inget att klaga på! Upplever bra ljud och bild, kabeln är inte allt för "stel" och kvalitén upplevs som hög osv. Och så är det ju pluspoäng för att den är "snygg" med sin brun-svarta sleeve 😅

Det krävs bara koppar för att göra jobbet. Allt annat är bara filter
Ja alltså, jag vill ju inte vara kabeltroende då jag inte varit det förut. Men nu när setupen för musik närmar sig nypris kring 45 (jag har gett ungefär hälften) så känns det märkligt att inte lägga mer än 150 pix på högtalarsnören.

Supra känns ändå på en ok nivå av vad jag skulle vara villig att lägga på kablar med sina 1500kr. Har dock ett erbjudande om onödigt dyra begagnade kablar för några hundringar till som kittlar mest för att de känns som en bra deal. Estetisk vinner de dyrare kablarna med hästlängder också och kablarna kommer ju synas.

Någon som har erfarenhet av denna?
Köpte en då jag fick ett riktigt bra erbjudande…
Inte provat den ännu, men tänkt att ta med i båten o på utflykter etc…
A45B0555-B7DE-4F62-BCF8-BDC3C891108E.jpeg
Jag var och hälsade på en släktings unge som bor i studentlägenhet. Han kunde inte använda den bara för att det var så kraftig bas. Grannarna klagade. Jag visade honom att apple har en equlizer så han drog ner basen lite men den var ändå genomträngande.

Tillbaka
Topp