• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Moddar lite med Div småsaker dom skulle användas i billjud. ;)
Får se vad som kommer att användas^^

IMG_1322.png

//Simon

• Like
Reactions: bag
Är det någon som har en sån där korkmatta under skivan? Kostar inte många kronor men undrar om det gör någon skillnad? :)

Edit: har en matta av filt idag som följde med skivspelaren

Jag och en kompis gjorde faktiskt ett halvseriöst blindtest för några år sen mellan filt, kork, läder och den här:

Den vann på knockout, har legat på tallriken sen dess…

Hej,
Som nybörjare inom Hifi tänkte kolla med er här inne.
Jag fick av svärfar som är en tvättäkta audiofil ett par Respons högtalare (från Reidar Persson på Tjörn) som jag förstått är väldigt bra, det var iallafall en upplevelse att hälsa på och hämta upp dom i verkstaden där dom byggts.
Till detta fick jag även en Bladelius förstärkare. Idag kör vi musik via ett litet blåtandssytem kopplat till förstärkaren men jag har nu börjat titta på skivspelare.
Jag har också börjat förstå vilken djungel detta är och hur kostsamt det kan bli.

Skulle vara kul att se era setups som inspiration och få tips på schyssta skivspelare.
Ska jag köpa spelare med inbyggd RIAA eller köpa separat?
Av olika anledningar har jag möjlighet att köpa Rega och Pro-ject spelare, någon ni kan rekommendera?

Ropade in lite gammal hifi idag. Bäst var en Garrard Zero 100 S, resten kom på köpet. Läst att den skall vara väldigt underskattad och kunna låta fantastiskt. Snygg är den iallafall!

IMG_20220928_123509-01.jpeg

Till @jwh

Satsa på en gammal Thorens eller dylikt. Annars finns det fina gamla direktdrivna spelare med.

Absolut separat RIAA och en pickup som matchar bra med den samt tonarmen.

Ropade in lite gammal hifi idag. Bäst var en Garrard Zero 100 S, resten kom på köpet. Läst att den skall vara väldigt underskattad och kunna låta fantastiskt. Snygg är den iallafall!

IMG_20220928_123509-01.jpeg

Till @jwh

Satsa på en gammal Thorens eller dylikt. Annars finns det fina gamla direktdrivna spelare med.

Absolut separat RIAA och en pickup som matchar bra med den samt tonarmen.
Finns det något anledning till varför man föredrar separat RIAA?
Jag undviker gärna begagnade grejer, vill inte torska på att något är trasigt som jag sen måste lyckas byta osv.
Om du skulle länka en Thorens, upp till 10, vilken skulle du rekommendera då?
Får ju erkänna att jag ser mer till det estetiska vid valet än vad man kanske borde, men då jämför jag mig med min svärfar så har ingen bra referensram.

Finns det något anledning till varför man föredrar separat RIAA?
Jag undviker gärna begagnade grejer, vill inte torska på att något är trasigt som jag sen måste lyckas byta osv.
Om du skulle länka en Thorens, upp till 10, vilken skulle du rekommendera då?
Får ju erkänna att jag ser mer till det estetiska vid valet än vad man kanske borde, men då jämför jag mig med min svärfar så har ingen bra referensram.

Separat RIAA-steg brukar vara bättre helt enkelt.

Vill du inte köra vintage skulle jag gått på någon Pro-ject eller Rega i rätt prisklass. Pickup är viktigt.

• Like
Reactions: jwh
Hej,
Som nybörjare inom Hifi tänkte kolla med er här inne.
Jag fick av svärfar som är en tvättäkta audiofil ett par Respons högtalare (från Reidar Persson på Tjörn) som jag förstått är väldigt bra, det var iallafall en upplevelse att hälsa på och hämta upp dom i verkstaden där dom byggts.
Till detta fick jag även en Bladelius förstärkare. Idag kör vi musik via ett litet blåtandssytem kopplat till förstärkaren men jag har nu börjat titta på skivspelare.
Jag har också börjat förstå vilken djungel detta är och hur kostsamt det kan bli.

Skulle vara kul att se era setups som inspiration och få tips på schyssta skivspelare.
Ska jag köpa spelare med inbyggd RIAA eller köpa separat?
Av olika anledningar har jag möjlighet att köpa Rega och Pro-ject spelare, någon ni kan rekommendera?
Hade en Argon (Hifiklubben) för ett par år sedan med Ortofon pickup. Det är rebrandade Pro-ject spelare. Det var en enkel konstruktion men lät väldigt bra för pengarna och var enkel att hantera. Att uppgradera till en finare pickup gör ofta susen på även enklare spelare.

Senast ändrad:
Helt rätt! Pi60s.

Numera står det ett par pi120s där istället... Totalt makalösa högtalare.

171764DC-E00E-4E63-87AB-0F83D6CDA205.jpeg
När jag en vacker dag tröttnar på all elektronik och prylar runt mitt delade system så får det bli ett par sånadär, om Ingvar fortsatt håller på då.
Har du ett stort rum förresten?
Är det W104x som basar i dessa? 10-tummarna som även sitter i X-modulerna menar jag.

• Like
Reactions: joF
Jag kör ett par pi60s i vardagsrummet, och ett par piP vid datorn och ett par piPs i sovrummet. Sen ett par pr18 som inte används för tillfället. Alla köpt begagnade, två i faner och två i svart.
Känns som jag aldrig behöver tänka mer på uppgradering. Har Nuprime steg till de stora och litet till de små, och vid datorn en sån där minivariant på brik förstärkare.

När jag en vacker dag tröttnar på all elektronik och prylar runt mitt delade system så får det bli ett par sånadär, om Ingvar fortsatt håller på då.
Har du ett stort rum förresten?
Är det W104x som basar i dessa? 10-tummarna som även sitter i X-modulerna menar jag.
Exakt, valet föll på dessa på grund av deras enorma förmåga att leverera höga ljudtryck samt att det är en enkel, lättdriven tvåkanalare.

Har ett rätt stort rum. Undre våningen i huset är relativt öppet och det är där dom står. Fyller utrymmet väl med bara 30W rör :)

Det är dubbla åttatummare, samma membran som pi60s.

Exakt, valet föll på dessa på grund av deras enorma förmåga att leverera höga ljudtryck samt att det är en enkel, lättdriven tvåkanalare.

Har ett rätt stort rum. Undre våningen i huset är relativt öppet och det är där dom står. Fyller utrymmet väl med bara 30W rör :)

Det är dubbla åttatummare, samma membran som pi60s.
OK!
Då är det nog samma boomer som sitter i mina i16s.

Kan tänka mig att det rockar på bra.

Tillbaka
Topp