• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Ja alltså, jag vill ju inte vara kabeltroende då jag inte varit det förut. Men nu när setupen för musik närmar sig nypris kring 45 (jag har gett ungefär hälften) så känns det märkligt att inte lägga mer än 150 pix på högtalarsnören.

Supra känns ändå på en ok nivå av vad jag skulle vara villig att lägga på kablar med sina 1500kr. Har dock ett erbjudande om onödigt dyra begagnade kablar för några hundringar till som kittlar mest för att de känns som en bra deal. Estetisk vinner de dyrare kablarna med hästlängder också och kablarna kommer ju synas.
Supra är helt ok.
Kabelarea och vettigt utseende är aldrig fel.

På tal om nörderiet. Nu får ni riktiga audiofiler blunda med öronen.

Jag kör idag supra classic 2,5mm2 på lösmeter och bara tvinnat kablarna i terminalerna. Tänkte väl ev kosta på mig några fabriksterminerade instegskablar. Behöver 2st 2,5m. Tänker typ max 1000kr.

Tips där? Det är klart jag skulle kunna köpa lösa bananer och skruva i själv men då ser jag inte riktigt vinsten iom att de fortfarande är lös kabel som skruvas fast men i bananen istället för terminal.

Bortkastade pengar? Någon som har nått liggandes för en billig peng?
Jag är inte kabeltroende får jag väl börja med att säga, men jag förvånas av hur dåligt utformade många banankontakter är! Man vill ha kontakter som maximerar kontaktytan, men de flesta banankontakterna är utformade med en kärna som är tunnare än honkontakten och bleck som ska ligga an mot metallen i honkontakten. Det är endast i kontaktytan mellan bleckets yttersta punkt och honkontakten som strömmen går, och det blir en väldigt liten area!

Bra banankontakter enligt mig är ett slitsat rör som komprimeras något när det trycks in i honkontakten och då får kontaktyta längs hela längden och omkretsen = stor kontaktyta! Bäst är om man löder fast en kabel i dem som har samma ytterdiameter som banankontaktens innerdiameter.

Kort sagt; se till att du inte köper dyra kablar som har dåligt utformade banankontakter, det är bara pengar i sjön!

Slänger med en bild som exempel på bra utformning så ni förstår vilken typ jag pratar om :)
download.jpeg

Jag är inte kabeltroende får jag väl börja med att säga, men jag förvånas av hur dåligt utformade många banankontakter är! Man vill ha kontakter som maximerar kontaktytan, men de flesta banankontakterna är utformade med en kärna som är tunnare än honkontakten och bleck som ska ligga an mot metallen i honkontakten. Det är endast i kontaktytan mellan bleckets yttersta punkt och honkontakten som strömmen går, och det blir en väldigt liten area!

Bra banankontakter enligt mig är ett slitsat rör som komprimeras något när det trycks in i honkontakten och då får kontaktyta längs hela längden och omkretsen = stor kontaktyta! Bäst är om man löder fast en kabel i dem som har samma ytterdiameter som banankontaktens innerdiameter.

Kort sagt; se till att du inte köper dyra kablar som har dåligt utformade banankontakter, det är bara pengar i sjön!

Slänger med en bild som exempel på bra utformning så ni förstår vilken typ jag pratar om :)
download.jpeg
Missade citeringen.
Men dessa bananerna använder jag alltså. Riktigt bra passform och allt känns robust och bra.
Det är längesen nu, men jag vill minnas att jag köpt av Svalander en gång i tiden. Apropå kabeltroende - hos Svalander kan man hitta mycket mysko prylar! :artist:

Ja alltså, jag vill ju inte vara kabeltroende då jag inte varit det förut. Men nu när setupen för musik närmar sig nypris kring 45 (jag har gett ungefär hälften) så känns det märkligt att inte lägga mer än 150 pix på högtalarsnören.
Varför är det märkligt? :)
Jag har kört det jag har hemma, körde ena kanalen skarvad med sockerbit på ena kanalen ett tag.
Har du sett hur det ser ut i högtalaren? Är det svindyr finkabel där?

Jag köper att det kan vara för utseendet men att det skulle göra skillnad så någon gärna peka på blindtest.
Var det inte någon snubbe som skulle ge 10K USD till den som lyckades peka ut kabel X jämfört med en vanlig standard kabel, tror inte någon nappade.

Varför är det märkligt? :)
Jag har kört det jag har hemma, körde ena kanalen skarvad med sockerbit på ena kanalen ett tag.
Har du sett hur det ser ut i högtalaren? Är det svindyr finkabel där?

Jag köper att det kan vara för utseendet men att det skulle göra skillnad så någon gärna peka på blindtest.
Var det inte någon snubbe som skulle ge 10K USD till den som lyckades peka ut kabel X jämfört med en vanlig standard kabel, tror inte någon nappade.
Säkert snake oil. Har ingen aning hur mina sonus faber ser ut kabelmässigt inuti.

Min kollega som är något mer troende och dessutom byggt en förstärkare för medicinskt syfte som ex jobb hävdar iaf att en tillräcklig kabelarea och en vettig avskärmning gör skillnad. Bra kontakt också.

Däremot köper han inte mycket utav det andra fluffet. Tror han la typ 1500 på kablar för 10 år sedan och kör samma idag.

Säkert snake oil. Har ingen aning hur mina sonus faber ser ut kabelmässigt inuti.

Min kollega som är något mer troende och dessutom byggt en förstärkare för medicinskt syfte som ex jobb hävdar iaf att en tillräcklig kabelarea och en vettig avskärmning gör skillnad. Bra kontakt också.

Däremot köper han inte mycket utav det andra fluffet. Tror han la typ 1500 på kablar för 10 år sedan och kör samma idag.
Skärmning är väl inte direkt livsviktigt på högtalarkabet. På signalkablar så är det nog däremot viktigt på riktigt.

Area och bra kontakt är däremot bra att ha.

Japp. Nästa steg i galenskapen är väl just bättre signalkabel.

Men först högtalarkabel. Ett snake oil steg i taget :p

Du sysslar ju inte helt med ormolja.
Ska du däremot syssla med det så bör du skaffa dig ett gäng kabellyftare.
Ren koppar till kablar är så bra det kan bli. Ska man lägga till lite impedans och ”spolar” så är det vettigare att fixa delningsfiltret först.
Du verkar ju bara vara ute efter en fin kabel.

Du sysslar ju inte helt med ormolja.
Ska du däremot syssla med det så bör du skaffa dig ett gäng kabellyftare.
Ren koppar till kablar är så bra det kan bli. Ska man lägga till lite impedans och ”spolar” så är det vettigare att fixa delningsfiltret först.
Du verkar ju bara vara ute efter en fin kabel.
Hehe nej så är det väl. Sen snackar vi ju inte om att jag ska lägga en förmögenhet på kablar.

Mer att de precis som du säger vore trevligt en någonting som ser hyfsat snyggt ut och färdigterminerat med god kontakt. Redan där är runt en tusing på de billigaste. Så lite marginal upp går ju att kika på om det blir/hörs/känns bättre :)

Någon som lyssnat på "Morel Octave 6" stativare? Fick lyssnat i butik och blev rejält imponerad! Överväger om det får bli vad årets återbäring får gå till 😂

Frågar här ☺️
Ingen expert (långt ifrån) men uppskattar bra ljud. Har en B&O anläggning från 80-talet som jag är fantastiskt nöjd med ljudmässigt. Men lite daterad som ni vet 🫤
Nu ska jag flytta och tänker det vore dags med en uppdatering.
Inte ute efter något märke eller någon prestige. Utan bara bra ljud.
Några bra förslag?
Vardagsrum 30m2

Frågar här ☺️
Ingen expert (långt ifrån) men uppskattar bra ljud. Har en B&O anläggning från 80-talet som jag är fantastiskt nöjd med ljudmässigt. Men lite daterad som ni vet 🫤
Nu ska jag flytta och tänker det vore dags med en uppdatering.
Inte ute efter något märke eller någon prestige. Utan bara bra ljud.
Några bra förslag?
Vardagsrum 30m2
Neat Iota och två REL T-zero
En Naim Uniti Atom som förstärkare.

För att inte vara kabeltroende egentligen gick det lite överstyr. Lyckades få tag i dessa beggade för en dryg femhunka mer än jag tänkt lägga på Supra kablarna och då fick de gå. Gött med bi-wire så slipper jag fnula med högtalarbleck och hur man ska koppla terminaler hit och dit.

Nu förväntar jag mig att de lyfter ljudet som om de vore vävda av änglavingar och kyssta av gud
20230424_171415.jpg

Senast ändrad:
Extremt "kliva av" bananer vänligt bakom högtalarna nu 😬 Bara hoppas man slipper det.

Ljudet då? Möjligen något klarare men kan lika väl vara placebo. Hade jag köpt de nytt för 8 papp hade det knutit sig i magen. Nu känns det ändå bra för 2.

Next up, nya signalkablar. Kikar lite på Audioquest evergreen. Såg nått youtubeklipp där en riktig hifi-nörd dissikerade 4st av de olika prisklasserna där alla 3 av de billigare såg identiska ut inuti.

Efter signalkablar så vet jag att begränsningen ligger i det faktum att det är min marantz sr5013 som är den begränsande faktorn för bättre ljud ur hårdvaran. Men har inte plats för dedikerat hifi och de används mest som hemmabio. Så den kommer få leva vidare.

Tycker ändå ljudet ur den DAC som finns i receivern är trevligt att lyssna till. med emotiva slutsteget är det inga bekymmer att driva frontarna fullt ut heller.

Så fokus får bli på att snickra ihop lite egna akustikpaneler till övriga väggar.
20230427_133014.jpg

Senast ändrad:
Det fick bli så att dessa fick följa med hem..!

Morel Octave 6 "limited edition" book shelf.
Är helt fascinerad över hur såpass "små" högtalare kan låta så här bra! 😍

Pianolack är dock helt hopplöst att göra rättvisa i skenet från takbelysningen
20230428_000243.jpg

Nästa steg i det mystiska träsket kablar. Någon här som har erfarenhet av lite olika rca kablar?

Jag är medveten om att det inte kommer göra någon enorm förändring men tänker att de kan vara skönt att ha nånting lite bättre. Idag sitter det en tunn och lång rackare bakom allt.

Jag skulle klara mig med en 75cm lång.
Har just nu dessa tre som alternativ jag kikar på. Och intressant i ungefär den ordningen också.

1. QED 1m

2. Chord 1m

3. Audioquest 1m (finns på amazon för 600kr)

Nästa steg i det mystiska träsket kablar. Någon här som har erfarenhet av lite olika rca kablar?

Jag är medveten om att det inte kommer göra någon enorm förändring men tänker att de kan vara skönt att ha nånting lite bättre. Idag sitter det en tunn och lång rackare bakom allt.

Jag skulle klara mig med en 75cm lång.
Har just nu dessa tre som alternativ jag kikar på. Och intressant i ungefär den ordningen också.

1. QED 1m

2. Chord 1m

3. Audioquest 1m (finns på amazon för 600kr)
Köp den finaste. Jag tror att alla tre kablar är tillräckligt skärmade.

Finaste som i vilken då? De kommer ju inte synas sen ändå :p

Det som jag tycker talar mest för qed är att de skriver ut alla mätningar på kabeln. De gör man väl ogärna om värdena ser dåliga ut.
Jag kör mycket QED hemma. Estetiskt tilltalande, hög byggkvalite, tekniskt kompetenta (även om det så klart är svårt att detektera skillnader i ljudet, däremot elektriska skillnader går att hitta med mätinstrument ).

Mätningar kan göras på olika sätt med olika villkor.
Hade jag varit orolig för eventuell kvalitet så hade jag gått på Chord.
Den är dyrast på 850 pix för 1m men så kan de ju vara.
Jag kör mycket QED hemma. Estetiskt tilltalande, hög byggkvalite, tekniskt kompetenta (även om det så klart är svårt att detektera skillnader i ljudet, däremot elektriska skillnader går att hitta med mätinstrument ).
Duger QED för dig duger det garanterat gott för mig även om jag fattar att du antagligen kör några nivåer upp mot den jag länkade.

Om jag vill åt nånting är det väl något klarare ljud och mer diskant. Bas finns redan så det räcker och blir över.

Jag är fullt medveten om att det troligen inte gör stor skillnad med någon rca men om det finns vedertaget att en viss rca kabel gör ovanstående så vill jag ju välja den :)

• Like
Reactions: joF
Den är dyrast på 850 pix för 1m men så kan de ju vara.

Duger QED för dig duger det garanterat gott för mig även om jag fattar att du antagligen kör några nivåer upp mot den jag länkade.

Om jag vill åt nånting är det väl något klarare ljud och mer diskant. Bas finns redan så det räcker och blir över.

Jag är fullt medveten om att det troligen inte gör stor skillnad med någon rca men om det finns vedertaget att en viss rca kabel gör ovanstående så vill jag ju välja den :)
Jag har fått ett av mina största haksläpp inom hifi just genom att en RCA-kabel byttes. Jag och en kompis var i en hifi-butik i Gbg och provlyssnade nåt. Killen som demade bad att få pausa lite för han skulle fixa nåt. Det han gjorde var att byta ut den lite billigare kabeln som satt mellan cd-förstärkare mot en Nordost i 20k-klassen. Det ändrade väldigt mycket vill jag minnas och vi bara glodde på varandra i förvåning.
Om det blev bättre? Förmodligen upplevde vi det så, men framförallt blev det annorlunda.
Kontentan är att signalkablar absolut kan påverka ljudet. Men som vanligt - vad är bättre och vad är bara annorlunda?…

Jag har fått ett av mina största haksläpp inom hifi just genom att en RCA-kabel byttes. Jag och en kompis var i en hifi-butik i Gbg och provlyssnade nåt. Killen som demade bad att få pausa lite för han skulle fixa nåt. Det han gjorde var att byta ut den lite billigare kabeln som satt mellan cd-förstärkare mot en Nordost i 20k-klassen. Det ändrade väldigt mycket vill jag minnas och vi bara glodde på varandra i förvåning.
Om det blev bättre? Förmodligen upplevde vi det så, men framförallt blev det annorlunda.
Kontentan är att signalkablar absolut kan påverka ljudet. Men som vanligt - vad är bättre och vad är bara annorlunda?…
Återstår att se om jag upplever samma sak då. Jag tyckte ljudet blev något klarare av mina nya högtalarkablar.

Går det att krama ur ännu lite mer klarhet och diskant med ett par bättre signalkablar är det värt de.

Hallå kära audiophiler :)

Tänkte kolla här om någon är intresserad före jag säljer på annat håll.
Jag har en Allo’s DigiOne på en Raspberry Pi:

IMG_7810.jpeg
IMG_7811.jpeg

Den har just nu installerat OS för att köras som en Roon endpoint. Kan behövas uppdateras vilket görs på någon minut via usb.

Minns inte riktigt vad det kostar men gissar på ca +2000:-

Så halva priset (plus eventuell frakt) är väl ett bra KS-pris?

Hallå kära audiophiler :)

Tänkte kolla här om någon är intresserad före jag säljer på annat håll.
Jag har en Allo’s DigiOne på en Raspberry Pi:

IMG_7810.jpeg
IMG_7811.jpeg

Den har just nu installerat OS för att köras som en Roon endpoint. Kan behövas uppdateras vilket görs på någon minut via usb.

Minns inte riktigt vad det kostar men gissar på ca +2000:-

Så halva priset (plus eventuell frakt) är väl ett bra KS-pris?
Alltså efter att ha läst texten förstår jag fortfarande inte riktigt vad den gör?

Är det där motsvarighet till att använda en dator att spela upp musiken ifrån?

Tillbaka
Topp