Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
Just denna som jag har byggt ihop är en digital transport för Roon som skickar data utan jitter digitalt och sedan in i DAC.
Så du behöver Roon mjukvara för att spela/skicka allt med denna.
Så det är en transport som "låter" väldigt bra pga ren signal utan jitter (så gott det går).
Just denna som jag har byggt ihop är en digital transport för Roon som skickar data utan jitter digitalt och sedan in i DAC.
Så det är en transport som "låter" väldigt bra pga ren signal utan jitter (så gott det går).
Ok jag hänger fortfarande inte riktigt med men denna typ av pryl riktar sig nog helt enkelt inte till mig så du ska inte behöva förklara allt. Tar nyfikenheten över får jag googla
Efter den omfattande nerddisskussionen om kablars påverkan på ljudet kan det vara på plats med lite Lo-Fi, där musikupplevelsen är viktigare än kvaliteten på ljudet.
Jag minns när jag första gången hörde stereo. LP'n var The Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold as Love (1968) och den förändrade för alltid mitt musikliv.
När den här skivan gavs ut var jag 14 år. Musikintresset hade jag redan då men jag hade ingen vidare koll på ljudprylar. Musiken kom oftast från en transistorradio som sprakade pga dåliga batterier eller via min 4-spårs Dux rullbandspelare, oftast inspelat via mikrofon från samma sprakande radio. Min far (frid över hans minne) hade ingen koll på ljudprylar heller men bättre ekonomiska resurser. Hans farbror hade dessutom en radio & TV-affär, så även om han hade dålig koll fick han bra priser på grejorna han köpte. Vid den här tiden hade han en med den tidens mått mätt en rätt skaplig radio ståendes i bokhyllan i vardagsrummet, dvs en sån här:
Om jag minns rätt var väl Arena ett systermärke till dom redan då lite mera kända och dyrare B&O, dvs lite som Tudor och Rolex idag. Till Arenaradion hade han en billig Dual skivspelare inkopplad via en 5-polig DIN-kontakt. Själv hade jag bara en bunt singlar och några EP'n, men flera av mina polare hade lite LP-skivor som jag ibland fick låna någon enstaka av. Någon gång under 1968 hade jag turen att få låna den här skivan av en kompis. Glad i hågen sprang jag hem, satte mig på en stol framför min fars radio och började spela LP'n. Lät väl sådär tyckte jag men man måste ju höra hela i alla fall. Medans jag satt där och lyssnade studerade jag alla tryckknapparna på radion. Dom flesta visste jag vad dom var till för men funderade över vad den där knappen märkt STEREO gjorde (nummer två från vänster)? Lika bra att prova och med en knapptryckning förändrades mitt liv. Musiken som tidigare hade varit ganska platt och tråkig exploderade nu ur dom två inbyggda högtalarna, dessutom med olika ljud från respektive högtalare. Helt fascinerad började jag om från början av skivan. Första spåret, EXP, är inte en vanlig låt utan bara en lek med hans gitarr och häftiga stereoeffekter, dvs en perfekt introduktion till stereons magiska värld. Jag lyssnade nog på hela skivan fem gånger på raken för att inte missa något i min nyupptäckta värld. Då skivan dessutom kan vara hans bästa, med underbara spår som t ex Little Wing och Bold as Love, tålde även musiken upprepade spelningar.
Ni som tillhör senare generationer kanske har svårt att förstå vilken effekt detta hade på mitt musikintresse. Om ni beroende på utrustning har möjligheten, lyssna ett bra tag på en skiva i mono för att sen koppla över till stereo mitt i en låt. Då inser ni skillnaden men kom ihåg att hela min musikvärld hade varit i mono fram tills jag tryckte på den där knappen ...
PS.
Oavsett om min far var medveten om stereo eller inte spelade det ingen roll för honom, då han var döv på ett öra sen en olycka i tidiga år.
Tror de flesta system mår bra av basstöd. Handlar nog mest om en inställningsfråga och placering i rum, akustik. Skall väl iofs helst vara två subwoofers. Du har väl iofs ganska feta basar i dina högtalare
Tror de flesta system mår bra av basstöd. Handlar nog mest om en inställningsfråga och placering i rum, akustik. Skall väl iofs helst vara två subwoofers. Du har väl iofs ganska feta basar i dina högtalare
Immersed in innovation and elegance, Sonus faber's premium audio solutions feature signature speakers and audio systems crafted with timeless Italian design.
Så med subben igång blir det för mycket och eftersom jag har en sån kan man placera ljudet vid musiklyssning. Skulle gärna ha dubbla men den har utgått och jag har fasen inte plats för två så stora som vi bor idag
Har fått ljuddämpa gardinstängerna i vardagsrummet för när man kikar film när jag bytte till Svs subben
Immersed in innovation and elegance, Sonus faber's premium audio solutions feature signature speakers and audio systems crafted with timeless Italian design.
Så med subben igång blir det för mycket och eftersom jag har en sån kan man placera ljudet vid musiklyssning. Skulle gärna ha dubbla men den har utgått och jag har fasen inte plats för två så stora som vi bor idag
Har fått ljuddämpa gardinstängerna i vardagsrummet för när man kikar film när jag bytte till Svs subben
Förstår precis vad han pratar om då min förra sub var väl över 10år gammal 10" budget-sub som enligt spec skulle gå ner till 25hz och på 150w.
Precis allt blev mycket bättre med den nya subben på 500w och ner till 16hz. Jag vet att 16hz inte är hörbart med mänskliga örat men dra åt helsike vad kroppen kan känna trycket.
Det finns en scen i filmen 1917 där han mot slutet går bland skyttegravar för att sedan springa ut på öppet fält.
Jag såg denna film med min gamla sub sen när den nya kom kollade vissa valda scener igen. Det var helt sjukt vilken skillnad. Man kände verkligen ljudet. På just den scen jag menar så måste ljudet vara under 20hz en lång stund då de blir som en vibrerande känsla i hela rummet men man hör inte basen tills helvetet bryter lös.
När de kommer till musik och få till det bra med en sub är jag övertygad att man behöver ha möjlighet att flytta runt grejerna och mäta sig fram till att allt lirar ordentligt ihop. Mao ett dedikerat rum/utrymme och inte det gemensamma vardagsrummet
När de väl lirar ihop är det säkert trevligt dock.
Förstår precis vad han pratar om då min förra sub var väl över 10år gammal 10" budget-sub som enligt spec skulle gå ner till 25hz och på 150w.
Precis allt blev mycket bättre med den nya subben på 500w och ner till 16hz. Jag vet att 16hz inte är hörbart med mänskliga örat men dra åt helsike vad kroppen kan känna trycket.
Det finns en scen i filmen 1917 där han mot slutet går bland skyttegravar för att sedan springa ut på öppet fält.
Jag såg denna film med min gamla sub sen när den nya kom kollade vissa valda scener igen. Det var helt sjukt vilken skillnad. Man kände verkligen ljudet. På just den scen jag menar så måste ljudet vara under 20hz en lång stund då de blir som en vibrerande känsla i hela rummet men man hör inte basen tills helvetet bryter lös.
När de kommer till musik och få till det bra med en sub är jag övertygad att man behöver ha möjlighet att flytta runt grejerna och mäta sig fram till att allt lirar ordentligt ihop. Mao ett dedikerat rum/utrymme och inte det gemensamma vardagsrummet
När de väl lirar ihop är det säkert trevligt dock.
Kan förstå att en sub kan addera till fysisk känsla när man tittar på film men jag har aldrig förstått behovet när man lyssnar på musik. I alla fall inte om man har ett par skapliga högtalare och inte bokhyllevarianten av minsta storlek. Har aldrig saknat bas i mina Dali 18 Mk II. Två 8" i varje, i separata kammare med egna basreflexportar på baksidan. Dom lät dock inte alls lika bra hemma som i affären, då min dåvarande Sansui inte levererade tillräckligt med ström. Efter ett snabbt byte till min nuvarande Denon PMA 1520 låter dom perfekt, men tyvärr går det inte att få till placeringen lika bra som i mitt förra hus. Frun har invändningar ...
Kör faktiskt bi-wiring, mest för att jag fick ett bra pris på en vettig kabel när jag var i England för många år sedan.
Har fått en rejäl nytändning på musiklyssnandet sen jag införskaffade de nya högtalarna (Morel Octave 6 LE bookshelf)!
Nu blir det att man fastnar nästintill varje kväll och bara njuter av musik innan man går och lägger sig!
Nu är det nästa "problem" att jag vet att min hemmabio-receiver (Yamaha RX-V4A, låter dock förvånansvärt bra!) inte på långa vägar är optimal för att plocka ut det bästa ur högtalarna, så man funderar på en separat stereoförstärkare frampå...
Ang. Sub så har jag också med de nya högtalarna börjat att allt som oftast stänga av min (gammal Heco Elan 30a) när jag ska lyssna på musik. Om jag inte känner för att få lite extra tryck, men oftast känns det faktiskt överflödigt.
Har fått en rejäl nytändning på musiklyssnandet sen jag införskaffade de nya högtalarna (Morel Octave 6 LE bookshelf)!
Nu blir det att man fastnar nästintill varje kväll och bara njuter av musik innan man går och lägger sig!
Nu är det nästa "problem" att jag vet att min hemmabio-receiver (Yamaha RX-V4A, låter dock förvånansvärt bra!) inte på långa vägar är optimal för att plocka ut det bästa ur högtalarna, så man funderar på en separat stereoförstärkare frampå...
Ang. Sub så har jag också med de nya högtalarna börjat att allt som oftast stänga av min (gammal Heco Elan 30a) när jag ska lyssna på musik. Om jag inte känner för att få lite extra tryck, men oftast känns det faktiskt överflödigt.
Precis de du beskriver är varför jag pungade ut extra pengar när jag köpte min 7.2 receiver från marantz (sr5013). Att den har pre-outs så man kan koppla på externt slutsteg vilket jag på senare dagar också gjort nu.
Visst, skulle jag fokuserat på dedikerad musikanläggning är ju inte en receiver de bästa då det blir dess DAC som används och ska man bara lyssna musik finns de bättre grejer. Men att just kunna koppla på ett externt slutsteg var trevligt för min del.
Ser dock att precis som allt annat i världen kostar marantz motsvarighet till min "gamla" 7.2 numera 15 papp! Jag köpte min för 8500kr när det var fjolårets modell. Den nya heter cinema 60
Precis de du beskriver är varför jag pungade ut extra pengar när jag köpte min 7.2 receiver från marantz (sr5013). Att den har pre-outs så man kan koppla på externt slutsteg vilket jag på senare dagar också gjort nu.
Visst, skulle jag fokuserat på dedikerad musikanläggning är ju inte en receiver de bästa då det blir dess DAC som används och ska man bara lyssna musik finns de bättre grejer. Men att just kunna koppla på ett externt slutsteg var trevligt för min del.
Ser dock att precis som allt annat i världen kostar marantz motsvarighet till min "gamla" 7.2 numera 15 papp! Jag köpte min för 8500kr när det var fjolårets modell. Den nya heter cinema 60
Ja priserna sticker snabbt iväg
Är nöjd med Yamaha'n i övrigt, så lutar mer mot en separat stereoförstärkare i mitt fall.
Halvjobbigt att byta kablar i högtalarna varje gång bara, men det är ju ett i-landsproblem!
Idag kom jag äntligen till skott att byta ut min signalkabel från den enklare System One jag fick med till slutsteget.
Nu sitter där istället Nordost blue angel. Någon äldre variant från dom som jag fick möjlighet att köpa från Rehifi precis som mina Audioquest Rocket 33 bi-wire kablar.
Jag vill ju egentligen inte vara kabeltroende och med högtalarkablarna var det lite svårt att avgöra om de var skillnad eller placebo. Tyckte ändå det blev bättre.
Men nu när vi kommer till signalkablar från Nordost då? Ja om denna skillnad jag upplever endast är placebo är det fasen den bästa placebo jag upplevt.
Tycker direkt jag upplever att den släpper fram diskanten mer på ett för mig positivt sätt då mina Sonus faber, marantz (blir bara DAC som används iom extern steg) Emotiva steg är åt de varmare hållet.
Det blev på någonvis mer balans i ljudet och jag upplever iaf att jag fick fram de där sista lilla diskanten och topparna jag saknade.
Har en riktig nybörjarfråga vad gäller Hi-Fi och dylikt och om liknande frågor redan besvarats får ni mer än gärna hänvisa till tidigare svar!
Jag har en Harman Kardon onyx Studio 7 som jag använder flitigt, men mest som "stationär" högtalare. Jag har funderat på att köpa ytterligare en likadan då de är väldigt billiga nu när 8 släppts för att få mer "stereoljud". Om jag köper en till kommer de ju användas ännu mindre som bärbara högtalare och mer stationärt. Min fråga är därför om det finns några bra alternativ (stereo) i prisklassen 3-5k eller om jag med den budgeten lika gärna kan köpa en onyx till? Gör inget om det är begagnat och då jag bor i relativt liten lägenhet behöver det inte vara allt för häftiga grejer. Användningsområdet är för övrigt musik och nån enstaka film då och då.
Farsan hade fått ett enklare Riaa-steg från Dynavox över som jag fick ta över.
Ingen monumental skillnad mot det inbyggda steget i skivspelaren (Teac TN-300) när jag teskörde med Pink Floyds "The division Bell", men viss förbättring märks allt!
Och alltid kul med fler/nya prylar
Om jag vill köra skivspelare utan högtalare, med endast hörlurar, är det nåt jag behöver tänka på speciellt? Nån specialutrustning som behövs, eller är det samma som gäller med högtalare? Rör sig om vintageförstärkare, så inget modernt digitalt.
Beror på om du har en phono-ingång och hörlursuttag på din stärkare. Har du båda är det bara koppla in o tuta o köra. Sen kan man ju alltid komplettera med ett bättre RIIA-steg, separat hörlursförstärkare etc. etc. Men det är överkurs, såvida du inte har högre krav än vanligt lyssnande vill säga.
Beror på om du har en phono-ingång och hörlursuttag på din stärkare. Har du båda är det bara koppla in o tuta o köra. Sen kan man ju alltid komplettera med ett bättre RIIA-steg, separat hörlursförstärkare etc. etc. Men det är överkurs, såvida du inte har högre krav än vanligt lyssnande vill säga.
Bor i lägenhet och tycker att det är väldigt respektlöst att köra på volymer så det känns i kroppen. Hellre ett par bra hörlurar så jag kan njuta av nyanserna i musiken istället.
Alltid haft en hel del high end hifi men lite tröttnat senast åren pga utrymme mm. Sålde av och nyligen köpte jag en naim unity nova. Så jävla smidig och levererar grymt. Lyssnade även på den mindre atomen och även den levererar grymt men har ett par relativt tröga stativare från sonus faber som jag ville ha kvar så det fick bli novan. Tog med högtalarna till butik ochvtestade bägge men skadad som man är så gick det inte med atomen när jag hört novan. Kan dock verkligen rekommendera atomen också om man vill komma ned i pris och har ett par lite mer lättdrivna högtalare
Alltid haft en hel del high end hifi men lite tröttnat senast åren pga utrymme mm. Sålde av och nyligen köpte jag en naim unity nova. Så jävla smidig och levererar grymt. Lyssnade även på den mindre atomen och även den levererar grymt men har ett par relativt tröga stativare från sonus faber som jag ville ha kvar så det fick bli novan. Tog med högtalarna till butik ochvtestade bägge men skadad som man är så gick det inte med atomen när jag hört novan. Kan dock verkligen rekommendera atomen också om man vill komma ned i pris och har ett par lite mer lättdrivna högtalare
Bra val.
Själv körde jag minimalistiskt med Naim UnitiQute och ett par Neat Iota. Det var inte direkt någon jordbävningsbas men det högtalarna levererade var riktigt jävla bra, så det kompenserade bortfall av basen.
Bra val.
Själv körde jag minimalistiskt med Naim UnitiQute och ett par Neat Iota. Det var inte direkt någon jordbävningsbas men det högtalarna levererade var riktigt jävla bra, så det kompenserade bortfall av basen.
Tack! Ja naim har rolig ljudsignatur också för det jag använder den till. Bara ställt upp den temporärt ska dra lite bilder sen när det är i ordning. Håller på och gör två lägenheter till en genom att sälja den ena så en del stök för tillfället. Atomen och novan har samma interface och det som skiljer är primärt nätdelen och förstärkardelen så klart. Sesan är ju atomen typ halva storleken och nästan halva priset. Med ett par lättdrivna högtalare är atomen kanon. Nu ville jag ha kvar mina fina sonus faber minima vintage i massiv valnöt som jag diggar och fick en hyggligt bra deal på novan men annars är nog atomen mer prisvärd.
Bor i lägenhet och tycker att det är väldigt respektlöst att köra på volymer så det känns i kroppen. Hellre ett par bra hörlurar så jag kan njuta av nyanserna i musiken istället.
Medhåll, då jag (innan jag köpte hus) bodde i lägenhet, valde jag noga innan jag köpte lägenheten så den INTE var lyhörd.
Sedan spelade jag inte efter 21:00 och ej innan 10:00.
Jag har alltid haft baskapabla högtalare och då kan man spela lågt utan att tappa dynamik och bas.
Men ibland drog jag på, men det var några låtar.
Skönt att ha eget hus men då får man o andra sidan tänka på familjen...