• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Alltid haft en hel del high end hifi men lite tröttnat senast åren pga utrymme mm. Sålde av och nyligen köpte jag en naim unity nova. Så jävla smidig och levererar grymt. Lyssnade även på den mindre atomen och även den levererar grymt men har ett par relativt tröga stativare från sonus faber som jag ville ha kvar så det fick bli novan. Tog med högtalarna till butik ochvtestade bägge men skadad som man är så gick det inte med atomen när jag hört novan. Kan dock verkligen rekommendera atomen också om man vill komma ned i pris och har ett par lite mer lättdrivna högtalare
20230723_101013.jpg
.
Naim har jag på jobbet, och haft mycket hemma genom åren. En av mina favvo-märken. Grattis!
De levererar alltid.

Alltid haft en hel del high end hifi men lite tröttnat senast åren pga utrymme mm. Sålde av och nyligen köpte jag en naim unity nova. Så jävla smidig och levererar grymt. Lyssnade även på den mindre atomen och även den levererar grymt men har ett par relativt tröga stativare från sonus faber som jag ville ha kvar så det fick bli novan. Tog med högtalarna till butik ochvtestade bägge men skadad som man är så gick det inte med atomen när jag hört novan. Kan dock verkligen rekommendera atomen också om man vill komma ned i pris och har ett par lite mer lättdrivna högtalare
20230723_101013.jpg
.
Man blir ju nyfiken hur det ser ut i helhet :)

Själv bor jag i radhus och har en granne vägg i vägg (hörntomt). Det vill sig så bra dock att just vardagsrummet inte är de rum som ligger vägg i vägg. Dvs jag kan dra på rätt fint bara jag har somrummet stängt.

Så jag njuter av mina sonus faber venere 2.5. Har dock varit nyfiken att lyssna på en bra uppsättning stativare bara för att. Tror jag kommer ha svårt att gå ifrån de högtalare jag har nu dock. De levererar riktigt bra för att vara instegshögtalare. Möjligen att man uppgraderar till en värre serie i framtiden. Jag gillar den varmare tonen hos sonus faber.

Firade in semestern för 2v sedan med en kollega som är lika nördig som en annan. 2,5h nonstop med all möjlig skön musik.
20230707_190227.jpg

Jag kör för närvarande en billig Arylic S10 streamer direkt kopplad via line-out (3.5mm) till en SMSL eller Technics förstärkare via Aux. Spelar mest via Spotify Connect. Ej lossless/Tidal/Qobuz och allt vad det heter. kulle en DAC ge mig några förbättringar i ljud i denna setup, kopplad mellan streamer och förstärkare eller vara helt onödigt? Jag tänker att ljudet är "digitalt" bara för att jag streamar det. Men utgången från streamern är ju ändå analog (Aux)? Denna billiga streamer har ingen digital utgång.

Inte tillräckligt bevandrad känner jag. Kör inget högupplöst men vill ändå få ut max ljudkvalitet för minsta peng. Är det en ny streamer med digital utgång jag ska satsa på? Blir lite förvirrad. Ibland står det att vissa Streamers har inbyggd DAC. Men är det då inbyggt i själva kedjan? Dvs att ljudet konverteras internt innan man skickar det till valfri förstärkare? Eller är det om man vill använda streamern separat som DAC utan streaming?

o_O

Upplevde en stor skillnad med DAC till datorn. Men då kopplade jag in den med USB (digitalt) så då var det ju inte så konstigt. Men när det kommer till Stereon så blev det mer komplicerat :bookworm:

Jag kör för närvarande en billig Arylic S10 streamer direkt kopplad via line-out (3.5mm) till en SMSL eller Technics förstärkare via Aux. Spelar mest via Spotify Connect. Ej lossless/Tidal/Qobuz och allt vad det heter. kulle en DAC ge mig några förbättringar i ljud i denna setup, kopplad mellan streamer och förstärkare eller vara helt onödigt? Jag tänker att ljudet är "digitalt" bara för att jag streamar det. Men utgången från streamern är ju ändå analog (Aux)? Denna billiga streamer har ingen digital utgång.

Inte tillräckligt bevandrad känner jag. Kör inget högupplöst men vill ändå få ut max ljudkvalitet för minsta peng. Är det en ny streamer med digital utgång jag ska satsa på? Blir lite förvirrad. Ibland står det att vissa Streamers har inbyggd DAC. Men är det då inbyggt i själva kedjan? Dvs att ljudet konverteras internt innan man skickar det till valfri förstärkare? Eller är det om man vill använda streamern separat som DAC utan streaming?

o_O

Upplevde en stor skillnad med DAC till datorn. Men då kopplade jag in den med USB (digitalt) så då var det ju inte så konstigt. Men när det kommer till Stereon så blev det mer komplicerat :bookworm:

Flera frågor här, men egentligen är det ganska enkelt att besvara dem då de har samma grundförklaring.

Q: blir det bättre ljud med separat DAC?
A: Ja, med en bättre DAC kan du få bättre ljud. Det måste inte nödvändigtvis kosta många tusenlappar.

Q: har min streamer inbyggd DAC?
A: ja. Så fort en burk tar digital signal och skickar ut ljud till förstärkare eller högtalare så finns det en DAC. Däremot betyder det inte att den kan nyttjas av externa källor, det betyder bara att den inte behöver en separat DAC.

Q: kan jag komplettera min streamer med extern DAC?
A: om den har digital utgång, annars inte. Du får överväga att skaffa en annan streamer och då kanske passa på att skaffa en som redan har en bra DAC så slipper du flera burkar.

Vidare kan man säga att din dator redan har en DAC i ljudkortet. Om du kört separat DAC och upplevt bättre ljud är det förmodligen för att den var bättre än den inbyggda vilket inte är så konstigt då ljudkort i regel inte är så påkostade.

En DAC tar naturligtvis bara en digital signal och konverterar den till analog (ljud) och desaa finns ju i olika utföranden.

Jag hoppas detta får det att klarna litegrann. :)

Jag är på g att inhandla lite prylar till taket, dvs högtalare och det som kommer till.

Har 60kvm rum och fyra inbyggda högtalarlådor i mdf á 35 liter. Har också dragit ut en separat tråd nere i ett hörn för ev subwoofer.

Vad köper jag för att få ett hyggligt ljud som inte blir platt men till en rimlig peng? :)

Flera frågor här, men egentligen är det ganska enkelt att besvara dem då de har samma grundförklaring.

Q: blir det bättre ljud med separat DAC?
A: Ja, med en bättre DAC kan du få bättre ljud. Det måste inte nödvändigtvis kosta många tusenlappar.

Q: har min streamer inbyggd DAC?
A: ja. Så fort en burk tar digital signal och skickar ut ljud till förstärkare eller högtalare så finns det en DAC. Däremot betyder det inte att den kan nyttjas av externa källor, det betyder bara att den inte behöver en separat DAC.

Q: kan jag komplettera min streamer med extern DAC?
A: om den har digital utgång, annars inte. Du får överväga att skaffa en annan streamer och då kanske passa på att skaffa en som redan har en bra DAC så slipper du flera burkar.

Vidare kan man säga att din dator redan har en DAC i ljudkortet. Om du kört separat DAC och upplevt bättre ljud är det förmodligen för att den var bättre än den inbyggda vilket inte är så konstigt då ljudkort i regel inte är så påkostade.

En DAC tar naturligtvis bara en digital signal och konverterar den till analog (ljud) och desaa finns ju i olika utföranden.

Jag hoppas detta får det att klarna litegrann. :)
Tack :)

Införskaffade mig en WiiM Mini "nätverks-puck" för att modernisera min gamla förstärkare i "andra-rummet".
Sjukt smidig att få igång och låter faktiskt riktigt trevligt med Qobuz genom optisk kabel på en enkel setup:

Heco Celan 300 stativare
Harman Kardon AVR135 (äldre surround-stärkare)
WiiM Mini nätverkstreamer
Proson terminernade högtalarkablar
Atlas Equator Optisk kabel mellan stärkare och puck.

Får kanske bli en likadan i vardagsrummet/"huvud-setupen" framöver också, så kan man ju samköra båda systemen om man exempelvis har någon tillställning hemma 🙂

Äntligen fått ändan ur och kånkat upp farfars gamla stereo från källaren.
Behöver lite småfix, som en skivspelare och jordade kontakter.
Ser det ut att vara nåt värt att fixa, eller borde jag skaffa nytt?
IMG_6827.jpeg
Vet inte hur de där låter, men det är väl bara att testa. Har sett det där märket till salu på tradera förr och de har ju en snygg 70-talslook.
Det kanske kan vara nödvändigt att byta några kondensatorer, men testa först som sagt.
Vad menar du med jordade kontakter?

Äntligen fått ändan ur och kånkat upp farfars gamla stereo från källaren.
Behöver lite småfix, som en skivspelare och jordade kontakter.
Ser det ut att vara nåt värt att fixa, eller borde jag skaffa nytt?
IMG_6827.jpeg

Har en sådan jag med. Sentec har gjort superbra grejer. Just den modellen är väl den äldsta och är inte så superbra och inte så strömstark men klart värt att testa.

Nån som testat Aiyima T9 pro eller liknande "kina-maskiner"?

Har sett flera som hyllar just T9 Pro stort på Youtube, hade vart kul att se hur den lirar ihop med mina Morel Octave 6 stativare 🤔

Vet inte hur de där låter, men det är väl bara att testa. Har sett det där märket till salu på tradera förr och de har ju en snygg 70-talslook.
Det kanske kan vara nödvändigt att byta några kondensatorer, men testa först som sagt.
Vad menar du med jordade kontakter?
Elkontakterna är ojordade.

Är inte den främsta anledningen att chassit kan bli strömförande utan att proppen går?

Om chassit skulle bli strömförande vill jag nog gärna få en varning om det, typ att proppen går ... ;)

Seriöst, i så fall räcker det ju inte med att bara byta kontakt. Du lär ju i de flesta fall få lov att byta den ojordade nätkabeln också och se till att jorda den i chassit. Dom flesta äldre prylar har ju inte en kontakt för nätkabeln på baksidan utan är fast anslutna, så du måste in i den för att byta nätkabel. Med detta sagt, jag är inte expert på detta.

Om chassit skulle bli strömförande vill jag nog gärna få en varning om det, typ att proppen går ... ;)

Seriöst, i så fall räcker det ju inte med att bara byta kontakt. Du lär ju i de flesta fall få lov att byta den ojordade nätkabeln också och se till att jorda den i chassit. Dom flesta äldre prylar har ju inte en kontakt för nätkabeln på baksidan utan är fast anslutna, så du måste in i den för att byta nätkabel. Med detta sagt, jag är inte expert på detta.
Jag är inte heller expert men så mycket vet jag, att det är som du säger. Det måste vara en kabel med 3 trådar varav en jordar mot chassit. Om strömmen leds via jordkabeln går proppen direkt, annars inte och då dör man eller iaf sannolikt.

Så här illa har jag det på en av mina två anläggningar. Det är en ojordad omvandlare från 110V till 220V. Den nedre Technics. Säkert inte alls bra men det har funkat sedan 80-talet.
1084FB55-B9AF-49F6-B285-FE4B34160904.jpeg
C783DDB8-5196-4762-A78D-9E764E24A9D9.jpeg

Bilagor

• D2EF59E9-27E8-46FA-A8F5-E575178436F2.jpeg
    D2EF59E9-27E8-46FA-A8F5-E575178436F2.jpeg
    398.3 KB · Visningar: 4
Av ren nyfikenhet (och möjligen okunskap), vad är fördelen med jordade kontakter? Det har passerat åtskilliga Hi-Fi-prylar av god kvalitet under åren men ingen har haft jordad kontakt.
Handlar ju som sagt framför allt om säkerheten.
Och om inte annat så går det ju inte att koppla in anläggningen i väggen, med tanke på att själva stickproppen har fel form...

Jag är inte heller expert men så mycket vet jag, att det är som du säger. Det måste vara en kabel med 3 trådar varav en jordar mot chassit. Om strömmen leds via jordkabeln går proppen direkt, annars inte och då dör man eller iaf sannolikt.

Så här illa har jag det på en av mina två anläggningar. Det är en ojordad omvandlare från 110V till 220V. Den nedre Technics. Säkert inte alls bra men det har funkat sedan 80-talet.
1084FB55-B9AF-49F6-B285-FE4B34160904.jpeg
C783DDB8-5196-4762-A78D-9E764E24A9D9.jpeg
Proppen går inte i något av fallen, den går bara om det blir kortslutning.
Om chassit blir strömförande och du tar i en jordad apparat så kommer jordfelsbrytaren att slå till då strömmen inte längre går ”tillbaka” via nollan.
Har man chassi av metall så är jordning klart att föredra.

Handlar ju som sagt framför allt om säkerheten.
Och om inte annat så går det ju inte att koppla in anläggningen i väggen, med tanke på att själva stickproppen har fel form...

Det blir ju ingen bättre säkerhet om du bara byter kontakten utan att också byta till en jordad nätkabel och jorda den i chassit. Har du bara jordade vägguttag kan du lika gärna byta till en jordad kontakt på en ojordad skarvdosa, då du har flera apparater som ska ha ström.

Proppen går inte i något av fallen, den går bara om det blir kortslutning.
Om chassit blir strömförande och du tar i en jordad apparat så kommer jordfelsbrytaren att slå till då strömmen inte längre går ”tillbaka” via nollan.
Har man chassi av metall så är jordning klart att föredra.
Tack! Låt säga att man inte har en jordfelsbrytare. Vad är det då för skillnad på en jordad och en ojordad förstärkare och vad menas egentligen med kortslutning? Två frågor i en mening :D

Tack! Låt säga att man inte har en jordfelsbrytare. Vad är det då för skillnad på en jordad och en ojordad förstärkare och vad menas egentligen med kortslutning? Två frågor i en mening :D
Har du jordade uttag så har du också en jordfelsbrytare.
En jordad förstärkare i ett ojordat uttag blir alltså ingen skillnad mot en ojordad förstärkare i ett ojordat uttag.

Kortslutning innebär att det inte är något motstånd mellan fas och nolla. Strömmen blir då (i teorin helt utan resistans) oändlig. Kablarna brinner då av och huset riskerar att brinna ner. Därför sätter man en säkring som löser ut om strömmen överskrider säkringen (ex. 10A). Säkringen känner dock ingen skillnad på olika laster, dvs. om det är du som är mellan fas och nolla eller en lampa har den ingen aning om och löser därför inte ut (förutsatt att strömmen inte överstiger säkringen).

Senast ändrad:
Har du jordade uttag så har du också en jordfelsbrytare. Det är hela meningen med jordade uttag. :)
En jordad förstärkare i ett ojordat uttag blir alltså ingen skillnad mot en ojordad förstärkare i ett ojordat uttag.
Jag köpte ett hus från 1971 där det finns jordade uttag men ingen jordfelsbrytare. Nu gör det det! Jag ser mig om kring i min jobblägenhet som är byggd för ca 15 år sedan. Det finns inte ett enda ojordat uttag. Det har gått framåt.

Jag köpte ett hus från 1971 där det finns jordade uttag men ingen jordfelsbrytare. Nu gör det det! Jag ser mig om kring i min jobblägenhet som är byggd för ca 15 år sedan. Det finns inte ett enda ojordat uttag. Det har gått framåt.
Aha, ja det finns förvisso undantag. Krav på jordade uttag kom -94 och krav på jordfelsbrytare kom -99. Edit: Även om inte jordfelsbrytare finns så är säkerheten högre med bara jordade uttag.

Senast ändrad:
Det blir ju ingen bättre säkerhet om du bara byter kontakten utan att också byta till en jordad nätkabel och jorda den i chassit. Har du bara jordade vägguttag kan du lika gärna byta till en jordad kontakt på en ojordad skarvdosa, då du har flera apparater som ska ha ström.
Exakt, tanken var ju såklart att jorda elektroniken rakt igenom. Jordade vägguttag i hela lägenheten, då det är en hyresrätt.
Mippla med några grendosor tänker jag inte göra, eftersom jag inte har koll på sånt (alla såna här jobb bör ju utföras av elektriker).
Känns som det kan bli en dyr historia, så behåller nog anläggningen som den är som en fin inredningsdetalj och kompletterar med moderna grejer.

Elkontakterna är ojordade.
Min Marantz NR1510 som jag köpte för två år sedan är ojordad. Det handlar lite om huruvida enheten är avsäkrad internt.
Men jag förmodar att den har den runda typen av stickkontakt och inte den platta som också passar i jordade uttag?
Är dessa utrustade med en intern säkring så skall det inte vara något problem att byta till en kabel med platt kontakt, annars får det nog bli ett prydnadsföremål som du säger..

Sen kvarstår ju frågan om de där elektrolytkondingarna bytts nån gång, så det finns ju fler saker att ta ställning till här.
De är ju fina, men de kräver nog lite TLC innan de blir bra.

Exakt, tanken var ju såklart att jorda elektroniken rakt igenom. Jordade vägguttag i hela lägenheten, då det är en hyresrätt.
Mippla med några grendosor tänker jag inte göra, eftersom jag inte har koll på sånt (alla såna här jobb bör ju utföras av elektriker).
Känns som det kan bli en dyr historia, så behåller nog anläggningen som den är som en fin inredningsdetalj och kompletterar med moderna grejer.
Du får absolut inte jorda elektronik själv om den inte var det från början, så det ska du inte ge dig på. Däremot så får man väl montera en stickpropp på en lampsladd själv, vilket borde motsvara att du tar bort den gamla stickproppen på sladden och sätter dit en ny ojordad stickpropp som passa i jordade uttag.

Du får absolut inte jorda elektronik själv om den inte var det från början, så det ska du inte ge dig på. Däremot så får man väl montera en stickpropp på en lampsladd själv, vilket borde motsvara att du tar bort den gamla stickproppen på sladden och sätter dit en ny ojordad stickpropp som passa i jordade uttag.
Dwt finns väl inte ojordade stickproppar som passar i jordade uttag. De är väl olika för att det skulle finnas en risk med en ojordad apparat i ett jordat uttag. Samma anledning till varför man inte får blanda uttag i samma rum. Men helt rätt att man inte ska/får jorda en apparat själv.

Dwt finns väl inte ojordade stickproppar som passar i jordade uttag. De är väl olika för att det skulle finnas en risk med en ojordad apparat i ett jordat uttag. Samma anledning till varför man inte får blanda uttag i samma rum. Men helt rätt att man inte ska/får jorda en apparat själv.
Jodå, dom finns och helt säkert något du har själv hemma… som synes nej på att montera dessa i detta fall.

Varför man inte skulle kunna jorda dessa Sentecs chassin får du eller @PerS utveckla. Säkerhetsmässigt vore det bara bra tycker jag. Sen håller jag helt med om att vet man inte vad man gör när det gäller el så låter man bli.

Senast ändrad:
Orkade inte googla runt som en idiot utan frågade chatGPT:

Is it safe to use ungrounded power cables in hifi?

Using ungrounded power cables in high-fidelity (hifi) audio equipment can potentially be safe, but it depends on various factors, and there are important considerations to keep in mind:

1. Electrical Safety: Safety should be the top priority. Ungrounded power cables may reduce the risk of ground loop interference in your audio system, but grounding is an essential safety feature in electrical devices. Grounding provides a path for electrical faults to dissipate safely, reducing the risk of electrical shock or fire.

2. Compliance with Local Regulations: Electrical regulations and standards vary by region. Some regions mandate the use of grounded power cables to ensure safety. It's important to check local regulations and comply with them when connecting audio equipment to the power supply.

3. Manufacturer Recommendations: Always follow the manufacturer's recommendations for your specific audio equipment. Some high-end audio components may be designed to work with ungrounded power cables, while others may require a grounded connection for safety and optimal performance.

4. Isolation Transformers: If you're concerned about ground loop interference, consider using isolation transformers or other grounding solutions designed for audio equipment. These can help eliminate interference without compromising safety.

5. Consultation with a Professional: If you're unsure about whether to use ungrounded power cables in your hifi setup, it's advisable to consult with an electrician or audio expert who can provide guidance based on your specific situation and equipment.

In summary, while some audiophiles use ungrounded power cables in their hifi systems to potentially reduce interference, safety should be a primary concern. It's crucial to assess the safety implications, local regulations, and manufacturer recommendations before making a decision regarding power cable grounding in your setup.

Finns om man googlar, fast de kanske inte är lämpliga ändå när man läser beskrivningar som:
"Denna produkt får endast säljas färdigmonterad av oss eller till behörig fackman."

Tillbaka
Topp