Jag hade tänkt svara men det är ju så många år sedan jag "höll på" med skivspelare...Hallå!
Tack för tipset, det är ju lite detta som kan vara ett problem när man köper begagnat och det har några år på nacken. Jag hade väl tänkt att åka och hämta spelaren om det visar sig att det inte är alldeles för många mil att åka. Sist jag köpte vi nätet och fick det hemskickat, så slog det inte väl ut.
Ska hålla koll, är väl ingen panik med att få tag i en skivspelare, bättre att ha lite is i magen och hitta ett schysst exemplar!
Tror inte man kan inte säga att skivspelare var bättre förr. Priserna däremot var det. Mekanik har blivit dyrt, precis som med klockor. Men precis som med klockor så tar man idag bra betalt för äldre saker. Ibland omotiverat betalt IMO... 6,5k för den TD 320 känns bara alldeles för mycket! Svägerskans man har en sådan om jag minns rätt som jag mekade med på senare 90-tal och monterade en bättre beg Linn K9 jag hade liggandes. Den imponerade inte med tanke på vad den kostade ny. Köpte själv en Rega Planar 2 1986 och den var verkligen väldigt bra! Speciellt när jag fick klart för mig att Ikeas lackbord med ursågad bottenplatta gjorde mumma för prestandan. Byttes 1991 mot en Linn LP12 vilket förstås var något helt annat.
Tänker att om man är beredd att spendera 6,5k på en beg skivspelare så undrar jag inte 7k på en ny Rega kan vara ett bätte köp?
https://www.akkelisaudio.com/skivspelare-1/rega/rega-planar-2.html
Men den där TD160 med SME 3009 får jag säga känns klart tilltalande! Fast har ingen riktigt koll på hur bra en sådan kan låta.
Vad skall man kolla på när det gäller en beg skivspelare? Tänker... att lagren i tallrik och tonarm verkar friska. Tallriken skall snurra "fint". På Tonarmen nollställer man nåltryck och antiskating så den kan sväva fritt och sen kolla att den rör sig fint i höjd och sidled. Sedan försöka känna så det inte är glapp i lagren om man vickar på armen.