Gjorde nyss ett test med att flytta runt högtalarna hemma och testa med diverse låtar.
Mina öron är ca 3,5m ifrån högtalarelementen idag och frontarna står ca 2,5m ifrån varandra. De står idag ganska nära väggen bakom, 20cm för att vara precis.
Provade att flytta ut dom med 10cm åt gången tills de stod 50cm ifrån.
Första steget när de står 30cm ifrån vägg upplevde jag det ungefär som att man slog av loudness på en gammal stereo. Inte riktigt så drastiskt men basen kändes mindre i magen fast på ett bra sätt. Det blev bättre balans. Jag hade ju saknat en del klarhet i ljudet men tack vare mindre påtaglig bas vid samma volym så kom röster fram något.
40 och 50cm ifrån hade jag svårt att skilja ifrån 30cm.
Det som jag också märkte var att jag troligen haft lite för mycket toe in. Genom att ställa de något mer rakt mot väggarna blev ljudbilden bredare utan att jag kände att någonting annat offrades.
Så hur ställde jag tillbaka allting då?
Med småkids hemma och en sambo som inte vill ha högtalare mitt i rummet (inte jag heller för den delen) blev jag positivt överraskad att det var så lite som 10cm till ut från vägg som saknades. Så de står nu 30cm från vägg och så minskade jag toe in från att nästan pricka diskanterna i örat till att gissningsvis träffa 1-1,5m bakom.
Slutord. Behover/Villhöver nya högtalare minskade något och jag gillar den något stramare basen vilket gjorde att ljudet i övrigt upplevs klarare
Lite låttips också på köpet. Billie Eilish.
You should see me in a crown - Fet basgång
What was i made for - Hennes röst får ta all plats.
Billie bossa nova - Den har lite av allt.
Kika gärna in Jack botts.
The coffee song - väldigt klart ljud.
Hold you - skön blandning av allt.
Akustikbehandling i form av bebisgrejer överallt får ni ha översikt med. Orkade inte snygga till i för foto