• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Hälsade på en gammal kompis jag inte sett på länge, hade även totalt glömt hur kul det kan vara med en bra anläggning i ett bra rum.

Det lät väldigt bra, minst sagt.
IMG_5015.jpeg
Ser underbart ut!
Varför har han ett par i28 (eller är det i32s?) bredvid de stora topparna?

Ibland är man lättpåverkad! 😅
Fick ett mail från Amazon att jag hade 100kr tillgodo, så jag "råkade" nu beställa ett nytt billigt Riaa-steg med rör, och ett par andra billiga rör till det som tydligen skulle vara en bra uppgradering...

Kina-pryl, men har fått bra recensioner på både Amazon och youtube! Får se om jag märker någon skillnad mot det jag använder nu 😄

614VvIbuBlL._AC_UF1000,1000_QL80_FMwebp_.jpg

Snubblade in på BRL när regeringen ville kolla mellandagsreor.
"Råkade" köpa med mig ett par nya RCA från Atlas som de hade på utförsäljning.

En "billig" kabel, men har fått bra omdömen och tydligen varit "best buy" enligt whathifi för 10år sedan.

Men med kablar känns det som ännu ett kliv längre ner i kaninhålet 😂
20231226_143416.jpg

Snubblade in på BRL när regeringen ville kolla mellandagsreor.
"Råkade" köpa med mig ett par nya RCA från Atlas som de hade på utförsäljning.

En "billig" kabel, men har fått bra omdömen och tydligen varit "best buy" enligt whathifi för 10år sedan.

Men med kablar känns det som ännu ett kliv längre ner i kaninhålet 😂
20231226_143416.jpg
Jag uppgraderade nyligen både högtalarkablar och signalkablar. Högtalarkablar va svårt att bedöma om de faktiskt gjorde skillnad för mina öron.

Signalkablar gjorde dock ett märkbart lyft för mig. Hade nått riktigt enkelt billigt och bytte till en enklare beggad Nordost blue angel.

De gjorde faktiskt en hörbat skillnad och gav något klarare diskant. Som jag ville åt.

Och jag vill egentligen inte vara kabeltroende.

Jag uppgraderade nyligen både högtalarkablar och signalkablar. Högtalarkablar va svårt att bedöma om de faktiskt gjorde skillnad för mina öron.

Signalkablar gjorde dock ett märkbart lyft för mig. Hade nått riktigt enkelt billigt och bytte till en enklare beggad Nordost blue angel.

De gjorde faktiskt en hörbat skillnad och gav något klarare diskant. Som jag ville åt.

Och jag vill egentligen inte vara kabeltroende.
Jag håller med. Jag vill inte heller tro på/snöa in på kablar och hela mumbojumbon som det lätt kan bli när detta diskuteras 😂
Dock så köper jag helt och hållet att en billig kabel gjord av billiga komponenter kommer vara sämre än en något mer påkostad och välgjord!

Gällande högtalarkabel har jag inte experimenterat så mycket, men hör i min setup ingen skillnad mellan supra 2,5mm2 och supra 4mm2. Men skulle jag/du testa med säg biltemas högtalarkabel är jag övertygad om att man märker skillnad 🙂 men om jag skulle höra skillnad (i min setup) med Supra 2,5mm2 för 100kr metern, eller någon för 3000kr metern är jag högst tveksam till!

Däremot upplevde jag att med Atlas RCA'n nu från skivspelaren in i RIAA istället för en billig "no-name" att det blev klart märkbar skillnad!
Som för dig upplevde jag en klarare diskant, men framförallt låter det även bättre/"renare" på de lägre frekvenserna! Använde Pink Floyds "high hopes" som referens i detta fall.

Jag håller med. Jag vill inte heller tro på/snöa in på kablar och hela mumbojumbon som det lätt kan bli när detta diskuteras 😂
Dock så köper jag helt och hållet att en billig kabel gjord av billiga komponenter kommer vara sämre än en något mer påkostad och välgjord!

Gällande högtalarkabel har jag inte experimenterat så mycket, men hör i min setup ingen skillnad mellan supra 2,5mm2 och supra 4mm2. Men skulle jag/du testa med säg biltemas högtalarkabel är jag övertygad om att man märker skillnad 🙂 men om jag skulle höra skillnad (i min setup) med Supra 2,5mm2 för 100kr metern, eller någon för 3000kr metern är jag högst tveksam till!

Däremot upplevde jag att med Atlas RCA'n nu från skivspelaren in i RIAA istället för en billig "no-name" att det blev klart märkbar skillnad!
Som för dig upplevde jag en klarare diskant, men framförallt låter det även bättre/"renare" på de lägre frekvenserna! Använde Pink Floyds "high hopes" som referens i detta fall.
Jag gick från tvinnade 2,5mm2 supra till dessa https://www.hifiklubben.se/audioquest-rocket33-bi-wire-hogtalarkabel/aqrocket33sc3,0ba/

Nej, jag köpte de inte nya för dessa pengar. Det hade varit alldeles för dyrt för mig. Gav drygt 2 papp för dom vilket redan där är dyrt i mina ögon. Såhär i efterhand skulle man lagt mer pengar på signalkabel än högtalarkablar.

Tveksamt om jag kunde höra någon skillnad. Däremot så sitter de ju bra och ser snygga ut 😁

Om jag byter dom mot något annat får de bli mot någonting från nordost. Jag gillade hur ljudet ändrades med den signalkabel jag har. Kan högtalarkablar göra detsamma? Klart tveksamt men om de inte skulle kosta någonting att testa hade jag gjort det.

Jag gick från tvinnade 2,5mm2 supra till dessa https://www.hifiklubben.se/audioquest-rocket33-bi-wire-hogtalarkabel/aqrocket33sc3,0ba/

Nej, jag köpte de inte nya för dessa pengar. Det hade varit alldeles för dyrt för mig. Gav drygt 2 papp för dom vilket redan där är dyrt i mina ögon. Såhär i efterhand skulle man lagt mer pengar på signalkabel än högtalarkablar.

Tveksamt om jag kunde höra någon skillnad. Däremot så sitter de ju bra och ser snygga ut 😁

Om jag byter dom mot något annat får de bli mot någonting från nordost. Jag gillade hur ljudet ändrades med den signalkabel jag har. Kan högtalarkablar göra detsamma? Klart tveksamt men om de inte skulle kosta någonting att testa hade jag gjort det.
Ibland är det visuella nog så viktigt 😅

Ja hade ju varit kul att testa mer om man haft möjlighet! Tror dock att det i mitt fall är "för enkla" grejer i övrigt i setupen för att det skulle göra någon märkbar skillnad med en sån fin kabel du kom över (2000kr är mycket, men sjukt bra om de kostar 8 nya!) 🙂
Nu är jag istället löjligt nyfiken på att höra om det nya rör-riaa't jag beställde kommer göra nån mer skillnad!

Kolla med bra hifibutiker i din närhet, det dom har som demo brukar dom gärna låna ut mot deposition om man frågar.

Har vid flertalet tillfällen testat diverse tillverkare/nivåer samt olika typer av kablar och det är nog enklast att veta vad man hör om man kan göra det i sin egen miljö/stereo, förutsatt att den har någorlunda hög nivå.

Och våga ha lite roligt trots att anti-kabelgänget anfaller inom 10-9-8... ;)

Edit; testa gärna att låna en bättre/kvalitets strömkabel också om ni inte gjort det tidigare, lyfter dom flesta prylarna förvånadsvärt mycket

Senast ändrad:
Och våga ha lite roligt trots att anti-kabelgänget anfaller inom 10-9-8... ;)
Här kommer vi! En flerkardelig strömkabel eller högtalarkabel av tillräcklig area påverkar inte ljudet beroende av vem som sätter sitt namn (med tillhörande pris) på kabeln. Men...

...tex Audio Technicas pickuper är känsliga för kapacitiv last. En kabel (eller RIAA) med för hög kapacitans kommer att ge en puckel i de höga frekvenserna följt av ett brant fall i amplituden. Så det kan vara viktigt att matcha kabel och pickup, men "dyrare är bättre" gäller inte heller här.

något som är väldigt destruktivt är att låsa sig i läger och sedan etablera en fördom.
Om det nu är så farligt att lyssna på ljudskillnader i kablar så är det ju förmodligen fortfarande ok? att titta lite extra på övriga saker som färgar ljudet, jämför med att låna/köpa ett sett soundqare superspikes 2 och placera under ex förstärkaren, testa dom på olika produkter. Ger inte bara bra resultat på äldre grejjor, kan ofta förbättra ljudet i ex digitala förstärkare som står på stabila hyllor, det är en billig förbättring.
Att jobba med rumsakustik är ju allmänt accepterat viktigt.
En annan för mig prisvärd uppgradering är att sätta en Ifi Lan iSilenser på nätverkskabel in till tv;n och till streamern. Väldigt prisvärt ljudlyft i min anläggning. Våga testa!!!

Bytte ut mina 5 Cyrus-lådor mot en Naim Unitilite. Halva priset mot Cyrus grejorna och då får man ändå streamer och Dac också. Har sällan möjlighet att sätta mig ner och lyssna aktivt längre så perfekt att kunna ha på bakgrundsmusik via spotify. Men gud vad trevligt den lät på lägre volymer. Nu kan jag lyssna och njuta utan att någon klagar. Ljudet faller ihop lite på hög volym men kan väldigt sällan spela högt.
(Övrig utrustning, No Linn Lp12, Quad S2)

Fick hem mitt kinesiska rör-Riaa (Fosi Audio Box x2) idag!
Kan säkerligen vara placebo, men jag upplever ett trevligare ljud med denna än med Dynavox TC-750 jag använde innan.
Testade aldrig rören som följde med, utan direkt med ett par andra billiga som folk rekommenderade som uppgradering.

Fick även hem förstärkarväxeln @MaziK tipsade om, men jag orkar inte dra om högtalarkablar nu ikväll, plus att jag vill öppna upp den och kika innan jag kopplar in den. Återkommer med bilder på insidan av den, förhoppningsvis imorgon eller lördag 🙂

Dubbelpost, men här kommer lite första intryck och bilder på insidan av switchen.

Första intrycket när jag packade upp den var, bortsett från att 2 av 8 utvändiga skruvar var snedgängade, att den kändes ganska "robust", och själva vippbrytaren är såpass fast att man knappast kommer råkade slå över av misstag.
Huset är av gissningsvis aluminium, och kontakterna ser helt ok ut!

Insidan ser ok ut, kabeln märkt 14awg vilketmotsvarar 2,5mm2, men oklart hur mycket koppar det är i den eller dylikt.

Största "frågetecknet" är väl själva kontaktstiften de använt på insidan mellan anslutningarna. Men folk i recensionerna på amazon skriver att de inte hör någon skillnad på ljudkvalitet, så får testa den med ett öppet sinne under morgondagen 😄
20231228_235420.jpg
20231228_235436.jpg
20231228_235445.jpg

Dubbelpost, men här kommer lite första intryck och bilder på insidan av switchen.

Första intrycket när jag packade upp den var, bortsett från att 2 av 8 utvändiga skruvar var snedgängade, att den kändes ganska "robust", och själva vippbrytaren är såpass fast att man knappast kommer råkade slå över av misstag.
Huset är av gissningsvis aluminium, och kontakterna ser helt ok ut!

Insidan ser ok ut, kabeln märkt 14awg vilketmotsvarar 2,5mm2, men oklart hur mycket koppar det är i den eller dylikt.

Största "frågetecknet" är väl själva kontaktstiften de använt på insidan mellan anslutningarna. Men folk i recensionerna på amazon skriver att de inte hör någon skillnad på ljudkvalitet, så får testa den med ett öppet sinne under morgondagen 😄
20231228_235420.jpg
20231228_235436.jpg
20231228_235445.jpg
Ser mycket prydligare och rejälare ut än jag hade förväntat mig. Bra tips för nån som behöver switcha mellan två förstärkare tycker jag!

Tror inte på kablar, men någon grundnivå bör man väll ha. Efter att jag kört en typ biltema RCA i 10 år blev det en julklapp till mig.

SUPRA EFF-ISL
IMG_3403.jpeg
Köpte en lite längre Biltema rca tillfälligt i samband med ett bilstereobygge och blev förvånad hur mycket den lyckades sabba ljudet jmf med en "riktig" som senare inköptes. Bra första steg med en Supra, mellan vilka grejjor bytte du och vad förändrades i ljudet?

Köpte en lite längre Biltema rca tillfälligt i samband med ett bilstereobygge och blev förvånad hur mycket den lyckades sabba ljudet jmf med en "riktig" som senare inköptes. Bra första steg med en Supra, mellan vilka grejjor bytte du och vad förändrades i ljudet?
Mellan källa och förstärkare, testat väldigt lite men är tveksam till att det skulle förändra ljudet, inte hört något än.

Hej alla,

Håller på att städa lite inför flytt och hittade denna undangömd.
Har inget behov av den så tänkte höra om någon här samlar vintage och vill ha den eller om den har något värde alls? Oklart hur bra den funkar men var i bruk för ca 10 år sedan när jag packade ner den.

IMG_0267.jpeg

IMG_0264.jpeg

Mellan källa och förstärkare, testat väldigt lite men är tveksam till att det skulle förändra ljudet, inte hört något än.
Jag hörde en märkbar skillnad när jag bytte från väldigt enkla System one (Brl budgetmärke) till beggad Nordost blue angel. Kostade mig 600kr vill jag minnas.

Ljudet ljusade upp lite vilket var precis det jag önskade men inte trodde på. Väl värd investering för min del. Att köpa snordyra grejer tror jag inte riktigt på dock.

Bra att du uppgraderat och hör possitiv skillnad. Snordyr är ju relativ term i dom flesta hobbyn som man brinner för och fördjupat sig i.

Gjorde nyss ett test med att flytta runt högtalarna hemma och testa med diverse låtar.

Mina öron är ca 3,5m ifrån högtalarelementen idag och frontarna står ca 2,5m ifrån varandra. De står idag ganska nära väggen bakom, 20cm för att vara precis.

Provade att flytta ut dom med 10cm åt gången tills de stod 50cm ifrån.

Första steget när de står 30cm ifrån vägg upplevde jag det ungefär som att man slog av loudness på en gammal stereo. Inte riktigt så drastiskt men basen kändes mindre i magen fast på ett bra sätt. Det blev bättre balans. Jag hade ju saknat en del klarhet i ljudet men tack vare mindre påtaglig bas vid samma volym så kom röster fram något.

40 och 50cm ifrån hade jag svårt att skilja ifrån 30cm.

Det som jag också märkte var att jag troligen haft lite för mycket toe in. Genom att ställa de något mer rakt mot väggarna blev ljudbilden bredare utan att jag kände att någonting annat offrades.

Så hur ställde jag tillbaka allting då?

Med småkids hemma och en sambo som inte vill ha högtalare mitt i rummet (inte jag heller för den delen) blev jag positivt överraskad att det var så lite som 10cm till ut från vägg som saknades. Så de står nu 30cm från vägg och så minskade jag toe in från att nästan pricka diskanterna i örat till att gissningsvis träffa 1-1,5m bakom.

Slutord. Behover/Villhöver nya högtalare minskade något och jag gillar den något stramare basen vilket gjorde att ljudet i övrigt upplevs klarare :)
1000011098.jpg

1000011104.jpg

1000011107.jpg

Lite låttips också på köpet. Billie Eilish.

You should see me in a crown - Fet basgång
What was i made for - Hennes röst får ta all plats.
Billie bossa nova - Den har lite av allt.

Kika gärna in Jack botts.
The coffee song - väldigt klart ljud.
Hold you - skön blandning av allt.

Akustikbehandling i form av bebisgrejer överallt får ni ha översikt med. Orkade inte snygga till i för foto :p

Bra att du uppgraderat och hör possitiv skillnad. Snordyr är ju relativ term i dom flesta hobbyn som man brinner för och fördjupat sig i.
Hehe ja så är det ju.

Jag köpte Audioquest rocket 33 bi-wire kablar till mitt system. Fick de för ca 2000kr vill jag minnas. Kostar 8 papp nya.

Den lilla skillnad jag upplevde med dom kunde lika väl varit placebo. Signalkablarna kan jag nästan sätta pengar på gjorde skillnad dock.

Så går man från billigaste enkla till nått något bättre tror jag det är värt det.

Jag är knappast rik men sätter kostnader i jämförelse till resten av grejerna i systemet.

Ska jag endast se till musik så ser mitt kit ut såhär.

Marantz sr5013 som försteg.
Nord ost blue angel rca.
Emotiva basx a300 som slutsteg.
Audioquest rocket 33 biwire
Sonus faber venere 2.5

Så pengarna mellan komponenterna känns i balans.

Anledningen till marantz som försteg är att jag till 95% använder mig av grejerna till hemmabio.

Hehe ja så är det ju.
bra att testa och lyssna både för att lära känna olika produkter och för att hitta vilken karaktär på ljudet man siktar på i nästa steg. Finns mycket att göra både genom att välja rätt från början, gärna genom hemlån, och sedan finjustera och tweaka för att få till det lilla extra.

skulle du bo närmare skulle du kunna få testa/jämföra med snordyr? kabel jag har mellan riaa och stärkaren, en Audioquest Thunderbird rca, hör nog stor skillnad mot allt annat jag testat, helt underbar keeper! :angel:

Några inte så vanliga artister i hifi som jag ändå uppskattar.

Lyssna in specifikt låten die another day (acoustic version) med gruppen Eyes wide open.

Jag diggar gruppen i övrigt men de är inte så hifi vänliga.

Sen ligger alltid In Flames varmt om hjärtat och har gjort i snart 20 år. Lyssna på Stay with me. Dra på!

bra att testa och lyssna både för att lära känna olika produkter och för att hitta vilken karaktär på ljudet man siktar på i nästa steg. Finns mycket att göra både genom att välja rätt från början, gärna genom hemlån, och sedan finjustera och tweaka för att få till det lilla extra.

skulle du bo närmare skulle du kunna få testa/jämföra med snordyr? kabel jag har mellan riaa och stärkaren, en Audioquest Thunderbird rca, hör nog stor skillnad mot allt annat jag testat, helt underbar keeper! :angel:
Dra ett PM. Vet inte var du finns men jag är så på att åka en bit för att uppleva ljud utöver mitt eget :)

Alla får väll tro vad dom vill och viktigast är att man är nöjd själv. Men nöjdast är ändå hifi-handlarna då marginalerna på kablar är riktigt hög :)

Alla får väll tro vad dom vill och viktigast är att man är nöjd själv. Men nöjdast är ändå hifi-handlarna då marginalerna på kablar är riktigt hög :)
Haha de det kan jag absolut tänka mig. Troligen kostade det mer att få den säljande texten skriven än själva materialet. (ok ta det med en nypa salt).

Men nu har jag blåst musik kring - 10 dB i över en timma med nya placeringen. Mina Venere 2.5 har absolut fått komma mer till sin rätt, de har kommit i balans. Kommer på mig själv att sitta och dra på smilbanden åter igen. Den klarhet jag saknat har kommit fram och ljudbilden är bredare.

Och denna gång var uppgraderingen gratis. Det är sällsynt.

Om jag är nöjd med kvällen? Behöver nog inte beskrivas vidare :)

Tillbaka
Topp