Beställde ett par s2e gillar b&w så det blir nog braNy DSP enligt denna artikel: https://www.ljudochbild.se/test/horlurar/bowers-wilkins-px7-s2e/be
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Beställde ett par s2e gillar b&w så det blir nog braNy DSP enligt denna artikel: https://www.ljudochbild.se/test/horlurar/bowers-wilkins-px7-s2e/be
Kjell har fallit djupt in i en av dom smalare arterna av audiofil-hobbyn. Mucho respekt!
Seriös samlare söker hifi & studioelektronik från gamla Östtyskland/DDR
Förstärkare Receivers Vinylspelare Kassettdäck Tuners Högtalare Mikrofoner Mixers Högtalarelement etc Apparater från andra östblocksländer är INTE intressantahifitorget.se
Vad är folks erfarenheter av att komplettera stativhögtalare med subwoofers? Verkar ändå vara rätt utbrett. Är väldigt nöjd med mina KEF R3 och vill inte byta ut dem men är ju alltid kul att tweaka lite. Har främst spanat in KEF KC62..
Vid vilken frekvens har dina R3 rullat av -3db?
Varken förstår eller kan svara på denna fråga.
Vad är folks erfarenheter av att komplettera stativhögtalare med subwoofers? Verkar ändå vara rätt utbrett. Är väldigt nöjd med mina KEF R3 och vill inte byta ut dem men är ju alltid kul att tweaka lite. Har främst spanat in KEF KC62..
Jess, två är att rekommendera. REL förespråkar högnivådelning om jag inte minns fel.
Viktigt att mäta rummets frekvensvar och jobba utifrån mätningen. Det blir till att flytta runt basarna en hel del. Mäta, flytta mäta igen osv.
Jobba med en subbas i taget.
Kan bli riktigt hyggligt i slutändan.
Är inte din första mening bara ett subjektivt tyckande?Ja, cdformatet är vida överlägset vinylskivan.
En del tycker dock att vinyl låter "mysigare", vilket just bara är ett subjektivt tyckande.
Är inte din första mening bara ett subjektivt tyckande?
Analogt är 10 bitar max ?Nej, du kan ju bara jämföra dynamikomfånget.
S/N - förhållandet ska vi ju bara inte snacka om!
CD har en upplösning på 16 bitar.
Vinyl kanske 10 bitar max.
Analogt är 10 bitar max ?
16 bitar: 20*log(2^16)=96dB dynamiskt omfång.Ja dynamikomfånget blir ju inte större än motsvarande det.
Tar du ett gammalt kassettband, det borde motsvara kanske 6-7 bitars upplösning.
Lite sådär ungefär.
16 bitar: 20*log(2^16)=96dB dynamiskt omfång.
Vinyl har ett dynamiskt omfång på max 70dB, vilket motsvarar en 11-12 bitars digital signal. Antar att det är så du tänker?
Ja, precis. Det är vad som MAX går att gravera.
Observera! Detta är är vad CD och vinylmediet har för maxpotential. I praktiken utnyttjas ju detta mycket dåligt av inspelnings- och mastringteknikerna. De flesta album framförallt på CD-sidan, är ju totalt sönderkomprimerade.
Det hindrar dock inte att CD som ljudbärare har en väsentligt större potential.
Jag tycker att det säljs väldigt mycket på 180 gram nuförtiden, men upplever att de har mer problem med non-fill, dishing och annat som stör. Funderar på att byta min shibata-slipade nål mot en konisk bara för att slippa höra alla brister dagens vinyl har.Ja, jag vet! Det finns bolag som pressar i 180 gram men inte många.
Jag tycker att det säljs väldigt mycket på 180 gram nuförtiden, men upplever att de har mer problem med non-fill, dishing och annat som stör. Funderar på att byta min shibata-slipade nål mot en konisk bara för att slippa höra alla brister dagens vinyl har.
Jag tycker att det säljs väldigt mycket på 180 gram nuförtiden, men upplever att de har mer problem med non-fill, dishing och annat som stör. Funderar på att byta min shibata-slipade nål mot en konisk bara för att slippa höra alla brister dagens vinyl har.
jämför och lyssna. Finns många faktorer på vägen i den kedjan.Testkörde min gamla CD spelare och jämförde med Spotify, mja, kanske en aning bättre men ändå svårt att veta. Funderar på om jag rippar mina CD i datorn till lossless format, och sen spelar upp dem, det borde väl egentligen bli samma kvalitet som via CD spelaren.
CD spelaren gammal Sony XA2ES, via inbyggda DA omvandlare för den har bara analoga utgångar. Datorn kopplad via USB till DA i förstärkaren, som är bra vad jag förstått (DAn menar jag, i NuPrime IDA-16) .
Köpa ny CD känns fel när jag inte köpt några skivor på år och dag..
Fast det kanske blir revival liknande som sker/skett på vinylfronten?