• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Måberg

Panerai
Sen jag köpte min "nya" CD-spelare för ett par månader sen har det föga förvånande blivit väldigt mycket lyssnande på just CD.
I mina öron låter det fantastiskt och jag är grymt nöjd! Riktigt stor skillnad på upplevd ljudkvalitet med en dedikerad CD kontra en gammal blu-ray jag använde innan.
Och plötsligt har man börjat köpa nya skivor igen, både nysläpp och gamla.

Visst låter Vinyl fortfarande "mysigare", men tycker ändå att CD är ett trevligt format och priser på skivor har inte stuckit iväg riktigt lika illa som vinylerna.

Bonusbilder på stämningsfullt "rör-ljus" som också ger något fint att kolla på medan man lyssnar 😅
20240322_015050.jpg
20240322_015318.jpg
20240322_015223.jpg
 

Btotheb

Omega
Vad är folks erfarenheter av att komplettera stativhögtalare med subwoofers? Verkar ändå vara rätt utbrett. Är väldigt nöjd med mina KEF R3 och vill inte byta ut dem men är ju alltid kul att tweaka lite. Har främst spanat in KEF KC62..
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Vad är folks erfarenheter av att komplettera stativhögtalare med subwoofers? Verkar ändå vara rätt utbrett. Är väldigt nöjd med mina KEF R3 och vill inte byta ut dem men är ju alltid kul att tweaka lite. Har främst spanat in KEF KC62..

För musik så är mitt förslag Rel T-Zero och två stycken är alltid bättre än en, även om en bör räcka
 

Woland

Omega
Jess, två är att rekommendera. REL förespråkar högnivådelning om jag inte minns fel.

Viktigt att mäta rummets frekvensvar och jobba utifrån mätningen. Det blir till att flytta runt basarna en hel del. Mäta, flytta mäta igen osv.
Jobba med en subbas i taget.
Kan bli riktigt hyggligt i slutändan.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jess, två är att rekommendera. REL förespråkar högnivådelning om jag inte minns fel.

Viktigt att mäta rummets frekvensvar och jobba utifrån mätningen. Det blir till att flytta runt basarna en hel del. Mäta, flytta mäta igen osv.
Jobba med en subbas i taget.
Kan bli riktigt hyggligt i slutändan.

Absolut högnivåkopling.
1 bör räcka och delning vid….80Hz
2 är alltid bättre, men man kan starta med en.

Subben behövs bara som stöd och inte som något dominerande inslag.
REL T-Zero är således mitt förslag då det inte är några monstruösa djupgrävande högtalare som ska stöttas upp
 

PerS

Omega
Ja dynamikomfånget blir ju inte större än motsvarande det.
Tar du ett gammalt kassettband, det borde motsvara kanske 6-7 bitars upplösning.
Lite sådär ungefär.
16 bitar: 20*log(2^16)=96dB dynamiskt omfång.

Vinyl har ett dynamiskt omfång på max 70dB, vilket motsvarar en 11-12 bitars digital signal. Antar att det är så du tänker?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Observera! Detta är är vad CD och vinylmediet har för maxpotential. I praktiken utnyttjas ju detta mycket dåligt av inspelnings- och mastringteknikerna. De flesta album framförallt på CD-sidan, är ju totalt sönderkomprimerade.

Det hindrar dock inte att CD som ljudbärare har en väsentligt större potential.

Det finns inget som kan rädda en värdelös inspelning.
 

Woland

Omega
Nej, och de inspelningarns är alldeles för många. Framförallt inom pop/rock. De mastras för att låta hyfsat i bilen eller på stan med hörlurar. Där du redan har ett bakgrundsbrus på 70db eller mer.

Går du idag och köper en nypressad LP så är den också söndermastrad hålet ocentrerat, dålig plast, ojämn osv.

Ja, jag vet! Det finns bolag som pressar i 180 gram men inte många.

Jag har nog ca 1.000 LP hemma. Väl använda under åren. Men tror inte att någon har spelats i år. Köpa nya? Nix.

Tilläggas bör att en nypressade LP utgår från en digital Master. Analogare än så är det inte.
 

PerS

Omega
Ja, jag vet! Det finns bolag som pressar i 180 gram men inte många.
Jag tycker att det säljs väldigt mycket på 180 gram nuförtiden, men upplever att de har mer problem med non-fill, dishing och annat som stör. Funderar på att byta min shibata-slipade nål mot en konisk bara för att slippa höra alla brister dagens vinyl har.
 

Olaa

Cartier
Jag tycker att det säljs väldigt mycket på 180 gram nuförtiden, men upplever att de har mer problem med non-fill, dishing och annat som stör. Funderar på att byta min shibata-slipade nål mot en konisk bara för att slippa höra alla brister dagens vinyl har.

tråkigt med felpressad vinyl, gäller nog att lämna tillbaka/byta tills man får en bra för att signalera problemen.

För att muntra upp tråden; köpte denna reissue för ett par dar sedan eftersom jag missade den när det begav sig. Superljud, förmodligen bättre än cdljud! ;)
DSC06434.JPG
 

Woland

Omega
Jag tycker att det säljs väldigt mycket på 180 gram nuförtiden, men upplever att de har mer problem med non-fill, dishing och annat som stör. Funderar på att byta min shibata-slipade nål mot en konisk bara för att slippa höra alla brister dagens vinyl har.


Du har nog rätt där. Shibata är en ganska elak slipning. Den brukar kräva en väldigt exakt inställning vad det gäller VTA, azimut och nåltryck. Nog svårt på många spelare.
 

cycleMagnus

Panerai
Testkörde min gamla CD spelare och jämförde med Spotify, mja, kanske en aning bättre men ändå svårt att veta. Funderar på om jag rippar mina CD i datorn till lossless format, och sen spelar upp dem, det borde väl egentligen bli samma kvalitet som via CD spelaren.
CD spelaren gammal Sony XA2ES, via inbyggda DA omvandlare för den har bara analoga utgångar. Datorn kopplad via USB till DA i förstärkaren, som är bra vad jag förstått (DAn menar jag, i NuPrime IDA-16) .
Köpa ny CD känns fel när jag inte köpt några skivor på år och dag..
Fast det kanske blir revival liknande som sker/skett på vinylfronten?
 

Olaa

Cartier
Testkörde min gamla CD spelare och jämförde med Spotify, mja, kanske en aning bättre men ändå svårt att veta. Funderar på om jag rippar mina CD i datorn till lossless format, och sen spelar upp dem, det borde väl egentligen bli samma kvalitet som via CD spelaren.
CD spelaren gammal Sony XA2ES, via inbyggda DA omvandlare för den har bara analoga utgångar. Datorn kopplad via USB till DA i förstärkaren, som är bra vad jag förstått (DAn menar jag, i NuPrime IDA-16) .
Köpa ny CD känns fel när jag inte köpt några skivor på år och dag..
Fast det kanske blir revival liknande som sker/skett på vinylfronten?
jämför och lyssna. Finns många faktorer på vägen i den kedjan.
Hade själv en period när jag matade in delar av cdsamlingen på hårddisk, använde cdläsare i dator. Slutade projektet relativt snabbt och valde att köpa rejäla pärmar att lagra cdskivorna på ett mindre skrymmande sätt. Blir trevligt om man spar emballaget sida vid sida med skivan,, kräver ihärdig logistisk uppmärksamhet om man vill ha någorlunda lätthittat/alfabetiskt... typ https://www.caselogic.com/en-us/ele...36-capacity-cd-wallet-_-caselogic_85854047562

Är idag glad över att ha kvar alla cd;n, vinylerna och köper både begagnat och nytt löpande, trots att jag har streaming...

tillgången till olika format ger ju möjligheten att finjustera och höja prestandan i egna utrustningen.

Riktigt kul att höja/jämföra kvaliteten på vinyl/cd/streaming, hitta styrkor och svagheter i sin anläggningoch därifrån förbättra återgivningen i respektiva källa/kedja och använda dom som komplement till varandra när man njuter av musik! Thats Hifi!:angel:
 

Woland

Omega
Bra där. Klart man inte gör sig av med sin musik. Oavsett vilken typ av fonogram man gillar.

Jag strömmar en hel del. Framförallt från HiResRadio. 16/48 , 24/96 osv. Låter utmärkt.
Framförallt tjeckiska radion. Radio Paradise kan också ibland låta bra. Men, men, men de flesta verkar ju nöjda med Spotify och annat skräp.


Men som någon här skrev, inget format Vinyl, CD, SACD, eller PCM HigRes kan rädda en dålig inspelning som redan är söndermastrad. Skit in är skit ut.

Det finns en lustig kanal som heter Mother Earth. De streamar vinyl och samplar upp den till 24/196!!! Vinyl, varför då? Ja det kan man undra. Men de har ofta kul musik.
Lite kul, man hör sprak och knaster, skivbrus och innerspårsdistorsion. Allt uppsamplat till 24/196.
Ja, vojne, vojne.
 

Olaa

Cartier
RadioParadiseMellowMix i flac är min favvo bakgrundsmusik sgs dagligen. Kan ibland förvånas över vilka fantastiska inspelningar av ibland udda artister dom levererar ibland. Det tar sig med komprimeringsmetoderna när man kan streama en "3-d ljudbubbla" om hemmariggen är mottaglig! Brukar bli att avbryta det man gör, höja volymen och sätta sig i lyssnarpositionen,, sedan sänka och fortsätta det man egentligen höll på med igen... :cool:
 
Topp