• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Du är helt klart på rätt spår med en fåtölj och go dricka 😉 Fast låter ju förvisso schysst att kunna lyssna på jobbet också! Det använder jag själv gamla iPods till.

Ja Ultra'n är riktigt trevlig. Men egentligen nästan overkill även för min del, men gillar att den har både usb in och ut (dock bara en usb-port så man får ha en usb-hub, men funkar med vilken som helst) och skärmen.

Enig angående CD! Det är något speciellt med att faktiskt äga sin musik osv, samt att ofta tyckeratt det faktiskt nästan låter minst lika bra eller bättre än streaming.
Om din CD-spelare har coax utgång så är det ju lugnt, finns på de allra flesta dacar. Men dubbelkolla innan du eventuellt slår till på något.

Gött att det bara var småfix med lurarna, då är du ju en bra bit på rätt väg redan!

Lycka till 😃

Rätt! Det finns inget starkt alternativ till att äga sin musik.

Ingen vet hur länge diverse strömmningstjänster finns kvar. Livstidsabonnemang?? Ja men det är inte din livstid du betalar för. Det är strömmningstjänsten livstid som avses.
Finns Roon, Tidal, Qubus och alla de andra kvar om 1 år, 2 år eller 5 år. Det vet vi inte.

Mitt fonogrambibliotek finns kvar.

Dessutom sänder många, (bl annat det så populära Spotify), snålkodad förlustkomprimerad musik. Att förlita sig på dessa tjänster kan närsomhelst slå tillbaka.
Jag strömmar själv, men bara ett tiotal okomprimerade radiokanaler som sänder förlustfria dataströmmar.
Samt SR2 och BBC3 som undantag.

Jag började köpa musik i slutet på 60-talet. Då var det LP man köpte. Jag ägde rullbandspelare som användes flitigt både för inspelningar från radio, vänners LP samt liveinspelningar vid olika tillfällen.

Längre fram, under en övergångsperiod, blev det både LP och CD samt egna liveinspelningar analogt och så småningom digitalt.
Därefter blev det CD/SACD/DVD-A som inköptes.
Samt gjordes en och annan piratinspelning.

Allt detta har jag kvar idag och kan lyssna på oavsett tillgång till internet.

Dessutom gillar jag inte när en strömmningstjänst bestämmer vilka versioner/mastrar jag ska lyssna på. Detta framgår i princip aldrig med tydlighet. Och här är skillnaden i ljudkvalitet inte obetydlig.

Och sist, men inte minst, de ger artisterna alldeles för dålig ersättning.

IMG_2204.jpeg

Funktionskontroll på befintliga komponenter - check!
Då är det bara att komplettera med resten då.

Den stora frågan är egentligen vad 17 jag tänkte på när prylarna inte kom fram efter renovering? Men jisses så roligt att nyupptäcka. 🥳

Slippery slope påbörjad… 😂
Kul att det funkar och att det blir kul på nytt! Förstärkaren ser ju iallafall väldigt gedigen ut! 😀
Men som du säger är det ett svart hål man lätt ramlar ner i...
CNa5kMyW8AEgz_r(1).jpg

Jag fick en "nytändning" på hörlurar i somras när jag upptäckte hur schyssta billiga "In ear monitors" (så kallade IEM's) man får för småpengar från exempelvis Aliexpress. Dessa går ju dessutom utmärkt att kombinera med mitt intresse för gamla iPod's...

Sen "råkade" jag klicks hem ett par billiga overear-lurar från Amazon för drygt 260spänn (Superlux HD681B, låter förvånansvärt bra för pengarna) bara för att se vad man får för pengarna.
Sen fick jag ju hem mina Audioquest Nightowl Carbon för några veckor sedan som jag varit otroligt nöjd med...
Dessförinnan har jag även ett par AKG K701 som jag nog haft i åtminstone 17år nu eller nåt sånt 😅
Nu har jag dock satt köpstopp på mig själv gällande "onödiga saker jag vill ha bara för att" tills skatteåterbäringen kommer typ, då blir det nog nån vettig hörlursförstärkare runt 3000kr eller så.
Men har ett par "billiga" IEM's till på väg hem som bör dyka upp om ett par veckor, var sugen på att testa hur bra ett par planar IEM för 500spänn låter 🙃

@Woland Instämmer! Är jättenöjd med Qobuz så sett, men ett bra exempel var att samma dag som jag fick hem min Wiim Ultra och skulle provlyssna första gången så hade min internetleverantör driftstörningar så kunde ändå inte lyssna på 3timmar.

Jag som är född 91 hamnade lite precis i skarven med att CD fasades ut till förmån för MP3spelare och "lånad musik från internet", och jag köpte bara några enstaka skivor i tonåren.
Men i takt med att man började jobba samt började förstå "grejen" så blev det först lite vinyl och sedermera CD igen 🙂
Min far är, och har alltid varit, en så kallad audiofil, men det smittade egentligen inte av sig förrän i vuxen ålder, och ännu mer efter jag fyllde 30 (min sambo tycker åtminstone att det var en bättre ålderskris än att köpa motorcykel i alla fall!).

Bifogar ett par hörlursbilder för "inspiration". Använder mest min Topping DX3 Pro Plus, men den gör sig inte lika bra på bild som den billiga rörförstärkaren från Fosi Audio

Bilagor

• 20250117_131244.jpg
    20250117_131244.jpg
    384.9 KB · Visningar: 1
  • 20250117_130943.jpg
    20250117_130943.jpg
    763.7 KB · Visningar: 1
  • 20241217_132736.jpg
    20241217_132736.jpg
    704.1 KB · Visningar: 1
  • 20241210_224547.jpg
    20241210_224547.jpg
    472.4 KB · Visningar: 1
  • 20241120_191031.jpg
    20241120_191031.jpg
    540.2 KB · Visningar: 1
Kul att det funkar och att det blir kul på nytt! Förstärkaren ser ju iallafall väldigt gedigen ut! 😀
Men som du säger är det ett svart hål man lätt ramlar ner i...
CNa5kMyW8AEgz_r(1).jpg

Jag fick en "nytändning" på hörlurar i somras när jag upptäckte hur schyssta billiga "In ear monitors" (så kallade IEM's) man får för småpengar från exempelvis Aliexpress. Dessa går ju dessutom utmärkt att kombinera med mitt intresse för gamla iPod's...

Sen "råkade" jag klicks hem ett par billiga overear-lurar från Amazon för drygt 260spänn (Superlux HD681B, låter förvånansvärt bra för pengarna) bara för att se vad man får för pengarna.
Sen fick jag ju hem mina Audioquest Nightowl Carbon för några veckor sedan som jag varit otroligt nöjd med...
Dessförinnan har jag även ett par AKG K701 som jag nog haft i åtminstone 17år nu eller nåt sånt 😅
Nu har jag dock satt köpstopp på mig själv gällande "onödiga saker jag vill ha bara för att" tills skatteåterbäringen kommer typ, då blir det nog nån vettig hörlursförstärkare runt 3000kr eller så.
Men har ett par "billiga" IEM's till på väg hem som bör dyka upp om ett par veckor, var sugen på att testa hur bra ett par planar IEM för 500spänn låter 🙃

@Woland Instämmer! Är jättenöjd med Qobuz så sett, men ett bra exempel var att samma dag som jag fick hem min Wiim Ultra och skulle provlyssna första gången så hade min internetleverantör driftstörningar så kunde ändå inte lyssna på 3timmar.

Jag som är född 91 hamnade lite precis i skarven med att CD fasades ut till förmån för MP3spelare och "lånad musik från internet", och jag köpte bara några enstaka skivor i tonåren.
Men i takt med att man började jobba samt började förstå "grejen" så blev det först lite vinyl och sedermera CD igen 🙂
Min far är, och har alltid varit, en så kallad audiofil, men det smittade egentligen inte av sig förrän i vuxen ålder, och ännu mer efter jag fyllde 30 (min sambo tycker åtminstone att det var en bättre ålderskris än att köpa motorcykel i alla fall!).

Bifogar ett par hörlursbilder för "inspiration". Använder mest min Topping DX3 Pro Plus, men den gör sig inte lika bra på bild som den billiga rörförstärkaren från Fosi Audio

Vem är tillverkaren av IEM planar?
Kul, det elementet kan inte vara stort.
Har du webbadress?

Vem är tillverkaren av IEM planar?
Kul, det elementet kan inte vara stort.
Har du webbadress?
Ja, ska bli spännande!
Tillverkaren är KZ, modellen heter PRX.
Valde dessa då jag varit väldigt nöjd med mina tidigare IEM's från dem, och PRX ska vara deras senaste planar-generation.
Valde även att lägga till en schysstare kabel för typ 80kr (vet att vi två har meningsskiljaktigheter om kablar, men originalkablarna på dessa är framförallt väldigt klena och trasselbenägna, därav bytet).

Hittar inte exakt länk till den säljaren jag valde på Aliexpress, men en länk till en annan

Screenshot_20250201-012430_Firefox.jpg

Ja, ska bli spännande!
Tillverkaren är KZ, modellen heter PRX.
Valde dessa då jag varit väldigt nöjd med mina tidigare IEM's från dem, och PRX ska vara deras senaste planar-generation.
Valde även att lägga till en schysstare kabel för typ 80kr (vet att vi två har meningsskiljaktigheter om kablar, men originalkablarna på dessa är framförallt väldigt klena och trasselbenägna, därav bytet).

Hittar inte exakt länk till den säljaren jag valde på Aliexpress, men en länk till en annan

Screenshot_20250201-012430_Firefox.jpg

Tack. Det vore kul att skruva isär och kolla på planarelementet. Att det var sytrådar till kablar kan jag tänka mig.

Tack. Det vore kul att skruva isär och kolla på planarelementet. Att det var sytrådar till kablar kan jag tänka mig.
Har inte sett någon som skruvat isär några än på Youtube, men det finns en "sprängskiss" på deras egna sida

Ja, det var en bra beskrivning av kabeln. Den är dock helt ok ljudmässigt (inte märkt nån skillnad när jag bytt på andra lurar), men känns "billig" så att säga.

Tillbaka
Topp