• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Hatar att googla. Älskar att fråga på ks.

En ”streaming-moj” till min befintliga anläggning så att jag kan lyssna på spotify då jag äter mat eller pratar med folk.

Ska man ha wifi eller bt? Spelar ingen roll för mig, men vad är bäst (minst dåligt)?

Behöver inte vara bästa grejen som finns men inget ”skräp” heller. Ska matcha spotify-streaming på en halvgammal halvbra anläggning i kvalitet.

Helst tips på en specifik produkt. Om någon har något beg så är det också intressant.
Wiim har prisvärda streaming-mojänger, bara att välja prisnivå du vill lägga dig på. Ändå relativt små pengar jämfört med vad som finns där ute :)

Själv är jag grymt sugen på en Wiim Ultra.

@Strindberg har du optisk input på din anläggning hade jag gått på en Wiim Mini.
Funkar och låter schysst, och simpel att komma igång med tack vare enkel app!

@Mortadella Ultra'n är grym för pengarna! Visst är det en kompromiss till viss del, men ändock riktigt trevlig!

Har äntligen börjat streama på allvar ( bara i bilen innan ) …. Funderade på WiiM Ultra men blev en annan ….

Bytte nyligen ut mina gamla McIntosh för/slutsteg mot en integrerad McIntosh med mer effekt än de förra, fick med en Bluesound node 130. Passade också på att byta ut mina 90 tals Kef mot moderna och större Kef R11 ( köpte allt begagnat 0-4 år )
Första intrycket med cd var : oj vad bra ,supernöjd för att med sedan bli missnöjd med streamingen som stal mycket effekt, blev vasst och alldeles för lite bas..

men inte Bluesounds fel…….

efter att ha pratat med en kompis som är insatt på streaming hoppade jag på en prövotid på TIDAL ( hade Spotify innan ) , gjorde en låtlista och sedan hände det saker … mycket stor skillnad , riktigt bra . Har inte testat samma låtar på tex Japan pressade Cd utgåvor mot TIDAL än ..

Bilagor

• IMG_0253.jpeg
    IMG_0253.jpeg
    486.1 KB · Visningar: 1
  • IMG_0254.jpeg
    IMG_0254.jpeg
    466.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_0255.jpeg
    IMG_0255.jpeg
    813.7 KB · Visningar: 1
Hittar nu Wiim amp, ser ju finfin ut ju. Kanske ersätta h/k-klumpen från millenieskiftet med en sådan?
Men en sak gör mig konfunderad. I några reviews så sägs den ha phono-in, men det ser misstänkt ut som vanlig rca bara.

Hittar nu Wiim amp, ser ju finfin ut ju. Kanske ersätta h/k-klumpen från millenieskiftet med en sådan?
Men en sak gör mig konfunderad. I några reviews så sägs den ha phono-in, men det ser misstänkt ut som vanlig rca bara.
Wiim verkar inte ha nån modell med phono ingång. Du får isf köpa externa riaa förstärkare. Krångligt.

Kolla in denna? https://www.hifiklubben.se/argon-au...ShBIP9zRnyeWOB0XF-F51ZYoEhEbGOwhoCB9EQAvD_BwE

Här är ett ballt men dyrare alternativ :)

Wiim Ultra har phono ja, om än av lite sämre kvalitet.

Dock behöver ett bra externt steg nu längre inte kosta skjortan (och är sannolikt en vettig uppgradering även med avseende på det som finns i ultran). Exempelvis detta:

Japp, Wiim Ultra har phono/riaa.
Funkar dugligt, men i mina öron låter en billig "stand alone" riaa bättre.
Jämfört min Ultra's riaa mot den Fosi Audio X2 jag köpte på amazon (när de hade rea) för drygt 600kr och Fosi'n låter bättre, även i standardutförande utan att ha bytt rör och "op-ampar" som jag sedan också gjort på den (så den låter ännu bättre, men ytterligare ca 600kr i delar..).

IMG_1913.jpeg
Hej!
Hitta dessa på loppis och tyckte de såg mycket tilltalande ut, är de något att hänga i julgranen om man hade tänkt starta igång en anläggning och spela lite vinyl med?
Beroende på vad du gav för grejerna, är väl okej prylar från sent 70-tal, 25 W så inget wattmonster direkt men det brukar räcka rätt bra, som sagts ovan så rengöring in o utvändigt, men inget 5-56 eller liknande, DeOxit är väl att föredra, svindyrt men bra.

Dom har ju snart 50 år på nacken så det kan mycket väl behövas bytas kondingar och dylikt, men har man tur så kan man slippa det.

Beroende på vad du gav för grejerna, är väl okej prylar från sent 70-tal, 25 W så inget wattmonster direkt men det brukar räcka rätt bra, som sagts ovan så rengöring in o utvändigt, men inget 5-56 eller liknande, DeOxit är väl att föredra, svindyrt men bra.

Dom har ju snart 50 år på nacken så det kan mycket väl behövas bytas kondingar och dylikt, men har man tur så kan man slippa det.

Det man först brukar upptäcka på gamla apparater är att det sprakar om omkopplare och potientiometrar. Ibland går detta att motionera bort.

Kondensatorer och elektrolyter kan också behöva ses över samt bytas.
En stor fördel om man kan göra detta själv eller har någon bekant som kan läsa ett kretsschema, samt kan hantera en lödkolv.

+1 på DeOxit, värt varenda spänn men krisar det så funkar Biltemas elektronikrengöring också bra.

Tillbaka
Topp