• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Ok, har Ipoden USB ut?
Om så är fallet. Kör den rakt in i Topping, utan att gå via dockan.
Japp, med iPods har de usb ut genom sin ladd/datakabel (Apple 30pin till usb A). Har med framgång kopplat den via USB in i Wiim. Men har inte testat/vet inte om funkar direkt in i Topping (har ingen usb a till b adapter).
Men det här handlar främst om nostalgin för min del, och då ser det liksom "roligare" ut med en egen docka till iPod'en.
All musik jag har på den har jag även på en extern hårddisk som är kopplad till Wiim, så egentligen är detta helt onödigt om det inte vore för nostalgin 🙃

Japp, med iPods har de usb ut genom sin ladd/datakabel (Apple 30pin till usb A). Har med framgång kopplat den via USB in i Wiim. Men har inte testat/vet inte om funkar direkt in i Topping (har ingen usb a till b adapter).
Men det här handlar främst om nostalgin för min del, och då ser det liksom "roligare" ut med en egen docka till iPod'en.
All musik jag har på den har jag även på en extern hårddisk som är kopplad till Wiim, så egentligen är detta helt onödigt om det inte vore för nostalgin 🙃

Jag är med. Nostalgin ska också ha sin plats.
Här hemma har jag hela min LPsamling intakt.
Det snurras dock inte så ofta längre.

Jag är med. Nostalgin ska också ha sin plats.
Här hemma har jag hela min LPsamling intakt.
Det snurras dock inte så ofta längre.
Jag har faktiskt fått ett nytt "sug" på vinyl på sistone. Tycker det låter "mysigt", i brist på ett bättre ord. Givetvis är både CD och streaming i teorin överlägset, men det är en viss känsla med vinylen man inte kan bortse ifrån 😀

Jag har ca 2000 LP i samlingen. LP var ju den tekniskt bästa ljudbäraren på den tiden för allmännheten. Bättre var bara en välkalibrerar rullbandare där man avlyssnade band inspelade med 19,5 hastighet.

Jag gjorde en del inspelningar av de band/musiker som jag kände på den tiden.
Använde mig av Revox-A77, och även av en TEAC, ren proffsmaskin som vägde modiga 35 kg. Den hade en starttid på 0,5 sek upp till full hastighet. Men detta är över 30 år sedan.
Sedan testade jag även DATbandare på rekommendation av Jan-Erik Persson.

Det var en Fostex, samma som han själv använde till sina Opus3inspelningar. Förutom hans välanvända analoga Telefunken.

Det slog ut den analoga rullbandaren totalt.

Tyvärr har vinylmediet alltför många tekniska brister för att kännas aktuellt idag. Spelar jag idag en LP är det för att jag har inspelningen och inte kan hitta den på annat håll.

Men visst är handhavandet kul. Avlyssnandet mindre kul.

Senast ändrad:
IMG_8353.png

Bland det vackraste som finns. Det enda som hade varit bättre är om det varit två lysdioder på de tre nedre lådorna.

Jag har precis fått tag på en hemmabioutrustning med 1 subwoofer och 4 satellithögtalare som är gjorda för att sitta fast på väggen.
Jag är intresserad att veta om subwoofern går att använda till min Rega Brio 2-kanalsförstärkare tillsammans med KEF R500 högtalare. Nån insatt här som kan ge svar?

1000001168.jpg

1000001167.jpg

Senast ändrad:
Jag har precis fått tag på en hemmabioutrustning med 1 subwoofer och 4 satellithögtalare som är gjorda för att sitta fast på väggen.
Jag är intresserad att veta om subwoofern går att använda till min Rega Brio 2-kanalsförstärkare tillsammans med KEF R500 högtalare. Nån insatt här som kan ge svar?

1000001168.jpg

1000001167.jpg
Långt svar (någorlunda...) kort: Ja i teorin, men relativt mycket jobb för att det ska lira.
Eftersom din förstärkare inte har lågnivå ut, och din sub inte har högnivå in blir det "besvärligt". Man kan köpa/bygga en hög till lågnivåomvandlare som snor signal från högtalarkabeln och gör om till lågnivå (görs ofta i nyare bilar där man vill ha baslåda utan att byta ut huvudenheten).

Om du vill fortsätta med den förstärkaren är det nog tyvärr lättare att hitta en sub som redan har högnivå input. Då snor du bara signalen från höger/vänster högtalarkabel och matar direkt till basen. 🙂

Långt svar (någorlunda...) kort: Ja i teorin, men relativt mycket jobb för att det ska lira.
Eftersom din förstärkare inte har lågnivå ut, och din sub inte har högnivå in blir det "besvärligt". Man kan köpa/bygga en hög till lågnivåomvandlare som snor signal från högtalarkabeln och gör om till lågnivå (görs ofta i nyare bilar där man vill ha baslåda utan att byta ut huvudenheten).

Om du vill fortsätta med den förstärkaren är det nog tyvärr lättare att hitta en sub som redan har högnivå input. Då snor du bara signalen från höger/vänster högtalarkabel och matar direkt till basen. 🙂

Tack för förklaring! 👍

1000001168.jpg

1000001167.jpg

Nu är jag inte bekant med den förstärkaren men om "Record output" kan ställas in (eller om den fungerar så) att alltid skicka ut samma signal som ingången som är vald så är det en lågnivå utgång som kan skicka signal till lfe ingången på subwoofern, jag hade testat :)

Galet bra! Jag kan inte byta pga dessa
blir nästan sugen själv, trots jag i princip bestämt mig att gå över fullt till Sonos Arc Ultra, ERA300 och sub både uppe och nere :D (väntar bara på arc ultran till uppsättningen nere). Spenderar mest tid framför datorn eller så blir det bara film/serie vad gäller ljud

Elac debut 3 B6.3 är bra prissatta om jag vill ha en ren 2.0-2.1 setup framöver. Tror dock inte jag sett R700 så billigt beggade fullt beggade ens

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: par
blir nästan sugen själv, trots jag i princip bestämt mig att gå över fullt till Sonos Arc Ultra, ERA300 och sub både uppe och nere :D (väntar bara på arc ultran till uppsättningen nere). Spenderar mest tid framför datorn eller så blir det bara film/serie vad gäller ljud

Elac debut 3 B6.3 är bra prissatta om jag vill ha en ren 2.0-2.1 setup framöver. Tror dock inte jag sett R700 så billigt beggade fullt beggade ens
Jag har beställt debut 3.0 stora golvarna till sommarstugan men förväntar mig inte samma nivå

Nu är jag inte bekant med den förstärkaren men om "Record output" kan ställas in (eller om den fungerar så) att alltid skicka ut samma signal som ingången som är vald så är det en lågnivå utgång som kan skicka signal till lfe ingången på subwoofern, jag hade testat :)
"Record output" fungerar säkert som du beskriver men där får du en fast nivå, du måste ju ha en utgång som är kopplad till förstärkarens volymkontroll typ "pre out". Hade det funnits så ansluter man det till dom två L/R RCA. LFE kan man bara ansluta till förstärkare med dito utgång.

Någon som har provlyssnat dessa högtalare och vet om det är något att ha? Hade varit väldigt intressant att höra åsikterna här om Devialet isåfall.

Har tittat på lite recensioner online men känns inte som man blir något klokare av det. Kan ju lika gärna kan va köpt influenser marknadsföring, man vet aldrig…

Problemet är att jag under inga omständigheter får ha några vanliga välljudande ”fula som stryk” högtalare i vardagsrummet för min fru. (ca. 60-65 kvm öppen planlösning med köket)

Så det lämnar möjligen plats för något från Bang & Olufsen eller som dessa från Devialet som är överdesignat som inredningsdetalj.

IMG_5080.png

Någon som har provlyssnat dessa högtalare och vet om det är något att ha? Hade varit väldigt intressant att höra åsikterna här om Devialet isåfall.

Har tittat på lite recensioner online men känns inte som man blir något klokare av det. Kan ju lika gärna kan va köpt influenser marknadsföring, man vet aldrig…

Problemet är att jag under inga omständigheter får ha några vanliga välljudande ”fula som stryk” högtalare i vardagsrummet för min fru. (ca. 60-65 kvm öppen planlösning med köket)

Så det lämnar möjligen plats för något från Bang & Olufsen eller som dessa från Devialet som är överdesignat som inredningsdetalj.

IMG_5080.png
Men köp det du vill ha🥴 min sambo köpte en stringbokhylla jag skaffade cerwin Vega. Hon fick det hon ville och jag det jag ville ha

IMG_5080.png

Jag har lyssnat på sådana tidigare och de har superimponerande bas. Tror dock att effektvärdena är kraftigt överdrivna försäljningssiffror.
En Dialet är en högtalare med inbyggd förstärkare. Den kan väl beskrivas som en subwoofer med mellanregister och diskant för den låter väldigt klart också.

Effekten anges vara högre än en renodlad effektförstärkare som bara förstärkaren är tyngre än högtalaren. Inkluderat i Dialetens vikt finns även då högtalarelement.
De kan inte jämföras med vanliga högtalare och förstärkare med samma angivna effekt när det gäller ljudtryck.
Men de är absolut imponerande, och de har som sagt extrembas. För storleken och vikten är de nog oslagbara.

Senast ändrad:
"Record output" fungerar säkert som du beskriver men där får du en fast nivå, du måste ju ha en utgång som är kopplad till förstärkarens volymkontroll typ "pre out". Hade det funnits så ansluter man det till dom två L/R RCA. LFE kan man bara ansluta till förstärkare med dito utgång.
Ja såklart! Tankevurpa

IMG_5080.png
Ser oerhört spännande ut men lär kräva sitt rum misstänker jag.

Har tidigare varit inne på om jag skulle köpa en streamer. Jag använder Tidal och lyssnar via heos appen i min marantz receiver.

Men heos appen är så jävla dålig, så pass att jag faktiskt övervägde köpa en enkel wiim bara för att kunna använda Tidals interface. Idag när jag startade heos så stod det om nyheter. Tidal connect, ÄNTLIGEN!

Så där försvann mitt behov av streamer och jag styr nu direkt via Tidal appen. Tackar och bockar!
1000019801.jpg

Har tidigare varit inne på om jag skulle köpa en streamer. Jag använder Tidal och lyssnar via heos appen i min marantz receiver.

Men heos appen är så jävla dålig, så pass att jag faktiskt övervägde köpa en enkel wiim bara för att kunna använda Tidals interface. Idag när jag startade heos så stod det om nyheter. Tidal connect, ÄNTLIGEN!

Så där försvann mitt behov av streamer och jag styr nu direkt via Tidal appen. Tackar och bockar!
1000019801.jpg
Vad är det för bänk du har? 🤔

Tillbaka
Topp