• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Som vanligt kör HIFI-KLUBBEN sin vanliga rappakalja. Vad är "äkta stereo" t ex? Är det 2 högtalare, båda i mono, eller innehåller förstärkarenheten kanalseperation.
På HIFIklubben kan man ibland läsa att apparatfronten är i "äkta aluminium".
Ja, ni fattar.

Nämnda produkters ljudmässiga kvaliteter vet jag inget om. De kan ju prestera vida över prisnivån.

Frågor du bör ställa är:
Vad är det för effekt på på inbyggd förstärkarenhet?
Vad är högtalarnas verkningsgrad?
RIAAenheten, hur korrekt kan den vara?

Javisst, din budget är 5000:-.
Undvik vita högtalare. Det är snart omodernt.
Men i köket, bland övriga vitvaror. Kanon!
Fast nu står de det ju att högtalaren har en inbyggd stereo förstärkare vilket knappast kan vara något annat Begreppet stereo är väl ganska väldefinierat numera. Och äkta aluminium är ju inte skitkonstigt när merparten av det som säljs är silverfärgad plast. Att det är äkta betyder ju inte att det är ädelmetall...

Fast nu står de det ju att högtalaren har en inbyggd stereo förstärkare vilket knappast kan vara något annat Begreppet stereo är väl ganska väldefinierat numera. Och äkta aluminium är ju inte skitkonstigt när merparten av det som säljs är silverfärgad plast. Att det är äkta betyder ju inte att det är ädelmetall...
I den bästa av världar förstår avsändare och mottagare varandra. I den bästa av världar räcker det med ordet stereo och aluminium. HIFI-klubben försöker nå deras kunder som inte vet vad stereo betyder och de som inte förstår egenskapsskillnader mellan plast och aluminium. Det visar en bristande tillit till den genomsnittlige HIFI-klubbskunden eller så är det så att de vet att de behöver vara övertydliga så alla förstår? Med tanke på att hela den branschen använder sig av fikonspråk som bara 1 % förstår så undrar man varför det blev så viktigt med tydlighet den här gången.

Senast ändrad:
I den bästa av världar förstår avsändare och mottagare varandra. I den bästa av världar räcker det med ordet stereo och aluminium. HIFI-klubben försöker nå deras kunder som inte vet vad stereo betyder och de som inte förstår egenskapsskillnader mellan plast och aluminium. Det visar en bristande tillit till den genomsnittlige HIFI-kundskunden eller så är det så att de vet att de behöver vara övertydliga så alla förstår? Med tanke på att hela den branschen använder sig av fikonspråk som bara 1 % förstår så undrar man varför det blev så viktigt med tydlighet den här gången.

Jag både tycker att det är onödig info, men samtidigt så förstår jag HiFi-klubben.
Det är inte direkt high end kundkretsen man försöker fånga in och måste därför vara extremt övertydliga med de söndercurlade barnen, som knappt har någon allmänbildning även om dessa barn nu har blivit gamla nog att få sig pengar, bidrag eller till och med ett jobb.
Sedan Googles intåg i människans liv så har folk slitit i att lägga saker och ting på minnet. Man behöver inte ens lära sig något och behöver man veta något så googlar man för precis den stunden.

Man lever dock farligt när man använder sig av ord som aluminium, stereo och ”äkta”. Detta kan vara förvirrande för de numera vuxna barnen.
Äkta har väl idag endast en betydelse av att inte vara en kopia av något visst märke.
Aluminium och dess egenskaper har inte folk koll på och låter som något som alkemister sysslar med i sagovärldar.
Stereo är en maskin som ibland avger ljud.

I den bästa av världar förstår avsändare och mottagare varandra. I den bästa av världar räcker det med ordet stereo och aluminium. HIFI-klubben försöker nå deras kunder som inte vet vad stereo betyder och de som inte förstår egenskapsskillnader mellan plast och aluminium. Det visar en bristande tillit till den genomsnittlige HIFI-klubbskunden eller så är det så att de vet att de behöver vara övertydliga så alla förstår? Med tanke på att hela den branschen använder sig av fikonspråk som bara 1 % förstår så undrar man varför det blev så viktigt med tydlighet den här gången.
Jo fast jag tänker att de allra flesta som vänder sig till den "något mer än genomsnittligt intresserade ljudkonsumenten" är sämre på att informera transparent än vad Hifi-klubben är. Jag tycker väl ändå att dom är relativt bra på att undvika fikonspråk och överdrivna specar.

Jo fast jag tänker att de allra flesta som vänder sig till den "något mer än genomsnittligt intresserade ljudkonsumenten" är sämre på att informera transparent än vad Hifi-klubben är. Jag tycker väl ändå att dom är relativt bra på att undvika fikonspråk och överdrivna specar.
Det var lättare när man definierade i watt. Få watt=dålig stereo. Många watt 8 ohm=bra grejer.

... så länge det var FTC-watt och inte RMS eller DIN. ;)
Krångligt var det för oss amatörer som ville ha bra ljud. Nu vågar jag inte byta mina referensanlöggningar. Tänk om jag skulle bli varse att det finns bättre grejer. Då får man sluta med klockor. 😊

En är från 1980-talet och så vitt jag vet, har det inte sålts något som är bättre sedan dess. Senaste uppdateringen var en eliptiskt nål från Svalanders så nu får det räcka. 😌

IMG_4386.jpeg

Senast ändrad:
Krångligt var det för oss amatörer som ville ha bra ljud. Nu vågar jag inte byta mina referensanlöggningar. Tänk om jag skulle bli varse att det finns bättre grejer. Då får man sluta med klockor. 😊

En är från 1980-talet och så vitt jag vet, har det inte sålts något som är bättre sedan dess. Senaste uppdateringen var en elliptiskt nål från Svalanders så nu får det räcka. 😌

IMG_4386.jpeg

Jag har samma dilemma ... ;)
Stora Stereon 2025-05-28.jpg

Låter dessutom grymt bra. Hade lite tur. Affären hade fått köpa in det bästa Sony hade då till bra pris för demo/reklam. Efter något år sålde dom förstärkaren och resten stog mest och skräpade i ett hörn. Fick köpa tuner, kassettdeck och en riktigt grym CD-spelare (X559ES) för halva priset. :happyhappy:
Gött!
Jag har också en ES fast av lite senare snitt. Här rör sig skivan över lasern och inte tvärtom som var standard annars.
Långt ifrån lika vacker som din men den känns som en pansarvagn till maskin.
IMG_8535.jpeg

Tillbaka
Topp