• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

IMG_6981.jpeg

Efter att lyssnat på dem i ett par dagar (många timmar Spotify och vinyl) och kan jag säga att de levererar ett grymt ljud med tanke på dess ringa storlek (22,2x36,4x26,6). Små men de väger ändå in på hela 10,8kg/styck plus stativen på 23kg/styck 😅 så de står stadigt!

Jag har spelat det mesta: metall, growl, Heavy Metal, EDM, techno, bassång, synth, jazz, opera och klassiskt…snabbt, långsamt, högt, mjukt och stämningsfullt, hårt och argt. Ljudet är kraftfullt, brett och detaljrikt utan att kompromissa med något och jag är riktigt imponerad av detaljerna i ljudbilden! Jag streamade även ett par avsnitt Alien: Earth och även där levererade högtalarna ett mycket bra ljud! Detta är mina helt personliga tankar, tycken och smak...jag är mer än nöjd!
Kul att höra! Det blir nog ett par Radiant för mig också närmaste året!

Vilken färg blir det?

Jag har en kompis som var på Hifiklubben och lyssnade på Radiant 6.2 och han var imponerad av vad han hörde. De ser intressanta ut tycker jag. Sannolikt inget jag byter ut mina Ino-toppar mot men de kunde kanske passa i vardagsrummet när jag är klar med renoveringen hemma. Synd att de inte har några frontskydd dock, för de är inte särskilt vackra även om de ser lite coola ut.

Nej, Ino ska du nog inte byta ut.
Men vad det gäller Radiant så är det mycket lätt att hitta sämre högtalare oavsett prislapp.
De mätningar jag såg bådar gott.

Har flyttat och renoverat lite, har nu kopplat in stereon och hade tänkt få ner allt i storlek (sannolikt en ursäkt för att köpa prylar) då det tar lite plats. Slutade med att jag kom över ett NAD T973 slutsteg, 7x140w och 32kg. Det får ju iaf Denon receivern att se liten ut 🙄

IMG_9127.jpeg

Men funderar lite på att byta Denon mot en Wiim Ultra, känner inget behov av surround och Wiimen har ju massa fiffiga EQ möjligheter.

Funderar även på akustikpanel bakom tvn och runt dörren. Men är lite rädd att det skriker singelkille för mycket, men iofs så tar väl högtalarna och steget hand om den biten 😄

Har flyttat och renoverat lite, har nu kopplat in stereon och hade tänkt få ner allt i storlek (sannolikt en ursäkt för att köpa prylar) då det tar lite plats. Slutade med att jag kom över ett NAD T973 slutsteg, 7x140w och 32kg. Det får ju iaf Denon receivern att se liten ut 🙄

IMG_9127.jpeg

Men funderar lite på att byta Denon mot en Wiim Ultra, känner inget behov av surround och Wiimen har ju massa fiffiga EQ möjligheter.

Funderar även på akustikpanel bakom tvn och runt dörren. Men är lite rädd att det skriker singelkille för mycket, men iofs så tar väl högtalarna och steget hand om den biten 😄

Det absolut första du rent aukustikt ska göra är att lägga på en riktigt tjock matta som täcker hela området framför högtalarna. Den ska gå ända fram till där du sitter och lyssnar. Golvreflexer är av ondo.

Vidare:
Bör du försöka omlokaliser högtalarna. Enligt bild står höger högtalare inklämd i ett hörn. Detta ger inte mindre än ca 9db basförstärkning, samt att du får tidiga reflexer från sidovägg av hög dignitet i hela det övriga registret. Detta grumlar och tiltar hela din ljudbild. Avstånd till vägg bakom högtalarna ser ut att vara extremt kort. Ut med högtalarna i rummet. Det skapar djup i återgivningen.

Högtalarna ser ut att vara koaxialer, vilket innebär relativt smal spridning och kräver att de vinklas direkt mot lyssnaren.

Detta kan vara svårt i ditt rum, men sådan är fysiken.

Det absolut första du rent aukustikt ska göra är att lägga på en riktigt tjock matta som täcker hela området framför högtalarna. Den ska gå ända fram till där du sitter och lyssnar. Golvreflexer är av ondo.

Vidare:
Bör du försöka omlokaliser högtalarna. Enligt bild står höger högtalare inklämd i ett hörn. Detta ger inte mindre än ca 9db basförstärkning, samt att du får tidiga reflexer från sidovägg av hög dignitet i hela det övriga registret. Detta grumlar och tiltar hela din ljudbild. Avstånd till vägg bakom högtalarna ser ut att vara extremt kort. Ut med högtalarna i rummet. Det skapar djup i återgivningen.

Högtalarna ser ut att vara koaxialer, vilket innebär relativt smal spridning och kräver att de vinklas direkt mot lyssnaren.

Många grejer här nu.
Jag vill inte ha en matta framför tvn eller högtalarna, det räcker med den som är framför soffan, den skulle hamna mitt i "gången" till balkongen.

Går ej att flytta tyvärr, detta är bästa lösningen för vardagsrummet rent praktiskt och estetiskt så får det bli som det blir med hifi. Jag vill inte ha möblerad på bredden.
Avståndet till vägg är så nära väggen det går, det springer barn framför hela tiden.

Japp stämmer med koax, Eminence Beta-12 med Selemium D220ti.

Har övervägt nya högtalare, dessa var mer lätta att placera i 48kvm vardagsrum än nuvarande 18kvm.
Man ser alltså väggen till vänster på bilden nedan i vardagsrummet.

Skärmavbild 2025-09-01 kl. 16.04.25.png

Med lite eq kan du ta bort de värsta problemen med en dålig placering av högtalarna. Det blir inte perfekt, men mycket bättre än utan eq om det görs rätt. Jag har själv gått från stereo utan möjlighet till justeringar till aktiva högtalare + Wiim Ultra under sommaren, och lite eq har gjort stor skillnad!

Med lite eq kan du ta bort de värsta problemen med en dålig placering av högtalarna. Det blir inte perfekt, men mycket bättre än utan eq om det görs rätt. Jag har själv gått från stereo utan möjlighet till justeringar till aktiva högtalare + Wiim Ultra under sommaren, och lite eq har gjort stor skillnad!

Stämmer bra det. Utan mätning och EQ famlar man mörkret.

Stämmer bra det. Utan mätning och EQ famlar man mörkret.
Ja, och även när man mäter med mobilen så är det ganska svårt att få det rätt. Jag har en rumsresonans runt 55hz som jag har fått ner ganska bra, men exakt frekvens, Q-värde mm är gissningar som jag i slutändan tyckte gav bäst resultat. Det borde ändå finnas potential för förbättring i de låga frekvenserna, så jag beställde en mätmikrofon förra veckan och ska försöka optimera med hjälp av REW. Om jag nu har ganska neutrala högtalare och en förförstärkare med peq så måste jag ju utnyttja det fullt ut :)

Vad blev det för högtalare? Är du nöjd med Wiimen?

Vad blev det för högtalare? Är du nöjd med Wiimen?
Det blev ett par Kali Audio IN-5. Studiomonitorer så de är inte världens snyggaste högtalare, men de låter väldigt bra för pengarna :)

Wiim:en hade allt jag behövde: Spotify/Tidal connect, inbyggt RIAA, USB-host, BT och volymkontroll. Jag tycker att den låter bra, även RIAA-steget som annars har fått lite kritik (mitt RIAA-steg från ProJect har packats undan). Jag hade problem med hackande ljud via Tidal häromdagen, men vet inte om det berodde på Wiim:en eller Tidals server.

Det blev ett par Kali Audio IN-5. Studiomonitorer så de är inte världens snyggaste högtalare, men de låter väldigt bra för pengarna :)

Wiim:en hade allt jag behövde: Spotify/Tidal connect, inbyggt RIAA, USB-host, BT och volymkontroll. Jag tycker att den låter bra, även RIAA-steget som annars har fått lite kritik (mitt RIAA-steg från ProJect har packats undan). Jag hade problem med hackande ljud via Tidal häromdagen, men vet inte om det berodde på Wiim:en eller Tidals server.
Tack, har spanat en del på IN-8v2, de ligger nog i topp vad som blir nästa faktiskt.

Tack, har spanat en del på IN-8v2, de ligger nog i topp vad som blir nästa faktiskt.
Jag hade köpt 8v2 om jag inte haft begränsat utrymme; de kostar bara några hundralappar mer och har lägre distorsion. Räkna med att koppla dem via XLR om du vill ha ohörbart bakgrundsbrus, för RCA hade relativt högt brus (rätt tillverkade RCA-XLR-kablar ger dock bra CMRR, så det är inga problem att använda en Wiim som inte har differentiell utgång).

Vidare:

Bra råd och generella sådana. Akustik kan man inte trolla bort. EQ kan vara en dellösning men inte alltid. Optimalt är givetvis att akustiken fixas. Justeringar efteråt är mest...justeringar.

Bra råd och generella sådana. Akustik kan man inte trolla bort. EQ kan vara en dellösning men inte alltid. Optimalt är givetvis att akustiken fixas. Justeringar efteråt är mest...justeringar.
Bäst ljudmässigt är alltid att hitta den optimala placeringen av högtalarna, sen fortsätta med akustikåtgärder och sist EQ. Jag har inte den möjligheten i vardagsrummet, för det är ett...vardagsrum :) Högtalarna står där de passar och ska nåt sättas upp på väggarna så är det tavlor. Jag är tacksam för att jag har en sambo som både accepterar en riktig stereo och dessutom köper lite vinyl ibland, men hon vill inte bo i en studio.

Jag fick hem en mätmikrofon i veckan som jag lekte lite med idag. Det visade sig att det främst var ena högtalaren (som står nära en sidovägg) som skapar en rumsresonans, så nu har jag olika EQ för högtalarna för att båda ska spela hyffsat neutralt (jag hann bara mäta i sweetspot innan sambo och sonen kom hem från sin shopping). Jag kan såklart inte använda EQ för att få bort en null, men jag tycker att det gör stor skillnad att bara kapa peaks.

Bäst ljudmässigt är alltid att hitta den optimala placeringen av högtalarna, sen fortsätta med akustikåtgärder och sist EQ. Jag har inte den möjligheten i vardagsrummet, för det är ett...vardagsrum :) Högtalarna står där de passar och ska nåt sättas upp på väggarna så är det tavlor. Jag är tacksam för att jag har en sambo som både accepterar en riktig stereo och dessutom köper lite vinyl ibland, men hon vill inte bo i en studio.

Jag fick hem en mätmikrofon i veckan som jag lekte lite med idag. Det visade sig att det främst var ena högtalaren (som står nära en sidovägg) som skapar en rumsresonans, så nu har jag olika EQ för högtalarna för att båda ska spela hyffsat neutralt (jag hann bara mäta i sweetspot innan sambo och sonen kom hem från sin shopping). Jag kan såklart inte använda EQ för att få bort en null, men jag tycker att det gör stor skillnad att bara kapa peaks.

Kapa peaks är rätt väg. Inte tvärtom.
Man ska notera att en höjning av 3db, kräver en fördubbling av tillgänglig förstärkareffekt.
Allt annat lika vid en given frekvens.

En höjning av 3db i basområdet kan få många högtalare att hörbart distordera.

Alltså har du 250W och höjer 3db kräver detta 500W. Detta är inte alla förstärkare bekväma med.

3db är det som direkt är hörbart. Även om väsentligt mindre variationer också är hörbara.

Man brukar säga att 0,2db är hörtröskeln för ett tränat och friskt öra. Men vem har det?

Kapa peaks är rätt väg. Inte tvärtom.
Du KAN INTE EQ:a bort en null eftersom det är en interferens som släcker ut ljuden vid den frekvensen, vilket jag tror att många inte förstår. Är det ett problem så måste man flytta högtalarna eller lyssningspositionen, eller skaffa en sub som placeras på annan plats eller spelar med fasförskjutning.

En höjning av 3db i basområdet kan få många högtalare att hörbart distordera.
Jag har gott om headroom för de volymer jag lyssnar på, men har ändå dragit ner pre-gain motsvarande min EQ.

Man brukar säga att 0,2db är hörtröskeln för ett tränat och friskt öra. Men vem har det?
Jag håller med om allt du skriver utom detta; du menar inte att ett tränat öra kan höra en avvikelse på 0,2dB för en frekvens i musik eller pink noise? Menar du att i en ren sinussignal med fast frekvens kan man höra skillnad på 0,2dB?

Du KAN INTE EQ:a bort en null eftersom det är en interferens som släcker ut ljuden vid den frekvensen, vilket jag tror att många inte förstår. Är det ett problem så måste man flytta högtalarna eller lyssningspositionen, eller skaffa en sub som placeras på annan plats eller spelar med fasförskjutning.

Jag har gott om headroom för de volymer jag lyssnar på, men har ändå dragit ner pre-gain motsvarande min EQ.

Jag håller med om allt du skriver utom detta; du menar inte att ett tränat öra kan höra en avvikelse på 0,2dB för en frekvens i musik eller pink noise? Menar du att i en ren sinussignal med fast frekvens kan man höra skillnad på 0,2dB?

Jag har inte de öronen, men jag vet att det i blindtester har förekommit att avvikelser på 0,2db har detekterats.

Jag får väl tillägga att det har detekterats vid extrema ljudtryck, och inte vid vanlig musiklyssning.

Nuĺl går såklart inte att EQ:a bort.

Senast ändrad:
Plockade upp dessa innan helgen, till ska bli spännande att testa. Har läst både ris och ros om de i olika tester.

Har letat efter alternativ till B&W Pi8 in ear, att ha på kontoret. Är förälskad i ljudet i Pi8orna men upplever att om jag använder de längre period så är komforten inte optimal.

1000001445.jpg

Hur har vi det med erfarenhet kring takhögtalare på forumet?
Jag insåg igår kväll att jag måste passa på att montera det i köket innan vi sätter nytt undertak.
Det finns ju hur mkt som helst som vanligt och jag kommer inte hinna åka runt och provlyssna en massa på olika grejer. Funderar på att ta mig en sväng till HifiKlubben i Gbg och höra mig för och slå till på ett par Dali eller B&W typ 8” för takmontering. Det borde funka. Eller har vi nåt fabrikat man bara inte får missa?

Nästa fråga kring drivning av dessa. Jag har en Denon X4700H i TV-rummet som ligger vägg i vägg med köket. Jag har möjlighet att dra upp tomslang i väggen (renoverar hela våningen just nu) och då kan jag använda ett par kanaler från den och köra Zon 2 i köket. Jag använder inte Height-kanalerna på Denon så här finns två förstärkarkanaler över.
Är det nåt att rekommendera eller blir det bara kladdigt? Borde man dra ner högtalarkabel till köket och slå till på en Streamer typ Wiim Amp Ultra eller Bluesound Node 330 som man sätter i ett skåp istället kanske? Oavsett om jag använder Denon eller ej så drar jag nog ytterligare ett par tomslangar ner till köket för att framtidssäkra mig förresten.

Sen har vi ytterligare ett rum som ska ha en anläggning, och det är vardagsrummet. Här tänker jag sätta ett par stativare som jag har till övers så länge. Drivning finns i form av en Roksan Caspian förstärkare som jag inte använder. Då återstår att lösa streaming till denna anläggning. Jag kan faktiskt dra tomrör även hit från tv-rummet. Då skulle jag kunna köra zon 3 från Denon med lågnivåkabel och koppla in mig på Roksan förstärkaren i vardagsrummet om jag fattar funktionerna på Denon rätt. Nån som vet om detta funkar? Alltså att ha Denon drivandes hembio i tv-rummet, köra zon 2 högnivå till takhögtalare i köket och zon 3 lågnivå till vardagsrummet? Jag har aldrig använt en zon-indelning på en sån förstärkare, men det vore ju smutt om det funkar smidigt. Alla i familjen måste kunna använda grejerna smidigt förresten, för annars kan det kvitta.

Grejen är att Denon stärkaren har ju möjlighet till HEOS som verkar rätt najs. Eftersom allt är nedpackat för tillfället så kan jag inte testa funktionaliteten - är det nån som har koll på Denon och HEOS? Kan man i Heos-appen välja vilken zon man vill köra eller är det nåt man styr i stärkaren direkt?

Jag vet inte, detta kanske blev luddigt, men nu har jag skrivit så jag lägger ut så får vi se om nån har nåt vettigt att tillföra.
Jag kan ju givetvis höra med nån på Hifiklubben angående utbyggnadsmöjligheterna med Denon men det tar nån vecka innan jag kan komma dit och det är typ nu jag behöver besluta om tomrör osv. Jag får väl peppra med tomrör för att framtidssäkra mig oavsett kanske…

Tack!

Tillbaka
Topp