Har/hade DALI Opticon 6 MK2Hade du några andra högtalare sen tidigare? Så man vet lite vad du har som referens.Tycker 6.2orna är mycket intressanta!
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har/hade DALI Opticon 6 MK2Hade du några andra högtalare sen tidigare? Så man vet lite vad du har som referens.Tycker 6.2orna är mycket intressanta!
Ah, jag hade mk1 som jag gillade väldigt mycketHar/hade DALI Opticom 6 MK2
Kul att höra! Det blir nog ett par Radiant för mig också närmaste året!![]()
Efter att lyssnat på dem i ett par dagar (många timmar Spotify och vinyl) och kan jag säga att de levererar ett grymt ljud med tanke på dess ringa storlek (22,2x36,4x26,6). Små men de väger ändå in på hela 10,8kg/styck plus stativen på 23kg/styckså de står stadigt!
Jag har spelat det mesta: metall, growl, Heavy Metal, EDM, techno, bassång, synth, jazz, opera och klassiskt…snabbt, långsamt, högt, mjukt och stämningsfullt, hårt och argt. Ljudet är kraftfullt, brett och detaljrikt utan att kompromissa med något och jag är riktigt imponerad av detaljerna i ljudbilden! Jag streamade även ett par avsnitt Alien: Earth och även där levererade högtalarna ett mycket bra ljud! Detta är mina helt personliga tankar, tycken och smak...jag är mer än nöjd!
valnötKul att höra! Det blir nog ett par Radiant för mig också närmaste året!
Vilken färg blir det?
Jag har en kompis som var på Hifiklubben och lyssnade på Radiant 6.2 och han var imponerad av vad han hörde. De ser intressanta ut tycker jag. Sannolikt inget jag byter ut mina Ino-toppar mot men de kunde kanske passa i vardagsrummet när jag är klar med renoveringen hemma. Synd att de inte har några frontskydd dock, för de är inte särskilt vackra även om de ser lite coola ut.
Har flyttat och renoverat lite, har nu kopplat in stereon och hade tänkt få ner allt i storlek (sannolikt en ursäkt för att köpa prylar) då det tar lite plats. Slutade med att jag kom över ett NAD T973 slutsteg, 7x140w och 32kg. Det får ju iaf Denon receivern att se liten ut
![]()
Men funderar lite på att byta Denon mot en Wiim Ultra, känner inget behov av surround och Wiimen har ju massa fiffiga EQ möjligheter.
Funderar även på akustikpanel bakom tvn och runt dörren. Men är lite rädd att det skriker singelkille för mycket, men iofs så tar väl högtalarna och steget hand om den biten![]()
Det absolut första du rent aukustikt ska göra är att lägga på en riktigt tjock matta som täcker hela området framför högtalarna. Den ska gå ända fram till där du sitter och lyssnar. Golvreflexer är av ondo.
Vidare:
Bör du försöka omlokaliser högtalarna. Enligt bild står höger högtalare inklämd i ett hörn. Detta ger inte mindre än ca 9db basförstärkning, samt att du får tidiga reflexer från sidovägg av hög dignitet i hela det övriga registret. Detta grumlar och tiltar hela din ljudbild. Avstånd till vägg bakom högtalarna ser ut att vara extremt kort. Ut med högtalarna i rummet. Det skapar djup i återgivningen.
Högtalarna ser ut att vara koaxialer, vilket innebär relativt smal spridning och kräver att de vinklas direkt mot lyssnaren.
Detta kan vara svårt i ditt rum, men sådan är fysiken.
Enligt Erin så rekommenderar tillverkare av högtalare med koaxialelement generellt att man lyssnar off-axis.Högtalarna ser ut att vara koaxialer, vilket innebär relativt smal spridning och kräver att de vinklas direkt mot lyssnaren.
Med lite eq kan du ta bort de värsta problemen med en dålig placering av högtalarna. Det blir inte perfekt, men mycket bättre än utan eq om det görs rätt. Jag har själv gått från stereo utan möjlighet till justeringar till aktiva högtalare + Wiim Ultra under sommaren, och lite eq har gjort stor skillnad!Men funderar lite på att byta Denon mot en Wiim Ultra, känner inget behov av surround och Wiimen har ju massa fiffiga EQ möjligheter.
Enligt Erin så rekommenderar tillverkare av högtalare med koaxialelement generellt att man lyssnar off-axis.
Med lite eq kan du ta bort de värsta problemen med en dålig placering av högtalarna. Det blir inte perfekt, men mycket bättre än utan eq om det görs rätt. Jag har själv gått från stereo utan möjlighet till justeringar till aktiva högtalare + Wiim Ultra under sommaren, och lite eq har gjort stor skillnad!
Ja, och även när man mäter med mobilen så är det ganska svårt att få det rätt. Jag har en rumsresonans runt 55hz som jag har fått ner ganska bra, men exakt frekvens, Q-värde mm är gissningar som jag i slutändan tyckte gav bäst resultat. Det borde ändå finnas potential för förbättring i de låga frekvenserna, så jag beställde en mätmikrofon förra veckan och ska försöka optimera med hjälp av REW. Om jag nu har ganska neutrala högtalare och en förförstärkare med peq så måste jag ju utnyttja det fullt utStämmer bra det. Utan mätning och EQ famlar man mörkret.
Vad blev det för högtalare? Är du nöjd med Wiimen?Med lite eq kan du ta bort de värsta problemen med en dålig placering av högtalarna. Det blir inte perfekt, men mycket bättre än utan eq om det görs rätt. Jag har själv gått från stereo utan möjlighet till justeringar till aktiva högtalare + Wiim Ultra under sommaren, och lite eq har gjort stor skillnad!
Det blev ett par Kali Audio IN-5. Studiomonitorer så de är inte världens snyggaste högtalare, men de låter väldigt bra för pengarnaVad blev det för högtalare? Är du nöjd med Wiimen?
Tack, har spanat en del på IN-8v2, de ligger nog i topp vad som blir nästa faktiskt.Det blev ett par Kali Audio IN-5. Studiomonitorer så de är inte världens snyggaste högtalare, men de låter väldigt bra för pengarna
Wiim:en hade allt jag behövde: Spotify/Tidal connect, inbyggt RIAA, USB-host, BT och volymkontroll. Jag tycker att den låter bra, även RIAA-steget som annars har fått lite kritik (mitt RIAA-steg från ProJect har packats undan). Jag hade problem med hackande ljud via Tidal häromdagen, men vet inte om det berodde på Wiim:en eller Tidals server.
Jag hade köpt 8v2 om jag inte haft begränsat utrymme; de kostar bara några hundralappar mer och har lägre distorsion. Räkna med att koppla dem via XLR om du vill ha ohörbart bakgrundsbrus, för RCA hade relativt högt brus (rätt tillverkade RCA-XLR-kablar ger dock bra CMRR, så det är inga problem att använda en Wiim som inte har differentiell utgång).Tack, har spanat en del på IN-8v2, de ligger nog i topp vad som blir nästa faktiskt.
Hört dom, håller med. Klart trevliga.Fantastiska högtalare! Har lyssnat mängder på just 6.2 i butik. Har haft den mindre 4.2 på hemlån.
Spelar långt över sin prisklass enligt mina öron! Spelar med mycket kropp och pondus, galen basprestanda för storleken, lyckas få fram röster och detaljer utan att bli toppiga och skrikiga, super trevliga!
Bra råd och generella sådana. Akustik kan man inte trolla bort. EQ kan vara en dellösning men inte alltid. Optimalt är givetvis att akustiken fixas. Justeringar efteråt är mest...justeringar.Det absolut första du rent aukustikt ska göra är att lägga på en riktigt tjock matta som täcker hela området framför högtalarna. Den ska gå ända fram till där du sitter och lyssnar. Golvreflexer är av ondo.
Vidare:
Bör du försöka omlokaliser högtalarna. Enligt bild står höger högtalare inklämd i ett hörn. Detta ger inte mindre än ca 9db basförstärkning, samt att du får tidiga reflexer från sidovägg av hög dignitet i hela det övriga registret. Detta grumlar och tiltar hela din ljudbild. Avstånd till vägg bakom högtalarna ser ut att vara extremt kort. Ut med högtalarna i rummet. Det skapar djup i återgivningen.
Högtalarna ser ut att vara koaxialer, vilket innebär relativt smal spridning och kräver att de vinklas direkt mot lyssnaren.
Detta kan vara svårt i ditt rum, men sådan är fysiken.
Bra råd och generella sådana. Akustik kan man inte trolla bort. EQ kan vara en dellösning men inte alltid. Optimalt är givetvis att akustiken fixas. Justeringar efteråt är mest...justeringar.
Bäst ljudmässigt är alltid att hitta den optimala placeringen av högtalarna, sen fortsätta med akustikåtgärder och sist EQ. Jag har inte den möjligheten i vardagsrummet, för det är ett...vardagsrumBra råd och generella sådana. Akustik kan man inte trolla bort. EQ kan vara en dellösning men inte alltid. Optimalt är givetvis att akustiken fixas. Justeringar efteråt är mest...justeringar.
Bäst ljudmässigt är alltid att hitta den optimala placeringen av högtalarna, sen fortsätta med akustikåtgärder och sist EQ. Jag har inte den möjligheten i vardagsrummet, för det är ett...vardagsrumHögtalarna står där de passar och ska nåt sättas upp på väggarna så är det tavlor. Jag är tacksam för att jag har en sambo som både accepterar en riktig stereo och dessutom köper lite vinyl ibland, men hon vill inte bo i en studio.
Jag fick hem en mätmikrofon i veckan som jag lekte lite med idag. Det visade sig att det främst var ena högtalaren (som står nära en sidovägg) som skapar en rumsresonans, så nu har jag olika EQ för högtalarna för att båda ska spela hyffsat neutralt (jag hann bara mäta i sweetspot innan sambo och sonen kom hem från sin shopping). Jag kan såklart inte använda EQ för att få bort en null, men jag tycker att det gör stor skillnad att bara kapa peaks.
Du KAN INTE EQ:a bort en null eftersom det är en interferens som släcker ut ljuden vid den frekvensen, vilket jag tror att många inte förstår. Är det ett problem så måste man flytta högtalarna eller lyssningspositionen, eller skaffa en sub som placeras på annan plats eller spelar med fasförskjutning.Kapa peaks är rätt väg. Inte tvärtom.
Jag har gott om headroom för de volymer jag lyssnar på, men har ändå dragit ner pre-gain motsvarande min EQ.En höjning av 3db i basområdet kan få många högtalare att hörbart distordera.
Jag håller med om allt du skriver utom detta; du menar inte att ett tränat öra kan höra en avvikelse på 0,2dB för en frekvens i musik eller pink noise? Menar du att i en ren sinussignal med fast frekvens kan man höra skillnad på 0,2dB?Man brukar säga att 0,2db är hörtröskeln för ett tränat och friskt öra. Men vem har det?
Du KAN INTE EQ:a bort en null eftersom det är en interferens som släcker ut ljuden vid den frekvensen, vilket jag tror att många inte förstår. Är det ett problem så måste man flytta högtalarna eller lyssningspositionen, eller skaffa en sub som placeras på annan plats eller spelar med fasförskjutning.
Jag har gott om headroom för de volymer jag lyssnar på, men har ändå dragit ner pre-gain motsvarande min EQ.
Jag håller med om allt du skriver utom detta; du menar inte att ett tränat öra kan höra en avvikelse på 0,2dB för en frekvens i musik eller pink noise? Menar du att i en ren sinussignal med fast frekvens kan man höra skillnad på 0,2dB?
Inga sådana tendenser än så länge åtminstone!Ja, hur kul är det inte för en katt att hoppa upp på en snurrande skivtallrik, eller använda högtalarna som klösbräda.