There you go.Okejrå. Men de där verkar inte vara gjorda för takmontage riktigt. Kanske om man köpte och slaktade dem, och stoppade in låda för låda i taket?
Halva jobbet gjort om bara idén finns
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
There you go.Okejrå. Men de där verkar inte vara gjorda för takmontage riktigt. Kanske om man köpte och slaktade dem, och stoppade in låda för låda i taket?
Snicksnack, saknas ju massa lådor
![]()
Haha jag har aldrig hört dom men håller med om att de är rejält fula.Ha, ha Wilson bygger otroligt fula högtalare.
De låter heller inte något vidare i absoluta termer.
De förtjänar att monteras isär och gömmas lite varstans.
Nu fulciterar jag lite från en annan tråd, men köp inte on wall högtalare. Skaffa någon stativhögtalare som i så fall sitter på ett väggfäste.När jag och min fru var i Västervik och bodde på Slottsholmen så fanns det skivspelare på rummet väldigt trevligt.
![]()
Det slutade med att jag fick grönt ljus av min fru att skaffa ett system till vardagsrummet
Jag tänker mig nätta högtalare som kan sitta på väggen, vinylspelare och möjlighet att streama Spotify för att blidka alla.
Så... vad skall jag prioritera att lägga pengar på. Är det högtalare, spelare, förstärkare i den ordningen? Streaming tänker jag Chromecast eller Wiim.
Jag är ingen hifi-nörd, vill inte bli en heller, men uppskattar bra prylar. Har ni några förslag om budgeten är, säg, 15k-20k?
ATC SCM19 mk 2 kan du nog få nära 20k begagnat, rekommenderar starkt.Tjena tråden,
Jag har nyss flyttat och blivit sambo och mina härliga Mirage OM-7 får inte plats och därför är det nu dags för stativare. Har börjat kolla in marknaden lite men tänkte höra mig för hos expertisen här vad ni rekommenderar i prisklassen runt 10 kkr, kanske absolut max 20 kkr? Nytt eller beg funkar båda delar. Högtalarna kommer att matas av en Nad C390DD heldigital förstärkare.
ATC SCM19 mk 2 kan du nog få nära 20k begagnat, rekommenderar starkt.
Tack för förslaget! Glömde säga att det såklart finns estetiska hänsynstaganden också numera så solida färger som svart eller vitt föredras...ATC SCM19 mk 2 kan du nog få nära 20k begagnat, rekommenderar starkt.
Funkar beg Guru Q10 utseendemässigt?Tjena tråden,
Jag har nyss flyttat och blivit sambo och mina härliga Mirage OM-7 får inte plats och därför är det nu dags för stativare. Har börjat kolla in marknaden lite men tänkte höra mig för hos expertisen här vad ni rekommenderar i prisklassen runt 10 kkr, kanske absolut max 20 kkr? Nytt eller beg funkar båda delar. Högtalarna kommer att matas av en Nad C390DD heldigital förstärkare.
För mig gör det säkert det och sannolikt även för andra i hushållet. Beror väl möjligen på färgen då... Sen läste jag iofs lite oroväckande grejer om att de inte servade sina grejer och att företaget togs över i nytt ägande men det kanske är löst nu?Funkar beg Guru Q10 utseendemässigt?
För mig gör det säkert det och sannolikt även för andra i hushållet. Beror väl möjligen på färgen då... Sen läste jag iofs lite oroväckande grejer om att de inte servade sina grejer och att företaget togs över i nytt ägande men det kanske är löst nu?
Ja de ska vara igång, ja de är inte så stora och alla har "vanliga jobb" och håller på med Guru på sidan av. Men de låter väldigt bra.För mig gör det säkert det och sannolikt även för andra i hushållet. Beror väl möjligen på färgen då... Sen läste jag iofs lite oroväckande grejer om att de inte servade sina grejer och att företaget togs över i nytt ägande men det kanske är löst nu?
Stativare ska det ju vara men de behöver inte vara i mikroklassen utan helt vanlig stativhögtalarstorlek är ok. Tack för tipsen, Neat hör man inte om så ofta direkt, får spana in dem.Ska det vara små grejer?
Neat Iota
Kanske lite basfattiga, men kompenserar sjukt bra med allt annat som gör.
En REL T-Zero kan man köra om man saknar något i de lägre registren.
Totem KIN play hade jag tagit en titt på också
Beror på vad man jämför med så klart. Spelar ej jättedjupt men det som kommer ut är riktigt bra, spelar dessutom hyfsat högt distfritt om man har lite effekt samt att mellanregistret är ljuvligt.Blir som inte lite tunna i bottenregistret?
Tjena tråden,
Behöver de verkligen en sub? Hade nog trott att de skulle klara tillräckliga mängder bas ändå.Jag har ett par KEF R3 med en KEF KC62 subwoofer och är väldigt nöjd. Går att hitta begagnat för cirka 20. Mindre om du har plats för en annan (större) subwoofer.
Bra tips! Eftersom @nissehult verkar bry sig om utseende(on Wall) brukar mitt standard-tips vara aktiva Buchardt som ärNu fulciterar jag lite från en annan tråd, men köp inte on wall högtalare. Skaffa någon stativhögtalare som i så fall sitter på ett väggfäste.
Tittar du på högtalare så finns det aktiva högtalare med streaming och allt som är bra att ha tex. Elac Debut DCB41 eller Kef LSX II LT, skivspelare beror på om du vill ha nytt eller beg. samt vilket utseende du (eller frun) gillar.
Vill du inte gå aktiva vägen med högtalare så är väl en Wiim Amp ett smidigt val tillsammans med till exempel Elac Debut B3, Polk R100 eller Kef Q1 Meta.
Begagnade högtalare / skivspelare ger såklart mer för pengarna![]()
Beror på vad man jämför med så klart. Spelar ej jättedjupt men det som kommer ut är riktigt bra, spelar dessutom hyfsat högt distfritt om man har lite effekt samt att mellanregistret är ljuvligt.
Upplever att dom spelar djupare än vad specen ser ut, så tror dom kanske är specade relativt konservativt jämfört med hur vissa konkurrenter slänger fram siffror.
Ägde mina sådana i ett par år och gillade det mesta med dom!
Behöver de verkligen en sub? Hade nog trott att de skulle klara tillräckliga mängder bas ändå.
Sant. Nuvarande Mirage är ju fullregister men jag har levt med stativare förut och kan göra det igen. Har försökt integrera sub och stativare också tidigare och aldrig blivit riktigt nöjd så jag slipper helst den huvudvärken.Allt är väl relativt. Låter på intet sätt dåligt utan. Men klart att subben ger ett extra djup. En eller två subs till ett par stativare är nog aldrig en dålig idé.
Här har du ett riktigt vasst tips enligt mig som jag precis hittade:Tjena tråden,
Coola! Tack för tipset, får kolla upp dem.Här har du ett riktigt vasst tips enligt mig som jag precis hittade:
Harbeth M30.1 black ash säljes/bytes
Säljer ett par Harbeth 30.1 black ash med custom open-frame stativ. Är intressant med byte mot Klipsch Heresy III/IV (ej körsbär), pengar emellan åt endera håll inga problem. Högtalarna är i bhifitorget.se
Precis rätt pris för att pressa din budget till gränsen
Sant. Nuvarande Mirage är ju fullregister men jag har levt med stativare förut och kan göra det igen. Har försökt integrera sub och stativare också tidigare och aldrig blivit riktigt nöjd så jag slipper helst den huvudvärken.
Coola! Tack för tipset, får kolla upp dem.
Är det diskanten du har störst problem när vi kommer till klipsch?Ett par Harbeth30 ska du definitivt kolla upp.
Nypris ca 60.000:-.
Varför snubben vill byta till ett par Klipsch är en fullständig gåta.
Det enda Klipsch har är högre verkningsgrad.
Men vad hjälper det när de låter som de gör.
Är det diskanten du har störst problem när vi kommer till klipsch?
Jag har fruktansvärt knepigt för deras diskanter, som regel.
Nu fulciterar jag lite från en annan tråd, men köp inte on wall högtalare. Skaffa någon stativhögtalare som i så fall sitter på ett väggfäste.
Tittar du på högtalare så finns det aktiva högtalare med streaming och allt som är bra att ha tex. Elac Debut DCB41 eller Kef LSX II LT, skivspelare beror på om du vill ha nytt eller beg. samt vilket utseende du (eller frun) gillar.
Vill du inte gå aktiva vägen med högtalare så är väl en Wiim Amp ett smidigt val tillsammans med till exempel Elac Debut B3, Polk R100 eller Kef Q1 Meta.
Begagnade högtalare / skivspelare ger såklart mer för pengarna![]()
Jag tackar för tipsen. Just att få upp högtalarna på väggen bland tavlor och foton är en tungt vägande faktor idag. Jag får återkomma till den här tråden när barnen är utflugna och jag får ett mer aktivt lyssningsrumBra tips! Eftersom @nissehult verkar bry sig om utseende(on Wall) brukar mitt standard-tips vara aktiva Buchardt som är
Hyfsat ”fru-godkända”. De passar väldigt bra in i moderna hem. Över budget nya men kan kanske gå att finna beg.
![]()
Ja, den distar katastrofalt. Men jag har egentligt invändningar mot de andra registren också.
Jag råkade provlyssna på ett par Klipsch "LaScala". Det är Klipsch näst största. Bara Klipschorn är större. En riktig best. De lät hör o häpna tunna!
Hur kan man få en lådvolym på flera hundra liter att låta tunnt. Obegripligt!
Jag kollade sedan på John Atkinsons mätningar och fick det bekräftat. De låter som de mäter. Illa.
Jag har lyssnat på mindre Klipsch också.
Något är helt klart fel.
Jag tror att Klipsch gillas av rörfolk för sin höga verkningsgrad. Kring 100db/1w/1m. Och de har en jävla dynamik.