• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Nedro

Panerai
2-Faktor
Kompisen fick provlyssna min anläggning för någon vecka sedan och vart hooked. Därför i helgen blev det upp till bevis del för del och flertalet timmar avnjöts med att jämföra system.
Mitt: Naim Superuniti & Audiovector Si3
Hans: Mcintosh & Quad
IMG_2185.JPG

Mitt system bevisade att matchvikten på förstärkare inte alltid behöver vinna. (36kg kontra 13kg)
IMG_2186.JPG

På högtalarfronten var dock inte jämförelsen lika rättvis i varken pris eller storlek. ;)
 

mega

Rolex
Kompisen fick provlyssna min anläggning för någon vecka sedan och vart hooked. Därför i helgen blev det upp till bevis del för del och flertalet timmar avnjöts med att jämföra system.
Mitt: Naim Superuniti & Audiovector Si3
Hans: Mcintosh & Quad
IMG_2185.JPG

Mitt system bevisade att matchvikten på förstärkare inte alltid behöver vinna. (36kg kontra 13kg)
IMG_2186.JPG

På högtalarfronten var dock inte jämförelsen lika rättvis i varken pris eller storlek. ;)
Jag bara älskar brittisk HIFI, när det kommer till att spela musik är dom bara bäst. Absolut roligast att lyssna på och enklast att ta till sig ny musik på. Kul med rejäla stereoprylar :)
Jag bor i ett litet hus och största fördelen för mig är att jag inte stör grannarna när jag spelar musik.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Jag bara älskar brittisk HIFI, när det kommer till att spela musik är dom bara bäst. Absolut roligast att lyssna på och enklast att ta till sig ny musik på. Kul med rejäla stereoprylar :)
Jag bor i ett litet hus och största fördelen för mig är att jag inte stör grannarna när jag spelar musik.
Tyvärr bor man i lägenhet så man kanske inte alltid kan hålla det ljudtrycket man önskar, men i söndags så var det ingen nåd! ;)
 

par

Patek
2-Faktor
Kompisen fick provlyssna min anläggning för någon vecka sedan och vart hooked. Därför i helgen blev det upp till bevis del för del och flertalet timmar avnjöts med att jämföra system.
Mitt: Naim Superuniti & Audiovector Si3
Hans: Mcintosh & Quad
IMG_2185.JPG

Mitt system bevisade att matchvikten på förstärkare inte alltid behöver vinna. (36kg kontra 13kg)
IMG_2186.JPG

På högtalarfronten var dock inte jämförelsen lika rättvis i varken pris eller storlek. ;)
Jämförde ni högtalare också? Jag har inte varit super impade av Quadarna
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Jämförde ni högtalare också? Jag har inte varit super impade av Quadarna
Hejsan, Det gjorde vi och även där vann mina Audiovector rätt stort.
Men då ref priset på min uppsättning högtalare är mer än det dubbla så var det inte helt rättvist imina ögon.
Är även just den delen som min kompis nu överväger att uppgradera, då största begränsningen låg där.
 

X-san

Omega
Yamaha stärkare & cd-växlare. Och ett par JWS C81XLGold.. Det fungarar för mig fortfarande..
Var inne på att sälja där av bilden och köpa Bang & Olufsen stereo med tillhörande högtalare som fortfarande tilltalar mig med sin snygga design.

IM000073.JPG
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Tips på tv-bänk som rymmer en förstärkare och där ventilationen är ok? Gärna budgetprisklass. Hade en IKEA Stockholm tv-bänk. Gillade allt med den förutom att luckan inte gick att stänga med min förstärkare. den är 45 cm djup, men dörrarna äter upp ca 2 cm av det, så jag tror runt 50 cm vore bra.

Vill ha en modell som står på golvet. Smärtgräns upp till 5000 kr. Tittade lite på IKEA bestå, men tror inte det blir tillräckligt djupt, eller?
 
Kul! Svårt att se från bilden men det där racket är antagligen ganska rangligt ? Störst rörelse blir det ju överst där skivspelaren står. Tror du har en hel del att hämta på annan placering som eget litet bord eller vägghylla. T ex Ikeas Lack har alltid funkat väldigt bra till skivspelare. Testa!
Ikeas Lack?
Now we talk...
 

X-san

Omega
Någon som har bra kännedom om Bang & Olufsen:s sortiment.
Är ute efter eller väldigt intresserad utav nedan stående högtalare & CD-spelare av fabrikat Bang & Olufsen.
Någon som prov lyssnat ett par sådana högtalare och kan säga vad det är för skillnad på dem? Hur mycket det skiljer dem åt etc.?

3925616.jpg
295.jpg
 

Laurentius

Cartier
Någon som har bra kännedom om Bang & Olufsen:s sortiment.
Är ute efter eller väldigt intresserad utav nedan stående högtalare & CD-spelare av fabrikat Bang & Olufsen.
Någon som prov lyssnat ett par sådana högtalare och kan säga vad det är för skillnad på dem? Hur mycket det skiljer dem åt etc.?

3925616.jpg
295.jpg
Min bror har haft både Beolab 1 och Beolab 8000 och det är, i mina amatöröron, ganska stor skillnad i närvaro och då framförallt basen som jag tyckte kändes lite tunn.
Nu var den Gen II han hade av Beolab 8000 och på de senare varianterna ska basen vara betydligt bättre. Missförstå mig inte, Beolab 8000 låter mycket bättre än jag hade kunnat ana så jag köpte hans när han köpte sina 1:eek:r. Att dom är snygga som fan är ju ingen nackdel;-)
 

Jooiie

Omega
Har inte kollat igenom hela tråden men får man prata hörlurar här också eller svär jag i kyrkan då? ;)

Tänkte bara kolla om någon äger ett par B&O H8, de med noise-cancelling funktion? Äger idag ett par Bose QC25 som är riktigt bra vad gäller NC men ljudkvalitén hade kunnat vara snäppet bättre IMO.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Min bror har haft både Beolab 1 och Beolab 8000 och det är, i mina amatöröron, ganska stor skillnad i närvaro och då framförallt basen som jag tyckte kändes lite tunn.
Nu var den Gen II han hade av Beolab 8000 och på de senare varianterna ska basen vara betydligt bättre. Missförstå mig inte, Beolab 8000 låter mycket bättre än jag hade kunnat ana så jag köpte hans när han köpte sina 1:eek:r. Att dom är snygga som fan är ju ingen nackdel;-)

Har du lyssnat nåt på 3or?

Valde lite smått mellan 8000 och just 3or och gick för 3or (delvis efter rekommendation av BO-nördar). Mycket nöjd för mina behov och användningsområde just nu, men det skulle vara kul att veta mer om skillnaden i upplevelse (har knappt lyssnat alls på 8000).
 
D

Deleted member 5780

Guest
Har inte kollat igenom hela tråden men får man prata hörlurar här också eller svär jag i kyrkan då? ;)

Tänkte bara kolla om någon äger ett par B&O H8, de med noise-cancelling funktion? Äger idag ett par Bose QC25 som är riktigt bra vad gäller NC men ljudkvalitén hade kunnat vara snäppet bättre IMO.
Äger inte H8 men min fru gör det.
Skulle saga att ljudet är betydligt bättre än Bose QC25, vars ljudkvalitet går att köpa för 300:- I en enklare lur.
Tyvärr är dock ANC Boses paradgren och B&O är långt ifrån på just denna punkt.

Jag kör Bose på flyget och B&W P7 hemma.
 

Laurentius

Cartier
Har du lyssnat nåt på 3or?

Valde lite smått mellan 8000 och just 3or och gick för 3or (delvis efter rekommendation av BO-nördar). Mycket nöjd för mina behov och användningsområde just nu, men det skulle vara kul att veta mer om skillnaden i upplevelse (har knappt lyssnat alls på 8000).
Jag har tyvärr bara lyssnat i butik och det ger ju inte så mycket...
 

OBRKV

Cartier
Har inte kollat igenom hela tråden men får man prata hörlurar här också eller svär jag i kyrkan då? ;)

Tänkte bara kolla om någon äger ett par B&O H8, de med noise-cancelling funktion? Äger idag ett par Bose QC25 som är riktigt bra vad gäller NC men ljudkvalitén hade kunnat vara snäppet bättre IMO.
Använder ett par H8 när jag sitter på jobbet. Fantastiskt ljud! NC funkar helt ok. Det enda är väl kanske att Bluetooth småkrånglar ibland, men det gör ju i princip all BT.
 

Jooiie

Omega
Använder ett par H8 när jag sitter på jobbet. Fantastiskt ljud! NC funkar helt ok. Det enda är väl kanske att Bluetooth småkrånglar ibland, men det gör ju i princip all BT.

Äger inte H8 men min fru gör det.
Skulle saga att ljudet är betydligt bättre än Bose QC25, vars ljudkvalitet går att köpa för 300:- I en enklare lur.
Tyvärr är dock ANC Boses paradgren och B&O är långt ifrån på just denna punkt.

Jag kör Bose på flyget och B&W P7 hemma.

Tack för feedback! Är väl främst på resande fot/jobbet de skall användas och då främst för ANC, speciellt på flyget. Får ta och provlyssna någonstans. Kanske att nya QC30 kan vara något? De ska väl vara lite tweakade i basen om jag förstått det rätt.
 

OBRKV

Cartier
Tack för feedback! Är väl främst på resande fot/jobbet de skall användas och då främst för ANC, speciellt på flyget. Får ta och provlyssna någonstans. Kanske att nya QC30 kan vara något? De ska väl vara lite tweakade i basen om jag förstått det rätt.
Ska köra premiärflygning med mina H8 den 1 Dec. Har än så länge bara använt dem sittandes på kontoret. Får återkomma med kort recension :)
 

Måberg

Panerai
Kul! Svårt att se från bilden men det där racket är antagligen ganska rangligt ? Störst rörelse blir det ju överst där skivspelaren står. Tror du har en hel del att hämta på annan placering som eget litet bord eller vägghylla. T ex Ikeas Lack har alltid funkat väldigt bra till skivspelare. Testa!
Sen på bollen men kan stämma in i att "Lack" funkar riktigt bra för skivspelare! Har min ståendes på versionen med hjul och jag kan stampa bra i golvet precis intill utan att det påverkar spelaren det minsta! Eller så är det stabila golv i lägenheten...

Edit: Vad kör folk för "hifi-lurar" som @80talisten nämner? Kör med ett par AKG K701 som hängt med några år nu som jag är grymt nöjd med :)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Är i valet mellan trådlösa högtalare, de jag tittat på på Bose Soundtouch 10 och Sonos Play 1.

Jag har ingen erfarenhet av trålöst sedan tidigare, jag är inte heller någon super kräsen kund när det gäller ljud.
Krav är dock att högtalaren ska gå att koppla samman med andra högtalare i framtiden.
Ni som har erfarenhet, vad tycker ni?
 

OBRKV

Cartier
Förstår inte riktigt när folk säger "jag är inte så kräsen när det kommer till ljudet". Det är inte pga mitt hifi-nörderi jag inte förstår, men jag får inte ihop det. Man vill ha en TV som ger så skarp bild som möjligt, 4k, 3D etc, för att det ska se så verkligt ut som möjligt och ge en upplevelse. Men när ljudet kommer från en dålig soundbar, eller värre, direkt från TVn förstörs ju hela den upplevelsen. Samma gäller för musiklyssnande, både med högtalare och med lurar. Vill man inte att det ska låta så att det nästan känns som att man får en liten privat konsert (lite överdrivet)?

Ni som inte är så kräsna gällande ljudet, hur brukar ni resonera? (Obs, genuint intresserad av svar. Ingen elitistisk hifi-nörd som "inte fattar")
 

Måberg

Panerai
Förstår inte riktigt när folk säger "jag är inte så kräsen när det kommer till ljudet". Det är inte pga mitt hifi-nörderi jag inte förstår, men jag får inte ihop det. Man vill ha en TV som ger så skarp bild som möjligt, 4k, 3D etc, för att det ska se så verkligt ut som möjligt och ge en upplevelse. Men när ljudet kommer från en dålig soundbar, eller värre, direkt från TVn förstörs ju hela den upplevelsen. Samma gäller för musiklyssnande, både med högtalare och med lurar. Vill man inte att det ska låta så att det nästan känns som att man får en liten privat konsert (lite överdrivet)?

Ni som inte är så kräsna gällande ljudet, hur brukar ni resonera? (Obs, genuint intresserad av svar. Ingen elitistisk hifi-nörd som "inte fattar")
Instämmer, för mig är ljud minst lika viktigt som bilden. Förstår mig heller inte på folk som köper värsting-högtalare bara för att spela Spotify (i vissa fall inte ens premium och således bara typ 128kvalitet!)...
 
Är i valet mellan trådlösa högtalare, de jag tittat på på Bose Soundtouch 10 och Sonos Play 1.

Jag har ingen erfarenhet av trålöst sedan tidigare, jag är inte heller någon super kräsen kund när det gäller ljud.
Krav är dock att högtalaren ska gå att koppla samman med andra högtalare i framtiden.
Ni som har erfarenhet, vad tycker ni?
Kolla dessa.. http://www.hifikit.se/hifi/od-11
6000 pix per styck.
 

Veratio

Cartier
Förstår inte riktigt när folk säger "jag är inte så kräsen när det kommer till ljudet". Det är inte pga mitt hifi-nörderi jag inte förstår, men jag får inte ihop det. Man vill ha en TV som ger så skarp bild som möjligt, 4k, 3D etc, för att det ska se så verkligt ut som möjligt och ge en upplevelse. Men när ljudet kommer från en dålig soundbar, eller värre, direkt från TVn förstörs ju hela den upplevelsen. Samma gäller för musiklyssnande, både med högtalare och med lurar. Vill man inte att det ska låta så att det nästan känns som att man får en liten privat konsert (lite överdrivet)?

Ni som inte är så kräsna gällande ljudet, hur brukar ni resonera? (Obs, genuint intresserad av svar. Ingen elitistisk hifi-nörd som "inte fattar")

Jag är inte så kräsen när det gäller ljud. Jag har Sonos soundbar till TV´n, två Play-1-or som bakhögtalare. Det är det jag lyssnar på musik på också - via Deezer. Jag har några halvdyra trådade Sennheiser hörlurar som jag lyssnar på musik på hemma ibland, men... ja, jag vet inte. TV´ns originalljud räcker inte, det gör det nästan inte för någon tror jag, men jag har inte några höga krav.

Sen när man har intresse av så jäkla många saker, samt vill fixa till lite i lägenheten, då finns det inte utrymme för nörderi när det gäller HiFi. Sen är ju rätt många av de bra HiFi sakerna fula så in i bomben och tar stor plats.

Jag kan ju passa på att fråga om man ska köpa en B&O A1 eller A2. Har bara hört A2 och den gillade jag ljudet på, men hört att A1 ska vara rätt bra också. Behöver en mobil högtalare. De är ju lika dyra på ett ungefär!
 
Topp