• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Skrev ju för ett tag sedan och frågade om råd med nya front-högtalare/stavivare. Fick nu idag ett par Heco Celan 300 som ska testas snarast möjligt! :) God jul på er!

Tittar allt mer sällan på film/fett 5.1-material i hemmamiljö och är nu sugen på att nedgradera mig till en soundbar.
Är sugen på att nedgradera mig (plats- och designmässigt) till en soundbar.

Någon som har koll på senaste nytt där? Vilken ska jag satsa på? Jag vill inte ha en variant med avtagbara surroundhögtalare och dylikt (har haft såna förut). Skiter även fullständigt i hur bra den simulerar 5.1.

Jag vill alltså ha så mycket bra ljud som möjligt i endast en soundbar och tillhörande trådlös sub.
Syrran har en Harman Kardon SB26 som låter helt OK, mycket tack vare stabil sub.
Någonting i den stilen?

PS: hojta till om någon här vill köpa ett paket Dali Zensor 5 fronthögtalare + Dali Vokal center + Dali E12 subwoofer. Har även en ny Yamaha-stärkare RX-679 stärkare.
Denon heos är rätt bra. Finns säkert bättre men den låter bra iaf.

Tittar allt mer sällan på film/fett 5.1-material i hemmamiljö och är nu sugen på att nedgradera mig till en soundbar.
Är sugen på att nedgradera mig (plats- och designmässigt) till en soundbar.

Någon som har koll på senaste nytt där? Vilken ska jag satsa på? Jag vill inte ha en variant med avtagbara surroundhögtalare och dylikt (har haft såna förut). Skiter även fullständigt i hur bra den simulerar 5.1.

Jag vill alltså ha så mycket bra ljud som möjligt i endast en soundbar och tillhörande trådlös sub.
Syrran har en Harman Kardon SB26 som låter helt OK, mycket tack vare stabil sub.
Någonting i den stilen?

PS: hojta till om någon här vill köpa ett paket Dali Zensor 5 fronthögtalare + Dali Vokal center + Dali E12 subwoofer. Har även en ny Yamaha-stärkare RX-679 stärkare.
Vilken budget? Yamaha YSP-5600 är trevlig om du vill ha allt i ett.

Denon heos är rätt bra. Finns säkert bättre men den låter bra iaf.
Tack för tipset. Har du den själv? Vad har du att jämföra med - har du haft ett stabilt "riktigt" hemmabiosystem tidigare?

Vilken budget? Yamaha YSP-5600 är trevlig om du vill ha allt i ett.
Budgeten skulle jag kunna tänka mig sträcka upp mot YSP-5600-priser i allra värsta fall, men det känns tokfel att sälja ett "riktigt" system och sedan köpa en soundbarlösning för så mycket pengar. Särskilt med tanke på att Yamahas värsting-soundbar inte riktigt verkar ha konkurrenter ännu och priset känns i det högsta laget. Vem vet hur tekniken ser ut om 2 år och min bar blir utdaterad helt plötsligt?

Har du den själv? Har läst en del recensioner - men vill veta hur den låter när det kommer till musik och film. Vet ej riktigt om surround-upplevelsen är äkta nog för att lägga så mycket pengar på en soundbarlösning när man kanske kan lägga de pengarna på en mer 2.1-inriktad soundbar, om du förstår hur jag menar.

Är oerhört velig. Antingen behåller jag mitt 3.1 Dali-system trots allt eller så byter jag endast ut den till en soundbar som verkligen och erkänt låter bra, som är så nära riktig 2.1-hifi som möjligt. Om ens möjligt.

Tack för tipset. Har du den själv? Vad har du att jämföra med - har du haft ett stabilt "riktigt" hemmabiosystem tidigare?

Budgeten skulle jag kunna tänka mig sträcka upp mot YSP-5600-priser i allra värsta fall, men det känns tokfel att sälja ett "riktigt" system och sedan köpa en soundbarlösning för så mycket pengar. Särskilt med tanke på att Yamahas värsting-soundbar inte riktigt verkar ha konkurrenter ännu och priset känns i det högsta laget. Vem vet hur tekniken ser ut om 2 år och min bar blir utdaterad helt plötsligt?

Har du den själv? Har läst en del recensioner - men vill veta hur den låter när det kommer till musik och film. Vet ej riktigt om surround-upplevelsen är äkta nog för att lägga så mycket pengar på en soundbarlösning när man kanske kan lägga de pengarna på en mer 2.1-inriktad soundbar, om du förstår hur jag menar.

Är oerhört velig. Antingen behåller jag mitt 3.1 Dali-system trots allt eller så byter jag endast ut den till en soundbar som verkligen och erkänt låter bra, som är så nära riktig 2.1-hifi som möjligt. Om ens möjligt.
Hjälpte min far att köpa en. Testade en hel del olika och tycker den lät bäst under 10K

Bra ljud. Jag har själv ett 2 kanaligt hifi system med b&w högtalare.

Tror aldrig du kan ersätta ett surround men soundbar med sub ger ändå bra ljud.

Hjälpte min far att köpa en. Testade en hel del olika och tycker den lät bäst under 10K

Bra ljud. Jag har själv ett 2 kanaligt hifi system med b&w högtalare.

Tror aldrig du kan ersätta ett surround men soundbar med sub ger ändå bra ljud.

Tack
Ja det är det jag är ute efter. Ett så nära 3.1 HiFi-liknandeljud som möjligt. Får se om jag kan testlyssna det sen.

Min R.E.L -sub har lagt av och jag behöver nåt nytt. Någon som kan rekommendera en bra MUSIK-sub under 10´?
Velodyne SPL-serien reas nu men har fått sisådär kritik. REL T7 och T9 finns inom budget men hur låter dem ? Bättre med 2 Klipsch R-subbar som går inom budgetramen ? SVS och PSB, är det nå´t och vem säljer ?
Filmmuller är helt ointressant, det får man på köpet.
Skall vara stöd neråt via högnivå till Focal Mini-utopier i ett medelstort rum ( satt avrullning vid ca 40hz tidigare )
Tips, förslag och synpunkter mottages tacksamt.

Hej alla initierade,
Jag har tidigare haft stort intresse i ljud men detta intresse frös för ca 15 års sedan i och med familjebildning och nu gift, hundägare och tre barn senare känner jag mig som en total rudis i ämnet. Det jag undrar över är att jag skulle vilja komplettera anläggningen med en spelare för mp3 (flac etc). Finns det något som låter bra? Något som matchar grammofonspelaren och CDn? Jag vill inte lägga för mycket pengar och köper gärna begagnat. Helst ser jag att manicken har samma bredd/storlek som resten av hifi prylarna.
Uppsättningen består av Dual CS5000 med AT MC pickup och grammofonförstärkare, Proton för och slutsteg, Bluenote Koala CD (Italiensk High End med rörförskärksre) samt NHT högtalare.
IMG_7598.JPG
IMG_7597.JPG

Hej alla initierade,
Jag har tidigare haft stort intresse i ljud men detta intresse frös för ca 15 års sedan i och med familjebildning och nu gift, hundägare och tre barn senare känner jag mig som en total rudis i ämnet. Det jag undrar över är att jag skulle vilja komplettera anläggningen med en spelare för mp3 (flac etc). Finns det något som låter bra? Något som matchar grammofonspelaren och CDn? Jag vill inte lägga för mycket pengar och köper gärna begagnat. Helst ser jag att manicken har samma bredd/storlek som resten av hifi prylarna.
Uppsättningen består av Dual CS5000 med AT MC pickup och grammofonförstärkare, Proton för och slutsteg, Bluenote Koala CD (Italiensk High End med rörförskärksre) samt NHT högtalare.
IMG_7598.JPG
IMG_7597.JPG
En begagnad Linn Majik DS hittar du för en bra bit under 10000. Det finns Sneaky Music DS för liknande pengar men behöver du inte förförstärkare och slutsteg är Majik bättre och Sneaky saknar grammofoningång så du kan inte använda den som enda enhet. Linns DS-spelare låter så bra att de helt slutade tillverka CD-spelare, inklusive CD12 som kostade en kvarts miljon eller så. Vill du ha allt i ett siktar du på en Majik DSM och ersätter allt utom grammofonen. En äldre (de äldsta heter DS-i) finns från kanske 20.

Hej alla initierade,
IMG_7598.JPG
IMG_7597.JPG
Beror lite på vad du vill göra, finns ju Sonos och squeezebox, de faller på bredden men och andra sidan så kan man ställa dom i ett skåp så syns de inte. Hur lagrar du musiken? Squeezebox kräver någon form av mjukvara. Har själv haft Squeezebox Touch i min f.d rätt. Kompetenta anläggning utan anmärkning på ljudkvalitet.

En begagnad Linn Majik DS hittar du för en bra bit under 10000. Det finns Sneaky Music DS för liknande pengar men behöver du inte förförstärkare och slutsteg är Majik bättre och Sneaky saknar grammofoningång så du kan inte använda den som enda enhet. Linns DS-spelare låter så bra att de helt slutade tillverka CD-spelare, inklusive CD12 som kostade en kvarts miljon eller så. Vill du ha allt i ett siktar du på en Majik DSM och ersätter allt utom grammofonen. En äldre (de äldsta heter DS-i) finns från kanske 20.
Beror lite på vad du vill göra, finns ju Sonos och squeezebox, de faller på bredden men och andra sidan så kan man ställa dom i ett skåp så syns de inte. Hur lagrar du musiken? Squeezebox kräver någon form av mjukvara. Har själv haft Squeezebox Touch i min f.d rätt. Kompetenta anläggning utan anmärkning på ljudkvalitet.
Tack för tipsen! En nätverksspelare verkar vara grejen. Jag såg att även Marantz (ex NA6005) och Pioneer N-50A verkar vara bra lite billigare delar att ställa in i hyllan och koppla in. Kan man sätta in en USB- hårddisk till detta?

Tack för tipsen! En nätverksspelare verkar vara grejen. Jag såg att även Marantz (ex NA6005) och Pioneer N-50A verkar vara bra lite billigare delar att ställa in i hyllan och koppla in. Kan man sätta in en USB- hårddisk till detta?
USB-minnen brukar funka bra, men jag är lite osäker på hårddisk. Det kan bero lite på vilket filformat och storlek den har. Annars är NA6005 rätt trevlig! Finns ju stöd för Spotify Connect och lite annat bekvämt.

Min R.E.L -sub har lagt av och jag behöver nåt nytt. Någon som kan rekommendera en bra MUSIK-sub under 10´?
Velodyne SPL-serien reas nu men har fått sisådär kritik. REL T7 och T9 finns inom budget men hur låter dem ? Bättre med 2 Klipsch R-subbar som går inom budgetramen ? SVS och PSB, är det nå´t och vem säljer ?
Filmmuller är helt ointressant, det får man på köpet.
Skall vara stöd neråt via högnivå till Focal Mini-utopier i ett medelstort rum ( satt avrullning vid ca 40hz tidigare )
Tips, förslag och synpunkter mottages tacksamt.
Tycker Velodynes SPL-serie är rätt najs! Följsamma och musikaliska. Klipsch-subbarna är tråkiga för musik. Isåfall skulle jag personligen antingen välja en ny REL eller en Velodyne.

Ett alternativ kanske kan vara en Elac SUB2030 som låter rätt bra för musik!

Det är möjligt att det finns musikstreamers som har USB, men det vanliga är att man strömmar över nätet. Antingen lägger du musiken på en dator (som då naturligtvis måste vara på när du lyssnar) eller så skaffar du en NAS. Det finns billigare eller dyrare av sånt också, vissa spelare kräver att du har en DLNA-server som snurrar, andra inte. Enklast är Sonos, sämst är Squeezebox (men Logitech har slutat med nätverksspelare, eller hur).

Ska jag ge några olika systemförslag är det billiga och enkla en Sonos Connect och en billig tvådisks-NAS från Qnap eller Synology. Jag hade valt med hotswap, och då är Qnap TS-231 billigast just nu. Ett par bra diskar behövs också, jag har inte haft några problem med WD Red. Ska du bara spara musik klarar du dig med lite plats, men de är billiga och varför inte lagra fotografier lite mer säkert samtidigt. Och RAID är inte backup, så en extern USB-disk behövs förstås också.

Mitt mellanförslag är som ovan: En begagnad Linn Majik DS. Kanske en större NAS också. Fyra diskplatser och Intelprocessor är inte fel om man vill använda den till annat.

Nästa nivå är att byta ut allt utom skivspelaren mot en Linn Majik DSM. Mer NAS än ovan behöver du knappast.

Och är du det minsta intresserad av ljud rippar du förstås dina skivor förlustfritt som FLAC eller ALAC.

USB-minnen brukar funka bra, men jag är lite osäker på hårddisk. Det kan bero lite på vilket filformat och storlek den har. Annars är NA6005 rätt trevlig! Finns ju stöd för Spotify Connect och lite annat bekvämt.
USB-minnen är inte permanent lagring. Fungerar för att flytta filer men är ingenting för långtidslagring av saker man säkert vill behålla, som sin skivsamling.

USB-minnen är inte permanent lagring. Fungerar för att flytta filer men är ingenting för långtidslagring av saker man säkert vill behålla, som sin skivsamling.
Det stämmer! Syftade mer på att USB-minnen funkar för att spela upp via USB-ingången på Marantzen, men att hårddiskar kan variera om det funkar eller ej.

Men som du även nämner i ditt föregående inlägg så är väl det bästa att man kanske köper en NAS och slänger in samlingen där.

Vad jag vill ha sagt var nog bara att Synology är bra skit! :D
Min ena Qnap har snurrat 24/7 med bara korta stopp för flyttar och uppdateringar sedan 2009. Jag har bytt någon disk när den varnade men det behöver man ju inte stänga ned för att göra. Jag tror inte det spelar någon roll vilket av märkena man väljer, men köp som sagt med minst två diskar och hotswap.

Ett tips för er som har uppgraderat till Windows 10 - Märkte att basen i mina lurar (Fidelio x2) försämrades rejält efter jag uppgraderade - och då menar jag rejält. Följde dessa instruktioner, nu låter de bra igen.

"I have an HP. My fix was to go to device manager. Go to sound video and game controller. high definition sound device. Right click properties go to driver tab then click on update driver, then the second one browse computer for driver software. Go to second option again stating let me pick from a list of device drivers on my computer. Click on high definition audio device not the idt audio codec. Install and enjoy"

Så rätt! Glöm inte att kika efter renewversiorna som ofta säljs för, i sammanhanget, en spottstyver. En renew är innandömet från en ds eller dsm som man har möjlighet att få monterat i ett annat, dock simplare, chassie i samband med uppgradering.
Har haft några ds-varianter och de bräckar allt i CD-väg jag hört, men har en bit kvar till vad en vettig skivspelare levererar.

Vinylen åkte fram i helgen för första gången på flera år, har tidigare haft stort hifi-intresse men på senare tid endast kört på head-fi istället, nu till frågan. Min nuvarande setup saknar ett riaa-steg(Primare I32+DAC30), några förslag på ett vettigt budget riaa(ca 1000:)? Kör en Clearaudio virtuoso wood MM puppa.
Sitter väldigt sällan framför stereon nu för tiden så inget jag vill lägga en större summa på för nuvarande, vore bara kul att få spela lite av de gamla vinylerna igen :D

Tacksam för tips :)

Jag använder en Nad PP2 som jag tycker funkar bra ihop med min Project RPM 5 med Benz Micro Gold MC puppa.
Jag skulle säkert få ett lyft med ett bättre riaa-steg men jag låter det vara så länge... Den kostar en tusenlapp och är liten och smutt!
Kolla annars Hifimagasinet.com för begagnat.

Jag använder en Nad PP2 som jag tycker funkar bra ihop med min Project RPM 5 med Benz Micro Gold MC puppa.
Jag skulle säkert få ett lyft med ett bättre riaa-steg men jag låter det vara så länge... Den kostar en tusenlapp och är liten och smutt!
Kolla annars Hifimagasinet.com för begagnat.

Håller med Obo. NAD PP2 är riktigt bra. Sjukt prisvärd för runt 1000 lappen.

Tack för tipset, ska läsa på den lite om den. Har börjat kolla hifimagsinet igen, var ett tag sedan man hade daglig koll där :p
Funderar även på om jag ska bygga något eget, riaa är ju en ganska enkel design så något kul kan man alltid cada men brukar alltid vara tiden som saknas ^^
Någon som gjort något liknande?

Tillbaka
Topp