• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

image.jpg
Fick hem dessa godingar nyligen & är minst sagt helnöjd!

Någon som har tips på bra bluetooth träningshörlurar som tål svett? Har avverkat flera billigare modeller nu som inte tål svett.
Har tittat på och fått rekommendationer om JayBird X2. Den ligger även bra i prisnivå (under tusenlappen, som är typ min smärtgräns). Var egentligen mest sugen på "on ear"-hörlurar men dessa ska vara bra med. Vill även kunna använda dem när jag flyger och hoppas att de stänger ute en del ljud.

Jag har en Bose sounddock 10 och en Bose mini II soundlink.
Är det möjligt på något sätt att kunna spela musik till bägge samtidigt för att tex ha en i vardagsrummet och en i köket? Om jag har förstått det rätt så kan man med bluetooth endast skicka till en mottagare åt gången.

Finns det någon produkt som gör hörlurar trådlösa? Tex att man sätter en grej i tvn och en annan i lurarna och på så sätt bildar en trådlös "brygga"?

Har köpt en Audio Technica AT440MLb. En lite mera påkostad MM-Pickup som ändå ligger bra till i priset. Sverigepriset är 1887:- men jag köpte min från England för 1400 kr. Rent prestandamässigt ligger den istort sätt jämt med den betydligt dyrare Ortofon 2M Bronze (3290:- ) Jag har min skivspelare hos en som installerar pickuper och borde få den tillbaka snart. Kommer återkomma med hur resultatet blir.

_20161004_171623.JPG
_20161004_171720.JPG

Senast ändrad:
Säkert varit uppe tidigare, men jag har börjat kolla på ett nytt ljudsystem till vår tvåa och tänker mig rent spontant Sonos (enkelt och lättfixat?) men börjar ge mig in i djungeln och blir genast mer en lite rädd att jag ska behöva lägga en heltidstjänst på att förstå saker som i ärlighetens namn inte intresserar mig......

Jag skulle vilja ha en enkel lösning till "ok pris" som tom jag kan hantera. Tänker jag rätt med Sonos då? Vad behöver jag som "start"? Och var kan man köpa dem för hyfsat pris?

Säkert varit uppe tidigare, men jag har börjat kolla på ett nytt ljudsystem till vår tvåa och tänker mig rent spontant Sonos (enkelt och lättfixat?) men börjar ge mig in i djungeln och blir genast mer en lite rädd att jag ska behöva lägga en heltidstjänst på att förstå saker som i ärlighetens namn inte intresserar mig......

Jag skulle vilja ha en enkel lösning till "ok pris" som tom jag kan hantera. Tänker jag rätt med Sonos då? Vad behöver jag som "start"? Och var kan man köpa dem för hyfsat pris?

Jag är nog lite som du. Jag vill att det ska låta ok, fungera, vill att det ska vara enkelt och vill inte att det ska kosta skjortan. Kör Sonos och är väldigt nöjd. Hyfsat snygga också. Jag har haft lite svårt att hitta billigare priser på Sonos, så jag har handlat på hifiklubben.

Gillar också att sovrumshögtalaren (som får dubblera som balkonghögtalare på sommaren) Play1 kan kopplas ihop så man får ljud i hela anläggningen om man har folk över.

Det enda jag skulle kunna klaga på är att när man kopplar Play1-orna som jag har som bakhögtalare som surround, att man inte kan göra andra kopplingar som man kan välja bland. Att man skulle kunna köra alla mina Play1 endast - kalla den "Fest", köra Play1-or och soundbaren och kalla den "Surround" osv osv. Som jag förstår det så går det bara att koppla de på ett sätt, sen får man koppla om ifall man ska använda en annan uppsättning.

Det där blev konstigt, men ni kanske förstår vad jag menar. :D

Fått hem skivspelaren med nya Audio Technica AT440MLb pickupen. Ljudet från skivorna är sinnessjukt bra. Detaljerna och närvaron är total. Mellan och övre registret är silkeslena. Bruset är i stort sett helt eliminerat. Jag är otroligt nöjd. Men den största förbättringen är att distortionen på sista spåret är helt borta nu. Alltså så låter sista spåret precis lika bra som första.
_20161015_131824.JPG

Fått hem skivspelaren med nya Audio Technica AT440MLb pickupen. Ljudet från skivorna är sinnessjukt bra. Detaljerna och närvaron är total. Mellan och övre registret är silkeslena. Bruset är i stort sett helt eliminerat. Jag är otroligt nöjd. Men den största förbättringen är att distortionen på sista spåret är helt borta nu. Alltså så låter sista spåret precis lika bra som första.
_20161015_131824.JPG
Trevligt att höra! Vad kör du för högtalare?

Vad tror ni om hörlurarna Shure SRH440? Tänkte så man har till stereon när övriga inte vill lyssna på musik.
'
Shure SRH440-1.jpg

http://www.shure.com/americas/products/headphones/srh440-professional-studio-headphones

I den prisklassen är det ett bra val helt klart!

_20161015_131824.JPG

Härligt, visst är det magiskt när man hör en sådan total skillnad :) !
Akta så det inte börjar klia i uppgraderingsfingrarna;)

I den prisklassen är det ett bra val helt klart!

Härligt, visst är det magiskt när man hör en sådan total skillnad :) !
Akta så det inte börjar klia i uppgraderingsfingrarna;)
När det gäller MM pickuper tror jag håller mig nöjd med denna. Annars verkar väl Ortofon 2M Black som ligger på 5690 kr rätt cool. ;) Men vettefan om en sådan prisskillnad gentemot AT440MLb som ligger på 1887 kr är motiverat. :)

När det gäller MM pickuper tror jag håller mig nöjd med denna. Annars verkar väl Ortofon 2M Black som ligger på 5690 kr rätt cool. ;) Men vettefan om en sådan prisskillnad gentemot AT440MLb som ligger på 1887 kr är motiverat. :)

Tänkte mer på att man vill uppgradera resten av sakerna också men :greedy:

Bang! Ljudet var överväldigande bra i butiken. Blev ganska paff faktiskt. Köpte idag. Måste hem och prova nu.

IMG_0841.JPG

Ja riktigt bra tryck i den där lilla saken faktiskt! 24h batteritid är ju också riktigt grymt! Finns inte mkt att klaga på egentligen :)

Tycker det är kul när det satsas på musiken. Känns som om dom flesta man känner stoppar vid Sonosliknande system eller något annat "snyggt" och praktiskt. Tyvärr går det mycket mode även i "hi-fi", precis som med klockor.
Jag håller helt med. Denna förstärkare tillsammans med mina högtalare, Ino Audio Pi60s är enligt mig helt perfekt. Ljudreferens m.m., ska bara försöka få rummet lite mer dämpat så kommer det bli ännu bättre :)

Vad tror ni om att köpa LP-skivor på Ebay? Kanske någon som har erfarenhet av det här. Är ute efter Nat King Cole - Unforgettable. Har inte lyckats hitta någon i de två skivaffärer vi har här hemma.

Någon som har tips på bra bluetooth träningshörlurar som tål svett? Har avverkat flera billigare modeller nu som inte tål svett.
Har tittat på och fått rekommendationer om JayBird X2. Den ligger även bra i prisnivå (under tusenlappen, som är typ min smärtgräns). Var egentligen mest sugen på "on ear"-hörlurar men dessa ska vara bra med. Vill även kunna använda dem när jag flyger och hoppas att de stänger ute en del ljud.
Jag gillar uppföljaren Jaybird FREEDOM skarpt. Lite högre prisläge men vittu, vad slimmade och sköna de är!

Vad tror ni om att köpa LP-skivor på Ebay? Kanske någon som har erfarenhet av det här. Är ute efter Nat King Cole - Unforgettable. Har inte lyckats hitta någon i de två skivaffärer vi har här hemma.
När det gäller LP från nätet (beg) brukar jag handla på discogs! Oftast bara seriösa säljare som packar vinylerna väl och är ärliga med skick etc. Lite som C24 fast för vinyl!

Tillbaka
Topp