Om man som jag lyssnar uteslutande med hörlurar från iPhone/macbook och källan är spotify. Vore det idé att köpa en hörlursstärkare? (Lurarna är Sennheiser momentum.)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nja inte för de lurarna.Om man som jag lyssnar uteslutande med hörlurar från iPhone/macbook och källan är spotify. Vore det idé att köpa en hörlursstärkare? (Lurarna är Sennheiser momentum.)
Den intressantare frågan är möjligen ifall det är lönt att skaffa en hyggligt billig DAC och om det blir skillnad nog värt investeringen.Om man som jag lyssnar uteslutande med hörlurar från iPhone/macbook och källan är spotify. Vore det idé att köpa en hörlursstärkare? (Lurarna är Sennheiser momentum.)
Kör en testmånad med Tidal Hifi och se om det inte är en bättre investering.Om man som jag lyssnar uteslutande med hörlurar från iPhone/macbook och källan är spotify. Vore det idé att köpa en hörlursstärkare? (Lurarna är Sennheiser momentum.)
Om man som jag lyssnar uteslutande med hörlurar från iPhone/macbook och källan är spotify. Vore det idé att köpa en hörlursstärkare? (Lurarna är Sennheiser momentum.)
Den intressantare frågan är möjligen ifall det är lönt att skaffa en hyggligt billig DAC och om det blir skillnad nog värt investeringen.
Vad har du för kringutrustning?Kör en testmånad med Tidal Hifi och se om det inte är en bättre investering.
Jag tycker att skillnaden mellan TIdal Hifi och Spotify är sinnessjuk!
Vad har du för kringutrustning?
Jag spelar ofta via MacBookens hörlursuttag, utan separat DAC el förstärkare in i mina B&W P7. Har tämligen svårt att höra skillnad på Spotify (premium, 320kbps) och mina lokala filer som är i flac lossless. Visst hör man komprimering i vissa spår från Spotify men det tror jag har mer att göra med att just de spåren är i lägre bitrate.
Testa ett ljudspår med samma mixning i 320kbps vs flac lossless och se om du verkligen hör skillnad. I ett riktigt blindtest dvs. Du ska inte veta vilket som spelas.
Då har du bättre hörsel än 99,9 % av alla andra.Blir såklart lättare med bra utrustning. Spenderade en gång 2 timmar med att försöka få till basen i mitt vardagsrum, var helt hundra på att nån j*vel hade flyttat nån av högtalarna fast de stod på markeringarna... Glömde bort att jag använde spotify, satte på samma låt på CD skivan och vips så var allt som det ska.
Utförde sedan blind test med hjälp av sambon, ganska lätt att höra vilket som är flac och 320kbps när man är van med systemet. I min erfarenhet iaf =)
Ja det kan du kanske ha rätt i, jag gjorde ett icke vetenskapligt test och spelade samma låt på Spotify och bytte till Tidal.Vad har du för kringutrustning?
Jag spelar ofta via MacBookens hörlursuttag, utan separat DAC el förstärkare in i mina B&W P7. Har tämligen svårt att höra skillnad på Spotify (premium, 320kbps) och mina lokala filer som är i flac lossless. Visst hör man komprimering i vissa spår från Spotify men det tror jag har mer att göra med att just de spåren är i lägre bitrate.
Testa ett ljudspår med samma mixning i 320kbps vs flac lossless och se om du verkligen hör skillnad. I ett riktigt blindtest dvs. Du ska inte veta vilket som spelas.
Då har du bättre hörsel än 99,9 % av alla andra.
Fast du är väl medveten om att du knappast kan jämföra "spotify" från en typ av källa med "CD" från en stationär CD-spelare, om du nu använder olika DACs till de olika källorna. Om du använder en gemensam DAC kan det dessutom vara nivån eller något annat som spökar.
Jag har en rigg med DAC, förstärkare och högtalare I mid-high end segmentet (högtalarna kostar ca 50 K) och jag har lättare att höra skillnad med mina hörlurar (B&W P7). Däremot kan jag ana en skillnad om jag växlar mellan CD och en streamad digital källa. Å andra sidan hör jag även skillnad mellan "CD" och flac om jag använder olika DACs....
För alla er med "guldöron", kika gärna här, och spela upp med SAMMA källa, inte en "CD" och en för annat digital material...
http://www.head-fi.org/t/646411/lossless-vs-128kbps-mp3-vs-320kbps-mp3-blind-test
Yes. Jag tycker mig ev ana en skillnad mellan 128 kbps och övriga men det är tveksamt om jag skulle märka skillnaden om jag inte letade efter den...@Carlf Hör INGEN skillnad alls på Group 1 - "Mighty River" by Railroad Earth den där iaf. Låter exakt likadant för mig hehe
Jag testar själv hörlurar och högtalare med music som liknar det jag brukar lyssna på, och gärna sådant som är dynamiskt och inte modernt popkomprimerat.Vill inte påstå att jag har några guld öron, uttryckte mig lite klumpigt. Menade att basen i det fallet var annorlunda och gick att urskilja på en låt jag hört otroligt många gånger i min stereo. Blind testet kördes sedan flera gånger med samma låt igen. Körde båda i samma DAC med samma slags ingång, annars hade det såklart vart poänglöst. Men som du säger, det kan vara mycket som kan påverka ljudet i ett A-B test, nivåer etc.
Höra skillnad på två olika DACs är inte så konstigt då de förmodligen har olika konstruerade utgångssteg vilket kan påverka ljudet mer eller mindre.
Kul länk! Riktigt svårt att höra skillnaden tycker jag ändå, brukar alltid använda samma låtar som man "känner igen" när jag tester. 128kbps gick att urskilja på två av tre vilket gjorde mig konfunderad(och gissade då). Riktigt svårt på 320kbps och flac(fick gissa).
Jag var med om ett test mellan Spotify och CD på HifiKlubben för några år sen.Blir såklart lättare med bra utrustning. Spenderade en gång 2 timmar med att försöka få till basen i mitt vardagsrum, var helt hundra på att nån j*vel hade flyttat nån av högtalarna fast de stod på markeringarna... Glömde bort att jag använde spotify, satte på samma låt på CD skivan och vips så var allt som det ska.
Utförde sedan blind test med hjälp av sambon, ganska lätt att höra vilket som är flac och 320kbps när man är van med systemet. I min erfarenhet iaf =)
Jag är inte förvånad. Tror att de flesta hör det de "förväntar sig", och jag har själv en stor del av min musiksamling sparad digitalt och då som lossless.Jag var med om ett test mellan Spotify och CD på HifiKlubben för några år sen.
Var där i ett helt annat syfte, nämligen att provlyssna högtalare i olika prisklasser, men när vi blev trötta på det så kom förslaget om vi kunde provlyssna samma låt med olika källor. Ingen i "publiken" kunde höra skillnad och vi var väl en 5-8 personer.
Det var helt klart oväntat. Jag hade förväntat mig jag skulle höra NÅN skillnad i alla fall.
Jo det är ide, har redan HK soundsticks till datorn ...Snygga datorhögtalare kanske
Provade en del högtalare till tv:n nere i hopp om att små stativare skulle funka med bestämmande krafter.
Slug som jag är så har jag förberett för 5.1 nere också men det får bli senare i sådant fall..... Uppe i hörnen kan ni se att det är förberett för fronter (ej optimalt men diskret), centern blir nedanför för tv:n. Förövrigt så skall strömsladden till tv:n bytas ut mot ett vitt dito
Med det sagt så bestämde jag mig för ett par Q-acoustics 3020 i valnöt. Köpte ett par vita Norstone-stativ till.
Jsg visste innan jag beställde att vita inte komme att fly hemma. Köpte en rulle dc-fix på Bauhaus och en burk plastidip.
Plastidipen använder jag som ett skyddslager innan jag drar på dc-fixen. För dc-fixen kan förstöra underlaget som de sitter på.
Efter 2 timmars jobb så blev de transformerade ifrån valnöt till "vita". Då jag var osäker på om det skulle vara den permanent uppsättningen så var jag inte supernoggran när jag foilerade men resultatet blev helt ok.
Samtidigt hade jag beställt Heos HomeCinema. Vilket är en soundbar med sub som lirar med övriga ljudsystemet i huset som exv Sonos eller Bluesound.
Hämta upp den igår, så fort jag packa upp den så säger de mörka krafterna att det där är mycket bättre(ur ett utseendperspektiv). Åkte iväg och köpte fästen som fäster i tv:ns väggfäste(jag hatar hål i väggarna). Fixade och donade med det under kvällen igår. Måste säga att ljudet är imponerande för att vara en limpa för 3000kr(kostar iofs mycket mer i Sverige). Men jämfört med Q-acousticen så är det relstiv stor skillnad i återgivningen
Oklart vad jag skall göra med Q-acousticen antingen så blir det sälja eller använda dem i sovrummet. För storleken och priset så är de riktigt jäkla bra. Fick ett par nya för 1800kr
Valnöt
Jag kör också Tidal, många låtar är helt klart svåra att höra skillnaden på jämfört med Spotify. Men tycker att i stort så är Tidal överlägset musikaliskt.
Det jag märker det på är att jag lyssnar mer aktivt på musiken, har lättare att ta åt mig ny musik, blir inte lika "lyssningstrött", lyssnar inte bara på "gamla favoriter".
Jag tappar snabbt lyssningssuget med Spotify.
Intressant är att vi satt i bilen sonen och jag, sonen är 11 år, vi lyssande på en låt via Spotifiy som verkligen lät obra, saknade helt drag, sedan skiftade vi och körde samma låt på Tidal och plötsligt var öset där igen. Supertydligt. Både sonen och jag var helt överens.
Sugen på att sälja? Jag kör med q-a 2050i som frontar och är på jakt efter nya bak. Har audio PRO satelliter som inte är ok nu.
Varför vill du ha en CD-spelare? Rippa skivorna till FLAC och köp en streamer. Både bekvämare och bättre.Någon som har en rekommendation på en bra cd spelare?
Har du lust att utveckla detta med transformationen från valnöt till vit? Hur gjorde du? Jag behöver WAF-poäng...Provade en del högtalare till tv:n nere i hopp om att små stativare skulle funka med bestämmande krafter.
Slug som jag är så har jag förberett för 5.1 nere också men det får bli senare i sådant fall..... Uppe i hörnen kan ni se att det är förberett för fronter (ej optimalt men diskret), centern blir nedanför för tv:n. Förövrigt så skall strömsladden till tv:n bytas ut mot ett vitt dito
Med det sagt så bestämde jag mig för ett par Q-acoustics 3020 i valnöt. Köpte ett par vita Norstone-stativ till.
Jsg visste innan jag beställde att vita inte komme att fly hemma. Köpte en rulle dc-fix på Bauhaus och en burk plastidip.
Plastidipen använder jag som ett skyddslager innan jag drar på dc-fixen. För dc-fixen kan förstöra underlaget som de sitter på.
Efter 2 timmars jobb så blev de transformerade ifrån valnöt till "vita". Då jag var osäker på om det skulle vara den permanent uppsättningen så var jag inte supernoggran när jag foilerade men resultatet blev helt ok.
Samtidigt hade jag beställt Heos HomeCinema. Vilket är en soundbar med sub som lirar med övriga ljudsystemet i huset som exv Sonos eller Bluesound.
Hämta upp den igår, så fort jag packa upp den så säger de mörka krafterna att det där är mycket bättre(ur ett utseendperspektiv). Åkte iväg och köpte fästen som fäster i tv:ns väggfäste(jag hatar hål i väggarna). Fixade och donade med det under kvällen igår. Måste säga att ljudet är imponerande för att vara en limpa för 3000kr(kostar iofs mycket mer i Sverige). Men jämfört med Q-acousticen så är det relstiv stor skillnad i återgivningen
Oklart vad jag skall göra med Q-acousticen antingen så blir det sälja eller använda dem i sovrummet. För storleken och priset så är de riktigt jäkla bra. Fick ett par nya för 1800kr
Valnöt
Har du lust att utveckla detta med transformationen från valnöt till vit? Hur gjorde du? Jag behöver WAF-poäng...
Mycket bra, tack!Det vanligaste förfarandet för oss amatörer för att få ett gott resultat är att använda dekorplast. Det är billigt och relativt enkelt att få till snyggt samtidigt som det blir bra finish.
Det finns vettiga trådar/instruktioner på minhembio så sök där så hittar du bilder och tips.
Dekorplast hittar du en del på byggvaruhus typ Bauhaus mfl men online går det som alltid hitta ett större utbud som kan få rätt WAF