• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Psykel

Patek
Sugen på att skaffa ett par åtminstone halvvettiga in-earlurar/headset för musiklyssning on the go via iPhone. Kör i dagsläget dom medföljande lurarna, men känner att jag borde uppgradera. Budget är kanske 500-600kr och vill helst ha kontroller för volym/start-paus/samtal och möjlighet att byta spår är en bonus.
Vad säger expertpanelen?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Sugen på att skaffa ett par åtminstone halvvettiga in-earlurar/headset för musiklyssning on the go via iPhone. Kör i dagsläget dom medföljande lurarna, men känner att jag borde uppgradera. Budget är kanske 500-600kr och vill helst ha kontroller för volym/start-paus/samtal och möjlighet att byta spår är en bonus.
Vad säger expertpanelen?

Vill du ha med vanliga 3.5mm eller med Apples lightning kontakt?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Sugen på att skaffa ett par åtminstone halvvettiga in-earlurar/headset för musiklyssning on the go via iPhone. Kör i dagsläget dom medföljande lurarna, men känner att jag borde uppgradera. Budget är kanske 500-600kr och vill helst ha kontroller för volym/start-paus/samtal och möjlighet att byta spår är en bonus.
Vad säger expertpanelen?
Får man något som är så mycket bättre än de medföljande om man lägger 5-600:-?
Har provat lite olika i och omkring den prisklassen och hör ingen större skillnad. Kör iofs Spotify så bitraten är ju inte så hög.
 

Brunleif

Panerai
Ja det kanske inte blev sådär väldigt snyggt!
Men bättre än de små datorhögtalarna som skymtas bakom en av skärmarna :D
I vart fall inte fulare än julgardinerna som fortfarande hänger kvar...

IMG_0614.JPG
 

Lyfali

Cartier
Får man något som är så mycket bättre än de medföljande om man lägger 5-600:-?
Har provat lite olika i och omkring den prisklassen och hör ingen större skillnad. Kör iofs Spotify så bitraten är ju inte så hög.
Det tycker jag att man får, tycker inte alls att apples egna lurar är något att ha iofs.

Men bästa sättet är ju att testa dig fram =)
 

Lyfali

Cartier
Ja det kanske inte blev sådär väldigt snyggt!
Men bättre än de små datorhögtalarna som skymtas bakom en av skärmarna :D
I vart fall inte fulare än julgardinerna som fortfarande hänger kvar...

IMG_0614.JPG
Pfffff asså dafuq xD. jag är inte ett stort fan av Cerwin Vega men som skrivbordsben passade dem ju ypperligt iaf =D
 
D

Deleted member 5780

Guest
Får man något som är så mycket bättre än de medföljande om man lägger 5-600:-?
Har provat lite olika i och omkring den prisklassen och hör ingen större skillnad. Kör iofs Spotify så bitraten är ju inte så hög.
Det är oerhört stor skillnad mellan ett par vettiga in-ear för 600:- och Apples vita telefonpratarlurar som på sin höjd duger till att lyssna på podcasts.

Problemet med att råda andra till in-ear är ju passformen. Jag har ett per asbilliga NOCS NS500 som funkar bra på mig men kanske inte på dig. Har även RHA-MA600i som låter bättre men inte sitter gott på just mig.

Vill du uppa ditt game och inte köra iem så är det bra pris på B&W P5 Series 2 just nu. 1295:- är ett kap för läder och metall och hyfsat ljud samt mic.
 

Psykel

Patek
Det är oerhört stor skillnad mellan ett par vettiga in-ear för 600:- och Apples vita telefonpratarlurar som på sin höjd duger till att lyssna på podcasts.

Problemet med att råda andra till in-ear är ju passformen. Jag har ett per asbilliga NOCS NS500 som funkar bra på mig men kanske inte på dig. Har även RHA-MA600i som låter bättre men inte sitter gott på just mig.

Vill du uppa ditt game och inte köra iem så är det bra pris på B&W P5 Series 2 just nu. 1295:- är ett kap för läder och metall och hyfsat ljud samt mic.
Mja, inte riktigt redo att lägga sånna pengar än. Tycker dom här ser intressanta ut: https://www.hifiklubben.se/horlurar/rha-s500i-in-ear-horlur/
RHA S500i. Aluminium med sex olika "proppar". Verkar ha fått helt okej omdömen och man kan byta spår utöver volym och start/paus + telefonfunktioner. Verkar inte så dumma för 490kr.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Mja, inte riktigt redo att lägga sånna pengar än. Tycker dom här ser intressanta ut: https://www.hifiklubben.se/horlurar/rha-s500i-in-ear-horlur/
RHA S500i. Aluminium med sex olika "proppar". Verkar ha fått helt okej omdömen och man kan byta spår utöver volym och start/paus + telefonfunktioner. Verkar inte så dumma för 490kr.
RHA gör bra grejor. Försök att hitta en HifiKlubb som demar dem så du faktiskt får prova.
Så kan du passa på att prova B&Ws lurar samtidigt.
Jag kör C5 när jag tränar
P5series 2 när jag reser, på språng etc
P7 Wireless hemma (sjukt bra pang för pengen btw)
...och får nog stryk av min fru om jag köper P9 signature för nästan 9K.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Så länge du inte söker grejer som ska streama tycker jag du ska söka begagnat som håller i 40-50 åt, kanske längre. Det går alltid att komplettera med streaminggrejer men där är inte livslängden så lång. Anläggningarna idag ser fina ut men duger inte till mycket. Gillar du verklighetsnära funkmusic eller hårdrock ska du leta efter stora högtalare med rejäla basar. Lyssnar du mest på klassisk musik gäller helt andra anläggningar. Det här är en ledstuga i priser från studentnivå till mångmiljardärens. Lyssna lyssna lyssna.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Så länge du inte söker grejer som ska streama tycker jag du ska söka begagnat som håller i 40-50 åt, kanske längre. Det går alltid att komplettera med streaminggrejer men där är inte livslängden så lång. Anläggningarna idag ser fina ut men duger inte till mycket. Gillar du verklighetsnära funkmusic eller hårdrock ska du leta efter stora högtalare med rejäla basar. Lyssnar du mest på klassisk musik gäller helt andra anläggningar. Det här är en ledstuga i priser från studentnivå till mångmiljardärens. Lyssna lyssna lyssna.
Jag letar ingenting :) Var mer ett tips som sagt om någon ev. ska köpa nått i nutid och har en begränsad budget.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Provlyssnade högtalare hos Hifiklubben idag.
Detta är vad jag tyckte (och min sambo som faktiskt höll med mig i allt!).

Rubicon 2:
Mycket välljudande högtalare.
Extremt bra diskant & mellanregister.
Dock ingenting för mig.

Opticon 2:
Imponerande trycka ur en så liten högtalare sett till priset. Klart sämre mellanregister och diskant jämfört med Rubicon 2.
Tror jag tyckte att dessa tryckte på bättre i botten enbart p.g.a att diskant och mellanregister inte var lika framtufsiga som i Rubicon 2.
Ingenting för mig.

Med dessa två testade så kom vi fram till att stativare inte var för mig.
Då går vi på golvare.

Opticon 5:
Mycket imponerande ljud ur en så liten golvare.

Opticon 6:
Liknande bra trycka som i Opticon 5 men ett gigantiskt lyft i diskant och mellanregister.
Riktigt bra högtalare!

Opticon 8:
Ännu bättre diskant och mellanregister och ytterst lite mer trycka.

B&W 683 S2:
Bra ljud!
Men fel stil på ljudet för mig. Passar verkligen inte mig alls.
Går bort helt.

Dali Zensor 7:
Testade för skojs skull och dom lät bra!
Men har inte en chans mot Opticon serien, Inte ens mot Opticon 5.
Men kanske föga förvånande.


Jag är riktigt såld på Opticon 6, men samtidigt orolig att dom inte klarar av när jag väl börjar vrida upp volymen.
Valet och kvalet är sprillans nya Opticon 6, eller begagnade 8.

Vad tycker panelen?
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Provlyssnade högtalare hos Hifiklubben idag.
Detta är vad jag tyckte (och min sambo som faktiskt höll med mig i allt!).

Rubicon 2:
Mycket välljudande högtalare.
Extremt bra diskant & mellanregister.
Dock ingenting för mig.

Opticon 2:
Imponerande trycka ur en så liten högtalare sett till priset. Klart sämre mellanregister och diskant jämfört med Rubicon 2.
Tror jag tyckte att dessa tryckte på bättre i botten enbart p.g.a att diskant och mellanregister inte var lika framtufsiga som i Rubicon 2.
Ingenting för mig.

Med dessa två testade så kom vi fram till att stativare inte var för mig.
Då går vi på golvare.

Opticon 5:
Mycket imponerande ljud ur en så liten golvare.

Opticon 6:
Liknande bra trycka som i Opticon 5 men ett gigantiskt lyft i diskant och mellanregister.
Riktigt bra högtalare!

Opticon 8:
Ännu bättre diskant och mellanregister och ytterst lite mer trycka.

B&W 683 S2:
Bra ljud!
Men fel stil på ljudet för mig. Passar verkligen inte mig alls.
Går bort helt.

Dali Zensor 7:
Testade för skojs skull och dom lät bra!
Men har inte en chans mot Opticon serien, Inte ens mot Opticon 5.
Men kanske föga förvånande.


Jag är riktigt såld på Opticon 6, men samtidigt orolig att dom inte klarar av när jag väl börjar vrida upp volymen.
Valet och kvalet är sprillans nya Opticon 6, eller begagnade 8.

Vad tycker panelen?
Jag skulle provlyssna ett par dynaudio. Personligen tycker jag dom spelar i en helt annan liga.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Nu har vi varit hos HifiExperience och det blev ett köp!

Först, vilka högtalare vi testade och vad vi tyckte.


Monitor Audio Bronze 6
Dessa stod uppkopplade och redo när vi kom till butiken 30 minuter före öppningstid.
Pang på, Vi kör! Uppkopplade till en Hegel Röst.
Mycket platt och tråkig högtalare. Diskanten var lullig och fanns inte riktigt där. Mycket tråkig högtalare.


Elac Uni-Fi UF5 blev nästa par.
Vilket lyft från Bronze 6orna!
Grävde riktigt djupt ned i berggrunden! Basåtergivningen var imponerande!
Diskanten var mer åt vårat håll, men fortfarande inte rätt.
Mellanregistret kändes luddigt. Röster blev inte bra.


Audiovector QR3 stod lite vid sidan av och såg små ut i jämförelse med allting annat i rummet.
Men någonting gjorde att jag verkligen ville testa dessa. Designen, finishen, råheten i utseendet från en sådan liten högtalare lockade.
Vi drog igång dom.
WOW!
Jag och sambon tittade på varandra och nickade i takt. Detta är ljudet vi vill ha!
Vilken tight bas! Otroligt hur bra alla röster blev! Och vilken diskant!
Basporten nedåt är ju perfekt! Enklare vid möblering och förhoppningsvis inte för känsliga för placering nära vägg.
Men dom är ju lite små...


Måste vi ha vita högtalare lyder frågan?
Nja alltså våra nuvarande är ju svarta så det går med svarta också...
Klipsch RP-280F släpades in i provrummet.
Drog igång Mark Knopfler. Näää, detta går inte. Djävulsk pondus, men finliret finns inte.
Drar igång Parkway Drive - Sleepwalker. j*vlar! Det var musik för dessa monster! Var svårt att sluta stampa i takt som dessa högtalare mosade denna låt till de ljudvågor den består av.
Men inte allround nog. Jag diggade dom för de rock-högtalare dom var, perfekt för en mancave med stenhård metal, hemkört och strippor. Inte riktigt för vardagsrummet.

Aja, Vi gör ett försök till med Monitor Audio, denna gång Silver 300.
Ett stort lyft från Bronze 6!
Mycket trevligare diskant!
Men fortfarande för platta och tråkiga i ljuset...


Jag fortsätter snegla på Audiovector QR3orna.
Dom är riktigt vackra...
Men jag ska ju köra dessa i 2.1 system, Hur låter dom med en sub?
Dessa kopplades in åter igen, Nu med en sub av fabrikat som jag inte ens tog reda på. Högtalarna är det viktiga här.
Ännu bättre! Subben lyfter upp högtalarna detta lilla extra och dom känns helt plötsligt dubbelt så stora!
Såhär kommer det ju låta hemma sen, ge och ta lite p.g.a olika typer av sub, rum & förstärkare.
Jag och sambon tittar på varandra och konstaterar att dessa är dom enda högtalarna vi tyckte om och vi tyckte om dom väldigt mycket!


Så nu står det ett par Audiovector QR3 på inspelning i vardagsrummet!
Så otroligt vackra dom är...

Supernöjd med både högtalarna och servicen jag fick från HifiExperience!
Och så otroligt lättdrivna att jag har dragit ned volymen på för-steget från 60% till 20% bara för att ens kunna få kontroll över volymen... ett klick på fjärrisen till min NAD gjorde annars så att volymen gick från knappt hörbart till väldigt högt.

Har inte ens startat subben än, dom får gå utan sub ett tag. Vill höra förändringen av högtalarna under inspelningsperioden.

Nämnde jag att dessa högtalare är verkligen helt enastående vackra?

20170923_142959.jpg
20170923_143105.jpg
20170923_143110.jpg
20170923_143113.jpg
20170923_143526.jpg
20170923_143540.jpg
20170923_143557.jpg
 

Camo00

Patek
Jag behöver lite inspiration.
Såhär är läget, jag blir äldre och lugnare för varje år, så nu är jag där att jag vill byta golvarna mot vägghögtalare. 2.0 eller 2.1 är det som gäller, men 90% film ungefär.
Surround går bort pga budget, placering och en fix idé att det bara spelas ur centern... :)

Så, några tips på välljudande vägghögtalare, eller mindre stativare för vägg?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag behöver lite inspiration.
Såhär är läget, jag blir äldre och lugnare för varje år, så nu är jag där att jag vill byta golvarna mot vägghögtalare. 2.0 eller 2.1 är det som gäller, men 90% film ungefär.
Surround går bort pga budget, placering och en fix idé att det bara spelas ur centern... :)

Så, några tips på välljudande vägghögtalare, eller mindre stativare för vägg?

Nu skrev du inte någon budget men Bremen 3D8 låter riktigt bra och är snygga. Lite dyra dock.
 

Camo00

Patek

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nu har vi varit hos HifiExperience och det blev ett köp!

Först, vilka högtalare vi testade och vad vi tyckte.


Monitor Audio Bronze 6
Dessa stod uppkopplade och redo när vi kom till butiken 30 minuter före öppningstid.
Pang på, Vi kör! Uppkopplade till en Hegel Röst.
Mycket platt och tråkig högtalare. Diskanten var lullig och fanns inte riktigt där. Mycket tråkig högtalare.


Elac Uni-Fi UF5 blev nästa par.
Vilket lyft från Bronze 6orna!
Grävde riktigt djupt ned i berggrunden! Basåtergivningen var imponerande!
Diskanten var mer åt vårat håll, men fortfarande inte rätt.
Mellanregistret kändes luddigt. Röster blev inte bra.


Audiovector QR3 stod lite vid sidan av och såg små ut i jämförelse med allting annat i rummet.
Men någonting gjorde att jag verkligen ville testa dessa. Designen, finishen, råheten i utseendet från en sådan liten högtalare lockade.
Vi drog igång dom.
WOW!
Jag och sambon tittade på varandra och nickade i takt. Detta är ljudet vi vill ha!
Vilken tight bas! Otroligt hur bra alla röster blev! Och vilken diskant!
Basporten nedåt är ju perfekt! Enklare vid möblering och förhoppningsvis inte för känsliga för placering nära vägg.
Men dom är ju lite små...


Måste vi ha vita högtalare lyder frågan?
Nja alltså våra nuvarande är ju svarta så det går med svarta också...
Klipsch RP-280F släpades in i provrummet.
Drog igång Mark Knopfler. Näää, detta går inte. Djävulsk pondus, men finliret finns inte.
Drar igång Parkway Drive - Sleepwalker. j*vlar! Det var musik för dessa monster! Var svårt att sluta stampa i takt som dessa högtalare mosade denna låt till de ljudvågor den består av.
Men inte allround nog. Jag diggade dom för de rock-högtalare dom var, perfekt för en mancave med stenhård metal, hemkört och strippor. Inte riktigt för vardagsrummet.

Aja, Vi gör ett försök till med Monitor Audio, denna gång Silver 300.
Ett stort lyft från Bronze 6!
Mycket trevligare diskant!
Men fortfarande för platta och tråkiga i ljuset...


Jag fortsätter snegla på Audiovector QR3orna.
Dom är riktigt vackra...
Men jag ska ju köra dessa i 2.1 system, Hur låter dom med en sub?
Dessa kopplades in åter igen, Nu med en sub av fabrikat som jag inte ens tog reda på. Högtalarna är det viktiga här.
Ännu bättre! Subben lyfter upp högtalarna detta lilla extra och dom känns helt plötsligt dubbelt så stora!
Såhär kommer det ju låta hemma sen, ge och ta lite p.g.a olika typer av sub, rum & förstärkare.
Jag och sambon tittar på varandra och konstaterar att dessa är dom enda högtalarna vi tyckte om och vi tyckte om dom väldigt mycket!


Så nu står det ett par Audiovector QR3 på inspelning i vardagsrummet!
Så otroligt vackra dom är...

Supernöjd med både högtalarna och servicen jag fick från HifiExperience!
Och så otroligt lättdrivna att jag har dragit ned volymen på för-steget från 60% till 20% bara för att ens kunna få kontroll över volymen... ett klick på fjärrisen till min NAD gjorde annars så att volymen gick från knappt hörbart till väldigt högt.

Har inte ens startat subben än, dom får gå utan sub ett tag. Vill höra förändringen av högtalarna under inspelningsperioden.

Nämnde jag att dessa högtalare är verkligen helt enastående vackra?

20170923_142959.jpg
20170923_143105.jpg
20170923_143110.jpg
20170923_143113.jpg
20170923_143526.jpg
20170923_143540.jpg
20170923_143557.jpg

Kul inlägg! :)

Små? Haha! Vi har olika preferens...
 

Mankebank

Cartier
Ah, budget, allt under 5-6k är intressant, så ingen audiofili...

Men blir sjukt sugen på att provlyssna Linn nu! :)
Det är kanske möjligt att hitta ett par begagnade inom budget. Annars fanns tidigare ett par riktigt små väggmonterade från Linn, Komponent 104. De kostade strax över 6000 nya och kanske går att hitta för hälften nu.

Men man kan göra som med klockor också och utvidga budgeten så att det man vill ha ryms. Förmodligen blir det billigast i längden.
 
Topp