Nu har vi varit hos HifiExperience och det blev ett köp!
Först, vilka högtalare vi testade och vad vi tyckte.
Monitor Audio Bronze 6
Dessa stod uppkopplade och redo när vi kom till butiken 30 minuter före öppningstid.
Pang på, Vi kör! Uppkopplade till en Hegel Röst.
Mycket platt och tråkig högtalare. Diskanten var lullig och fanns inte riktigt där. Mycket tråkig högtalare.
Elac Uni-Fi UF5 blev nästa par.
Vilket lyft från Bronze 6orna!
Grävde riktigt djupt ned i berggrunden! Basåtergivningen var imponerande!
Diskanten var mer åt vårat håll, men fortfarande inte rätt.
Mellanregistret kändes luddigt. Röster blev inte bra.
Audiovector QR3 stod lite vid sidan av och såg små ut i jämförelse med allting annat i rummet.
Men någonting gjorde att jag verkligen ville testa dessa. Designen, finishen, råheten i utseendet från en sådan liten högtalare lockade.
Vi drog igång dom.
WOW!
Jag och sambon tittade på varandra och nickade i takt. Detta är ljudet vi vill ha!
Vilken tight bas! Otroligt hur bra alla röster blev! Och vilken diskant!
Basporten nedåt är ju perfekt! Enklare vid möblering och förhoppningsvis inte för känsliga för placering nära vägg.
Men dom är ju lite små...
Måste vi ha vita högtalare lyder frågan?
Nja alltså våra nuvarande är ju svarta så det går med svarta också...
Klipsch RP-280F släpades in i provrummet.
Drog igång Mark Knopfler. Näää, detta går inte. Djävulsk pondus, men finliret finns inte.
Drar igång Parkway Drive - Sleepwalker. j*vlar! Det var musik för dessa monster! Var svårt att sluta stampa i takt som dessa högtalare mosade denna låt till de ljudvågor den består av.
Men inte allround nog. Jag diggade dom för de rock-högtalare dom var, perfekt för en mancave med stenhård metal, hemkört och strippor. Inte riktigt för vardagsrummet.
Aja, Vi gör ett försök till med Monitor Audio, denna gång Silver 300.
Ett stort lyft från Bronze 6!
Mycket trevligare diskant!
Men fortfarande för platta och tråkiga i ljuset...
Jag fortsätter snegla på Audiovector QR3orna.
Dom är riktigt vackra...
Men jag ska ju köra dessa i 2.1 system, Hur låter dom med en sub?
Dessa kopplades in åter igen, Nu med en sub av fabrikat som jag inte ens tog reda på. Högtalarna är det viktiga här.
Ännu bättre! Subben lyfter upp högtalarna detta lilla extra och dom känns helt plötsligt dubbelt så stora!
Såhär kommer det ju låta hemma sen, ge och ta lite p.g.a olika typer av sub, rum & förstärkare.
Jag och sambon tittar på varandra och konstaterar att dessa är dom enda högtalarna vi tyckte om och vi tyckte om dom väldigt mycket!
Så nu står det ett par Audiovector QR3 på inspelning i vardagsrummet!
Så otroligt vackra dom är...
Supernöjd med både högtalarna och servicen jag fick från HifiExperience!
Och så otroligt lättdrivna att jag har dragit ned volymen på för-steget från 60% till 20% bara för att ens kunna få kontroll över volymen... ett klick på fjärrisen till min NAD gjorde annars så att volymen gick från knappt hörbart till väldigt högt.
Har inte ens startat subben än, dom får gå utan sub ett tag. Vill höra förändringen av högtalarna under inspelningsperioden.
Nämnde jag att dessa högtalare är verkligen helt enastående vackra?